D-Link-routrar innehåller avsiktlig bakdörr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Min DIR-655 ger ut 300Mbit i hastighetslänk, och kan skyffla trafik iaf en bra bit över 50Mbit.

Som sagt, bara för det står 150Mbit på en trådlös produkt så betyder de inte att du kommer att få 150Mbit i överförning. Det är en teoretisk teknisk hastighet av vad tekniken klarar av, då är inte luften som medium inräknat eller yttre störningar. Precis samma sak som när 3G donglar blev hyfsat nytt och började hitta hem till folks sommarstugor etc, hastigheten utlovades vara 8Mbit, men som max fick man ut 1Mbit och då skulle man vara glad.

Fast nu är ju inte detta 3G samt att datorn bokstavligen stod bredvid routern och att endast få 20Mb är en besvikelse.
Flyttar man på sig kanske 10 meter bort får man knappt hälften också. Uppnår inte några förväntningar precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast nu är ju inte detta 3G samt att datorn bokstavligen stod bredvid routern och att endast få 20Mb är en besvikelse.
Flyttar man på sig kanske 10 meter bort får man knappt hälften också. Uppnår inte några förväntningar precis

Nej, men det bygger på samma medium (luften) att förlita sig på, det är så med all trådlös teknik. Din granne kanske sitter på samma kanal med sitt trådlösa, de stör ut ditt då och vice versa. Testa byt kanal, som standard brukar alla hemmaroutrar hamna på kanal 6 i "auto". Ändra det till manuellt och sätt kanal 1 t.ex.

Har du aktiverat 40Mhz också?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Nej, men det bygger på samma medium (luften) att förlita sig på, det är så med all trådlös teknik. Din granne kanske sitter på samma kanal med sitt trådlösa, de stör ut ditt då och vice versa. Testa byt kanal, som standard brukar alla hemmaroutrar hamna på kanal 6 i "auto". Ändra det till manuellt och sätt kanal 1 t.ex.

Fast nu har jag ju både en laptop samt mobil som får långt mycket bättre hastigheter på samma avstånd
som jag jämfört med. Sitter kanske och streamer HD film på mobilen eller ser på Youtube i mitt rum
samtidigt som D-Link usbn är några meter närmare routern än mobilen men kan knappt söka på Google.
Var jag än är med luren så får jag bra hastigheter men så fort D-Link stickan inte är i samma rum som routern
så går det så segt att man inte kan göra ett piss.

Citat:

Har du aktiverat 40Mhz också?

Senast jag kollade så var det på ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast nu har jag ju både en laptop samt mobil som får långt mycket bättre hastigheter på samma avstånd
som jag jämfört med. Sitter kanske och streamer HD film på mobilen eller ser på Youtube i mitt rum
samtidigt som D-Link usbn är några meter närmare routern än mobilen men kan knappt söka på Google.
Var jag än är med luren så får jag bra hastigheter men så fort D-Link stickan inte är i samma rum som routern
så går det så segt att man inte kan göra ett piss.

Senast jag kollade så var det på ja

Så, det är en USB D-link sticka du prata om? Misstog för att vara en D-Link router (då jag har DIR-655 som router/AP).

Sitter den bakom datorn och trångt? Testa dra fram den med USB förlängningskabel så den är lite mer "synlig". Testa även öka avståndet till minimum 1-5 meter. Om du ändå sitter så nära, varför inte dra kabel?

Testat uppdaterat drivrutiner?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Så, det är en USB D-link sticka du prata om? Misstog för att vara en D-Link router (då jag har DIR-655 som router/AP).

Sitter den bakom datorn och trångt? Testa dra fram den med USB förlängningskabel så den är lite mer "synlig". Testa även öka avståndet till minimum 1-5 meter. Om du ändå sitter så nära, varför inte dra kabel?

Testat uppdaterat drivrutiner?

Allt prövat, slutade pilla för flera månader sedan. Har inte dragit någon kabel eftersom den var egentligen
till min gamla burk som småbrorsorna använder och dra en sådan lång kabel till deras rum blir
både jobbigt och fult hehe. Sedan sitter dom ju inte där ofta längre nu när dom har iPad och sådant

Permalänk

Kom nyligen ut att Intel har även bakdörrar i sina processorer.

Allt handlar om att öka transparensen bland folket och att minska transparensen in i regeringar här i väst.

Hela västvärlden är offer för en hänsynslös kabal som vill utrota större delen av befolkningen. Vilken tyrannisk regering som helst har som första steg att öka informationsflödet. Utan information kan man inte agera. Ett annat steg är att befolkningen fråntas medel till självförsvar så som vapen. Här har USA (för nuvarande) fler rättigheter än resten av västvärlden, vilket är varför detta land nu håller på att urholkas som mest.

Svenskarna är dem inte oroade över, dem har dem i ett nötskal mest av alla. Dem är förbannat kollektiviserade och ifrågasätter inget. Ingen olyckshändelse att Sverige är NSA's bästa samarbetspartner. Allt annat än svenskar sitter i vår regering. Zionister, så som Obama, allierade med makteliten, vem fan nu det är. Men dem har sina klubbar, så som frimurare där bl.a svenska kungen är med, skull & bones, etc. Illuminati, satanister, zionister.

När man väl fattar hur allt hänger ihop är det som en stor sagan om ringen berättelse, ett slag mellan ont och gott.

Obama är kanske antikrist också, ingen tillfällighet att kristna befolkningar håller på att utrotas systematiskt av rebeller som bl.a vår regering försett med hundratals miljoner kronor i stöd. Dem går också under namnet Al-Qaida.

Bara ett fåtal kommer begripa och ha en möjlighet att kliva av spåret och undvika det rusande godståget. I detta århundrade är inte det viktigaste att kunna lära sig. Det är att av-lära sig och lära om.

Men vafan, så svårt är det väl inte att begripa att människan är under en konspiration, vi är ju inget annat än skuld-slavar som inte gnäller bara dem får sin fredagsunderhållning. Slavar avskaffar man när dem blir mer en börda snarare än något man kan utnyttja.

Nä, ut i naturen vet jag, bilda starka samhällen som vi en gång hade.

Permalänk
Medlem

Blivande stand up komiker. Läs!

Skrivet av UberSoldat:

Svenskarna är dem inte oroade över, dem har dem i ett nötskal mest av alla. Dem är förbannat kollektiviserade och ifrågasätter inget. Ingen olyckshändelse att Sverige är NSA's bästa samarbetspartner. Allt annat än svenskar sitter i vår regering. Zionister, så som Obama, allierade med makteliten, vem fan nu det är. Men dem har sina klubbar, så som frimurare där bl.a svenska kungen är med, skull & bones, etc. Illuminati, satanister, zionister.

ok, 6 användande av "dem" och lyckas pricka in en (1) rätt användning, resterande ggr skulle det vara "de"

För övrigt, kul trollande med helt orelaterade namn och termer. Det var ju nästan som man kunde tro att det var på allvar. Men "Zionisten Obama" avslöjade och "allierade med makteliten, vem fan nu det är" blev lite väl överdrivet, men kul.

Citat:

När man väl fattar hur allt hänger ihop är det som en stor sagan om ringen berättelse, ett slag mellan ont och gott.

Det var nära på obetalbart, jag höll nästa på att kvävas av popcornen som jag satte i halsen när jag skrattade till.

Citat:

Obama är kanske antikrist också, ingeon tillfällighet att kristna befolkningar håller på att utrotas systematiskt av rebeller som bl.a vår regering försett med hundratals miljoner kronor i stöd. Dem går också under namnet Al-Qaida.

Ha, Ha, Ha. Jag tror jag döööör!!!
"Obama är kanske antikrist också"
Osäker konspirationsteoretiker!!!

Citat:

Bara ett fåtal kommer begripa och ha en möjlighet att kliva av spåret och undvika det rusande godståget. I detta århundrade är inte det viktigaste att kunna lära sig. Det är att av-lära sig och lära om.

"kliva av spåret och undvika det rusande godståget" helt underbart, har alltid varit svag för blandning av metaforer felciteringar. Vilken kvällsunderhållning! Du borde börja med standup om korkade konspirationsteorier som fattar noll.

Citat:

Men vafan, så svårt är det väl inte att begripa att människan är under en konspiration, vi är ju inget annat än skuld-slavar som inte gnäller bara dem får sin fredagsunderhållning. Slavar avskaffar man när dem blir mer en börda snarare än något man kan utnyttja.

"människan är under en konspiration", vad får du allt ifrån. Helt otroligt bra.

Citat:

Nä, ut i naturen vet jag, bilda starka samhällen som vi en gång hade.

Det var lite nära att kunna tas på allvar, men du räddade det hela med "som vi en gång hade.".

Helt obetalbar ironi, Grattis!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

"Tur" att DIR-655 inte var med på listan...
Blir ändå egenbyggd router för mig i framtiden :Z

Eller så klämmer du in egen firmware, som OpenWRT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Cain:

Många av dom här routrarna har ju även upnp-säkerhetshål, även från WAN-sidan.
Se http://www.defensecode.com/public/DefenseCode_Broadcom_Securi...

och http://www.s3cur1ty.de/m1adv2013-020

Det första jag tar bort är uPNP i en ny router, tom innan jag byter namnet på routern och sätter ett lösenord.. Vad skal man med en brandvägg till om den enkelt går att öppna inifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanaler på WiFi AP.

Skrivet av Tozzi:

Nej, men det bygger på samma medium (luften) att förlita sig på, det är så med all trådlös teknik. Din granne kanske sitter på samma kanal med sitt trådlösa, de stör ut ditt då och vice versa. Testa byt kanal, som standard brukar alla hemmaroutrar hamna på kanal 6 i "auto". Ändra det till manuellt och sätt kanal 1 t.ex.

Har du aktiverat 40Mhz också?

Det är bättre att köra på samma kanal än grannkanalen. Så kör någon på 6, så använd inte 5 eller 7. Helst kanal 4 och 8. Detta för att olika AP på samma kanal samarbetar. Grannkanalen stör bara ut varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJXn:

Det är bättre att köra på samma kanal än grannkanalen. Så kör någon på 6, så använd inte 5 eller 7. Helst kanal 4 och 8. Detta för att olika AP på samma kanal samarbetar. Grannkanalen stör bara ut varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Det bästa är dock som vanligt kanal 1, 6 eller 11.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJXn:

Eller så klämmer du in egen firmware, som OpenWRT.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inte till någon revision av DIR-655 tyvärr.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Bekräftar mina teorier kring "prylar" vars mjukvara är "MADE IN USA"
Nu kör jag iof ASUS själv men den har väl kanske kinesisk bakdörr.
Dessutom blir jag ju erbjuden fantastisk mjukvara gjord i Ryssland, (tittar man runt så är mycket freeware för Routrar just från Ryssland)
Lätt att inbilla sig att den ryska firmwaren har bakdörrar.

Jag tror och har skrivit flera gånger att även Windows Server LÄR ha liknande bakdörrar, har inga som helst belägg men det vore ologiskt om så inte vore fallet.
Aldrig tidigare i historien har stormakterna kunnat militär spionera/industri spionera enklare än idag.

Jag lovar att du kommer öppna routerns skal, å så flyger du i taket när du ser putin kika fram

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus V:

Japp foliehat på här!
Den som vill bli ännu mer paranoid skriv illuminati baklänges och man skickas till NSAs officiella hemsida.
itanimulli.com

http://www.youtube.com/watch?v=_HEU7zMXsV0

http://who.is/whois/itanimulli.com/

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJXn:

ok, 6 användande av "dem" och lyckas pricka in en (1) rätt användning, resterande ggr skulle det vara "de"

Skönt att fler uppmärksammar detta.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Kände mig också lättad...fast tanken slog mig att dessa modeller kanske finns på en annan lista, något vi inte vet än? Vilka andra produkter är infekterade? Lyssnar vi på klippet från P3 som det är länkat till här i tråden så blir man ju jävligt fundersam.

Enligt Snöängeln o hans vänner så har säkerhetstjänster bakdörrar in i en massa olika "system", som företag får man pengar av staten/säkerhetstjänsten för att bygga in svagheter i sina produkter, hur man sen gör är det "bara" säkerhetstjänsten och företaget som vet. (tills det också läcker ut då..så klart..när, inte om).

Så jag tolkar detta som att förutom det vanlig haxxandet på internets med skadlig kod, buggar, exploits, säkerhetshål och allmänt dålig programmering och okunskap så finns det en våg till med mer avancerade "legit" bakdörrar alltså?

Lösning? Opensource?

Kändes bättre när jag själv satt o skrattade åt alla foliehattar på nätet faktiskt...lyckligt ovetande. Nu vet jag inte alls.

Ja det är ju inget nytt att företag hjälper säkerhetstjänster detta fick mej faktiskt att minnas hur Xerox hjälpe CIA att spionera på bla Sovietunionen.
http://editinternational.com/read.php?id=47ddf19823b89

“From the numbers of cameras ordered, we later realized the CIA had placed secret cameras in every Xerox copy machine in all embassies in the world – friend and foe alike.”

Permalänk
Medlem

Sårbara även utan aktiverat Wifi och remote access

Många här ser ut att känna sig trygga bara för att de har deaktiverat Wifi och remote access i sina D-link rounters. Tyvärr är det helt falsk säkerhet.

Så länge det går att få en användare i nätet att klicka på en länk har man en väg in i dessa. Ingen som minns attackerna mot hemmarouters för någ år sedan? Då utnyttjade man det faktum att de flesta kör med defaultlösen i sina routers. Användarna surfade in på en webbsida som hade ett script i sig som laddade några speciella webbsidor. Webbsidorna var då routrarnas admingränssnitt och defaultlösen ingick i queryn. Din egen webbläsare aktiverar alltså remote access i din router bara för att du surfat in på en webbsida någonstans på nätet. Och inget av det här syns för dig. Och efter att framgångsrikt ha aktiverat remote access kan följande rad i scriptet kontakta inkräktarens webbserver bara för att lämna din IP-adress i hans serverlogg. Sen går han bara igenom sin serverlogg och fiskar efter intressanta offer. Har han satsat lite extra och köpt annonser (som då innehåller scriptet) hos något större webbannonsföretag så blir det lätt tusentals potentiella offer på rätt kort tid.

I defaultlösenattackerna var det lättare att göra det. Lösenordet sattes bara med i en javascript-post/get. För att utnyttja bakdörren måste man ändra user agent och jag är inte helt säker på om det går via enkelt javascript men med flash eller java är det helt klart möjligt.

Bästa sättet att skydda sig är att stänga av routern i fråga. Reklamera och begär pengarna tillbaka om routern inte är väldigt gammal.

Permalänk
Skrivet av madland:

Skönt att fler uppmärksammar detta.

Skönt att ni har prioriteringarna rätt.

Visst om ni vill kalla fakta och "whistleblowers" för konspirationsteorier, go ahead.

I slutändan har ni verkligen ingenting att skratta åt, dock. Men det är ju så, ju längre klyftan blir mellan en själv och sanningen desto absurdare kommer den senare att te sig vara.

Permalänk
Medlem

Kolla vad jag hitta i inkorgen, fick mig ett litet skratt

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster