Permalänk
Medlem

Prime95/IBT/OCCT vs Aida64

Tjenare!

Tänkte höra lite snabbt vad egentligen skillnaden mellan alla dessa stabilitetsprogram är.
Vanligtvis använder jag P95 för all min överklockning, men jag tänkte testa lite med Aida64 för att se hur stabilt systemet faktiskt är.

Personligen ser jag inte direkt aida som ett program man kollar stabilitet, utan mer för sensorerna och liknande.
Det jag märkt från P95(blend) och Aida64(CPU/FPU/Cache/Mem) är att Prime ger mig ~10-15 grader högre värme än vad Aida64 gör.

Men overall, hur olika är programmen egentligen för att se ens stabilitet?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Är det någon anti-stylarn march på g eller?
Får knappt nå svar i mina trådar, om jag ens får ett.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Ett par tillverkare rekommenderar Aida64 för stresstest, då det stressar processorn realistiskt och inte överdrivet som ett par andra program. Och även om man är stabil i ett stress test betyder inte alltid det att datorn är stabil vid spelande eller andra applikationer, så bör alltid helt enkelt använda datorn till det du ska göra för att se om den är stabil.

Och jag tror knappast att någon är ute för att ignorera dig.

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk

Du ställer för svåra frågor. Finns inte så många kunniga på Swec längre de flesta har tröttnat på samma frågor hela tiden.

Personligen gillar jag OCCT mer än P95 men nu vill OCCT att jag ska betala för skiten så gått över till P95 igen. Aldrig testat Aida64.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trenixen:

Ett par tillverkare rekommenderar Aida64 för stresstest, då det stressar processorn realistiskt och inte överdrivet som ett par andra program. Och även om man är stabil i ett stress test betyder inte alltid det att datorn är stabil vid spelande eller andra applikationer, så bör alltid helt enkelt använda datorn till det du ska göra för att se om den är stabil.

Och jag tror knappast att någon är ute för att ignorera dig.

Brukar ta och köra ett stresstest på runt 12 timmar och sedan köra lite spel.

Skrivet av Ninotramp:

Du ställer för svåra frågor. Finns inte så många kunniga på Swec längre de flesta har tröttnat på samma frågor hela tiden.

Personligen gillar jag OCCT mer än P95 men nu vill OCCT att jag ska betala för skiten så gått över till P95 igen. Aldrig testat Aida64.

Kan ju vara så.. Har märkt att det kommit mer personer som inte kan så mycket och ställer samma frågor som det var dagen innan

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop