Hur hög värmeeffektivitet har moderna CPU's/GPU's?

Permalänk
Medlem

Hur hög värmeeffektivitet har moderna CPU's/GPU's?

Ett elelement har 100% där går 100% av all energi till värme.
Hur är det på en moderna datorchips?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Vad har du för nytta av att känna till COP på en processor ?

Strömförbrukningen är det av intresse.

COP kan vi spara till värmepumpar och ljuskällor etc...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Det bör väl bara vara att jämföra strömförbrukningen mot TDP?

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Ett elelement har 100% där går 100% av all energi till värme.
Hur är det på en moderna datorchips?

Tror närmare all energi blir värme i chip. Det är ju inget "riktigt" arbete som sker i chipsen, dvs de skapar ju ingen rörelse energi eller ljus. Så närmare 100% skulle jag vilja säga

Permalänk
Medlem

100% av den energi som används blir till värme, precis som ett el-element.

Permalänk
Medlem

Tack alla.
Klart man får en motfråga när man frågar om något på Sweclockers.
Stället där nördarna har battle om de 2 brudarna som är registrerade här

Jag undrar för jag funderar på och stänga av energisparfunktionerna på CPU:n för att öka värmen i mitt rum.

Att säga att den skulle dö då är befängt då chipsen är mer välgjorda idag än för 5 år sen och vissa gamla cpu:er har körts fulload i 20 år.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Tack alla.
Klart man får en motfråga när man frågar om något på Sweclockers.
Stället där nördarna har battle om de 2 brudarna som är registrerade här

Jag undrar för jag funderar på och stänga av energisparfunktionerna på CPU:n för att öka värmen i mitt rum.

Att säga att den skulle dö då är befängt då chipsen är mer välgjorda idag än för 5 år sen och vissa gamla cpu:er har körts fulload i 20 år.

Kör på, men är det inte lättare att höja värmen på elementet? Element brukar ofta vara bättre placerade i rummet ur värmesynpunkt.

När du ändå håller på så kan du ju folda, så bidrar du lite till vetenskapen också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Då måste du ett väldigt litet rum som är oventilerat, ha datorn på 24/7 och öka processorns effekt ganska mycket om du ska känna någon skillnad

Permalänk
Entusiast

Fast den är ju ändå inte i hög load i idle med eller utan strömsparfunktioner på... Den kanske går upp i 30W TDP istället för 10W.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Du får varmare i rummet, men jag hade hellre tagit en dekorativ glödlampa som dessutom lyser upp lite trevligt, en koltrådslampa lyser med dämpat sken och håller otroligt länge..

T ex.

Men visst, det fungerar, så länge du har bra kylning på CPUn, risken är dock att dina fläktar kommer snurra på lite mer än vanligt o datorn drar i sig betydligt mer damm o skit, så du får rengöra lite oftare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jo förstår alla cons....
Tänkte i själva verket mest på min GPU då jag ogillar låg statisk 2d-KLOCK OCH brytet som blir mellan medium och low klocken när man surfar.-

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Fast den är ju ändå inte i hög load i idle med eller utan strömsparfunktioner på... Den kanske går upp i 30W TDP istället för 10W.

Dock dras mer sub-load från nätagget för att ladda upp kondesatorerna i moderkortet så dem blir varmare.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Jag har 2 elelement i rummet men de ligger på 1600watt tillsammans så jag har knappt råd att ha dem på. (slår av när jag sover)
har också mössor och vantar och skit på mig inomhus lol

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Eftersom värmen från datorn blir dyrare i slutändan så skulle jag nog satsa på att ha elementet på istället.
(inköpskostnad för värmekälla respektive slitage på komponeneter)

Sen att det går år 1600W för ditt rum låter rätt häftigt, bor du i en gammal kartong ? Elementet lär ju knappast gå 100% för att hålla 20 grader menar jag, när rätt temperatur uppnåtts så slår termostaten av. (eller pulsar ner i % om det är en modernare elektronisk dito)

Vad betalar du för värmen per månad, några hundra ?

Själv har jag ett hus som kan sluka 12kW utan att blinka när kölden kryper på ordentligt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av martinforest:

Jag har 2 elelement i rummet men de ligger på 1600watt tillsammans så jag har knappt råd att ha dem på. (slår av när jag sover)
har också mössor och vantar och skit på mig inomhus lol

What the? Varför äger du hårdvaran du har om du är så pank?

Ät lite mer nudlar och "lyxa till det" med värme för knappt 1kr i timmen i ditt rum istället!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hyr in mig i en gammal förfallen 1800-tals kåk för att kunna jobba med musikproduktion.
Jag bor här också. Jag jobbar på 118800 och har ingen bra lön. Får inte heller fulltidspass.

Det rasar in kyla från fönster som är gamla så kikar lite på att köpa material och lägga in emellan fönsterrutorna.
Det läcker också lite från källare då golv inte är så tjocka.

Betalar nog säkert 1000-1400 kr i månaden på vintern. Men detta var med fler element på förra vintern.
Den här vintern kommer jag bara köra elementen vid datorn där jag sitter. Så slipper jag betala från mina sparpengar :/

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Då måste du ett väldigt litet rum som är oventilerat, ha datorn på 24/7 och öka processorns effekt ganska mycket om du ska känna någon skillnad

Du beskrev just mitt rum ganska bra! Litet studentrum, kör folding. Inte oventilerat, men det är inte jättebra heller.

Till TS: Vill du ha värme från datorn så kör folding för att göra något produktivt med den. T.ex. Carl XII som bidragit mest till laget.
http://www.sweclockers.com/galleri/10428-supermicro-4p-amd-op...

Har man eluppvärmt hus så kostar det ju inte mer att köra det genom en dator.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

1,6kW full load 24/7 kostar 1400 i månaden om man betalar 1,20 (som jag iaf gör, vad ni betalar vet jag inte).

Sen lär det absolut inte gå på så mycket effekt att värma ett enskilt rum, förutom när det precis är utkylt och man höjer temperaturen, sen kan man kanske inte ha 28 grader inomhus, men vilken normal människa skulle orka det..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Du beskrev just mitt rum ganska bra! Litet studentrum, kör folding. Inte oventilerat, men det är inte jättebra heller.

Till TS: Vill du ha värme från datorn så kör folding för att göra något produktivt med den. T.ex. Carl XII som bidragit mest till laget.
http://www.sweclockers.com/galleri/10428-supermicro-4p-amd-op...

Har man eluppvärmt hus så kostar det ju inte mer att köra det genom en dator.

Det hela är väldigt nice och det stöjder jag men jag måste ha snappy dator då jag jobbar hemifrån med den :/
Värme på natten behöver jag inte då kör jag dubbla täcken och långkalsonger etc

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Hyr in mig i en gammal förfallen 1800-tals kåk för att kunna jobba med musikproduktion.
Jag bor här också. Jag jobbar på 118800 och har ingen bra lön. Får inte heller fulltidspass.

Det rasar in kyla från fönster som är gamla så kikar lite på att köpa material och lägga in emellan fönsterrutorna.
Det läcker också lite från källare då golv inte är så tjocka.

Betalar nog säkert 1000-1400 kr i månaden på vintern. Men detta var med fler element på förra vintern.
Den här vintern kommer jag bara köra elementen vid datorn där jag sitter. Så slipper jag betala från mina sparpengar :/

Skaffa lite ordentliga mattor och ha på golven, täta de värsta springorna i fönstren, ha rullgardiner nere på kvällen (det gör stor skillnad i värmeustrålning), kolla att vinterglasen sitter i så det iaf är dubbelglas i rutorna, några tips

tänker på vad en kompis jag hade för länge sen sa, angående hennes hem (hos föräldrarna), hon menade att den enda isoleringen de hade på vintrarna var att sätta fast nederdelen av gardinen med häftstift så den inte blåste runt så mycket

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av martinforest:

Ett elelement har 100% där går 100% av all energi till värme.
Hur är det på en moderna datorchips?

Sorry kunde inte låta bli.

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på om vattenvärmaren i källaren går på min säkring också.
Jag låg på cirka 550 kr på en månad under sommaren. Då är det bara en dator, stereo och kylskåp som varit igång.
Låter mycket eller hur?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Skaffa lite ordentliga mattor och ha på golven, täta de värsta springorna i fönstren, ha rullgardiner nere på kvällen (det gör stor skillnad i värmeustrålning), kolla att vinterglasen sitter i så det iaf är dubbelglas i rutorna, några tips

tänker på vad en kompis jag hade för länge sen sa, angående hennes hem (hos föräldrarna), hon menade att den enda isoleringen de hade på vintrarna var att sätta fast nederdelen av gardinen med häftstift så den inte blåste runt så mycket

Tack så hjärtligen, allt detta är redan under görande

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till elmätaren ?

Isf kan det vara intressant att stänga av vissa prylar en stund o se hur förbrukningen påverkas, du borde även kunna se på proppskåpet vad du föder med din el.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av martinforest:

Det hela är väldigt nice och det stöjder jag men jag måste ha snappy dator då jag jobbar hemifrån med den :/
Värme på natten behöver jag inte då kör jag dubbla täcken och långkalsonger etc

Det är klart att det inte passar alla. Men om du inte gör något väldigt processorintensivt så kan man ställa in så att den tar 50% av kraften t.ex. Sedan är tanken att man ska använda "idle" time till detta, det är inte många som kör dedikerade foldingriggar

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Sen om du vill bo kvar där ett tag så kan det ganska snart betala sig att slänga in en luftvärmepump, de ger värme till lågt pris en stor del av året (utom när det blir ordentligt kallt då givetvis, då sjunker COP drastiskt).

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Sen om du vill bo kvar där ett tag så kan det ganska snart betala sig att slänga in en luftvärmepump, de ger värme till lågt pris en stor del av året (utom när det blir ordentligt kallt då givetvis, då sjunker COP drastiskt).

Tyvärr kontrollerar han huset med järnhand och det minsta han är intresserad är att skapa bra lösningar för alla.
Han är inne i en tid av självförverkligande och ta igen den tiden han lagt på massa trams i livet.

Så det är no-go där. Blev nästan utsparkad under en tid på gatan p.g.a att jag tyckte han var en usel hyresvärd

Hans prios gäller. Jag har lärt mig sitta snällt i båten hehe (OCH FRYSA på köpet)

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Från sommarens räkning:

EON: Elnätsavgift, elnätsabbonemang, 16A, över 8000 kWh/år. Elnätsområde Syd. 479 kr månaden.
Elavgift: Nordic Green Engery. Rörligt pris utan påslag. 35.80 öre/kwh, Energiskatt: 29,30 öre/kwh, Månadsavgift 50 kr.

Verkar det vettigt?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U