Permalänk

Push och Pull - FX8320

Tjenare!

Jag köpte nydligen en FX8320.
Den funkar kanon so far. Har lyckats dra upp den till 4GHz, inga problem.

Tycker dock den verkar gå rätt varm för en ganska låg frekvens.
Sitter på en Noctua U9B SE2

Övrig konfig är:

Fractal Design R4
Gigabyte 970A UD3 (rev 1.0)
HD6870
8gb corsair vengeance
Samsung 840 SSD
Ja, ni ser i signaturen.

Med prime95 där jag kör testet för max CPU-belastning når den 62 grader (package) efter en LÅNG stunds pressning.
Som jag förstått är detta rekommenderat max för package.
Den går aldrig över och datorn går stabilt, så jag antar att det inte är någon risk där.

Nuvarande klock är alltså 4GHz med 1.3xx (kommer inte ihåg det exakta - och CPU-Z säger mindre när jag inte stresstestar) i vcore (är detta hög vcore för den klocken?)

Nu till den egentliga frågan.
Eftersom jag har AM3 socket så sitter kylaren INTE horizontellt, utan den sitter med fläkten från grafikkortet och sedan uppåt.
Skulle det gynna mina temperaturer nämnvärt att köpa monteringssatsen till AM3+ så att jag kan sätta den horizontellt och få ett bättre push och pull?
Jag kan inte annat än anta att luften den tar in är varm eftersom den tas vid grafikkortet.
Skulle det gynna mig att vända på fläktarna så att den istället blåser "ut" på grafikkortet? Då får jag väl dock problemet att jag lämnar varmluft i chassit?

Eller är det helt enkelt så att min kylare inte borde klara att klocka denna processorn mer?

Skulle ni rekommendera att testa sänka Vcoren och testa stabilitet för att se om tempen sjunker?
Eller kanske höja multipliern utan att öka vcore?

Skulle vara kul att nå lite högre frekvenser - bara för att
Klåfingrig som man är måste man ju pilla och tweaka

Mitt största problem just nu är nog att det är tentavecka och jag sysslar med överklockning.
Nu går jag till plugget - hoppas att se lite svar när jag kommer hem!

Tjoflöjt!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *