Får över 70 grader på CPU vid lir med BF4, söker tips på ny CPU-kylare

Permalänk
Medlem

Får över 70 grader på CPU vid lir med BF4, söker tips på ny CPU-kylare

Hej!

Då jag lirar BF4 betan jobbar min cpu på runt 90%, detta leder till att den blir väldigt varm efter ett tag. Spelet kraschar lite då och då. Nu kör jag med intels stockkylare på min intel i5 3570k.

Jag söker tips på en bra kylare att byta ut stockkylaren med.
Moderkortet är ett ASRock Z77 EXTREME4-M Intel Z77 4xDDR3 SLI CrossFireX Socket 1155 mATX
och chassiet är Fractal Design Core 1000 Tower No PSU Black mATX
Chassie: http://cdon.se/hemelektronik/fractal_design_core_1000_tower_n...
Så det kan vara lite begränsat med plats.

Funderar på ifall om det är värt att skaffa vattenkylning som
http://www.inet.se/produkt/5322253/cooler-master-seidon-120m
Då den verkar ta mindre plats. Men är lite tveksam kring vattenkylning och ifall om det är säkert (läckagerisk).

Det är ett plus ifall om det inte låter så mkt.

Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem

70 grader är inte mycket för din intel cpu det är först vid ca 85 - 90 c du behöver oroa dig egentligen
hade du haft amd cpu så hade 70c varit något och bry sig om...
att det krashar har jag dock inte något och komma med förutom att det är beta heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Vatten kylning borde vara säkert men du måste bara byta ut stockfläktarna om du ska ha en vattenkylning.
Själv kör jag med Hyper 212 EVO

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

BF4 är inte släppt än.

Det du förmodligen lirar är betan, som crashar för alla.
Du bör använda ett stabilt program när du försöker dra slutsatser om vad som spökar, ju fler variabler du lägger in desto svårare blir det att upptäcka orsaken.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Som sagt, krascherna har säkerligen inget med temperaturen att göra, utan med att det är en beta. Testa med något stressprogram så ser duj ifall datorn är stabil trots temperaturen.

Vill du ändå ha en tystare och effektivare kylare finns ju många att tillgå, även om de inte får vara högre än 135 mm
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=369#rparams=l=s14525993...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Kör stresstest i Prime95 och ha Core Temp igång eller något för att se om det verkligen är ett problem. Så länge inte det ger felmeddelande borde det vara lugnt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

BF4 är inte släppt än.

Det du förmodligen lirar är betan, som crashar för alla.
Du bör använda ett stabilt program när du försöker dra slutsatser om vad som spökar, ju fler variabler du lägger in desto svårare blir det att upptäcka orsaken.

Ja, han skrev ju att det var just betan han lirade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pompejus:

Hej!

Funderar på ifall om det är värt att skaffa vattenkylning som
http://www.inet.se/produkt/5322253/cooler-master-seidon-120m
Då den verkar ta mindre plats. Men är lite tveksam kring vattenkylning och ifall om det är säkert (läckagerisk).

Det är ett plus ifall om det inte låter så mkt.

Tack för alla tips!

Läckagerisken är minimal när du köper ett färdigt set, visst kan det hända men till 99% så brukar det vara bra produkter.
Det är när du gör en egen(custom loop)som det kan bli läckage om du inte är noga och vet vad du gör och inte får dit nipplarna/slang mm. ordentligt:)

Kör själv med custom loop och kan bara säga att jag är super nöjd med temp, 28-31C Idle och 56-61C Load i prime95 med i7 3770K@4.5 och två GTX 680 i samma loop med två 360 radiatorer.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Kör stresstest i Prime95 och ha Core Temp igång eller något för att se om det verkligen är ett problem. Så länge inte det ger felmeddelande borde det vara lugnt.

Tack! Det skall jag göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

70 grader är inte mycket för din intel cpu det är först vid ca 85 - 90 c du behöver oroa dig egentligen
hade du haft amd cpu så hade 70c varit något och bry sig om...
att det krashar har jag dock inte något och komma med förutom att det är beta heh.

Okej, bra att veta. Kör ett stresstest så får vi se. Är väl bara om jag ska överklocka som ny kylare är ett måste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

BF4 är inte släppt än.

Det du förmodligen lirar är betan, som crashar för alla.
Du bör använda ett stabilt program när du försöker dra slutsatser om vad som spökar, ju fler variabler du lägger in desto svårare blir det att upptäcka orsaken.

Aa det var betan jag mena, vilket framgår i informationen. Skulle nog ha varit mera tydlig.