HP ser tillväxt bortom Windows – satsar på Android, Chrome OS och Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Sverige är lite av ett Windows-älskande land jämfört med många andra. I andra europeiska länder så har myndigheter börjat gå över till Linux.

Exempel på detta är tex Polisen i Frankrike, Munchen kommun/stad, samt företag som Google

Jag råkade ut för ett bilhaveri i Tyskland en gång, märkesverkstaden som reparerade bilen hade 5-6 datorer i väntehallen som man kunde låna och gissa ifall jag blev förvånad när jag såg att de körde Linux? Det har jag då aldrig varit med om hemma i Sverige!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Jag råkade ut för ett bilhaveri i Tyskland en gång, märkesverkstaden som reparerade bilen hade 5-6 datorer i väntehallen som man kunde låna och gissa ifall jag blev förvånad när jag såg att de körde Linux? Det har jag då aldrig varit med om hemma i Sverige!

Fantastiskt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kan detta vara början på slutet för inte bara Wintel, utan Microsoft och Intel som dominanta aktörer helt och hållet?

Tänker lite på hur man kommer se tillbaka på detta om några decennier (förutsatt att civilisationen inte går under av klimatförstöringen).
Kanske kommer man se 90-talet och 00-talet som en mörk tidsperiod då det i praktiken bara fanns ett operativsystem och en plattform att använda.

Å andra sidan kanske det blir ännu värre med Google som dominerande aktör, med dess ingående kartläggning av sina kunder.

Skrivet av user789:

Men när Steam kom till Linux hände det något, kolla här. Nu tar det fart ....

http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Skrivet av martinot:

Fantastiskt!

Jäklar! Det är ju historiska siffror för september nu! Aldrig har Windows varit under 91% på 2000-talet! Aldrig har Mac OS varit så starkt! Och aldrig har Linux varit så nära 2%! Hoppas verkligen trenden fortsätter. Det är iofs skrivsbords-OS, så siffrorna kanske förklaras av att folk som tidigare suttit vid skrivbordet med Windows har gått över till Android och iOS, medan Mac OS- och Linux-användare på det stora hela är kvar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Usch. Jag tycker att Microsoft och Apple är dom enda som kan detta med OS. Windows 7 och Windows 8 är två av dom bästa operativsystemen jag använt, speciellt 8an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

När ett företag som Microsoft så öppet visar direkt förakt för sina kunder och tvingar på dem ett OS (Win8) till PC, vars enda syfte är att de skall sälja mer mobiltelefoner och surfplattor, så är det inte konstigt om PC-användarna slår bakut och letar efter alternativ: Ett OS som är tillverkat med målet att vara det bästa för PC och inget annat.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Kan detta vara början på slutet för inte bara Wintel, utan Microsoft och Intel som dominanta aktörer helt och hållet?

Visst är det klart att desktoperan, med dess dominas av Microsoft och Intel, redan är påväg ut till förmån för nya typer av mobila enheter.

Skrivet av Gibbe:

Kanske kommer man se 90-talet och 00-talet som en mörk tidsperiod då det i praktiken bara fanns ett operativsystem och en plattform att använda.

Det tror jag inte. Det har alltid funnits flera system att välja på (MacOS, Linux, Unix, FreeBSD, etc). Har varit en fin era med revolutionen som PC medförde.

Skrivet av Gibbe:

Å andra sidan kanske det blir ännu värre med Google som dominerande aktör, med dess ingående kartläggning av sina kunder.

Ja, nu går vi in i en ny era som domineras av Android och Google (inklusive dess webtjänster som har en dominerande ställning på marknaden), och med Apple och dess iOS på en god andraplats.

Kommer säkert vara en ny fin era med sina för- och nackdelar. Mycket positivt och roligt som händer med mycket innovationer som kommer.

Nackdelen som du nämner kan nog vara den möjlighet till fjärrkontroll av dina applikationer på dina enheter, samt kontroll och tillgång av dina personliga data i molnet. Kommer säkert att vara en möjlighet för företag (som Google och Apple som dominerar, men även för mindre spelare som Microsoft) att ännu mer kunna kontrollera och styra användarna.

Skrivet av Gibbe:

Det är iofs skrivsbords-OS, så siffrorna kanske förklaras av att folk som tidigare suttit vid skrivbordet med Windows har gått över till Android och iOS, medan Mac OS- och Linux-användare på det stora hela är kvar.

Man skall nog alltid ta sådana här siffor med en nypa salt (speciellt diverse URL/webbsidestatistik). För att få bästa statistik så är det nog bäst att vänta på försäljningssiffrorna för 2013 där man kan se hyfsat bra vilka marknadsandelar de olika systemen sålt.

Oavsett system så kommer nog desktop att fortsätta minska i betydelse, och mobila enheter öka. Detta kommer Microsoft att förlora på.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Man skall nog alltid ta sådana här siffor med en nypa salt (speciellt diverse URL/webbsidestatistik). För att få bästa statistik så är det nog bäst att vänta på försäljningssiffrorna för 2013 där man kan se hyfsat bra vilka marknadsandelar de olika systemen sålt.

mvh,
martin

Hur ser man försäljningssiffror på Linux?
Och alla piratkopior på Windows, hälften av alla Windowsdatorer i Asien har inte ärliga licenser.
Och hur många radera inte Windows8 i sin nya dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av user789:

Hur ser man försäljningssiffror på Linux?
Och alla piratkopior på Windows, hälften av alla Windowsdatorer i Asien har inte ärliga licenser.
Och hur många radera inte Windows8 i sin nya dator?

Det är sant att det kan vara problematiskt om man vill mäta vad som används i varje enskilt ögonblick. Skall man dessutom bara mäta datorer som används för att surfa på? Skall man mäta alla maskiner som är igång? Kanske en ögonblicksbild av hur många system som är uppe och körs vid en exakt tidpunkt? Finns massor av problem och frågeställningar kring det. Både exakt vad man skall/vill mäta, och sedan hur man skall mäta detta.

Nu så handlade väl en stor del av diskussionen om försäljning av datorer med tanke på att HP tex satsar på att sälja maskiner med Linux och Chrome OS istället för Windows. För datortillverkarna är det ju vad som *säljer* ute på marknaden som är det mest intressanta. Dett avgör vilka modeller de kommer att satsa på och vilka system som de kommer att marknadsföra emot kunderna.

Att sedan någon byter ut OS X och kör Windows via Bootcamp på en MacBook, eller någon byter ut Windows emot Ubuntu på en PC, eller piratinstallerar Windows 8 i efterhand, det är inte något som påverkar försäljningssiffrorna (iaf inte på kort sikt - däremot så kanske tex användare som testat Ubuntu väljer att köpa en färdig maskin ifrån HP med det nästa gång).

Om det sedan är just försäljningsiffrorna (för PC med Windows 8, Ubuntu, ChromeOS, eller Mac med OS X) som man är nyfiken på att veta trenden över - ja då är det nog i det fallet det säkraste att vänta på dem när de är klara för året. Detta var min enda poäng som jag ville göra.

Kan bli mycket intressant och är lite nyfiken på tex hur mycket Microsoft tappar på grund av de stora förändringarna som de gjort i Windows 8. Kanske 8.1 hjälper dem lite, men misstänker att det kommer lite för sent i år för att kunna rädda upp försäljningen för dem.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det tror jag inte. Det har alltid funnits flera system att välja på (MacOS, Linux, Unix, FreeBSD, etc). Har varit en fin era med revolutionen som PC medförde.

Ja, klart det har funnits alternativ, men inte reella alternativ. Windows har haft, och har fortfarande, en sådan förkrossande dominans att alternativen bara funnits för speciella företagsbehov och enstaka entusiaster.

På den mobila marknaden är det annorlunda. Det finns åtminstone två plattformar som är fullt kapabla att tillgodose alla behov för vanliga kunder, och även trean, som ligger långt efter, fungerar gott för allmänheten. Trean just nu är Windows phone, och även om den är ganska långt efter så har de ändå en tvåsiffrig marknadsandel, något Mac OS X eller Linux bara kan drömma om.

Skrivet av martinot:

Ja, nu går vi in i en ny era som domineras av Android och Google (inklusive dess webtjänster som har en dominerande ställning på marknaden), och med Apple och dess iOS på en god andraplats.

Kommer säkert vara en ny fin era med sina för- och nackdelar. Mycket positivt och roligt som händer med mycket innovationer som kommer.

Nackdelen som du nämner kan nog vara den möjlighet till fjärrkontroll av dina applikationer på dina enheter, samt kontroll och tillgång av dina personliga data i molnet. Kommer säkert att vara en möjlighet för företag (som Google och Apple som dominerar, men även för mindre spelare som Microsoft) att ännu mer kunna kontrollera och styra användarna.

mvh,
martin

Jag skulle vilja ha det till att den mobila marknaden domineras av Google och Apple. Båda två har liknande ställning på marknaden, även om Google är lite större.

Men kartläggningen tänker jag lite bortom just vad de kan göra med sina produkter/plattformar. Är registerna säkra? Vad används de till egentligen? Vad om utomstående får tillgång till dessa register?

För att dra en något långsökt, men ändå relevant exempel vill jag nämna att man i Holland, tror jag det var, började bygga upp ett detaljerat register över sina invånare för att helt enkelt ha god statistik över sin befolkning. När tyskarna invaderade under Andra världskriget användes dessa register för att leta upp och deportera oönskade människor.

Bäste herr Snowden har visat att vidarebefodring av registerna till mindre välvilliga parter redan sker.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Ja, klart det har funnits alternativ, men inte reella alternativ. Windows har haft, och har fortfarande, en sådan förkrossande dominans att alternativen bara funnits för speciella företagsbehov och enstaka entusiaster.

Det tror jag att många användare av OS X eller Linux inte skulle hålla med dig om. Nu tycker jag visserligen att tex ChromeOS är helt ointressant för mig personligen, men dess framgångar visar ju på att för vissa så täcker den deras behov. Även framgången för iPad och andra plattor, som för vissa tom helt ersätter datorer, visar nog på att alla inte har samma behov som just dig.

Personligen så köper jag gärna en MacBook nästa gång jag skall skaffa en ny privat (Air kanske, förmodligen Pro).

De applikationer som jag använder privat är;

  • Chrome

  • Microsoft Office

  • Skype

  • Spotify

  • Adobe Ligthroom (framkalla foton)

  • Abelton Live (musikproduktion)

  • Native Instruments Traktor Pro (DJ:ing)

Alla dessa kör jag idag på Windows, och samtliga dessa finns för Mac OS X. Kan även använda samma licenser för de flesta av dem tror jag (undantaget är nog Office). Har jag sedan behov av något specialprogram för Windows (ser inte det behovet idag) så slänger jag bara upp en virituell maskin och kör det där (eller startar BootCamp).

Skrivet av Gibbe:

Jag skulle vilja ha det till att den mobila marknaden domineras av Google och Apple. Båda två har liknande ställning på marknaden, även om Google är lite större.

Det beror nog på om du har väldigt gammal statistik ifrån några år sedan eller kikar på någon enskild marknad.

Nu har jag globalt bara siffrorna för Q1 2013 att tillgå direkt (men du får gärna ge mig andra siffror om du har bättre) och då ser de ut så här:

Skrivet av Gibbe:

Men kartläggningen tänker jag lite bortom just vad de kan göra med sina produkter/plattformar. Är registerna säkra? Vad används de till egentligen? Vad om utomstående får tillgång till dessa register?

För att dra en något långsökt, men ändå relevant exempel vill jag nämna att man i Holland, tror jag det var, började bygga upp ett detaljerat register över sina invånare för att helt enkelt ha god statistik över sin befolkning. När tyskarna invaderade under Andra världskriget användes dessa register för att leta upp och deportera oönskade människor.

Bäste herr Snowden har visat att vidarebefodring av registerna till mindre välvilliga parter redan sker.

Ok, det är ju också en viss risk, och med klart större konsekvenser. Håller helt med om det.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Beror detta på eländiga Win 8 ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Beror detta på eländiga Win 8 ?

Personligen så tycker jag inte att det är så eländigt, men det är ju klart mer poäng med metro/modern på touch.

Felet Microsoft gjorde var nog att det: 1. Inte var helt klart. 2. Inga inställningsmöjligheter som gjorde det mer optimerat för de som jobbar med i "desktop"/win32 på skärmar utan touch.

De skulle helt enkelt väntat något år och släppt 8.1 som 8.0. Då hade nog mottagandet varit mycket positivare.

Det sagt så tror jag det hade varit ännu värre om de släppt något som liknar Chrome OS (mest webläsare som gränssnitt) eller Android (nästan enbart optimerat för touch - långt mer än Win8).

Så jag har svårt att se att de som inte gillar den riktningen som Win8 tar, skulle gå till Google med Android/Chrome (då de då får ännu mer av den varan). Vill man ha en klassisk desktopmiljö utan touch/moderna anpassningar så är det nog snarare OS X eller någon Linux desktop som är mer aktuell (och mer likt Win7 i det perspektivet).

Det är nog snarare ett tecken på att det är just enklare system och mer mobila enheter som afterfrågas allt mer. För många privatpersoner så räcker en platta med Android eller iOS väldigt bra till för de flesta. Dessutom så skadar det inte att de är lite enklare att underhålla och enklare att använda.

Folk som inte är så vana vid traditionella datorer tycker nog också att det är enklare och naturligare med fullskärmssystem som Android/iOS än överlappande fönstersystem som Windows (desktop) och OS X. Om man adderar ett löst tangetbord så täcks nog många privatpersoners behov in av en enklare platta.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Köpte en ny laptop till frugan.. Ska bli så kul att se hennes reaktion på win8. Hon är helt ointresserad av datorer och tycker ubuntu (gnome2) har funkat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Köpte en ny laptop till frugan.. Ska bli så kul att se hennes reaktion på win8. Hon är helt ointresserad av datorer och tycker ubuntu (gnome2) har funkat bra.

Jo, det är alltid lite intressant att testa. Om hon inte är så nöjd med modern/metro så: 1. Uppgradera till 8.1. 2. Kryssa i inställningen boot to desktop.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det är alltid lite intressant att testa. Om hon inte är så nöjd med modern/metro så: 1. Uppgradera till 8.1. 2. Kryssa i inställningen boot to desktop.

Kommer lägga in linux oavsett. Det går ju att göra så snyggt som man önskar men hon vill ha enkelt med en "familjebild" som wallpaper o ikoner över halva skrivbordet.

Hon har haft xp o sedan vista. Blev så trött på att kika efter virus, popupper o uppdateringar så jag installerade ubuntu med då gnome2, flyttade ned startlisten. Hon knorrade lite över att gå från office till openoffice, men jag berättade vad office kostade o då fungerade plötsligt openoffice bra.

Efter bytet till linux så har min support varit i princip noll, bortsett från själva installationen. Hon fixade också en 3.5årig högskoleutbildning med openoffice o linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Hon har haft xp o sedan vista. Blev så trött på att kika efter virus, popupper o uppdateringar så jag installerade ubuntu med då gnome2, flyttade ned startlisten.

Nu förstår jag att hon/du helst vill köra Linux oavsett, men om ni någon gång har behov att köra Winodws så kan jag faktiskt rekommendera Microsofts eget anitvirus för privatpersoner. Det är gratis och framförallt så slipper du alla typer av pop-upper och annat. Ligger och kör helt transparent i bakgrunden och tar även extremt lite resurser av datorn (du kan spela och göra allt annat utan att påverkas av att den kör). Har använt den i ca 10 år och fungerat klockrent och utan bekymmer hela tiden.

Skrivet av Boss302:

Hon knorrade lite över att gå från office till openoffice, men jag berättade vad office kostade o då fungerade plötsligt openoffice bra.

Jo, det är väldigt bra att det finns bra fungerande alternativ.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/