Permalänk
Inaktiv

Ska Fläkten Vara Placerad Sådär ?

Tja jag har köpt en hyper 212 evo.. Och jag tror jag har placerat den fel. Har tästat så där tar in luft vid Ram minnerna men det går inte att få fast Saken med backplaten skruvarna.. Här är en bild på mitt nuvarande setup..

Tror inte jag kan fixa det rätt.
Vill bara veta att det går att ha såhär..

Är det dåligt ??.

Moderkort : Asus m5a97 ler2.0

Amd FX 6100 X6 AM3+

BILD : http://imgur.com/a/iTvWH

Permalänk
Medlem

Jag har min åt andra hållet iallfall
Som du har nu blåser den ju varmluft från grafikkortet vilket inte är så bra.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Helt fel montering. Vrid den 90 grader motsols så blir det bra.

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk

Har satt den sådär i flera datorer. Allt beror på hur man har övriga fläktar placerade i chassit.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Kör man med eftermarknadskylare som använder AMD originalfäste så hamnar dom oftast sådär, min Scythe Yasya går inte sätta någon annan väg än just sådär tyvärr. Inte för att det gör något men jag inbillar mig att man kan krypa ner några grader om man man inte skyfflar värmen från grafikkortet genom kylaren också......

Men den där måste väl gå vända på då den har egen backplate? Eller tar fästet i heatpipesen? Kan tänka mig att det blir tight mot heatpipesen om man vänder den andra vägen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om fläkten i taket blåser ut luft, vilket jag antar att den gör, så är det helt okej.
Det vanligaste är väl att man monterar den så den blåser mot utblåset i bak på datorn, alltså 90grader från hur du har den nu.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Inaktiv

Lite väl dammigt hurru! Köp lufttryck på burk och blås bort skiten alltså dammet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Om fläkten i taket blåser ut luft, vilket jag antar att den gör, så är det helt okej.
Det vanligaste är väl att man monterar den så den blåser mot utblåset i bak på datorn, alltså 90grader från hur du har den nu.

+

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweede:

Om fläkten i taket blåser ut luft, vilket jag antar att den gör, så är det helt okej.
Det vanligaste är väl att man monterar den så den blåser mot utblåset i bak på datorn, alltså 90grader från hur du har den nu.

Ja den där uppe blåser ut luft .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RetroFanatic:

Helt fel montering. Vrid den 90 grader motsols så blir det bra.

Går inte att vrida den.. Man kan inte skruva fast den då

Permalänk
Inaktiv

Det spelar ingen roll, det kommer inte bli någon skillnad

Däremot ser det ofta snyggare ut om den sitter på andra hållet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon81912:

Det spelar ingen roll, det kommer inte bli någon skillnad

Däremot ser det ofta snyggare ut om den sitter på andra hållet!

Aa Jup Tack för svar

Permalänk
Inaktiv

Tack allihopa för svar Så Jag tar resultatet som att det är bra ( Det Funkar ) För många skriver det. Och det är ju dåligt att jag inte kan ha den rakt. För jag kan inte vidga ut Saken så man kan skruva fast den mot Muttrarna.

www.youtube.com/CBKZRayoZ

Permalänk

Blev hans CPU överklockad? Så att datorn inte fungerade på en vecka eller två?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217195:

Går inte att vrida den.. Man kan inte skruva fast den då

Hej, jag har samma fläkt och jag trodde heller inte att det gick att vrida den på AMD då man inte får i "kryss fästningen" pga att dom då tar i heat pipesen.

Så jag monterade först som du. Men efter ett tag så rev jag isär datorn igen och tänkte att det var då faan om man inte kunde ha den på "rätt håll".

Då kom jag på att det sitter en liten skruv i mitten av "kryss fästet". Och då fick jag till det

1. Ta av kylaren.
2. Skruva isär kryssfästet.
3. Trä i en del av fästet åt gången så dom sitter som dom skall. (Kolla mot det bakre fästet på moderkortet)
4. Skruva ihop fästet igen när det sitter som det skall. OBS, du måste skruva ihop det "på plats", det går inte att trä i och ur när det sitter dom det skall.
5. Applicera ny kylpasta och montera.

Min CPU sjönk kanske 5C när jag vände på den.

Riktigt dåligt att dom inte har skrivit i manualen att man kan montera den på det hållet på AMD, men det går

Lycka till

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slaktardej:

Blev hans CPU överklockad? Så att datorn inte fungerade på en vecka eller två?

Nah jag överclokade den utan aftermarket kylning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrutt84:

Hej, jag har samma fläkt och jag trodde heller inte att det gick att vrida den på AMD då man inte får i "kryss fästningen" pga att dom då tar i heat pipesen.

Så jag monterade först som du. Men efter ett tag så rev jag isär datorn igen och tänkte att det var då faan om man inte kunde ha den på "rätt håll".

Då kom jag på att det sitter en liten skruv i mitten av "kryss fästet". Och då fick jag till det

1. Ta av kylaren.
2. Skruva isär kryssfästet.
3. Trä i en del av fästet åt gången så dom sitter som dom skall. (Kolla mot det bakre fästet på moderkortet)
4. Skruva ihop fästet igen när det sitter som det skall. OBS, du måste skruva ihop det "på plats", det går inte att trä i och ur när det sitter dom det skall.
5. Applicera ny kylpasta och montera.

Min CPU sjönk kanske 5C när jag vände på den.

Riktigt dåligt att dom inte har skrivit i manualen att man kan montera den på det hållet på AMD, men det går

Lycka till

Ditt Tips verkar bra Men jag förstod inte det mesta. (Är inte så bra med dator saker) Så Jag undrar om du kan skriva hur man gör det lite mer riktat Mot Beginners (Jag)

Permalänk
Medlem

Hehe, skall försöka förklara lite bättre

1. Ta loss kylaren.
2. Skruva loss skruven som sitter i mitten på bilden här:

3. Ta dom nu lösa bitarna och måtta in dom som dom skall sitta på kylaren.
Kolla mot bakplåten bakom moderkortet att det sitter korrekt.
4. Skruva tillbaka skruven som du lossade på punkt 2. OBS lite pilligt men du får alltså skruva dit skruven under kylflänsarna. Därför är det en tumskruv där.
5. Montera fläkten på CPUn, glöm inte att tvätta av och montera ny kylpasta!

Hoppas du förstår