Windows 8.1 vad tycker ni?

Permalänk
Avstängd

Windows 8.1 vad tycker ni?

Nu när Windows 8.1 är släppt och Sweclockers har gjort en video om det. Vad tycker ni? Är det bra eller dåligt? Gick uppgraderingen/installationen smärtfritt eller krånglade den? Fungerar alla dina program och spel eller är det något som strular?

Här är en bra guide för hur man uppdaterar. Glöm inte att man alltid bör kolla om det finns nya BIOS-versioner innan man uppgraderar till en ny Windowsversion.

http://www.gizmag.com/upgrade-windows-8--to-windows-81/29394/

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Lego Master

Bra fråga. Jag får inte upp uppdateringen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Bra fråga. Jag får inte upp uppdateringen.

Har du öppnat Windows Store? Den ska ligga där, jag har provat på två olika maskiner.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Har kollat genom store, men jag hittar inget ;o

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stylarn:

Har kollat genom store, men jag hittar inget ;o

Testa stäng ner Windows Store appen och starta den igen. För att stänga ner den kan du ta tag i appen i övre kanten på din skärm och dra ner och släpp i botten.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Har kört 8.1 på min htpc ett tag nu, jag tycker det är en klar förbättring mot 8.0.

Kommer byta på min stationära dator när mina nya hårddiskar kommer.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

jag hittar inte ens windows store, har både sökt och manuellt letat

Permalänk
Medlem

Jag vet att ett av mina program som jag använder flitigt inte fungerar med Windows 8.1, så väntar på en uppdatering för det programmet innan jag installerar Windows 8.1, ser dock fram emot att testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu när Windows 8.1 är släppt och Sweclockers har gjort en video om det. Vad tycker ni? Är det bra eller dåligt? Gick uppgraderingen/installationen smärtfritt eller krånglade den? Fungerar alla dina program och spel eller är det något som strular?

Ännu en tråd... Precis vad vi behövde

Obs, här pikar jag Strejf med glimten i ögat då han tidigare idag klagat på min omröstning, men sedan, bara timmar senare, går och skapar "ännu en tråd" själv. Kasta inte sten i glashus, Strejf.

Vilken utgångspunkt har frågan? Om jag har haft höga förväntningar på Windows 8.1, och tycker att det visserligen är bra mycket bättre än Windows 8.0, men att det fortfarande saknar de pusselbitar som krävs för att jag ska känna att det är lika härligt att jobba i som jag tycker Windows 7 är, vad ska jag svara då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var precis som 8. Var ungefär som att gå från OSX 10.7 till 10.8.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ännu en tråd... Precis vad vi behövde

Obs, här pikar jag Strejf med glimten i ögat då han tidigare idag klagat på min omröstning, men sedan, bara timmar senare, går och skapar "ännu en tråd" själv. Kasta inte sten i glashus, Strejf.

Vilken utgångspunkt har frågan? Om jag har haft höga förväntningar på Windows 8.1, och tycker att det visserligen är bra mycket bättre än Windows 8.0, men att det fortfarande saknar de pusselbitar som krävs för att jag ska känna att det är lika härligt att jobba i som jag tycker Windows 7 är, vad ska jag svara då.

Haha ja det var en smashboll jag la upp snyggt.

Inga utgångspunkter alls, tycker man att det är bra eller dåligt?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ännu en tråd... Precis vad vi behövde

Obs, här pikar jag Strejf med glimten i ögat då han tidigare idag klagat på min omröstning, men sedan, bara timmar senare, går och skapar "ännu en tråd" själv. Kasta inte sten i glashus, Strejf.

Tur det för ert krig för/mot Win8 börjar bli väldigt utdraget och uttjatat :/ Beundrar dock er passion inom ämnet.

OnT: Röstar när jag kommer hem och hunnit testa Hoppas jag också ser uppdateringen. Såg inget i morse innan jag skulle till jobbet iaf.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Haha ja det var en smashboll jag la upp snyggt.

Inga utgångspunkter alls, tycker man att det är bra eller dåligt?

Då får jag rösta på "Mindre bra" eftersom jag tyckte att 8.0 var "dåligt" i grundutförande, och då man visserligen åtgärdat en del av de saker jag stör mig på, finns fortfarande för många irritationsmoment för att jag ska kunna trivas med operativet.

Det ska sägas att jag inte tycker att Windows 7 är "Jättebra" utan bara "Bra". Windows 8.x hade kunnat bli "Jättebra" om jag kunnat konfigurera operativet så att allt som utvecklats med tanke på mobilitet och touch kunde väljas bort, UAC kunde stängas av utan registermeck, och man kunde välja det klassiska temat igen (hade inte gjort något om det var gpu-accellererat). Övrigt stör jag mig inte på.

citattecken på vift.
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

drog precis er det på min bärbara det funkar fint dock så hittar jag den ej på min stationära men det är iaf w8 pro kanske kommer senare då vet inte:S men det är iallafall en klar förbättring men som Emil sa i deras film om förändringar så saknas ju säkerhetskopiering... eller ja en som är till för mina behov men är överlag positiv

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Jag hittar inte Windows 8 i affären, söker jag fel eller strular min butik? Jag har windows 8 enterprise så den kanske kommer senare då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Har kollat genom store, men jag hittar inget ;o

Inte jag heller, hittade på andra datorn (som inte hade preview), har själv preview på denna och inget kommer upp alls.. Fast kanske man inte behöver ladda ner det igen om man haft preview?

Edit: Verkar ju nästan så man måste installera om Windows för att kunna dra hem 8.1 ifall man har preview -.- va fan alltså.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av bushkalle:

Inte jag heller, hittade på andra datorn (som inte hade preview), har själv preview på denna och inget kommer upp alls.. Fast kanske man inte behöver ladda ner det igen om man haft preview?

Edit: Verkar ju nästan så man måste installera om Windows för att kunna dra hem 8.1 ifall man har preview -.- va fan alltså.

Här:
http://windows.microsoft.com/en-US/windows/buy

Klicka bara på "Get the update"

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Är väl okej, märker ingen stor förbättring.

Tycker fortfarande inte om att hoppa till "startskärmen" även om det är lite enklare nu.
Metro apparna är samma som innan, rätt värdelösa i mina ögon iaf.

Enda bra är boot till desk men jag kommer köra startmeny ersättare ändå eftersom jag vill ha min startmeny så kvittar
Ska testa lite spel och se om jag hittar något som strular tänkte jag.

Är det inget spel som direkt strular så kommer jag väl iaf köra 8.1 fast med startmeny ersättare som vanligt då jag föredrar den söken + menyn by far.

TL;DR: Inget nytt som har betydelse för min del, så samma som windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

"Thanks for installing windows 8.1" är allt det står ^^ och har fortfarande preview.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Avstängd

installerat, enda som krävde ominstallation var bankdosan.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Mitt första intryck är att det funkar kanon på SSD och hybrid-diskar. Till och med en mekanisk disk känns kvick med 8.1!

Okay, har upptäckt en sak som jag blev FETT lack på. Har man ett localaccount (hade det på min 8.0 installation innan). Så kan man nu mera (med win 8.1) inte använda skydrive appen utan att logga in med microsoft konto....
NEJ, jag vill inte ha min info på era servrar och all over reklam och 3'eparts företag....

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Har det i wstore men kan inte ladda ner det, får någon felkod

Permalänk
Medlem

Windows 8 och nu 8.1 är det bästa MS har byggt sen DOS 6.22. Fantastiskt bra!

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats uppgradera från Windows 8 Enterprise?

Permalänk
Medlem

windows store uppgradering till Windows 8.1 nerladdning på 3.6gb blir det någon form av iso på datorn eller måste man ladda ner iso varianten för att kunna installera om datorn framöver?

Och om ja vart laddar man ner Windows 8.1 på svenska?

M.v.H Putte_br

länk och fråga som bröt mot § 7 borttagen
Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk

Jag har också enterprise och jag hittar ingen uppdatering och hittar inget om det på internet :S

Permalänk
Medlem

Klistra in ms-windows-store:WindowsUpgrade i adressfältet så får du upp de.

Permalänk
Inaktiv

Dåligt att man inte kan få ner det via Windows Update. Varför ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Är det någon som lyckats uppgradera från Windows 8 Enterprise?

Inte jag i alla fall... :-\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Är det någon som lyckats uppgradera från Windows 8 Enterprise?

Skrivet av hulkianosch:

Jag har också enterprise och jag hittar ingen uppdatering och hittar inget om det på internet :S

Jag har också och Microsoft Store hittar inget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig