Nokia visar bärbar dator, surfplatta och smart telefon på kommande evenemang

Permalänk
Inaktiv

Komiskt att de valde samma dag som Apple kommer presentera sina nya paddor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Telefonen 1520 ser jag mest framemot har länge velat han en WP lur men alla har hitintills varit så fjuttiga.

Har idag en Galaxy Note 2 LTE som jag gärna byte ut mot denna, det är INTE för att Noten är dålig (bästa smartphone jag haft faktiskt),
utan för att Nokia + rätt storlek (för mig) + WindowsPhone känns helt rätt...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Avstängd

Kanske dags att byta ut sin 10 år gamla samsung, som bara klarar sms och mms.

Permalänk
Medlem

Kom igen Noklia släpp en telefon med Firefox OS så köper jag en på direkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Listpriset för den dyraste varianten av BayTrail-T (Z3770) är $41 (kunderna betalar maximal $41, i praktiken mindre). Så prismässigt ligger BayTrail-T och Snapdragon600/800 på samma nivå, Qualcomm är inte alls likna öppna som Intel med priser och tekniska detaljer men har sett många som hävdar att prisbilden för Snapdragon (och även Tegra) ligger samlat runt $30 (några $ mer för de bästa modellerna lite mindre för de enklare).

IHS iSuppli gissade på att varje Snapdragon 600 kostade Samsung $20 att köpa till S4, samma analytiker gissade att Google betalade $21 per Tegra 3 i Nexus 7. Tegra 4's brist på design wins lär leda till rätt aggressiv prissättning och Snapdragon 800 har inbyggt modem för HSPA+, CDMA och LTE, vilket annars verkar kosta runt $15 om detta stöd kommer i form av separata chip.

Givet att det finns lite felmarginal i IHS analys, men den placerar uppenbarligen Snapdragon 600/Tegra 3 på en betydligt lägre prisnivå än Intels Z3770.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Valiumballong:

IHS iSuppli gissade på att varje Snapdragon 600 kostade Samsung $20 att köpa till S4, samma analytiker gissade att Google betalade $21 per Tegra 3 i Nexus 7. Tegra 4's brist på design wins lär leda till rätt aggressiv prissättning och Snapdragon 800 har inbyggt modem för HSPA+, CDMA och LTE, vilket annars verkar kosta runt $15 om detta stöd kommer i form av separata chip.

Givet att det finns lite felmarginal i IHS analys, men den placerar uppenbarligen Snapdragon 600/Tegra 3 på en betydligt lägre prisnivå än Intels Z3770.

Som jag skrev, Z3770 är den dyraste varianten (och noterade precis att list-priset är $37, var Z2760 som ligger på $41). Z3770 är lika snabb eller snabbare, lika strömsnål eller strömsnålare än det dyraste Snapdragon 800. Snapdragon 600 ska jämföras med de billigaste BayTrail-T modellerna och Tegra3 är hopplöst omodern jämfört med både Snapdragon600/800 och BayTrail-T.

Och existerande BayTrail-T är endast för pekplattor, varianter för mobiltelefoner kommer H1 2014 och de kommer naturligtvis inkludera modem på SoC.

Tittar man på de få Android-produkter som släps baserad på x86-baserade SoC så har de ju prismässigt legat väldigt bra till om man jämfört med motsvarande modell baserad på ARM. Z2460 baserade Android-telefoner (t.ex. Razr-i) har fortfarande bland de bästa batteritider man hittar på något Android-lur och det var på 32nm med "gamla" Atom-designen.

Men inga tvivel om att Intel kommer ha det tufft att bryta in på Android-marknaden, personligen tror jag det blir nära nog omöjligt att ta sig in på mobilmarknaden då man inte riktigt behöver bättre prestanda där och batteritiden är till stor del begränsad av annat än CPU/GPU. I.e. smartphone marknaden i sin nuvarande form är "feature complete", så varför skulle man ta en risk med en annan CPU-arch än ARM?

På Android pekplattor har man en chans och på Windows-plattor är x86 det enda vetta alternativet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

jag ser fram emot nokia datorn! Sist dom gjorde en sån (netbook) blev den suverän på flera olika sätt, ex GPS, Bra batteri, Vikt, Storlek ..men priset var lite i överkant.
Den här gången är jag dock beredd att betala lite extra för att få en premium dator.
Gamla Nokia Booklet 3G:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_Booklet_3G
http://www.youtube.com/watch?v=fIHWM4liM2g

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd

Göttans

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kom igen Nokia släpp en telefon med Firefox OS så köper jag en på direkten

Det får dem inte, de får inte utveckla något som konkurrerar med WP därför de säljer bolagets verksamhet. Då WP och Elop hade på tok för lite potential och har inte ens lyckats på hemmamarknaden i USA finns det inget för finnarna i detta raserade bolag.

Att skylla bytet och strategin på att de knappt hade fått ut några MeeGo-produkter håller inte dels för att ett par säljande produkter hade varit bättre än deras ickesäljande men det var även inte hela deras utbud, deras helårsförsäljning av WP är fortfarande mindre än kvartalsförsäljningen av Symbian samt att MeeGo och Symbian delade samma mjukvaruplattform via Qt/QML/QtMobility, dessutom dödades Meltemiprojektet, och framförallt var de tvungen att vara exklusiv till en viss plattform tack vare allt detta. Så att de hade en färdig plattform som visserligen tagit lite tid att få fräsch rakt igenom och använde en del utvecklingsresurser är faktiskt anledningen, inte att de inte kunde leverera produkter eller mjukvara. Efter Elops beslut dödade de tom redan utvecklade produkter tills de till slut inte hade något att sälja.

T ex kom ingen riktig N8-efterföljare tack vare allt detta och allt utvecklingsfolk bytte arbetsgivare fort för de fick ju faktiskt inte ta fram bra produkter hos Nokia om de skulle följa avtalet, de som stannade kvar märkte att det inte gick att arbeta med Microsoft och mjukvarusidan är fortfarande katastrof och till en början inte ens på featurephone-nivå. De bästsäljande telefonerna efter hela omvälvningen utvecklades i Kina av delvist helt nytt team efter detta så det är klart när det inte finns något bevarat så ska de inte dras med eländet. De kan fortsätta utveckla telefoner åt Microsoft i Kina så länge Microsoft har lust att betala för det. Finländarna har gått vidare och företaget är avvecklat och resterna sålt efter stämman i november. Datorerna och plattorna lever knappast kvar under Microsofts egna devicesavdelning utan det blir renodlad satsning på Lumia och Surface som varumärken. Ingen av gamla Nokiafolket eller Microsoftfolket kan dessutom leverera varken företags eller konsumentdatorer och plattor. De kan inte sin egna marknad och det har de bevisat. Vill de bli en återförsäljare som Apple får de väl bli det, men då får de sälja grejer andra utvecklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag behöver inte heller 400.000 appar. Men de få jag vill ha ska ha viss funktion. Och när de kan få det med Windows 8.1 och dessutom ge möjligheten att köra vanliga program, ja då ser jag ingen anledning till att köra RT. Jag vet inte hur det är med senaste generation. Men atom har iaf tidigare varit konkurrenskraftigt både till pris och prestanda.

Jag tillhör en av de som inte vill ha en surfplatta med Windows 8 (pro). Jag har ändå bara tänkt att styra plattan med fingrarna och det "gamla" skrivbordsläget är inte anpassat för det. På en surfplatta använder jag mest webbläsaren och streamingtjänster, så för mig är Nokias platta och Surface 2 högintressanta.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Jag tillhör en av de som inte vill ha en surfplatta med Windows 8 (pro). Jag har ändå bara tänkt att styra plattan med fingrarna och det "gamla" skrivbordsläget är inte anpassat för det. På en surfplatta använder jag mest webbläsaren och streamingtjänster, så för mig är Nokias platta och Surface 2 högintressanta.

Då finns det inget Windows RT erbjuder som inte android eller iOS erbjuder.
På en platta så är inte skrivbordsläget en nödvändighet. Även om det förståss är kul att det blir en fullt fungerande dator så fort du kopplar i tangentbord och mus. Men begränsningen i RT är ju större än så, även om man bortser från skrivbordsläget så är RT väldigt begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Då finns det inget Windows RT erbjuder som inte android eller iOS erbjuder.
På en platta så är inte skrivbordsläget en nödvändighet. Även om det förståss är kul att det blir en fullt fungerande dator så fort du kopplar i tangentbord och mus. Men begränsningen i RT är ju större än så, även om man bortser från skrivbordsläget så är RT väldigt begränsat.

Har haft både iPad och Android-plattor. Just nu har jag en Win8-platta. En av mina bröder har Samsungs RT-platta som jag gillar skarpt.
Själv föredrar jag WinRT framför de andra operativsystem. (Det störta minuset med iOS är att flera webbsidor jag använder inte funkar alls.)

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital