Primär hårddisk, nu logisk, kan man byta tillbaka?

Permalänk

Primär hårddisk, nu logisk, kan man byta tillbaka?

Hej.

Har upptäckt att min C: drive har blivit (eller alltid varit) av logisk typ, och inte primär, och D: är primär. Har en 1tb hårddisk som jag delade upp innan jag installerade W7 (som är installerat på c: driven). Nu ser jag att C: driven inte är den primära. Kan man ändra detta utan att ominstallera allt? I så fall; hur gör man?

Tacksam för svar!

Permalänk
Inaktiv

Det är inte hårddisken som är av primär typ, det är partitionen. För att klargöra hur allt är uppsatt exakt på din dator, lista alla dina diskar samt partitioner och information (typ "fdisk -l" eller något om du kan boota upp något linux med fdisk). Annars kolla på DiskPart i Windows.

Varför vill du göra C: till en primär partition?

Permalänk

förlåt min otydlighet, givetvis är det partitionen som är av logisk typ, och inte primär. Åter till ämnet. SKA inte c vara primär, och de övriga logiska?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blommenstorvik:

förlåt min otydlighet, givetvis är det partitionen som är av logisk typ, och inte primär. Åter till ämnet. SKA inte c vara primär, och de övriga logiska?

Funkar det så funkar det, eller hur? En primär partition är en "vanlig" partition, en logisk är en partition under en utökad partition (som kan innehålla flera logiska, men inte är en partition i sig så att säga). Det enda viktiga i windows är att bootfilerna ligger på en primär partition, och funkar din dator så gör dom ju redan det.

Permalänk

det är ju det som är problemet. bootfilerna ligger på c, inget os installerat på d... Alltså, kan man ändra logisk enhet till primär eller ej, det var ju det som var min fråga??? eller måste jag börja om med att formattera allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blommenstorvik:

det är ju det som är problemet. bootfilerna ligger på c, inget os installerat på d... Alltså, kan man ändra logisk enhet till primär eller ej, det var ju det som var min fråga??? eller måste jag börja om med att formattera allt?

Tror inte du kan ändra utan att formatera om osv, men som ovan funkar det så funkar det, windows behöver inte ligga på en primär, men booten måste göra det.

Frågan är lite hur du kunna lyckas med konsttycket att få till det på detta viset, tror du inte har skapat nuvarande partitioner via Installationsprogrammet för Windows.
En bild på diskhanteraren skulle vara intressant att se, så man kan kolla lite mer exakt vad som sker.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det beror på, är enhet D: tom så går det i princip fortare att formatera om enhet D: genom att först ta bort enheten och sedan skapa den igen. Är det så att diskhanteraren inte vill skapa en primär partition så kan du genom att köra diskpart från ett kommandofönster med administratörsrättigheter tvinga systemet att skapa en primär partition om du först tagit bort partitionen i diskhanteraren så skriver du sedan följande i kommandofönstret:

diskpart
list disk
select disk #
där # motsvar numret på disken
create partition primary
exit
exit

O&O Partition Manager 3 kan ibland konvertera en partition mellan primär och logisk.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Tog det lätta beslutet och formaterade allt och började om från början... Tack för alla svar!