Permalänk

Fractal Design R4 luftflöde

Jag har följande setup på min dator

Fractal Design Define R4 Black Pearl
XFX ProSeries Core Edition 750W PSU
Intel® LGA1150 Core i7-4770K
ASUS Z87-A, Socket-1150
Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz 16GB KIT
1 stk MSI GeForce GTX780 3GB Gaming PCI-E
Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" 7mm OEM
Corsair H80i Hydro Cooler

jag har monterat enligt bilden nedan (observera att bilden inte är ett proffsarbete )
http://oi42.tinypic.com/2rp9ocy.jpg

Jag spelar lite battlefield för närvarande och min processor kommer upp i närmare 80 grader vilket känns ganska högt (kör på maxinställningar i alla spel).
Jag undrar om någon har tips på hur man kan montera om fläktarna i datorn för bättre luftflöde alternativt kylning. Kanske en extra fläkt i fram för att hjälpa till med inblås?

Permalänk

Montera om den utan fötapplicerad skit pasta, jag skulle mycket helldre ha en fet luftkylare och sen sätta in lite fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Montera om den utan fötapplicerad skit pasta, jag skulle mycket helldre ha en fet luftkylare och sen sätta in lite fläktar

Kylpastan på corsair produkter är bra.

Om du kan, sätt pull på H80i, ändra till utblås på fläkten i toppen, och skaffa en till för insug i fronten.

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Skrivet av Trenixen:

Kylpastan på corsair produkter är bra.

Om du kan, sätt pull på H80i, ändra till utblås på fläkten i toppen, och skaffa en till för insug i fronten.

Vad rekommenderar du att jag skaffar för fläkt då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trenixen:

Kylpastan på corsair produkter är bra.

Om du kan, sätt pull på H80i, ändra till utblås på fläkten i toppen, och skaffa en till för insug i fronten.

Förhands applicerad kylpasta suger kul, oavsett vad. Förutom Intel's. Bättre att köpa av något annat fabrikat.

Permalänk
Skrivet av Trenixen:

Kylpastan på corsair produkter är bra.

Om du kan, sätt pull på H80i, ändra till utblås på fläkten i toppen, och skaffa en till för insug i fronten.

eh, om du ser vilket jävla lager det är över hela kylarna och den har torkat när den bara legat...
Så klart att egenapplicerad klick är så jävla mycket bättre än halvtorkad utsmetad förapplicerad pasta.

Permalänk
Medlem

Fläkten på toppen ska blåsa ut luften!

Permalänk
Medlem

Jag har också en h80i, jag kör på följande vis:

1x120mm fläkt(fractal) i fronten längst ner
1x120mm fläkt(fractal) högst hupp i chassit som sprutar ut luften ur "taket"
1x120mm fläkt(fractal) i botten (insug)

H80i PNP (suger in luft utifrån). Det första jag gjorde när jag köpte min H80i vara att byta ut fläktarna. Köpte 2st Corsair performance fläktar(120mm).

Cpun ligger på 33C idle på mitt system nedan.

Tycker att du får för höga värden. Min processor ligger på ca 53c i Bf4/Bf3

Dock har ju jag en annan prolle

Men liknande chassi, och samma kylning!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk

Nu har jag bytt så att H80i sprutar in luft i datorn medan fläkten i taket på chassit sprutar ut luft istället. Tempen har sjunkit några grader men jag tycker det är på tok för högt fortfarande. Jag har även tagit bort den övre hårddiskburen och satt den främre fläkten ett steg upp så den suger in luft rakt i datorn istället för där den satt tidigare och blåste luft direkt på den nedre hårddiskburen.
Ideér någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Förhands applicerad kylpasta suger kul, oavsett vad. Förutom Intel's. Bättre att köpa av något annat fabrikat.

Skrivet av Widholm:

eh, om du ser vilket jävla lager det är över hela kylarna och den har torkat när den bara legat...
Så klart att egenapplicerad klick är så jävla mycket bättre än halvtorkad utsmetad förapplicerad pasta.

Kommer snart att lägga upp bilder och gå närmare in på när jag idag bytade från stock thermal paste på H100i till Artic Silver 5.

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem

Då vi har rätt många här på SweClockers som är så övertygade att all förapplicerad kylpasta är värdelös bestämde jag mig för att ta bort pastan som följde med Corsair H100i och lägga på en riskorn med Artic Silver 5 istället.

Rumstemperaturen var stabil på 21C, och när 30 minuter hade passerat på Aida64 CPU test så resetade jag low/high och lät det gå i 2 minuter till för att se resultaten. (Klantade till det när jag skrev texten, så fick starta Aida64 testet igen på AS5 rundan, som man kan se på temperaturgrafiken på bilden.

Pasta som följde med H100i:

Riskorn med Arctic Silver 5:

Som vi då ser så var temperaturerna lite bättre på kylpastan som följde med H100i, bör ta hänsyn till "burn in" på AS5 som de säger är 200 timmar. Men även med det så är kommer det bli max en förbättring på 2C, om ens så mycket. Det är INGET fel på Corsairs kylpasta som följer med på deras H-i serie.

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm