Vad är haken med billigt kinesiskt no-name RAM?

Permalänk

Vad är haken med billigt kinesiskt no-name RAM?

Jag köpte precis dessa 8GB (4x2GB stickor) DDR2-RAM till min reservdator för runt 270 kr.

http://www.ebay.com/itm/231050778950?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Samma mängd begagnat minne med motsvarande specifikationer hade nog kostat nästan det dubbla på Tradera i Sverige. Eftersom man får det man betalar för måste finnas en hake som gör att det blir dyrare för mig i längden och att minnena förintas i ett inferno som tar resten av datorn med sig.

Jag ser inget konstigt med specifikationerna. Minnena är specade till 800 MHz. Latensen är CL5 precis som hos vanligt minne. Det står inget om att det skulle vara "high density" som no-name SDRAM kunde vara förr i tiden. Att det bara funkar med AMD-processorer borde vara att minnesbusen är 11 bitar istället för vanliga 10 vilket kräver AMD:s minneskontroller för att kunna nyttjas.

De ger livstids garanti dessutom så det gör inget om ett minne skulle vara DOA. Jag har aldrig haft problem med kinesiska garantiärenden.

Så vad är det då för nackdel med detta minne jämfört med märkes-RAM? Är chipsen kasserade sådana som stulits från containrarna bakom Samsungfabriken och lötts fast på stickorna av barnarbetare? Är det som med koreaskärmarna att de egentligen är lika bra som märkesprodukterna eller kommer Memtest ge mig 1000 error per runda när jag testar dem?

Jag vill gärna veta vad jag har att vänta mig och varför samt hur dessa minnen kom till. Inga fördomar nu om kinaskit vs "svenska" märkesprodukter utan det ska vara fakta och självupplevda anekdoter.

Jag har även köpt till dessa rosa kylflänsar. Fina, eller hur?
http://www.ebay.com/itm/200475141389?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem

Egentligen är där ofta ingen hake.
En av anledningarna till att Kina saker är billigare är att arbetskraften är betydligt billigare där, sen no name behöver inte betyda att det är skit saker. Kan vara så enkelt som en överproduktion av en etablerad tillverkare som inte vill släppa alla och på så sätt få en prisdumpning.

Sen finns det iofs alltid en liten risk att det är 2:a hands sortering med skiftande kvalité, men det får man ha med i beräkningen.

Permalänk
Rekordmedlem

Kineserna löder väl möjligtvis dit kretsarna men inte är det väl Kinesiska kretsar? Vad är det för kretsar i så fall?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haken är ju att du inte har ett känt märke att falla tillbaks på när det kommer till just garantin.
Om nu detta kontot försvann samt email adress så är det kört.

Sen som du är inne på, man kan inte alltid veta vart minnena kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Kollat på dom där flänsarna själv, riktigt synd att det inte är för ddr3;)

Ser inget problem med att köra dom minnena. Anledningen till varför det är dyrt på tradera är för att dom inte tillverkas längre och folk inte vet vad saker är värt på tradera.

Skrivet av Paddan1000:

Jag köpte precis dessa 8GB (4x2GB stickor) DDR2-RAM till min reservdator för runt 270 kr.

http://www.ebay.com/itm/231050778950?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Samma mängd begagnat minne med motsvarande specifikationer hade nog kostat nästan det dubbla på Tradera i Sverige. Eftersom man får det man betalar för måste finnas en hake som gör att det blir dyrare för mig i längden och att minnena förintas i ett inferno som tar resten av datorn med sig.

Jag ser inget konstigt med specifikationerna. Minnena är specade till 800 MHz. Latensen är CL5 precis som hos vanligt minne. Det står inget om att det skulle vara "high density" som no-name SDRAM kunde vara förr i tiden. Att det bara funkar med AMD-processorer borde vara att minnesbusen är 11 bitar istället för vanliga 10 vilket kräver AMD:s minneskontroller för att kunna nyttjas.

De ger livstids garanti dessutom så det gör inget om ett minne skulle vara DOA. Jag har aldrig haft problem med kinesiska garantiärenden.

Så vad är det då för nackdel med detta minne jämfört med märkes-RAM? Är chipsen kasserade sådana som stulits från containrarna bakom Samsungfabriken och lötts fast på stickorna av barnarbetare? Är det som med koreaskärmarna att de egentligen är lika bra som märkesprodukterna eller kommer Memtest ge mig 1000 error per runda när jag testar dem?

Jag vill gärna veta vad jag har att vänta mig och varför samt hur dessa minnen kom till. Inga fördomar nu om kinaskit vs "svenska" märkesprodukter utan det ska vara fakta och självupplevda anekdoter.

Jag har även köpt till dessa rosa kylflänsar. Fina, eller hur?
http://www.ebay.com/itm/200475141389?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Egentligen är där ofta ingen hake.
En av anledningarna till att Kina saker är billigare är att arbetskraften är betydligt billigare där, sen no name behöver inte betyda att det är skit saker. Kan vara så enkelt som en överproduktion av en etablerad tillverkare som inte vill släppa alla och på så sätt få en prisdumpning.

Sen finns det iofs alltid en liten risk att det är 2:a hands sortering med skiftande kvalité, men det får man ha med i beräkningen.

Då behöver jag nog inte vara orolig för att ha blivit blåst iallafall.

Skrivet av mrqaffe:

Kineserna löder väl möjligtvis dit kretsarna men inte är det väl Kinesiska kretsar? Vad är det för kretsar i så fall?

Det är väl andrahandssorterat och rebrandat Samsung/Hynix/Micron/infineon beroende på vad som var tillgängligt i fabriken just den dagen minnena tillverkades. Frågan är vilken kvalitet andrahandssorteringen motsvarar. När det gäller panelerna i koreaskärmarna märker man ju ingen skillnad jämfört med de paneler som passerar kvalitetskontrollen så jag hoppas samma sak gäller här.

Skrivet av Mimematis:

Haken är ju att du inte har ett känt märke att falla tillbaks på när det kommer till just garantin.
Om nu detta kontot försvann samt email adress så är det kört.

Sen som du är inne på, man kan inte alltid veta vart minnena kommer ifrån.

För det priset kan man i och för sig köpa nya likadana från en annan säljare om den man först köpte från skulle försvinna. Dessutom hade jag köpt begagnat i Sverige hade jag inte haft någon garanti överhuvud taget.

Skrivet av Curemylife:

Kollat på dom där flänsarna själv, riktigt synd att det inte är för ddr3;)

Ser inget problem med att köra dom minnena. Anledningen till varför det är dyrt på tradera är för att dom inte tillverkas längre och folk inte vet vad saker är värt på tradera.

Jag har sett att samma flänsar i olika färger säljs av andra försäljare som kompatibla med DDR3 förutom DDR och DDR2. De är även kompatibla med SDRAM vilket är bra eftersom jag då kan sätta ett par på minnena i min rosa iMac G3. Det är möjligt att de inte passar om man har low-profile RAM-stickor.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Paddan1000:

Jag köpte precis dessa 8GB (4x2GB stickor) DDR2-RAM till min reservdator för runt 270 kr.

http://www.ebay.com/itm/231050778950?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Samma mängd begagnat minne med motsvarande specifikationer hade nog kostat nästan det dubbla på Tradera i Sverige. Eftersom man får det man betalar för måste finnas en hake som gör att det blir dyrare för mig i längden och att minnena förintas i ett inferno som tar resten av datorn med sig.

Jag ser inget konstigt med specifikationerna. Minnena är specade till 800 MHz. Latensen är CL5 precis som hos vanligt minne. Det står inget om att det skulle vara "high density" som no-name SDRAM kunde vara förr i tiden. Att det bara funkar med AMD-processorer borde vara att minnesbusen är 11 bitar istället för vanliga 10 vilket kräver AMD:s minneskontroller för att kunna nyttjas.

De ger livstids garanti dessutom så det gör inget om ett minne skulle vara DOA. Jag har aldrig haft problem med kinesiska garantiärenden.

Så vad är det då för nackdel med detta minne jämfört med märkes-RAM? Är chipsen kasserade sådana som stulits från containrarna bakom Samsungfabriken och lötts fast på stickorna av barnarbetare? Är det som med koreaskärmarna att de egentligen är lika bra som märkesprodukterna eller kommer Memtest ge mig 1000 error per runda när jag testar dem?

Jag vill gärna veta vad jag har att vänta mig och varför samt hur dessa minnen kom till. Inga fördomar nu om kinaskit vs "svenska" märkesprodukter utan det ska vara fakta och självupplevda anekdoter.

Jag har även köpt till dessa rosa kylflänsar. Fina, eller hur?
http://www.ebay.com/itm/200475141389?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Haha fint Nu får du säga till om allt funkar bra så man kan köpa dessa 8x4:^^: ! fast i ddr3 och med röda kylare :=!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Haha fint Nu får du säga till om allt funkar bra så man kan köpa dessa 8x4:^^: ! fast i ddr3 och med röda kylare :=!

För att avsluta tråden kan jag säga att jag fick minnena härom veckan och de klarade en runda med Memtest utan errors. Datorn går fint och stabilt. Från Kina köpte jag också två 512MB DDR1-stickor till min iMac G3 som funkar fint även dem. Kylflänsarna har ännu inte dykt upp utan tycks ha försvunnit någonstans i posten.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.