Permalänk
Medlem

Är något fel på min CPU kylning?

Hej, det är så att jag har tror att det är något fel på min CPU-kylare(H60 V1) då när jag har den i load så överstiger den 73*C(42*C) även fast jag inte överklockat min CPU(i5 2500K) och så har det vart sedan efter att jag uppdaterat mitt BIOS(datorn lär konstigt när man startade upp de första gångerna) och det visas upp även när jag kör spel som normalt inte kräver mycket av min dator så överstiger den 73*C relativt snabbt(typ vid en timmas lirande) och då är det så att jag undrar om jag kanske behöver byta kylpasta(jag kör med den som kom med kylarn) och lägga till ett antal fläktar eller om jag oroar mig onödan?

P.S. Chassit är ett Cooler Master Elite 430.

Visa signatur

| MB: ASUS P8Z68-V LX | CPU: i5 2500K 3,3GHz + Corsair Hydro H60 version 1 | GPU: Gainward GeForce GTX 550 TI 1GB | RAM: Corsair Vengeance 16GB (4x4GB) 1600MHz | PSU: Silver Power SP-SS5500 550W | Chassi: Cooler Master Elite 430 | HDD: Seagate Barracuda 7200 RPM 1TB |

Permalänk
Skrivet av InifintE:

Hej, det är så att jag har tror att det är något fel på min CPU-kylare(H60 V1) då när jag har den i load så överstiger den 73*C(42*C) även fast jag inte överklockat min CPU(i5 2500K) och så har det vart sedan efter att jag uppdaterat mitt BIOS(datorn lär konstigt när man startade upp de första gångerna) och det visas upp även när jag kör spel som normalt inte kräver mycket av min dator så överstiger den 73*C relativt snabbt(typ vid en timmas lirande) och då är det så att jag undrar om jag kanske behöver byta kylpasta(jag kör med den som kom med kylarn) och lägga till ett antal fläktar eller om jag oroar mig onödan?

Byte av kylpasta borde sänka temperaturerna något, det är inte några temperaturer att oroa sig över men de är ej optimala ifall du skulle vilja överklocka då de troligtvis skulle stiga upp ganska mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InifintE:

Hej, det är så att jag har tror att det är något fel på min CPU-kylare(H60 V1) då när jag har den i load så överstiger den 73*C(42*C) även fast jag inte överklockat min CPU(i5 2500K) och så har det vart sedan efter att jag uppdaterat mitt BIOS(datorn lär konstigt när man startade upp de första gångerna) och det visas upp även när jag kör spel som normalt inte kräver mycket av min dator så överstiger den 73*C relativt snabbt(typ vid en timmas lirande) och då är det så att jag undrar om jag kanske behöver byta kylpasta(jag kör med den som kom med kylarn) och lägga till ett antal fläktar eller om jag oroar mig onödan?

P.S. Chassit är ett Cooler Master Elite 430.

Har du kopplat pumpen direkt till 12v? Dvs. antingen molex eller ett pwr-uttag. Kan ju tänkas att Bios har aktiverat nån fläktstyrning och det gillar inte pumpen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Har du kopplat pumpen direkt till 12v? Dvs. antingen molex eller ett pwr-uttag. Kan ju tänkas att Bios har aktiverat nån fläktstyrning och det gillar inte pumpen.

Jag har själva kylarn(blocket) kopplat till CPU_FAN och den från radiotorn är kopplad till CHA_FAN1, borde jag byta denna till PWR_FAN?

Visa signatur

| MB: ASUS P8Z68-V LX | CPU: i5 2500K 3,3GHz + Corsair Hydro H60 version 1 | GPU: Gainward GeForce GTX 550 TI 1GB | RAM: Corsair Vengeance 16GB (4x4GB) 1600MHz | PSU: Silver Power SP-SS5500 550W | Chassi: Cooler Master Elite 430 | HDD: Seagate Barracuda 7200 RPM 1TB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InifintE:

Jag har själva kylarn(blocket) kopplat till CPU_FAN och den från radiotorn är kopplat till CHA_FAN1, borde jag byta denna till PWR_FAN?

Du bör byta kylaren till PWR_fan och fläktarna till CPU_FAN. Man kan inte lita på att pumpen får 12v från CPU_fan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du bör byta kylaren till PWR_fan och fläktarna till CPU_FAN. Man kan inte lita på att pumpen får 12v från CPU_fan.

Tack, jag ska nog ta göra det. Förresten är det okej att använda kylpasta(Arctic Silver Noctua NT-H1) när jag öppnade det för ungefär ett år sedan?

Visa signatur

| MB: ASUS P8Z68-V LX | CPU: i5 2500K 3,3GHz + Corsair Hydro H60 version 1 | GPU: Gainward GeForce GTX 550 TI 1GB | RAM: Corsair Vengeance 16GB (4x4GB) 1600MHz | PSU: Silver Power SP-SS5500 550W | Chassi: Cooler Master Elite 430 | HDD: Seagate Barracuda 7200 RPM 1TB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InifintE:

Tack, jag ska nog ta göra det. Förresten är det okej att använda kylpasta(Arctic Silver Noctua NT-H1) när jag öppnade det för ungefär ett år sedan?

Det går bra så länge det är samma konsistens.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av InifintE:

Tack, jag ska nog ta göra det. Förresten är det okej att använda kylpasta(Arctic Silver Noctua NT-H1) när jag öppnade det för ungefär ett år sedan?

Den håller för evigt om korken suttit på tuben. Den är ju designad för att sitta på en processor i flera år. En del kylpastor kan skikta sig om de legat för länge men då är det bara att skaka tuben lite.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk

Montera om kylarblocket. Se till att kryssa skruvarna (X) och få det så att det är så jämt som möjligt. Och se till att du har en bra och lagom med kylpasta.
Edit: Hmm läste inte riktigt.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |