Prestandadatabas – Solid State Drives

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Dyrt jo
Omständigt?! Du pluggar in skiten sen ere bara å köra?
Osäkert? Vettefan har dock inte läst i hårddiskforumet hur bra dom håller men tillräckligt för att folk inte ska bli avsträckta...Swec lär ju inte pracka på någon en Årets Juklapp som dör efter en vecka...

Jag pratar om RAM-disk, inte SSD.
Vilket jag tycker framgår ganska tydligt i mitt inlägg.

Permalänk
Medlem

PhotoFast G-Monster Promise PCI Express

Dendär var ju bara galen på endel tester! xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag pratar om RAM-disk, inte SSD.
Vilket jag tycker framgår ganska tydligt i mitt inlägg.

aa var lite för snabb dessutom var det en allnighter så jag ber om ursäkt!

Idag damp Kingston 64gb V-serien disken ner och jag tryckte in den i brorsans bärbara, Vista + halvslö bärbar med 5400rpms disk är ingen höjdare.
I OS installationen så kändes det som vilken disk som helst men väl inne så smider allt på väldigt bra...blir lite avis trots att det inte är den bästa SSDn och man redan har en Raptor i datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
aa var lite för snabb dessutom var det en allnighter så jag ber om ursäkt!

Det är lugnt, gjorde ju inte mig nån skada, du får nog be dig själv om ursäkt istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Idag damp Kingston 64gb V-serien disken ner och jag tryckte in den i brorsans bärbara, Vista + halvslö bärbar med 5400rpms disk är ingen höjdare.
I OS installationen så kändes det som vilken disk som helst men väl inne så smider allt på väldigt bra...blir lite avis trots att det inte är den bästa SSDn och man redan har en Raptor i datorn.

Jag är också avundsjuk, blir galencrazy på min dator alltså...

Permalänk
Medlem

Testa Kingston SSDNow V Series V GEN 2 128GB snart?

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grasfer
Testa Kingston SSDNow V Series V GEN 2 128GB snart?

Ja, det vore klart intressant med en jämförelse mellan den och intels disk.
Nån som sett de jämföras i något test någonstans?

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datta
Ja, det vore klart intressant med en jämförelse mellan den och intels disk.
Nån som sett de jämföras i något test någonstans?

Här är ett test : http://www.pcper.com/article.php?aid=872&type=expert

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Även jag är mycket sugen på en recension av Kingstons V gen2. Pcper's recension var okej men jag saknar resultat från crystaldiskmark, då främst skrivningar av 4kB.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en intel x25-m g2 iveckan .. Förutom att xp tar sjuuuukt lång tid att ladda så är disken snabb inne i Windows, hade hoppatspå att 80mb/s som min disk mäter i skriv hade kännits(heter det så?lol) mer i jämnförelse mot min gamla 7200rpm, dock mäter den 35mb/s så man märker nog inte skillnaden förrens man jämnför/ backar till mekaniskt igen, en raptor som jag testat min ssd mot mäter 85-120 skriv/läs. Dock dimper raptorn ner i både läs och skriv efter ett tag in i testet.. Och när jag testa ssdn så installerade jag bfbc2 från skiva samtidigt som jag gjorde testet+ att om jag startade tex internet Explorer så starta det direkt, ingen väntetid alls, när jag körde testet på raptor disken och starta ie samtidigt sökte den och knorra bra länge!

Hade hoppats på mer från ssd disken med tanke på priset, men grym snabba söktider och läshastigheten är grymt bra, finns ju diskar med högre skriv men man överlever med 80mb/s... Ssd kanske blir trevligare om nått år

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Låter lite som att nån inställning inte riktigt stämmer där, fråga i SSD forumet om tips.

Permalänk
Medlem

Kommer ni att testa Sandforce baserad SSDs också ? (När dom kommer ut)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Kommer ni att testa Sandforce baserad SSDs också ? (När dom kommer ut)

Om dom kommer över någon lär dom göra det.

Permalänk

Är det någon som har märkt att Jonas säger fel i filmen på slutsats sidan

Han säger att båda moderkorten använder en i7 750 CPU xD men han menar nog en i5 750 CPU

Bara nått som jag fastnade på xD

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

OCZ vertex 2 då? den verkar snabb 285/275 läs/skriv MB/s

Permalänk

Har sweclockers gett upp Prestandadatabasen?

Synd!

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av JohanOeberg:

Har sweclockers gett upp Prestandadatabasen?

Synd!

http://www.sweclockers.com/recension/12326-ssd-sommaren-2010

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Tar upp en gammal tråd men vore kul om fler kunde skriva hur dessa diskar hållt genom åren.

Jag har haft en Intel X25-M G2 i 4,5 år nu och den har kört i olika datorer hela tiden. Ibland dygnet runt som P2P server. Fortfarande tuggar den på. Tycker inte den är långsammare än mina nyare SSD förutom vid filkopiering. Stabil som en Volvo PV och krånglar aldrig med konstiga buggar vilket jag råkat ut för med andra SSD genom åren. Kolla diagrammet över diskens hälsa nedan:

Lite sur bara på att en nyinstallation av Windows 7 Ultimate tar upp så mycket plats. Har den i dualboot med Windows 8 som finns på en Samsung SSD. Körde Windows 7 på mekansik först men det är ju ren pina att vänta på allt som laddas.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stormense:

Tar upp en gammal tråd men vore kul om fler kunde skriva hur dessa diskar hållt genom åren.

Jag har haft en Intel X25-M G2 i 4,5 år nu och den har kört i olika datorer hela tiden. Ibland dygnet runt som P2P server. Fortfarande tuggar den på. Tycker inte den är långsammare än mina nyare SSD förutom vid filkopiering. Stabil som en Volvo PV och krånglar aldrig med konstiga buggar vilket jag råkat ut för med andra SSD genom åren. Kolla diagrammet över diskens hälsa nedan:

http://spacecloud.im/img/canibalskalle/60gb-windows7.PNG

Lite sur bara på att en nyinstallation av Windows 7 Ultimate tar upp så mycket plats. Har den i dualboot med Windows 8 som finns på en Samsung SSD. Körde Windows 7 på mekansik först men det är ju ren pina att vänta på allt som laddas.

Vad för program använder du där? Vore intressant att ta en titt på min egna G2'a, haft den ungefär lika länge. En av de största fördelarna med att byta till mina Crucial M4 256GB var att jag faktiskt får plats med något mer än själva operativsystemsinstallationen. Windows 7 är ju rätt bloatat trots allt.

Permalänk
Avstängd

Intels egna
Intel® Solid-State Drive Toolbox

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stormense:

Intels egna
Intel® Solid-State Drive Toolbox

Tack!

Ser ut lika som din. Media Wearout Indicator ligger på 97 och det är vad din verkar ligga på med. Inköpt juli 2009 och använts hela tiden sedan dess.

Permalänk
Medlem

Var det inte nåt om en bugg i estimated life remaining? Min ligger iaf på 100% efter 4 år..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Avstängd

SSD diskar slits nog inte så snabbt som folk tror.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stormense:

SSD diskar slits nog inte så snabbt som folk tror.

Det var en rätt vanlig oro när SSD-marknaden började växa för ett par år sedan. Nu hörde X25-M SSD'erna till de bättre vid den tidpunkten, frågan är hur en "sämre" SSD hållit under flera års användning.

Det vore även intressant att se hur en SSD som använts hårt klarar sig. Låt säga bittorrent-disk (massor av små skrivningar) samt defragmentering för att plåga minneskretsarna lite extra. Jag har inte gjort någotdera med någon av alla mina SSD'er men samtidigt så har jag inte varit alltför noga med att hålla nere skrivningar i övrigt.