Ny när de gäller överklockning , behöver lite tips och råd :) P8Z68-V LX , i5 2500k

Permalänk
Medlem

Ny när de gäller överklockning , behöver lite tips och råd :) P8Z68-V LX , i5 2500k

Hejsan alla sweclockers!!

Jag är som sagt helt ny på när de gäller överklockning av cpu , Har läst guiden här på forumet och har fått lite mer kunskap , Dock så tycker jag det är lite halvsvårt eftersom mitt mobo inte har samma inställningar som de han tar upp i guiden , Jag prövade att överklocka med hjälp av guiden här på forumet samt en video på youtube och det resulterade i att jag fick bluescreen där det stog att datorn har stängts av för att skydda hårdvara , Stog något i stil med : "a uncorrectable hardware error" etc etc , kommer inte ihåg exakt vad de stod , men hur som helst min klockning gick inte så hyffsat haha.. Så jag ställde tillbaka allt i bios till original inställningar igen.

här är iaf guiden jag tittat på : http://www.youtube.com/watch?v=Vum-HRsU3VY vad tycker ni när ni ser den?

Någon som har lite tips /erfarenheter hur man ska gå tillväga med ett P8Z68-V LX mobo vid klockning?

Vart faktist lite skrajj när ja fick bluescreen och jag vågade inte röra volten nå mer än vad som gjordes i guiden haha därför skriver jag här om lite tips

Dator spec:

i5 2500k
Schythe Ninja 3 rev B cpu kylare
Asus P8Z68-V LX
Gtx 580
Corsair vengeance 8 gb ram 1600 mhz

Mina mål? Vill kunna ha 4.5Ghz med stabil temp och ett stabilt system

Är tacksam för alla tips jag kan få

Permalänk
Medlem

Förmodligen satte du för höga MHz, i förhållande till volt.
Ett exempel: min AMD Phenom II 1100T BE, har en standardfrekvens på 3300MHz, och då ligger den på 1.205v.
När jag har överklockat den, så ligger den på 4214MHz och 1.422v.
Alltså har ökningen skett med 914MHz och 0.217v.

Så se till att samspela med volt och MHz.

Själv har jag en Antec Kühler H2o 1220.

Min temperatur ligger på 40 grader i silent mode,
och på 32 grader i extreme mode <---radiatorfläktarna går fortare det är allt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Förmodligen satte du för höga MHz, i förhållande till volt.
Ett exempel: min AMD Phenom II 1100T BE, har en standardfrekvens på 3300MHz, och då ligger den på 1.205v.
När jag har överklockat den, så ligger den på 4214MHz och 1.422v.
Alltså har ökningen skett med 914MHz och 0.217v.

Så se till att samspela med volt och MHz.

Själv har jag en Antec Kühler H2o 1220.

Okej , Var mest inne på att de var volt relaterat själv oxå men jag vågar inte pilla på volten utan att höra här på forumet först , Jag gjorde exakt som i guiden i den där videon , den snubben i videon har exakt lika cpu och mobo som mig , Men som ja läst på guiden här så kan volten endå skilja lite , Är just de där att jag kan inte ändra till ett fast nummer som 1.350V utan det jag måste ändra på mitt mobo är + volt och det hade han i guiden satt till 0.005 , Det är det som förvirrar mig mest , men amd och intel skiljer väl sig i volt? Hur ska jag göra där ? pröva o ändra till 0.010volt istället och se om de funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuza86:

Okej , Var mest inne på att de var volt relaterat själv oxå men jag vågar inte pilla på volten utan att höra här på forumet först , Jag gjorde exakt som i guiden i den där videon , den snubben i videon har exakt lika cpu och mobo som mig , Men som ja läst på guiden här så kan volten endå skilja lite , Är just de där att jag kan inte ändra till ett fast nummer som 1.350V utan det jag måste ändra på mitt mobo är + volt och det hade han i guiden satt till 0.005 , Det är det som förvirrar mig mest , men amd och intel skiljer väl sig i volt? Hur ska jag göra där ? pröva o ändra till 0.010volt istället och se om de funkar?

Hm jag vet inte, ibland finns det en funktion som automatiskt anpassar volten i förhållande till MHz men den är gammal blöddrig kattskit.
Använd den inte utan gör allt manuellt.

Men testa att sätta 4200MHz som jag har och öka med 0.240v.
Spårar den ur så testa att öka volten lite lite, skulle den likförbannat spåra ur igen så sänk MHz tills du får dem att lira tillsammans.

EDIT: har ändrat jag menade givetvis 4.2GHz och INTE 2.4

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Nån här som har klockat med Asus P8Z68-V LX och i5 2500k? Jag är fortfarande väldigt osäker hur jag ska göra för den enda volten jag kan ändra på i bios är "Cpu offset voltage" Jag antar att den slår på när processorn behöver mer volt ? i guiden som jag kollade så hade han 0.005V offset där , Min dator fick bluescreen med det , Hur högt kan jag sätta offset på? 0.010 o pröva? För jag hittar ingenstans som jag kan sätta en grundvolt på 1.350 i mitt bios , offset + eller - är de enda jag hittar som jag kan ändra