Permalänk

Ingen förändring vid överklockning?

Hallå!

Jag har ett bra tag grubblat över om jag ska våga överklocka eller ej och idag tog jag beslutet att göra det. Jag har följt en guide här på swecklockers (http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...) och jag tycker att jag fått hyfsat förståelse för hur det funkar och vad som kan gå fel.

Jag har nu börjat med att göra själva överklockningen och jag går lugnt fram precis som i guiden. Jag har ställt in minnesdividern till 1:1, mina DDR3 minnen är går nu i 800MHz så jag tror att det är rätt?

Jag har ändrat minnestimings till 5-5-5-18 och jag har avaktiverat de funktioner som guiden beskrev skulle avaktiveras (de jag kunde hitta, eller som jag har), vilket är:
C1e
EIST
Spread Spectrum
Virtualization

(de jag inte kunde hitta:
Serial Port (COM)
Execute Disable (No Execute Memory Protect)
Firewire (IEEE1394)
Parallell Port (LPT)
)

Jag har nu börjat med att höja med min vCore med +0.05V och höjt min cpu ratio från 33 till 35 (alltså 100*35) 3.50GHz. Nu när jag sparat och startat om datorn, öppnat upp coretemp och orthos, så ser jag ingen ändring? Både i orthos och i System så står det att cpu'n är på 3.3 GHz. Är det något jag har missat?

Tacksam för alla svar!

Förövrigt så har jag en core i5 2500k @3.3, ett gigabyte moder kort och en noctua cpu kylare.

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem

Inte riktigt svaret till din fråga, men för AMD processorer brukar det alltid vara bra att hitta din max klockhastighet på stock volten innan du börjar öka volten.
Antar det är samma för Intel

Ta och kolla denna guide istället: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Tror du ska kunna köra 4ghz utan att ändra volten på en i5 2500k. INTE helt säkert dock!

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Skrivet av stylarn:

Inte riktigt svaret till din fråga, men för AMD processorer brukar det alltid vara bra att hitta din max klockhastighet på stock volten innan du börjar öka volten.
Antar det är samma för Intel

Ta och kolla denna guide istället: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Yes, det är det jag ska göra men man börjar med att höja vCore +0.05 för att se om jag får en stabil uppstart, får jag det sänker jag osv... Problemet är ju då att det i orthos inte står att jag höjt cpu ratio, vilket jag har gjort....

Men ska testa Prime95 med den guiden du länkade, tack!

Skrivet av Swordchan:

Tror du ska kunna köra 4ghz utan att ändra volten på en i5 2500k. INTE helt säkert dock!

Jadu, det beror ju på från cpu till cpu och det känns inte direkt värt att chansa

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk

Jag har ju själv en 3570k och jag SÄNKTE min vcore istället för att höjja den, o även då kan jag köra på 4ghz

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Skrivet av Gunziee95:

Jag har ju själv en 3570k och jag SÄNKTE min vcore istället för att höjja den, o även då kan jag köra på 4ghz

Oj haha! Men det beror ju som sagt lite på från cpu till cpu och det här är första gången jag överklockar så tar det lite lugnt

Efter att ändrat inställningar efter den andra guiden så står det nu i coretemp att cpu'n är på 3.6GHZ, så det går ju framåt! Men jag vet inte om det ska stå i System att den gått upp till 3.6? Eller finns det nått annat sett jag kan se detta förutom coretemps? För i prime95 står det inte....

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Oj haha! Men det beror ju som sagt lite på från cpu till cpu och det här är första gången jag överklockar så tar det lite lugnt

Efter att ändrat inställningar efter den andra guiden så står det nu i coretemp att cpu'n är på 3.6GHZ, så det går ju framåt! Men jag vet inte om det ska stå i System att den gått upp till 3.6? Eller finns det nått annat sett jag kan se detta förutom coretemps? För i prime95 står det inte....

Coretemp, CPU-Z etc funkar bra.

För att göra det hela enklare:

Dra upp till önskad frekvens, typ 4.5GHz, 4,3GHz eller vad du nu tänkte och önskar. Höj volt till runt 1.4. Kör Orthos och Blend-testet i Prime95 i runt 12h vardera. Stabil? Sänk vcore till kanske 1.39. Kör samma test igen. Stabil, sänk, stabil, sänk etc.

Håll koll på temp. Har du stock-kylning bör du inte förvänta dig några mirakel, men 4GHz om du har lite tur iaf utan att höja vcore.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Jadu, det beror ju på från cpu till cpu och det känns inte direkt värt att chansa

Det värsta som kan hända är att du blåskärmar. Så länge du inte rör spänningen så är chansen att du ska ha sönder något permanent nära nog obefintlig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av lossah:

Coretemp, CPU-Z etc funkar bra.

För att göra det hela enklare:

Dra upp till önskad frekvens, typ 4.5GHz, 4,3GHz eller vad du nu tänkte och önskar. Höj volt till runt 1.4. Kör Orthos och Blend-testet i Prime95 i runt 12h vardera. Stabil? Sänk vcore till kanske 1.39. Kör samma test igen. Stabil, sänk, stabil, sänk etc.

Håll koll på temp. Har du stock-kylning bör du inte förvänta dig några mirakel, men 4GHz om du har lite tur iaf utan att höja vcore.

Jag höjer ration med 2, sen kör jag Prime5 i 5min och sen höjer jag med 2 igen osv... tills jag når dit jag vill (4.7 kanske) Sen kör jag ett sluttest i 12h och är det stabilt då så sänker jag vCore.

Jag skulle inte höjt vCore 1.4 det första jag gjorde då det rekommenderade är 1.38 max, men jag vet inte hur känsligt det är och jag är som sagt väldigt "grön" när det gäller överklockning och det är bara vad jag har läst

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem

Alla cpuer kan vara väldigt olika, min 3570k får för jävligt varmt asså... prövade 4.4 ghz och blev runt 94 grader
kör nu på 4.2 och som mac blir det runt 80... Jag skulle ju kunna delida och få mycket bättre temps men vågar inte göra det

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Det värsta som kan hända är att du blåskärmar. Så länge du inte rör spänningen så är chansen att du ska ha sönder något permanent nära nog obefintlig.

Hahahah ja det är sant! Jag fick min först blåskärm för en stund sen, hade för lite volt till 4,5GHz men nu verkar det gå bättre. Som tur är är blåskärmen i windows 8 en ledsen smiley ":(", inte lika skärmande

Skrivet av Red110:

Alla cpuer kan vara väldigt olika, min 3570k får för jävligt varmt asså... prövade 4.4 ghz och blev runt 94 grader
kör nu på 4.2 och som mac blir det runt 80... Jag skulle ju kunna delida och få mycket bättre temps men vågar inte göra det

Ja det där låter mer som att det är kylaren eller kylpastan? Kör min 2500k i 4,5 nu stresstest och har 67 som max en så länge

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Jag höjer ration med 2, sen kör jag Prime5 i 5min och sen höjer jag med 2 igen osv... tills jag når dit jag vill (4.7 kanske) Sen kör jag ett sluttest i 12h och är det stabilt då så sänker jag vCore.

Jag skulle inte höjt vCore 1.4 det första jag gjorde då det rekommenderade är 1.38 max, men jag vet inte hur känsligt det är och jag är som sagt väldigt "grön" när det gäller överklockning och det är bara vad jag har läst

1.45 är inga problem för det syftet att bara testa. Ska du däremot köra 1.45 24/7 då kan det vara värre.

Att testa din CPU i 1.4 tar ingen skada. Att köra din CPU i 1.4 24/7 tar med 99% säkerhet inte heller någon skada, finns absolut inga bevis på det.

Men tippar på att, ska du upp i hela 4.7GHz så kommer du säkert behöva, minst 1.4. 1.38-39 om du har tur. Och igen, det är ingen fara att köra med 1.4.

Det viktiga när du "små-testar" är att köra olika tester. Kanske 1h Prime95 blend OCH 1h OCCT, inte bara det ena.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag skulle föreslå att du kör med energisparlägen igång samt skiter i minnen till att börja med.

Börja i rätt ände.

1.Fastställ lägsta stabila spänning i stock frekvens.

2.Öka multipel(+1) och spänning (+0.05V).
->Stabil, öka multipel +1.
->Instabil, öka spänning +0.05V.

3.Fortsätt detta tills du inte kan få den stabil längre eller blir för varm. Gå tillbaka till senast stabila och stresstesta 24-48h.

4. Försök överklocka minnen efter detta. En mindre sak att oroa sig för och ett färre möjligt felmoment.

Jag kan köra min 3570k i 4.5GHz med energisparlägen, tredje högsta Vdroop control(kallas även LLC) Med 1.325V. Max 83°C i maxad load under längre tid. Spread spectrum påverkar ej min överklockningsstabilitet och är således på.
Har lyckats med 4.7GHz med med för hög temp för min smak. Min CPU-kylare är en liten lågprofil med 120x120mm gränssnitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Jadu, det beror ju på från cpu till cpu och det känns inte direkt värt att chansa

Vill man upp på lite högre klockfrekvenser så är det ju så det går till, man chansar, eller snarare, testar sig fram.

Permalänk
Skrivet av lossah:

1.45 är inga problem för det syftet att bara testa. Ska du däremot köra 1.45 24/7 då kan det vara värre.

Att testa din CPU i 1.4 tar ingen skada. Att köra din CPU i 1.4 24/7 tar med 99% säkerhet inte heller någon skada, finns absolut inga bevis på det.

Men tippar på att, ska du upp i hela 4.7GHz så kommer du säkert behöva, minst 1.4. 1.38-39 om du har tur. Och igen, det är ingen fara att köra med 1.4.

Det viktiga när du "små-testar" är att köra olika tester. Kanske 1h Prime95 blend OCH 1h OCCT, inte bara det ena.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skulle föreslå att du kör med energisparlägen igång samt skiter i minnen till att börja med.

Börja i rätt ände.

1.Fastställ lägsta stabila spänning i stock frekvens.

2.Öka multipel(+1) och spänning (+0.05V).
->Stabil, öka multipel +1.
->Instabil, öka spänning +0.05V.

3.Fortsätt detta tills du inte kan få den stabil längre eller blir för varm. Gå tillbaka till senast stabila och stresstesta 24-48h.

4. Försök överklocka minnen efter detta. En mindre sak att oroa sig för och ett färre möjligt felmoment.

Jag kan köra min 3570k i 4.5GHz med energisparlägen, tredje högsta Vdroop control(kallas även LLC) Med 1.325V. Max 83°C i maxad load under längre tid. Spread spectrum påverkar ej min överklockningsstabilitet och är således på.
Har lyckats med 4.7GHz med med för hög temp för min smak. Min CPU-kylare är en liten lågprofil med 120x120mm gränssnitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej tack så mycket för infon!

Jag har lyckats hitta en stabil frekvens på 4,5GHz och har då höjt vCore med 0.100V, så VID ligger på 1.38 - 1.4 nu. Jag stannar dock här då max temperaturen ligger på 80C och det känns som en rätt lagom temperatur att stanna på

Har dock bara kört prime95 i en timme och ska köra hela natten, sen testa i ortho några timmar. Sen blir det att klocka upp minnena till det normala, just nur är dom på 800MHz då jag klockade ner dom inför överklockningen av cpu'n

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Skrivet av Zhacha:

Vill man upp på lite högre klockfrekvenser så är det ju så det går till, man chansar, eller snarare, testar sig fram.

Jo jag vet. Det jag menade var att jag inte vill hoppa dit med en gång

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Jo jag vet. Det jag menade var att jag inte vill hoppa dit med en gång

ah, min kommentar såg ut att ha en tråkig ton. Var inte alls menat så :\

Permalänk
Skrivet av Zhacha:

ah, min kommentar såg ut att ha en tråkig ton. Var inte alls menat så :\

haha ingen skada skedd

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av coolbreezad:

Okej tack så mycket för infon!

Jag har lyckats hitta en stabil frekvens på 4,5GHz och har då höjt vCore med 0.100V, så VID ligger på 1.38 - 1.4 nu. Jag stannar dock här då max temperaturen ligger på 80C och det känns som en rätt lagom temperatur att stanna på

Har dock bara kört prime95 i en timme och ska köra hela natten, sen testa i ortho några timmar. Sen blir det att klocka upp minnena till det normala, just nur är dom på 800MHz då jag klockade ner dom inför överklockningen av cpu'n

Hoppas om att du är medveten om att ViD och Vcore inte är samma spänningar.

Kollar du minnesfrekvenserna i Bios och får 800MHz eller i Cpu-Z?

Tänk även på att det kan hända att errors kan dyka upp först efter 48h+ ibland. Att starta om en massa korta rundor med prime kan göra att du inte upptäcker dessa. En lång bibehållen runda ger oftast mycket mer än ett tiotal halvtimmes rundor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Hoppas om att du är medveten om att ViD och Vcore inte är samma spänningar.

Kollar du minnesfrekvenserna i Bios och får 800MHz eller i Cpu-Z?

Tänk även på att det kan hända att errors kan dyka upp först efter 48h+ ibland. Att starta om en massa korta rundor med prime kan göra att du inte upptäcker dessa. En lång bibehållen runda ger oftast mycket mer än ett tiotal halvtimmes rundor.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså? Då måste jag ha missförstått guiden jag läste. Där stod det Vcore även kallat VID... Men men

Jag kollar minnesfrekvensen i BIOS. Den stod på AUTO först men under själva klockningen så ställda jag den på lägsta möjliga vilket var 800MHz. Nu är den tillbaka på auto.

Jag har tänkte på detta och funderar på att sänka till 4.2GHz istället för 4.5 då det känns lite stabilare + att jag får ner temperaturen en del.

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |