Effektivaste luftkylningen som får plats i ett R4?

Permalänk
Medlem

Effektivaste luftkylningen som får plats i ett R4?

Hejsan!

Jag undrar vilken den effektivaste luftkylningen är som får plats i ett FD define r4? Phantec har ju några ganska feta bjässar, och nh-d14 verkar rätt effektiv... men vilken tar priset?

Permalänk
Medlem

nh-d14

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Förstår inte varför alla rekommenderar den.
Den presterar sämre än flera kylare i samma klass och därför måste fläkten snurra snabbare som resulterar i hög ljudnivå.
Dessutom är den så himla ful!

Till ts: be Quiet dark rock pro 2 är väldigt tyst och håller processorn mycket kall.
Inte ens på högsta varvtalet låter den mycket och det händer aldrig att den går upp dit. Oftast (eller alltid?) är den klistrad på 400rpm.

Edit: phantec gör även ganska bra kylare!

Permalänk
Medlem

Är la phantek som gäller för tillfället. De som pratar om noctuan är samma folk som lever kvar i Corsairs grepp om nätagsmarknaden och WD raptors som hd. skämt åt sido, phantek är nog en stark utmanare. Men när du kommer upp i dessa storlekarna på kylare så handlar det mycket mer om luftflöde igenom chassit och överdtryck än vilken...Därför är det bra att tänka på 2st 140 i toppen, 2st i fronten, 1st bak, 1st i sidan, och 1st nere iaf . R4 har ju flera bra 140 möjligheter. Nyttja dem!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

jag har Phanteks bjässe med 3x140, den kyler jhu bra med låter som ett jetplan då, jag har även en ThremalRight Silverarow SB-E med tillhörande 140 fläktar som faktiskt är bättre. men skiljer bara nån grad, så är la egentligen en smaksak.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Förstår inte varför alla rekommenderar den.
Den presterar sämre än flera kylare i samma klass och därför måste fläkten snurra snabbare som resulterar i hög ljudnivå.
Dessutom är den så himla ful!

Till ts: be Quiet dark rock pro 2 är väldigt tyst och håller processorn mycket kall.
Inte ens på högsta varvtalet låter den mycket och det händer aldrig att den går upp dit. Oftast (eller alltid?) är den klistrad på 400rpm.

Edit: phantec gör även ganska bra kylare!

Jag rekommenderade den eftersom jag vet att kylaren är bra.
Så simpelt är det.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Har en dark rock PRO 2, vilken best! Extremt nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med Thermalright Silver Arrow, grymt bra!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Vad har du imot ett slutet vattenkylnings system typ h100i h80i? båda passar bra i ett r4

Visa signatur

Intel i5 3570k 4.5ghz | Asus Saberrtooth z77 | Gigabyte GTX 770 4gb | Corsair h80i | Corsair HX 650w gold | 16gb Corsair Vengeance 1600mhz | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landir:

Vad har du imot ett slutet vattenkylnings system typ h100i h80i? båda passar bra i ett r4

utöver fläktarnas ljud så har du ett svagt surrande pump ljud. Eller för att han inte gillar iden med vatten i datorn.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Förstår inte varför alla rekommenderar den.
Den presterar sämre än flera kylare i samma klass och därför måste fläkten snurra snabbare som resulterar i hög ljudnivå.
Dessutom är den så himla ful!

Till ts: be Quiet dark rock pro 2 är väldigt tyst och håller processorn mycket kall.
Inte ens på högsta varvtalet låter den mycket och det händer aldrig att den går upp dit. Oftast (eller alltid?) är den klistrad på 400rpm.

Edit: phantec gör även ganska bra kylare!

Håller helt med dig!
Har själv en NH-D14 för att jag köpte en begagnad för bra pris. Det gäller verkligen att man har en fläktkontroller, annars dundrar den på som bara den.

Thermalright SilverArrow är ju däremot helt klockren, riktigt tysta PWM-styrda fläktar etc. Passar i FD R3 (egen erfarenhet), borde alltså passa i R4 också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

SilverArrow har jag i min R4a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Själv kör jag med Thermalright Silver Arrow, grymt bra!

Har också en sån. Funkar skitbra.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Hejsan!

Jag undrar vilken den effektivaste luftkylningen är som får plats i ett FD define r4? Phantec har ju några ganska feta bjässar, och nh-d14 verkar rätt effektiv... men vilken tar priset?

Jag skulle säga en silver arrow

Permalänk
Medlem

Har en Noctua NH-D14 i min R4 men jag har kompletterat med två st NF-F12 PWM och jag kan inte vara mer nöjd än så.
Bilden är allt från datorn idle till BF4 på high (1920x1200) det som låter är inte CPU fläkten iallafall och rumstemperaturen brukar ligga på ca 20grader.
Är den ful? vet inte, min låda är stängd så bryr mig inte så mycket