Hittar inte trådlöst nätverk

Permalänk
Medlem

Hittar inte trådlöst nätverk

Hej
Jag uppdaterade precis till Win 8.1. Nu hittar inte min dator mina trådlösa nätverk, varken mitt 2,4G eller mitt 5G. Den hittar andra nätverk i närheten men inte de från min router. Vad kan detta bero på och hur kan jag lösa problemet?

Nech

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, fick ändra kanal på det trådlösa från 13 till 11 för att få det att fungera. Microsoft verkar ha missat att alla inte är amerikaner.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Det hade jag aldrig listat ut själv. Konstigt fel.
Vet du vilka kanaler som fungerar på 5G bandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeCh:

Vet du vilka kanaler som fungerar på 5G bandet?

Nej, har ingen enhet som klarar av 5G bandet.

Permalänk
Rekordmedlem

kanalerna är olika för olika länder, ställ in rätt land i både routern och drivern till nätverkskortet så bör det fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur byter jag land i nätverkskortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeCh:

Hur byter jag land i nätverkskortet?

Lite osäker på detta men jag tror det varierar om det är görbart beroende på vilken mjukvara som används. Däremot kan du gå till enhetshanteraren, högerklicka på w-lan kortet. Välj egenskaper och leta upp en flik för inställningar (ofta avancerat) där man kan välja t.ex. kanal som kortet skall jobba på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

kanalerna är olika för olika länder, ställ in rätt land i både routern och drivern till nätverkskortet så bör det fungera.

Kewl så om man väljer japan så kan man köra på ch14?

Skulle vara riktigt nice att ha en egen kanal...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NeCh:

Hur byter jag land i nätverkskortet?

Det gör man oftast när man installerar drivern

Skrivet av xfade:

Kewl så om man väljer japan så kan man köra på ch14?

Skulle vara riktigt nice att ha en egen kanal...

Nej det är verkligen inte bra om det finn andra nät i närheten och dessutom är den frekvensen inte ok att använda heller, det kommer att göra ett både ditt och angränsande/överlappande nät förmodligen blir instabilare och får sämre kapacitet eftersom de kommer att störa varandra oerhört mycket mer än om de fungerar som tänkt, det finns system som gör att näten inte pratar i mun på varandra och ligger näten så att de överlappar men inte förstår varandra så är det det absolut sämsta sättet man kan ställa in det, det, näten kommer i princip bara att känna av varandra som störningar och antikollisionkontrollssystmet slås ut.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Carrier_Sense_Multiple_Access
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11_RTS/CTS

Det finns egentligen bara 3 kanaler som bör användas för att undvika överlapp 1, 6, 11 och man ska inte heller använda 40MHz kanalbredd på 2,4GHz såivda man inte är ensam i etern, det sänker annars farten pgaa att det skapar störnnigar det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min surfplatta hittade inte det trådlösa nätverket på de två första försöken. Men helt plötsligt, efter några minuter, stod det att den var ansluten. Jag gjorde inget särskilt för att lösa problemet mer än att vänta en stund...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Min dator hittar fortfarande inte mitt 5GHz nätverk, har försökt att ändra inställningarna men inget hjälper. Någon som har några tips?

Permalänk
Rekordmedlem

Men har du rätt driver och vilken kanal använder du på 5GHz ?
Du har en lista med vilka kanaler som används var på
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels
Som du ser är det kanal 36 och några upp därifrån som är mest kompatibla om du valt fel land, har du lyckats konfa fel och tex hamnat på 183 så är det inte lätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Upplivar denna tråd igen då jag fortfarande inte lyckas hitta mitt 5GHz nätverk på min dator. Kan vara landinställningen som ni pratat om men jag hittar inte var man ställer in detta.

Permalänk
Rekordmedlem

Man brukar välja land i drivrutinen, men annars får du byta kanal i routern till nån som ditt nätverkskort kan nå, kolla litan jag länkade innan, där ser du att 48-64 ar de som kan används nästan överallt så det är ju bra at ta nån av dem om du ska prova nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.