Stora problem med CPUi dle temp med I7 4770k + h100i

Permalänk
Medlem

Stora problem med CPUi dle temp med I7 4770k + h100i

Hej,

CPU: i7-4770K
MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX
GPU: Integrerad graffekort
CPU-KYL Corsair h100i

så här är min h100i installerade i chassin

------------Top------------------
[200mm fan][200mm fan]
[[[[[[[[[[Radiator]]]]]]]]]]
[120mm fan][120mm fan]

Luften i chassi går igenom radiator och ut från chassi via de två 200m fläktarna antar att det kallas för exhaust?

Hur som helst så byggde jag datorn förigår och då körde jag med Coolermaster hyper 212 EVO tornskylar som cpu kyl. Jag installerade windows 8 och gick sedan in på bios och såg att jag hade 39-41 grader vid idle. Enligt mig är det för mycket då min vän köpte precis samma komponenter och hade 27-34 grader vid idle.

Jag bestämmde mig igår för att köpa corsair h100i jag installerade den allt gick riktigt bra läste om att man kan få backplate problem och det löste jag med hjälp av gummi washer som jag satt fast bakom moderskortet på backplaten. Innan jag satt fast pumpen på processorn tvättade jag av den med isoproponyl och la en klick arctic silver 5. Hela installationen gick super bra. Startade datorn och gick in på bios och såg att jag hade samma temperatur 39-41 vid idle. Hur är det möjligt? Nu låter även h100i fläktarna nån typ av grinding noise sjukt irriterande men ska byta ut fläktarna. Men hur kommer det sig att jag har så hög idle temp samt exakt samma temp som 212 evo?

Jag är helt förvirrad vet inte vad jag ska göra för att få ner idle temp. Har inte testat load temp än ska göra det ikväll.

Har ni några tips eller nått som kan jag hjälpa mig? Jag vill helst inte delidera processorn.

Jag vill komma ner till minst 30-35 idle temp.

Kan det vara för att jag kör integrerad graffekort just nu?

Jag som tänkde överklocka till 4.5

/A

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Hej,

CPU: i7-4770K
MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX
GPU: Integrerad graffekort
CPU-KYL Corsair h100i

så här är min h100i installerade i chassin

------------Top------------------
[200mm fan][200mm fan]
[[[[[[[[[[Radiator]]]]]]]]]]
[120mm fan][120mm fan]

Luften i chassi går igenom radiator och ut från chassi via de två 200m fläktarna antar att det kallas för exhaust?

Hur som helst så byggde jag datorn förigår och då körde jag med Coolermaster hyper 212 EVO tornskylar som cpu kyl. Jag installerade windows 8 och gick sedan in på bios och såg att jag hade 39-41 grader vid idle. Enligt mig är det för mycket då min vän köpte precis samma komponenter och hade 27-34 grader vid idle.

Jag bestämmde mig igår för att köpa corsair h100i jag installerade den allt gick riktigt bra läste om att man kan få backplate problem och det löste jag med hjälp av gummi washer som jag satt fast bakom moderskortet på backplaten. Innan jag satt fast pumpen på processorn tvättade jag av den med isoproponyl och la en klick arctic silver 5. Hela installationen gick super bra. Startade datorn och gick in på bios och såg att jag hade samma temperatur 39-41 vid idle. Hur är det möjligt? Nu låter även h100i fläktarna nån typ av grinding noise sjukt irriterande men ska byta ut fläktarna. Men hur kommer det sig att jag har så hög idle temp samt exakt samma temp som 212 evo?

Jag är helt förvirrad vet inte vad jag ska göra för att få ner idle temp. Har inte testat load temp än ska göra det ikväll.

Har ni några tips eller nått som kan jag hjälpa mig? Jag vill helst inte delidera processorn.

Jag vill komma ner till minst 30-35 idle temp.

Kan det vara för att jag kör integrerad graffekort just nu?

Jag som tänkde överklocka till 4.5

/A

Temperatursensorerna på processorer är gjorda för att läsa av högre temperaturer, vilket medför att avläsningarna vid idle inte är tillförlitliga. Du bör alltså aldrig jämföra temperaturer i idle, utan enbart i load.

Permalänk

Fick min igår och jag kan säga att kylaren som följer med är inte tillräcklig. Ligger på idel 45-50c och i BF3 såg jag att den hade på full load temp på 90-95 på de flesta kärnor. Har inte gjort fel med pastan. Ny kylare är beställd, men suger lite att man måste köpa en ny kylare trots att man inte ska överklocka.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

i bios är processorn inte i full idle. Kollat temps inne i windows? Hur som helst så är det ju ändå bara load du ska bry dig om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

i bios är processorn inte i full idle. Kollat temps inne i windows? Hur som helst så är det ju ändå bara load du ska bry dig om.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag läste nånstans att i bios är den i load? Är det sant?

Citat:

In the BIOS, there is no drivers for power management like in Windows. That means that every single part of the CPU is running full power, using more power so it heat up higher, even is it is idling.

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Jag läste nånstans att i bios är den i load? Är det sant?

Gör så att du laddar ner Prime95, använd HWmonitor eller liknande program för att mäta CPU temp, kör den i en timme ungefär och kom tillbaka med resultat!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Gör så att du laddar ner Prime95, använd HWmonitor eller liknande program för att mäta CPU temp, kör den i en timme ungefär och kom tillbaka med resultat!

Ska göra det när jag kommer hem! Återkommer med resultat

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Jag läste nånstans att i bios är den i load? Är det sant?

Nej, inte riktigt.

Troligen går CPUn i full frekvens, men den får (nästan) inga programinstruktioner att utföra,
och det sker därför inte mycket arbete.

Sammanfattning:
Den går lite varmare i BIOS än den gör i OS, i idle med strömspar.
Men inga astronomiska skillnader...

(med reservationer för att nya UEFI,
möjligen kan innehålla ny funktionalitet på dessa områden)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tjena,

Det var bättre än vad jag trodde! 24-30 grader idle samt 40-45 grader under prime95 körde alla trådar och max test körde ungefär 1timme

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Entusiast

EDIT: Glöm det...