Permalänk
Medlem

Övervoltat min CPU?

Tja. Jag undrar vad som händer om man lyckas övervolta sin CPU?
Jag satt precis och överklocka lite men jag tror jag har lyckas steka min cp för att jag lyckades skriva in 1.92volt istället för 1.192volt... Nu när jag har återställt allt till stock så botar iaf datorn men inga program funkar, det kommer upp en massa felmeddelanden om hur spotifyhelper etc inte fungerar + att text set skit konstig ut. Det är typ stora mellanrum och den byter typsnitt lite då och då.
Så min fråga är, vad ska jag göra? Håller garantin för det här, finns det något sätt att fixa det och sist är det bara min CPU som blir skadad av övervoltning?

Kass rubrik redigerad.
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marshy:

Tja. Jag undrar vad som händer om man lyckas övervolta sin CPU?
Jag satt precis och överklocka lite men jag tror jag har lyckas steka min cp för att jag lyckades skriva in 1.92volt istället för 1.192volt... Nu när jag har återställt allt till stock så botar iaf datorn men inga program funkar, det kommer upp en massa felmeddelanden om hur spotifyhelper etc inte fungerar + att text set skit konstig ut. Det är typ stora mellanrum och den byter typsnitt lite då och då.
Så min fråga är, vad ska jag göra? Håller garantin för det här, finns det något sätt att fixa det och sist är det bara min CPU som blir skadad av övervoltning?

Om du har skadat den pga övervolt gäller inte garantin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Usch vad tråkigt! Vad har du för grejer?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Trodde inte man kunde skriva in så hög volt, finns det ingen spärr på ditt moderkort?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

Testat starta i felsäkert läge? Det kommer inte märkas att du har övervoltat CPUn ifall du skickar in den. Risken är nog större att du har pajat vrms på moderkortet, känner du någon bränd lukt?

Permalänk
Medlem

Det fanns en spärr vilket låg precis vid 1.92 volt....
Men hur fan kan datorn boota om.jag nu har bränt min.cpu?
Jag har för tillfället en 4670k, Asus sabertooth z87, crucial 4gb*2 (1600)
Tanken var från början att jag skulle överklocka ramet med xmp men det blev så att jag höjde cpun lite först. Det konstiga var att när jag skulle testa första gången så var min inställningar
Xmp 8-8-8-24(tror jag) 1.5v-1.3v
Core ratio 42(all sync)
Och adaptiv för volten på cpun.
När jag boota så fick bluescreen och då tänkte jag att jag skulle sätta manuell volt till 1.192, det var då jag råka skriva 1.92 istället
När jag boota då stod det "cpu overvolt, press f1 to run setup"
Vilket jag gjorde och det var då jag märkte vad som hade hänt, så jag drog ner allt till stock och boota. Den här gången fick jag inte bluescreen men istället var alla filer och program korrupta plus att all text såg skit konstig ut.
PS jag körde återställningen man kan köra.om man får bluescreen.

Skickades från m.sweclockers.com

Pss jag har inte känt någon bränd lukt

Permalänk
Medlem

Prova ominstallera datorn? Om windows kanske fått sig en knäpp?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

kika över inställningarna i bios och testa annat grafikkort eller interna grafikkortet på din cpu om du har passande kabel/kontakt
låt spänningen vara på auto eller 1,2 för att göra det simpelt och dra upp multipliern lite extra då.

(kör du vga kabel till skärmen och dvi adapter mellan så kan det bli suddigt men då har du nog inte märkt det innan eller så har kabeln eller gpun skadats något så den inte skickar ut ren signal tll skärmen längre vilket gör det lite suddigt)
om du kan testa hdmi kabel eller dvi kabel till skärm eller tv så ska det bli bättre bild :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara något fel på grafikkortet eller sladdarna, det kan vara fel på Windows och jag kommer installera om det efter jag har fått svar från webbhallen angåend retur och möjligen nya grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det varnar för cpu overvolt när du startade datorn så tror inte jag att datorn har ttagit stryk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marshy:

efter jag har fått svar från webbhallen angåend retur och möjligen nya grejer

Så du har eventuellt sönder din processor när du 1) överclockar vilket alltid sker på egen risk 2) är så pass klantig att du inte kollar siffrorna du skriver in innan du sparar och bootar, sen förväntar du dig att webhallen ska byta ut det du förstörde?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trenixen:

Om det varnar för cpu overvolt när du startade datorn så tror inte jag att datorn har ttagit stryk.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är ju att det inte funkar som det ska:( i bästa fall så är det bara ramminnet som tog stryck(trots att jag ändas använde xmp profilen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Så du har eventuellt sönder din processor när du 1) överclockar vilket alltid sker på egen risk 2) är så pass klantig att du inte kollar siffrorna du skriver in innan du sparar och bootar, sen förväntar du dig att webhallen ska byta ut det du förstörde?

Vad är det med attityden? Jag ringde och kolla med för att se om de visste vad jag skulle göra och hur det var med garantin.
Och när gäller siffrorna så kan jag säga att jag har dyslexi så 1.195 och 1.95 såg likadant ut