Permalänk
Medlem

Välja moderkort till 4930K?

Hej,

Nu hade jag tänkte att uppgradera min dator och slår på stort. Hade tänkt köpa i7 4930K men jag har svårt att välja moderkort. Är extremt dålig på moderkort.

Den här har jag kollat på:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2180641

Men den känns lite väl safftig... finns det någon billigare för runt 1000 kr? tips?

Permalänk
Medlem

Men det är svårt att slå på stort och vara ekonomisk på samma gång. 2011 socket brukar kosta runt 3k. Annars får du gå ner till 4770k och hitta ett billigare moderkort.

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja, det kanske är mer ekonomiskt. Anledningen till att jag först kollade på 4930K var att den har 6 kärnor istället för 4 och jag är i behov av den extra beräkningskraften. Men samtidigt tar det emot att det kostar så mycket mer än 4770 t ex.

Men om jag väljer i7 4770K istället, vilket moderkort ska jag satsa på?

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte köpa en 4930k för 5 papp och sen försöka spara in på moderkortet. Det är som att köpa sig en bil och sen inte ha körkort.

Permalänk

Tänk på att de äldre x79 brödorna behöver uppdatera sitt bios/uefi för nya ive b-e generationen. Den asus brädan där är dock uppdaterad från fabrik direkt ur låda. Och asus har en egen flashback funktion som funkar att uppdatera via usb. Men andra äldre kort måste du fixa usb och uppdatera uefi själv för att de ska rulla med 4930k/4960x.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Tänk på att de äldre x79 brödorna behöver uppdatera sitt bios/uefi för nya ive b-e generationen. Den asus brädan där är dock uppdaterad från fabrik direkt ur låda. Och asus har en egen flashback funktion som funkar att uppdatera via usb. Men andra äldre kort måste du fixa usb och uppdatera uefi själv för att de ska rulla med 4930k/4960x.

Så den där Gigabyte GA-X79-UD3 från webhallen behöver uppdateras manuellt eftersom den släpptes 2011?

Vad tror ni om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1957305 till i7 4770K?

Jämförelse:
i7 4770K + Asus Z87-pro = 3900 kr
i7 4930K + Asus x79 = 7300 kr

Nästan dubbelt så dyrt för 4 extra trådar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Jag hade absolut valt Asus Rampage IV Formula Dusting har en kampanj på just det kortet just nu, 2 319 kr.

Men det är väl priset utan moms? alltså för företag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DjuDju:

Så den där Gigabyte GA-X79-UD3 från webhallen behöver uppdateras manuellt eftersom den släpptes 2011?

Vad tror ni om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1957305 till i7 4770K?

Jämförelse:
i7 4770K + Asus Z87-pro = 3900 kr
i7 4930K + Asus x79 = 7300 kr

Nästan dubbelt så dyrt för 4 extra trådar...

Det är lite mer saker som skiljer, men frågan är hur mycket extra processorkraft du behöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DjuDju:

Men det är väl priset utan moms? alltså för företag?

Ja förlåt, tänkte mig inte för gick in av vana på företagssidan, jag raderade mitt inlägg men du hann läsa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det är lite mer saker som skiljer, men frågan är hur mycket extra processorkraft du behöver.

Jag gör simuleringar i 3D miljö i programmet COMSOL och där behövs det mycket beräkningskraft. Jag hade ändå tänkt att uppgradera min dator så tänkte slå på stort...Men nu när man jämför med 4770K känns det bättre rent ekonomiskt.

Permalänk
Skrivet av DjuDju:

Så den där Gigabyte GA-X79-UD3 från webhallen behöver uppdateras manuellt eftersom den släpptes 2011?

Vad tror ni om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1957305 till i7 4770K?

Jämförelse:
i7 4770K + Asus Z87-pro = 3900 kr
i7 4930K + Asus x79 = 7300 kr

Nästan dubbelt så dyrt för 4 extra trådar...

Aah den behöver uppdateras, googla på det.. ingen svår procedur och kostar inte en spänn om du redan har ett usb och även då kostar de bara runt 50-100 kr

4770k är helt ok, speciellt om du har bra kylning och kan klocka den. Men 4930k är ju värt sitt pris om du har långvarig användning för den, d.v.s kommer rendera etc mkt nu OCH i framtiden. hexacore e alltid lite kul med asus x79 brädan är ju väldigt exklusiv med.. med t.e.x trådlöst nätverkskort och klockvänlig m.m. Finns billigare alternativ som fortfarande är värdiga om du orkar uppdatera bios själv. Finns fina x79 för 2-2,5k! Ska smita nu, hade !

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Aah den behöver uppdateras, googla på det.. ingen svår procedur och kostar inte en spänn om du redan har ett usb och även då kostar de bara runt 50-100 kr

4770k är helt ok, speciellt om du har bra kylning och kan klocka den. Men 4930k är ju värt sitt pris om du har långvarig användning för den, d.v.s kommer rendera etc mkt nu OCH i framtiden. hexacore e alltid lite kul med asus x79 brädan är ju väldigt exklusiv med.. med t.e.x trådlöst nätverkskort och klockvänlig m.m. Finns billigare alternativ som fortfarande är värdiga om du orkar uppdatera bios själv. Finns fina x79 för 2-2,5k! Ska smita nu, hade !

Jadu...Det blir svårt det här:)

Permalänk
Medlem

Det är ju inte direkt svårt att uppdatera bios! Slå på stort och välj bara ett billigare moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här borde duga gott.

Det är alltid trevligt med ett lite finare moderkort men om du måste välja så är det bättre att lägga extra krut på processorn, som jag ser det.

Edit.
Vet inte hur väl det överklockar, du får Googla runt lite och höra dig för.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte du ska snåla på moderbordet.

För det är billigt att köpa 2011, du behöver inte uppgradera på många år och du får istället leta efter vassare gpu-lösningar, så bäst ditt mamma-bord kan hantera dina framtida behov.

Jag är ytterst nöjd med Asus-brädan, krävdes dock ett antal bios uppdateringar innan jag fick allt att fungera på en nivå som jag önskar, dock var bordet helt nytt på marknaden då inköpet gjordes så lite extra jobb får man då räkna med..

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Personligen tycker jag inte du ska snåla på moderbordet.

För det är billigt att köpa 2011, du behöver inte uppgradera på många år och du får istället leta efter vassare gpu-lösningar, så bäst ditt mamma-bord kan hantera dina framtida behov.

Jag är ytterst nöjd med Asus-brädan, krävdes dock ett antal bios uppdateringar innan jag fick allt att fungera på en nivå som jag önskar, dock var bordet helt nytt på marknaden då inköpet gjordes så lite extra jobb får man då räkna med..

Jag hänger inte riktigt med. Menar du att ett moderkort med socket 2011 inte behöver bytas ut lika ofta som t.ex. ett 1150?

Permalänk
Medlem

Ang 4770k

4770k kan deliddas för högre överklock med lägre temps, har själv gjort det och utan överdrift det var en barnlek och all "paranoia" jag hade innan var helt obefogad men med det sagt du bränner garantin samt det kan faktiskt gå snett om du har otur samt utför delidden felaktigt! 5GHz är absolut inte ouppnåligt med hyffasede temps vilket borde ge en fin boost i prestanda ifrån orginalet fast alla når såklart inte dit men en hel del fast då vid olika vcore från ex till ex..

Skulle du klanta dig så kan du köpa en ny och fortfarande runt samma kostnad som den dyrare plattformen hehe.. Fast det kommer ändå kännas och ångern kryper på dig skulle jag tro
Fast såklart inget du bör ge dig på om du inte vill riskera att det kan gå snett och vips så är 2.5k borta, Intel har medvetet handikappat 37xx/47xx om du frågar mig, jag vet att tillverkningstekniken/tri gate är handikappande i sig fast det är långt ifrån hela sanningen i min mening vilket du kan se i alla delid trådar under bra bra kylning. Jag tror att Intel handikappar dom med flit och att dom medvetet gjorde detta, kanske efter att ha sett hur bra Sandy klockade fast jag har blivit kallad konsperitionsteoretiker förr så ta iNTE mitt ord på det för guds skull. lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Ang 4770k

4770k kan deliddas för högre överklock med lägre temps, har själv gjort det och utan överdrift det var en barnlek och all "paranoia" jag hade innan var helt obefogad men med det sagt du bränner garantin samt det kan faktiskt gå snett om du har otur samt utför delidden felaktigt! 5GHz är absolut inte ouppnåligt med hyffasede temps vilket borde ge en fin boost i prestanda ifrån orginalet fast alla når såklart inte dit men en hel del fast då vid olika vcore från ex till ex..

Skulle du klanta dig så kan du köpa en ny och fortfarande runt samma kostnad som den dyrare plattformen hehe.. Fast det kommer ändå kännas och ångern kryper på dig skulle jag tro
Fast såklart inget du bör ge dig på om du inte vill riskera att det kan gå snett och vips så är 2.5k borta, Intel har medvetet handikappat 37xx/47xx om du frågar mig, jag vet att tillverkningstekniken/tri gate är handikappande i sig fast det är långt ifrån hela sanningen i min mening vilket du kan se i alla delid trådar under bra bra kylning. Jag tror att Intel handikappar dom med flit och att dom medvetet gjorde detta, kanske efter att ha sett hur bra Sandy klockade fast jag har blivit kallad konsperitionsteoretiker förr så ta iNTE mitt ord på det för guds skull. lol

Intressant, dock är jag alldeles för dålig på det där med överklockning så det är nog bäst att jag håller mig så långt borta från det som möjligt:)

Tittade på denna lista med olika processorer http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html och det verkar finnas en i7 4820K som presterar bra och kostar 2600 kr "bara". Vad tror ni om den?

Permalänk
Medlem

FX8350 om det nu gäller rendreringar osv

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

FX8350 om det nu gäller rendreringar osv

Är den bättre än 4930K/4770K när det kommer till beräkningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Är den bättre än 4930K/4770K när det kommer till beräkningar?

I de flesta program som inte är specifikt intel optimerade så kommer 8350 klara sig bättre och med en liten lätt oc till 4.8/5.0 så kommer den jobba som ett monster

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Ang 4770k
4770k kan deliddas för högre överklock med lägre temps, har själv gjort det och utan överdrift det var en barnlek och all "paranoia" jag hade innan var helt obefogad men med det sagt du bränner garantin samt det kan faktiskt gå snett om du har otur samt utför delidden felaktigt! 5GHz är absolut inte ouppnåligt med hyffasede temps vilket borde ge en fin boost i prestanda ifrån orginalet fast alla når såklart inte dit men en hel del fast då vid olika vcore från ex till ex..

Jag håller helt med på att en deliddad och överklockad 4770k kan ge mycket prestanda, se min sign, men att påstå att 5Ghz är lätt/inte svårt att uppnå håller jag inte alls med om, 4,5-4,6Ghz är mycket rimligare mål och det är med delid. Det är endast i extrema undantagsfall du får ett chip som klarar 5Ghz stabilt med någorlunda rimlig vcore.

Skrivet av DjuDju:

Intressant, dock är jag alldeles för dålig på det där med överklockning så det är nog bäst att jag håller mig så långt borta från det som möjligt:)

Tittade på denna lista med olika processorer http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html och det verkar finnas en i7 4820K som presterar bra och kostar 2600 kr "bara". Vad tror ni om den?

Men en i7 4820K är en 4 kärnig modell så där försvinner ju anledningen till att ta 2011 socket. Dessutom är den ju baserad på ivybridge och inte haswell.

Det verkar ju faktiskt som att du har nytta av den extra prestandan de 6 kärniga ger så satsa du på 2011 socket och en 6 kärning processor. Om du inte ska överklocka ser jag heller ingen som helst anledning till att lägga 3-4 tusen på ett moderkort, prestandamässigt är det ingen skillnad alls (värd att nämna) mellan moderkorten. Det som skiljer är hur väl "utrustade", sataportar, usb3, bättre ljudkort etc. och hur bra de klockar.

Har du funderat på begagnat? Det finns ju t.ex en 3930k här på SweC marknaden för att ett rimligt pris. Om du letar lite kan du säkert även hitta moderkort till vettiga priser.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Jag håller helt med på att en deliddad och överklockad 4770k kan ge mycket prestanda, se min sign, men att påstå att 5Ghz är lätt/inte svårt att uppnå håller jag inte alls med om, 4,5-4,6Ghz är mycket rimligare mål och det är med delid. Det är endast i extrema undantagsfall du får ett chip som klarar 5Ghz stabilt med någorlunda rimlig vcore.

Men en i7 4820K är en 4 kärnig modell så där försvinner ju anledningen till att ta 2011 socket. Dessutom är den ju baserad på ivybridge och inte haswell.

Det verkar ju faktiskt som att du har nytta av den extra prestandan de 6 kärniga ger så satsa du på 2011 socket och en 6 kärning processor. Om du inte ska överklocka ser jag heller ingen som helst anledning till att lägga 3-4 tusen på ett moderkort, prestandamässigt är det ingen skillnad alls (värd att nämna) mellan moderkorten. Det som skiljer är hur väl "utrustade", sataportar, usb3, bättre ljudkort etc. och hur bra de klockar.

Har du funderat på begagnat? Det finns ju t.ex en 3930k här på SweC marknaden för att ett rimligt pris. Om du letar lite kan du säkert även hitta moderkort till vettiga priser.

Jag har absolut inga problem med begagnat, ska kolla runt på marknad:)
Men den här FX-8350 är billig, hur står den sig emot 4930K/3930K i beräkningskraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Jag har absolut inga problem med begagnat, ska kolla runt på marknad:)
Men den här FX-8350 är billig, hur står den sig emot 4930K/3930K i beräkningskraft?

Om du vill spara ett par tusenlappar så kör du på FX-8350, men om man skiter ut pengar och kan spendera hur mycket som helst så är nog 4930k ett bättre val

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DjuDju:

Intressant, dock är jag alldeles för dålig på det där med överklockning så det är nog bäst att jag håller mig så långt borta från det som möjligt:)

Tittade på denna lista med olika processorer http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html och det verkar finnas en i7 4820K som presterar bra och kostar 2600 kr "bara". Vad tror ni om den?

Intel har en försäkring man kan köpa.
http://click.intel.com/tuningplan/purchase-a-plan

Men en sådan försäkring så kan du bränna sönder processorn vid överklockning en gång och få en ny.
Både privatpersoner och återförsäljare kan köpa den.

Däremot ska jag inte ge dig råd om vilken CPU du ska välja för jag skulle valt den värsta.

Skrivet av DjuDju:

Jag har absolut inga problem med begagnat, ska kolla runt på marknad:)
Men den här FX-8350 är billig, hur står den sig emot 4930K/3930K i beräkningskraft?

Den är rena skämtet tyvärr, en vanlig 4770k begraver den processorn, då kan du tänka dig vad en 4930k gör.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Den är rena skämtet tyvärr, en vanlig 4770k begraver den processorn, då kan du tänka dig vad en 4930k gör.

Inte i flertrådat som ju nämns i inlägget. Fåtrådat så där har du alldeles rätt däremot.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det som inte framgår när man letar info om olika moderkort är ifall de kommer med ny bios så 4930 fungerar på dem. Har man ingen äldre socket 2011-processor går de ju inte flasha, förutom Asus-moderkorten som har flashning utan cpu.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Om du vill spara ett par tusenlappar så kör du på FX-8350, men om man skiter ut pengar och kan spendera hur mycket som helst så är nog 4930k ett bättre val

Problemet är att jag inte skiter ut pengar:( så jag vill helst göra så bra val som möjligt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Inte i flertrådat som ju nämns i inlägget. Fåtrådat så där har du alldeles rätt däremot.

Ja, det är beräkningsprogram som ligger i fokus:)