Permalänk

50*c Idle, 97*c 50% Load med 4770k - H80i

Jag blir så irriterad, jag installerade en H80i på min 4770k för att få lite bättre kylning samt kunna klocka lite. När jag sedan sätter igång lite BF4 Beta med stock klock så kikar jag in på tempsen efter 5 min spelande.... DÅ FÅR JAG EN CHOCK! processor ligger och kokas i 95* CELCIUS!

Någon som har någon alls aning vad detta kan va? Det var likadant med stock kylaren. Är det så att jag har fått en måndags prolle med dålig kontakt med IHC eller vad det nu kallas.

Kan även säga att jag har monterat om kylaren 1 gång med lite mindre kylpasta men det gav ingen skillnad alls, drog även till ordentligt i alla skruvar.

Borde jag lägga en order på detta? : http://www.inet.se/kundvagn/visa/4001624/2013-10-13
Kommer det hjälpa? Förövrigt så körde jag med medföljande fläktarna i maximum speed d.v.s 2570 RPM.

Mvh

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Defekt pump?

Permalänk
Skrivet av KnugOlsson:

Jag blir så irriterad, jag installerade en H80i på min 4770k för att få lite bättre kylning samt kunna klocka lite. När jag sedan sätter igång lite BF4 Beta med stock klock så kikar jag in på tempsen efter 5 min spelande.... DÅ FÅR JAG EN CHOCK! processor ligger och kokas i 95* CELCIUS!

Någon som har någon alls aning vad detta kan va? Det var likadant med stock kylaren. Är det så att jag har fått en måndags prolle med dålig kontakt med IHC eller vad det nu kallas.

Kan även säga att jag har monterat om kylaren 1 gång med lite mindre kylpasta men det gav ingen skillnad alls, drog även till ordentligt i alla skruvar.

Borde jag lägga en order på detta? : http://www.inet.se/kundvagn/visa/4001624/2013-10-13
Kommer det hjälpa? Förövrigt så körde jag med medföljande fläktarna i maximum speed d.v.s 2570 RPM.

Mvh

måste vara fel på sensorerna eller på appliceringen av pasta mellan cpun och ihsen, om du nu har monterat kylaren rätt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av biffenh:

Defekt pump?

Slangarna vibrerar så jag är ganska säker på att vätskan rör sig genom kylaren.

Vad tror du om kundvagnen? Kommer det göra skillnad? Använder nån cooler master kylpasta nu, inte gammal men kanske inte den bästa.

Skrivet av Schackmannen:

måste vara fel på sensorerna eller på appliceringen av pasta mellan cpun och ihsen, om du nu har monterat kylaren rätt.

Använder HWmonitor, ska pröva att installera nått mer och kolla. Eller menar du de fysiska sensorerna på processorn? samt, vad tror du om jag köper de grejorna? Kommer de hjälpa?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

vet att vissa program som mäter typ mäter fel av egen erafarenhet. testa att kolla i biosen, finns där ibland. mest för att se om idle ligger på 50c

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnugOlsson:

Slangarna vibrerar så jag är ganska säker på att vätskan rör sig genom kylaren.

Vad tror du om kundvagnen? Kommer det göra skillnad? Använder nån cooler master kylpasta nu, inte gammal men kanske inte den bästa.

Använder HWmonitor, ska pröva att installera nått mer och kolla. Eller menar du de fysiska sensorerna på processorn? samt, vad tror du om jag köper de grejorna? Kommer de hjälpa?

Vad har du kopplat in pump headern? Make sure du inte har någon inställning igång i bios som styr denna port efter temp. Pumpen ska köra på max hela tiden.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av warlacozte:

vet att vissa program som mäter typ mäter fel av egen erafarenhet. testa att kolla i biosen, finns där ibland. mest för att se om idle ligger på 50c

I bios står det tyvärr mer, närmare 60 i vissa stunder :/

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

hade samma problem med min H100i, fick montera om den en 4-5 ggr med olika mängd kylpasta innan det vart helt bra.

Visa signatur

CPU: i7 5930K MB: MSI x99s Gaming 7 GFX: Gigabyte Aorus 1080 ti RAM: 16GB Vengeance LPX 2800MHz PSU: Corsair Ax1200i - Custom Loop

Permalänk
Avstängd

prova ett annat program t.ex CoreTemp, låter som inte kylblockrt har riktig optimal kontakt med processorn

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Vad har du kopplat in pump headern? Make sure du inte har någon inställning igång i bios som styr denna port efter temp. Pumpen ska köra på max hela tiden.

Ska kolla! Återkommer.

EDIT: Den kör på max!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av Mr.Murdoc:

prova ett annat program t.ex CoreTemp

Har gjort, det visar samma.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Inte så att du råkar koka processorn med volt? alltså att du har svinhög volt fast du sänkte klockfrekvensen?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Inte så att du råkar koka processorn med volt? alltså att du har svinhög volt fast du sänkte klockfrekvensen?

Nope, volten ligger på 0.950.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk

Ingen som har några kommentarer på mitt eventuella inköp, kommer det hjälpa tro?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk

Jag monterade om kylaren idag, lyckats få ner idle till 45 package samt 38 på kallaste kärnan lite då och då. Har inte testat i load och ska göra de nu

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Inaktiv

45 grader är ändå på tok för högt för att vara idle temperatur.

Jag får omkring 45-55 grader vid spelande när jag nu överklockat min i7 3770K till 4.6GHz och omkring 55-60 grader vid 100% load när jag stresstestar.

Mina idle temperaturer ligger och pendlar runt 20-30 grader vilket är ganska behagligt och ärligt talat har jag inte haft idle temperaturer på 45 grader sedan jag hade min Intel Core 2 Duo E7400 setup en gång i tiden.

Gällande kylpasta så tror jag nog att det finns utgångsdatum för det också om den bara ligger och inte används. Du skriver att den inte är gammal men ändå inte den bästa, då undrar jag hur länge har du haft den liggande?

När jag köpte nytt moderkort nyligen för att jag skulle kunna överklocka köpte jag även ny kylpasta då mina två andra "sprutor" var från 2011 som låg i en låda. Skulle aldrig fallit mig in att använda över 2år gammal kylpasta. Köpte Arctic Cooling MX-4 kylpasta 4g för övrigt.

Sedan undrar jag, hur mycket kylpasta applicerar du? Jag har hört olika versioner men jag brukar personligen köra okokt riskorns storleken och sedan tar jag en mycket fin tunn pensel och stryker ut ett mycket tunt jämt lager. Lyckas alltid bli perfekt resultat varje gång.

Gällande måndagsexemplar teorin så skulle jag inte helt utesluta den även om det kan låta lite väl långsökt.
Känner du att ditt eventuella köp kan hjälpa dig så kör på det, jag hade ju givetvis gjort allt jag kunde för att utesluta saker och ting innan jag befarade det värsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnugOlsson:

I bios står det tyvärr mer, närmare 60 i vissa stunder :/

Ligger isåfall helt i linje med hur det brukar vara (jämfört med idle i windows), då visa energibesparande funktioner är avstängda i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

45 grader är ändå på tok för högt för att vara idle temperatur.

Jag får omkring 45-55 grader vid spelande när jag nu överklockat min i7 3770K till 4.6GHz och omkring 55-60 grader vid 100% load när jag stresstestar.

Mina idle temperaturer ligger och pendlar runt 20-30 grader vilket är ganska behagligt och ärligt talat har jag inte haft idle temperaturer på 45 grader sedan jag hade min Intel Core 2 Duo E7400 setup en gång i tiden.

Gällande kylpasta så tror jag nog att det finns utgångsdatum för det också om den bara ligger och inte används. Du skriver att den inte är gammal men ändå inte den bästa, då undrar jag hur länge har du haft den liggande?

När jag köpte nytt moderkort nyligen för att jag skulle kunna överklocka köpte jag även ny kylpasta då mina två andra "sprutor" var från 2011 som låg i en låda. Skulle aldrig fallit mig in att använda över 2år gammal kylpasta. Köpte Arctic Cooling MX-4 kylpasta 4g för övrigt.

Sedan undrar jag, hur mycket kylpasta applicerar du? Jag har hört olika versioner men jag brukar personligen köra okokt riskorns storleken och sedan tar jag en mycket fin tunn pensel och stryker ut ett mycket tunt jämt lager. Lyckas alltid bli perfekt resultat varje gång.

Gällande måndagsexemplar teorin så skulle jag inte helt utesluta den även om det kan låta lite väl långsökt.
Känner du att ditt eventuella köp kan hjälpa dig så kör på det, jag hade ju givetvis gjort allt jag kunde för att utesluta saker och ting innan jag befarade det värsta.

Gammal kylpasta ska fungera bra, speciellt om den inte är äldre än 2 år, men jag håller med om att det känns helt onödigt att använda det när ny är så pass billig i sammanhanget...

Riskornet brukar jag köra med själv förresten, gammal klassiker. Brukar dock inte stryka ut det. Med typ kopparkylare med sådana där "balkar" ska man väl ha mer kylpasta för att bättre fylla i de större håligheterna förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnugOlsson:

Jag blir så irriterad, jag installerade en H80i på min 4770k för att få lite bättre kylning samt kunna klocka lite. När jag sedan sätter igång lite BF4 Beta med stock klock så kikar jag in på tempsen efter 5 min spelande.... DÅ FÅR JAG EN CHOCK! processor ligger och kokas i 95* CELCIUS!

Någon som har någon alls aning vad detta kan va? Det var likadant med stock kylaren. Är det så att jag har fått en måndags prolle med dålig kontakt med IHC eller vad det nu kallas.

Kan även säga att jag har monterat om kylaren 1 gång med lite mindre kylpasta men det gav ingen skillnad alls, drog även till ordentligt i alla skruvar.

Borde jag lägga en order på detta? : http://www.inet.se/kundvagn/visa/4001624/2013-10-13
Kommer det hjälpa? Förövrigt så körde jag med medföljande fläktarna i maximum speed d.v.s 2570 RPM.

Mvh

Testa att kolla via corsairs mjukvara (corsairlink 2). Min 1090T + h100i ligger på ~28 grader idle (33 vätska) med 2x excaliburfläktar i 700 rpm, och vätskan går inte högre än 50 vid belastning (950 rpm). Om det inte är en defekt pump är den troligen felmonterad, även om du har monterat om den. Vad har du för fläktar?

Permalänk
Skrivet av anon183825:

45 grader är ändå på tok för högt för att vara idle temperatur.

Jag får omkring 45-55 grader vid spelande när jag nu överklockat min i7 3770K till 4.6GHz och omkring 55-60 grader vid 100% load när jag stresstestar.

Mina idle temperaturer ligger och pendlar runt 20-30 grader vilket är ganska behagligt och ärligt talat har jag inte haft idle temperaturer på 45 grader sedan jag hade min Intel Core 2 Duo E7400 setup en gång i tiden.

Gällande kylpasta så tror jag nog att det finns utgångsdatum för det också om den bara ligger och inte används. Du skriver att den inte är gammal men ändå inte den bästa, då undrar jag hur länge har du haft den liggande?

När jag köpte nytt moderkort nyligen för att jag skulle kunna överklocka köpte jag även ny kylpasta då mina två andra "sprutor" var från 2011 som låg i en låda. Skulle aldrig fallit mig in att använda över 2år gammal kylpasta. Köpte Arctic Cooling MX-4 kylpasta 4g för övrigt.

Sedan undrar jag, hur mycket kylpasta applicerar du? Jag har hört olika versioner men jag brukar personligen köra okokt riskorns storleken och sedan tar jag en mycket fin tunn pensel och stryker ut ett mycket tunt jämt lager. Lyckas alltid bli perfekt resultat varje gång.

Gällande måndagsexemplar teorin så skulle jag inte helt utesluta den även om det kan låta lite väl långsökt.
Känner du att ditt eventuella köp kan hjälpa dig så kör på det, jag hade ju givetvis gjort allt jag kunde för att utesluta saker och ting innan jag befarade det värsta.

Kylpastan är från i somras när jag köpte den i USA , men hur länge den legat där kan man ju undra. Men jag tror jag köper det och ser om det blir nån skillnad.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Testa att kolla via corsairs mjukvara (corsairlink 2). Min 1090T + h100i ligger på ~28 grader idle (33 vätska) med 2x excaliburfläktar i 700 rpm, och vätskan går inte högre än 50 vid belastning (950 rpm). Om det inte är en defekt pump är den troligen felmonterad, även om du har monterat om den. Vad har du för fläktar?

H80i temp ligger på 31 i skrivande stund, jag återkommer med load temp senare.

Fläktarna är stock, de som hängde med alltså.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

överklockad med adaptiv volt ger lätt 95 C - man måste låsa volten på 4770k annars skenar den o värmen

Såg att du kör stock klock, men det kan vara adaptiv volt iaf, sätt den på static

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

överklockad med adaptiv volt ger lätt 95 C - man måste låsa volten på 4770k annars skenar den o värmen

Såg att du kör stock klock, men det kan vara adaptiv volt iaf, sätt den på static

// LZ

Tack för tipset, ska kolla!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

överklockad med adaptiv volt ger lätt 95 C - man måste låsa volten på 4770k annars skenar den o värmen

Såg att du kör stock klock, men det kan vara adaptiv volt iaf, sätt den på static

// LZ

Bara om du kör tester som har ett visst körsätt, vanligt spel kommer inte förändra volten på adaptiv. Kör själv adaptiv och turbo volt är 1.325v som sen klockar ner sig i idle.

Och fixed volt vill man bara ha när man letar stabil överklock, ingen idé att låta processorn köra max när det finns smarta lösningar på haswell.

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trenixen:

Bara om du kör tester som har ett visst körsätt, vanligt spel kommer inte förändra volten på adaptiv. Kör själv adaptiv och turbo volt är 1.325v som sen klockar ner sig i idle.

Och fixed volt vill man bara ha när man letar stabil överklock, ingen idé att låta processorn köra max när det finns smarta lösningar på haswell.

På min bräda ASUS Z87-PRO, så blir den så att den är adapativ upp till min volt som jag satt, 1.2v (så den kan inte gå över 1.2v)

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

På min bräda ASUS Z87-PRO, så blir den så att den är adapativ upp till min volt som jag satt, 1.2v (så den kan inte gå över 1.2v)

// LZ

Mjo har samma fast kör 1.325v för min 4.7ghz oc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk

Den värdelösa thermal pasten på Ivy och Haswell?
http://www.youtube.com/watch?v=XXs0I5kuoX4

Permalänk

I7 4770k är en riktigt varm processor, mycket varmare än någon tidiagre CPU som jag har haft.
Ska ni köpa den fundera inte ens på att använda stock kylare. Min låg i idle på 38 c och samma som TS hade jag 95c i fullload.

Har köpt denna :
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Nu har jag i idle 27-30 C på samtliga cores och i full load 60 C.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

Hej igen! Jag har nu tagit mig den lilla tiden att installera min stock kylare.
Ni kommer inte tro detta men jag har samma temperaturer med stock kylare, om inte bätte!!! 3-4 grader kyligare på processorn!
Jag begriper mig inte på detta, vad kan va fel? Ska jag köpa en luftkylare i stället? De kanske är effektivare än min H80i? Vad tror ni?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av KnugOlsson:

Hej igen! Jag har nu tagit mig den lilla tiden att installera min stock kylare.
Ni kommer inte tro detta men jag har samma temperaturer med stock kylare, om inte bätte!!! 3-4 grader kyligare på processorn!
Jag begriper mig inte på detta, vad kan va fel? Ska jag köpa en luftkylare i stället? De kanske är effektivare än min H80i? Vad tror ni?

Du måste ha monterat h80i fel eller så är den defekt.