Tips på hur man monterar en EK DCP 2.2-pump

Permalänk
Medlem

Tips på hur man monterar en EK DCP 2.2-pump

Ska bygga om min maskin med ett nytt chassi och vet inte riktigt hur jag ska fästa pumpen. I mitt nuvarande chassi försökte jag använda vinklarna som följde med pumpen men det fungerade inte vilket slutade med att jag använde den dubbelhäftande dämpkudden istället. Den har dock tröttnat så nu står pumpen löst på botten av chassit. Det går men är allt annat än optimalt.

Nu hade jag tänkt mig göra detta ordentligt och undrar därför om det finns något som har några bra tips som inte direkt innebär att man sätter borren i chassit. Jag har sett en massa tillbehör till DC5- och DCC-pumpar, men till DCP 2.2 finns det inte alls lika mycket. Har någon tips på en bra och fungerande lösning som går att fästa på ett enkelt sätt i ett chassi? Jag har beställt ett Obsidian 750D och min tanke var en 360-rad i toppen och en 240-rad i botten med hårddiskburen hängande under 5,25"-buren. Alternativt så kommer 240-radden att sitta i fronten, men det är bara om jag kan montera hårddiskburen i det bakre läget vilket beror helt och hållet på hur mycket plats det blir över efter monteringen av mitt psu, ett AX860.

Det "sura" alternativet är helt enkelt att investera i en D5-pump med top eller tillhörande reservoir, då dessa verkar vara mycket enklare att hitta smidiga monteringslösningar för.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem men jag har tänkt mig något liknande i 750D. Jag funderar på D5 och Res. i 5,25" enheten.

Permalänk
Medlem

kaerdborre band? i 5.25?
kan kanske gå om du spänner ordentligt.
men annars kolla ebay efter tillbehör

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Ek har en monteringsplatta för DCP-pumparna, och det man får är en plan yta att fästa i chassit. Det jag hade velat se var en vinklad plåt som gick att fästa i en hd-bur eller liknande. Ek har även en reservoir för två 5,25"-platser med plats för pumpen, men det känns faktiskt lite onödigt då jag redan har en reservoir som jag tycker fungerar bra.

Nåja, blir kanske den där monteringsplåten (kostar under hundringen så det är ju inte så dyrt) och sedan får man se om den går att fästa på nåt vettigt sätt eller se om man kan själv bocka till en vinkel för montering på moderkortsplåten eller liknande. Om jag kommer på en snygg lösning så slänger jag upp lite bilder. Har ändå funderat på att fotodokumentera bygget, för skojs skull...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Vore väldigt kul om du slänger upp lite bilder! Det är nog den reservoar som jag tänkte på, har också en liggandes men smidigt att bli av med pumpen där uppe, hoppas man får plats med en 360 rad i taket bara.