Permalänk

Att själv löda en IHS - möjlighet?

Tänkte tanken på detta i och med att jag själv går och surar över otur i chiplotteriet, och över att Intel (som alla vet) snålade med tillverkningsprocessen kring Haswell.

Rent teoretiskt borde det gå att delidda och själv löda fast en IHS på chipet - OM man känner sig vågad det vill säga! Hur skulle man då bäst gå tillväga?

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Om man känner sig vågad att göra det öht hade jag lagt tenn mellan IHS och chip, sedan värmt igenom IHS:en.

Ghetto style;)

Dock känns det onödigt:/ Fick tillräckligt sköna temps på min 3770k efter delid med CLU.

Pre-Delid: 70C 3,9ghz

Post-Delid: 60C 4,5ghz

(detta med en h80i)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JagdKatzen:

Tänkte tanken på detta i och med att jag själv går och surar över otur i chiplotteriet, och över att Intel (som alla vet) snålade med tillverkningsprocessen kring Haswell.

Rent teoretiskt borde det gå att delidda och själv löda fast en IHS på chipet - OM man känner sig vågad det vill säga! Hur skulle man då bäst gå tillväga?

Nog rätt svårt utan att ha rätt verktyg och lödtenn. Om jag minns rätt använder Intel sig av en lödtenn med väldigt lågt smältpunkt, man vill ju inte skada själva cpu:n. Dessutom är det nog extremt svårt att få ett bra och jämt resultat.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att ta bort limmet?

Skrivet av Curemylife:

Om man känner sig vågad att göra det öht hade jag lagt tenn mellan IHS och chip, sedan värmt igenom IHS:en.

Ghetto style;)

Dock känns det onödigt:/ Fick tillräckligt sköna temps på min 3770k efter delid med CLU.

Pre-Delid: 70C 3,9ghz

Post-Delid: 60C 4,5ghz

(detta med en h80i)

Man bör komma ihåg att koppar leder värme 6 gånger bättre än tenn (silver leder ännu bättre än koppar). Det är inte omöjligt att en schysst silverpasta leder värme bättre än om man löder med tenn eller något liknande.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av deadich:

Det är väl bara att ta bort limmet?

Ja det stämmer. Det som ger dålig värme konduktivitet innanför IHS:en är den höga limkanten på chippet. Sedan vad man gör med kylpasta och lödtenn har mindre betydelse.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Om man känner sig vågad att göra det öht hade jag lagt tenn mellan IHS och chip, sedan värmt igenom IHS:en.

Ghetto style;)

Dock känns det onödigt:/ Fick tillräckligt sköna temps på min 3770k efter delid med CLU.

Pre-Delid: 70C 3,9ghz

Post-Delid: 60C 4,5ghz

Låter riskabelt det där! Men bra temps fick du allt :9

Skrivet av screamin-daemon:

Nog rätt svårt utan att ha rätt verktyg och lödtenn. Om jag minns rätt använder Intel sig av en lödtenn med väldigt lågt smältpunkt, man vill ju inte skada själva cpu:n. Dessutom är det nog extremt svårt att få ett bra och jämt resultat.

Ja, helt enkelt är det definitivt inte. Högkvalitativt lod med silverlegering är nog det minsta som krävs, plus skills med själva lödningen. Rätt material kanske bara finns att köpa genom industrigrossister dessutom.

http://en.wikipedia.org/wiki/Soldering

Skrivet av Wikipedia:

Soldering filler materials are available in many different alloys for differing applications. In electronics assembly, the eutectic alloy of 63% tin and 37% lead (or 60/40, which is almost identical in melting point) has been the alloy of choice. Other alloys are used for plumbing, mechanical assembly, and other applications. Some examples of soft-solder are tin-lead for general purposes, tin-zinc for joining aluminium, lead-silver for strength at higher than room temperature, cadmium-silver for strength at high temperatures, zinc-aluminium for aluminium and corrosion resistance, and tin-silver and tin-bismuth for electronics.

Kan bli dyrt. Men jag hoppas ju att någon i bästa finsk stil ska deklarera uppgiftens omöjlighet, för att likt fan ändå få det gjort...

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja det stämmer. Det som ger dålig värme konduktivitet innanför IHS:en är den höga limkanten på chippet. Sedan vad man gör med kylpasta och lödtenn har mindre betydelse.

Nog gör det skillnad med rätt lod istället för kylpasta.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja det stämmer. Det som ger dålig värme konduktivitet innanför IHS:en är den höga limkanten på chippet. Sedan vad man gör med kylpasta och lödtenn har mindre betydelse.

Exakt. Otroligt att inte fler folk vet om det här.

Permalänk
Skrivet av JagdKatzen:

Låter riskabelt det där! Men bra temps fick du allt :9

Ja, helt enkelt är det definitivt inte. Högkvalitativt lod med silverlegering är nog det minsta som krävs, plus skills med själva lödningen. Rätt material kanske bara finns att köpa genom industrigrossister dessutom.

http://en.wikipedia.org/wiki/Soldering

Kan bli dyrt. Men jag hoppas ju att någon i bästa finsk stil ska deklarera uppgiftens omöjlighet, för att likt fan ändå få det gjort...

cadmium-silver O.o om vi nu ska gå in på giftiga ämnen speciellt vid lödning, har hört att utarmat Uran-kvicksiveroxid ska va bra. seriöst !! börja inte inte med cadmium, finns knappt nåt giftigare än så.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det är väl bara att ta bort limmet?

Man bör komma ihåg att koppar leder värme 6 gånger bättre än tenn (silver leder ännu bättre än koppar). Det är inte omöjligt att en schysst silverpasta leder värme bättre än om man löder med tenn eller något liknande.

Jorå, själv hade jag ju inte gjort det men det kan ju finnas andra själ än bara att få bättre temps^^ Bara för att?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Köp annars bara flytande metall och lägg på insidan av IHS'en.

Men akta dig så du inte lägger på för mycket. Lätt att döda processorn där.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Köp annars bara flytande metall och lägg på insidan av IHS'en.

Men akta dig så du inte lägger på för mycket. Lätt att döda processorn där.

flytande metall? kan du utveckla lite mer ? dom sorters plastic padding (liquid metall) ja vet om är ju oftast mest plast uppblandat med metallpulver. går ju att köpa kopparpasta på biltema men skulle inte rekommendera att ha det under IHS'n

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

flytande metall? kan du utveckla lite mer ? dom sorters plastic padding (liquid metall) ja vet om är ju oftast mest plast uppblandat med metallpulver. går ju att köpa kopparpasta på biltema men skulle inte rekommendera att ha det under IHS'n

Coollaboratory Liquid Ultra = CLU = flytande metall

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8