Kinesisk telefontillverkare tar klivet till 2 560 x 1 440 pixlar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phroggyy:

Snart når väl skärmarna också megapixelrace. I framtiden är det inte 4k-skärmar, 8k etc, utan vi får istället se 32MP-skärmar etc...

Skickades från m.sweclockers.com

ser inget fel i det, det är ju grymt svårt att fixa sådana skärmar...så det pushar utvecklingen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bluestreakfus:

Hopp, snart får vi väl 4K i mobilen.

Visst finns det nytta i att ha högre pixeltäthet än ögat kan se, men detta måste väl ha en gräns också?

Jag ska verkligen inte klaga på att tekniken går frammåt, men den är väl lite smått felplacerad..
Lite som att bygga ett mobilskal av senaste teknologins Grafen för att värmen från handen ska sprida ut sig jämnt, men varför?

Nu gillar inte jag smartphones så jag är väl inte målgruppen.
Tycker som exempel att det är medioker batteritid om en mobil inte klarar sig en vecka utan laddning.

Jag kan se pixlarna på en 1080P skärm på SGS4 så, inte är det dåligt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jag kan se pixlarna på en 1080P skärm på SGS4 så, inte är det dåligt

Har inte SGS4 sketen pentile?

Själv har jag en 1000 kronors Kina kopia av HTC One med 4.7" 720p vanlig IPS RGB och jag ser ärligt talat inte pixlarna om jag inte sätter telefonen mot näsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Intressant läsning, har inte grävt nåt kring detta just men har gått igenom studier från UK där man bevisat att bröst cancer är upp enormt mycket i de område man testat jämfört med kontrollgrupper som lever längre ifrån masterna. Testgruppen var kvinnor samt gällde bröst cancer men utgår ifrån att det gäller andra typer så som tex prostata cancer också?

Vet att det även finns mer diffusa tester som visar på ingen påverkan alls fast gräver man lite djupare så brukar det alltid finns nån koppling mellan budget samt företag som har egenintresse av att se positivare resultat, Den i UK är till 100% oberoende och har pågått under många år vilket såklart är enormt skrämmande när man tänker efter?

Det finns ingen bevisad koppling mellan icke-joniserande strålning och cancer (eller huvudvärk, eller s.k. "elallergi", eller något annat placebo-symptom). Anledningen är enkel, vi är inte byggda av någonting som reagerar på magnetism. De enda dokumenterade skadorna av icke-joniserande strålning är brännskador. Att du hittat en undersökning som visar en statistiskt högre frekvens säger inget så länge det finns undersökningar som visar motsatsen och så länge man inte kan koppla statistiken med en förklaring om varför det skulle orsaka problem. Det börjar bli tröttsamt med alla som faller för propaganda från olika bloggar på nätet. Teknik och stora företag är läskiga saker.

OnTopic:
Det börjar blir mer och mer underligt varför tillverkare satsat så enormt på mobiler men lyckas inte hålla i närheten av samma DPI på datorskärmar. Nu vet jag att mobiler är en större marknad och att skärmstorleken inverkar mer på pris än pixeltäthet men dem börjar närma sig en gräns där till och med de mest lättlurade kunder börjar förstå att upplösningen egentligen inte gör någon större skillnad. För datorskärmar är det 2560x1440 som är det högsta man kan hitta för ett pris som inte är högre än datorn samtidigt som 1080p kostar under 1000kr. Detta verkar gälla i stort sätt oavsett skärmstorlek vilket gör det hela än mer underligt. Kan de fixa 1080p på en mobil så borde 4k på en 24" eller 27" inte kosta mer än 2000-3000kr. Grafikkortstillverkarnas nödlösning verkar vara flerskärmslösningar i väntan på att skärmtillverkarna vaknar till.

Det finns, så som många sagt, betydligt mer användbara områden att satsa på. Batteritid är dagens smartphones stora akilleshäl av flera anledningar. Stöt och vattentålighet har Sony visat att det finns ett stort intresse för. 3D-prestandan på mobiler är fortfarande sämre än min AMD K6 med Geforce 2 MX, troligen starkt kopplat till batteritiden. Minnet är klent på de flesta mobiler, ska jag på allvar se på film på min mobil eller spela 3D-spel behöver jag i alla fall 128gb. Android OS verkar dessutom vara dåligt optimerat och laggar inte sällan friskt trots en processor med relativt högprestanda, särskilt när mobilen gått några år utan fabriksåterställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Om det är så enkelt undrar jag varför samma race inte finns för datorskärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket för att höga upplösningar på stora skärmar ökar kostnaden så pass mycket att de potentiella konsumenterna minskar tror jag. Det finns en del stora högupplösta skärmar för den med pengar, men den extra kostnaden faller inte majoriteten i smaken. Att öka antalet pixlar på en skärm som är 5" är också dyrare, men inte alls i samma prisklasser.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Har inte SGS4 sketen pentile?

Själv har jag en 1000 kronors Kina kopia av HTC One med 4.7" 720p vanlig IPS RGB och jag ser ärligt talat inte pixlarna om jag inte sätter telefonen mot näsan.

Får man fråga vilken kopia du har och vad du tycker om den?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Inte bättre att forska fram ett batteri som håller 48h?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Inte bättre att forska fram ett batteri som håller 48h?

Skickades från m.sweclockers.com

Du tror inte att det redan jobbas som bara den på det?
Bara för att man gör det ena så måste man väl inte utesluta det andra?

Sen är det nog rätt så tacksamt att ta fram nya displayer till smartphones och tablets.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Inte bättre att forska fram ett batteri som håller 48h?

Behövs inte forskas något, finns t.ex. Lenovo P780 med 4000 mAh (eller köp valfri mobil med löstagbart batteri och ha ett extra i fickan).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Börjar gå överstyr..

Det är mycket lättare att läsa kinesiska tecken på högupplösta skärmar

"Chinese Characters require high resolution. Some characters have more than 10 or 12 strokes to write and with low resolution screen, it's really hard to see what character it is. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Får man fråga vilken kopia du har och vad du tycker om den?

Cubot One. Lite buggar hit o dit men man gillar ju o pilla. Som vanligt lite halvkasst batteri men ändå ungefär i klass men en S2:a jag hade tidigare. Medioker kamera, inget konstigt där haha. Funkar överlag bra, skärmen var betydligt bättre än jag hade väntat mig.

Förhoppningsvis går 1080p Kina lurar också ner i pris när det börjar komma 2K lurar. Dom brukar vara snabba på att trycka ut dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det finns ingen bevisad koppling mellan icke-joniserande strålning och cancer (eller huvudvärk, eller s.k. "elallergi", eller något annat placebo-symptom). Anledningen är enkel, vi är inte byggda av någonting som reagerar på magnetism. De enda dokumenterade skadorna av icke-joniserande strålning är brännskador. Att du hittat en undersökning som visar en statistiskt högre frekvens säger inget så länge det finns undersökningar som visar motsatsen och så länge man inte kan koppla statistiken med en förklaring om varför det skulle orsaka problem. Det börjar bli tröttsamt med alla som faller för propaganda från olika bloggar på nätet. Teknik och stora företag är läskiga saker.

Håller med, det ÄR tröttsamt med instängda folk som tror att dom vet och kan allt och försöker rationalisera och håller man inte med så är man mest troligt en kospirationsteoretiker?

Sluta lev i en bubbla det handlar inte om 1 fall el 2 eller ens 100 för den delen utan om studies som utförts i 5 år el längre med kontrollgrupper och hela faderullan.. Bara för att man ännu inte förstår varför betyder väl för sjutton inte att det inte kan förekomma eller?

Orkar inte göra ditt jobb år dig, gör din egen research för infon finns om du är intresserad av det och fler studier behövs så man kan lista ut varför samt i vilken utsräckning och hur vi kan förebygga det! Det är nog en helt omöjligt för dig att greppa skulle jag tro men Cancer ÄR upp i hela västvärlden och inte bara "lite grann" och förmmodligen finns flera förklaringar till det och inte bara en men såvida du inte vill begrava familjemedlemmar i en allt högre takt så föreslår jag att du inte viftar bort det och låtsas som att du vet varför det inte kan ske etc.. Människans största nackdel i min mening, hubris.

Några av de första jag fick upp när jag gjorde en simpel sökning som tog mig bokstavligen 10 sek att utföra, finns ingen hejd på hur många du kan få fram och detta är inte ens de studier jag sett ang fenomenet (orkar inte bränna energi på att leta år dig det kan du göra själv om intresse finns) men visst för fredens skull så: "Allt är en konspirationsteori", en illusion och det är bara BS alltihop, lol

http://www.teslabel.be/001/documents/CANCER%20CLUSTERS%20IN%2...

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1...

OBS: Det är PDF´s

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Håller med, det ÄR tröttsamt med instängda folk som tror att dom vet och kan allt och försöker rationalisera och håller man inte med så är man mest troligt en kospirationsteoretiker?

Sluta lev i en bubbla det handlar inte om 1 fall el 2 eller ens 100 för den delen utan om studies som utförts i 5 år el längre med kontrollgrupper och hela faderullan.. Bara för att man ännu inte förstår varför betyder väl för sjutton inte att det inte kan förekomma eller?

Orkar inte göra ditt jobb år dig, gör din egen research för infon finns om du är intresserad av det och fler studier behövs så man kan lista ut varför samt i vilken utsräckning och hur vi kan förebygga det! Det är nog en helt omöjligt för dig att greppa skulle jag tro men Cancer ÄR upp i hela västvärlden och inte bara "lite grann" och förmmodligen finns flera förklaringar till det och inte bara en men såvida du inte vill begrava familjemedlemmar i en allt högre takt så föreslår jag att du inte viftar bort det och låtsas som att du vet varför det inte kan ske etc.. Människans största nackdel i min mening, hubris.

Några av de första jag fick upp när jag gjorde en simpel sökning som tog mig bokstavligen 10 sek att utföra, finns ingen hejd på hur många du kan få fram och detta är inte ens de studier jag sett ang fenomenet (orkar inte bränna energi på att leta år dig det kan du göra själv om intresse finns) men visst för fredens skull så: "Allt är en konspirationsteori", en illusion och det är bara BS alltihop, lol

http://www.teslabel.be/001/documents/CANCER%20CLUSTERS%20IN%2...

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1...

OBS: Det är PDF´s

Det är klart att vi måste eftersträva att veta mer oavsett. Men mot bakgrund av vad vi vet gällande diverse gifter i mat, luft, vatten, klädesplagg, mediciner, diverse vardagskemikalier, hygienprodukter osv osv är denna effekt knappast topp-10, för då hade det synts mycket tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheytan:

Det är mycket lättare att läsa kinesiska tecken på högupplösta skärmar

Så bra, för kineserna alltså

Permalänk
Medlem

Pixlarna är så små att det är omöjligt att hitta defekta

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:
Skrivet av Stich:

Ja tekniken går framåt, oavsett om hur/när/var den förbättras, sen kan man diskutera var resurserna ska läggas, men det är en annan fråga.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det var ju himla nyanserat. Det finns en kollosal mängd ingenjörer, ekonomer, jurister och andra kontorsråttor som faktiskt har ett behov. PÅ våret jobb är numera 27tum 2560x1600 de facto standard för nya inköp tack o lov.

Håller med dig helt, och du verkar ha en bra arbetsgivare. På mina senaste konsultuppdrag har det tyvärr ofta varit tvärtom, skärmarna för de anställda har varit usla, främst för sekreterarna som verkligen bodde framför skärmarna. Värst kanske för damen som ibland (sällan) behövde vara mobil och därför jobbade stationärt med en 15" laptop på skrivbordet i typ, lågupplösning. Anti-retina ungefär. Hon borde verkligen fått docka in den i en station med bra skärm på skrivbordet, men jag vet inte om hon visste att den möjligheten fanns. Det kanske en civilingenjör hade vetat, och fått. Hoppas facket (som TCO gjorde förr) kan börja ställa skärmkrav igen. Med de nya skarpa skärmarna till bärbara enheter kanske fler får upp ögonen för att våra stationära skärmar halkat efter.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Säger inte att det är konspirationer, jag säger att det är bullshit och pseudovetenskap. Så personer i en by med mast får cancer? Vad vill dem bevisa med detta? Var är frågeställningen? Hypotesen? Analysen? Kausus? Man fick cancer i byar långt innan master, man får cancer i byar utan master.

Man behöver inte vara expert inom ett område för att diskutera det men man borde i alla fall ha en grundläggande förståelse i alla fall bör man förstå sina egna argument.

Nu går vi farligt offtopic så detta blir sista meddelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Säger inte att det är konspirationer, jag säger att det är bullshit och pseudovetenskap. Så personer i en by med mast får cancer? Vad vill dem bevisa med detta? Var är frågeställningen? Hypotesen? Analysen? Kausus? Man fick cancer i byar långt innan master, man får cancer i byar utan master.

Man behöver inte vara expert inom ett område för att diskutera det men man borde i alla fall ha en grundläggande förståelse i alla fall bör man förstå sina egna argument.

Nu går vi farligt offtopic så detta blir sista meddelandet.

Håller med ta det via PM för andras trevnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Håller med dig helt, och du verkar ha en bra arbetsgivare. På mina senaste konsultuppdrag har det tyvärr ofta varit tvärtom, skärmarna för de anställda har varit usla, främst för sekreterarna som verkligen bodde framför skärmarna. Värst kanske för damen som ibland (sällan) behövde vara mobil och därför jobbade stationärt med en 15" laptop på skrivbordet i typ, lågupplösning. Anti-retina ungefär. Hon borde verkligen fått docka in den i en station med bra skärm på skrivbordet, men jag vet inte om hon visste att den möjligheten fanns. Det kanske en civilingenjör hade vetat, och fått. Hoppas facket (som TCO gjorde förr) kan börja ställa skärmkrav igen. Med de nya skarpa skärmarna till bärbara enheter kanske fler får upp ögonen för att våra stationära skärmar halkat efter.

Kan tänka mej att stora arbetsgivare har egen statistik som visar på koppling mellan ergonomi och sjukfrånvaro eller andra arbetsrelaterade problem. På mindre arbetsplatser är kanske en bra skärm bara en kostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan lova att ingen människa kan se någon skillnad mellan 2 560 x 1 440 och 1920 x 1080 pixlar på en 5,7 tums-skärm...

Alltså är detta helt onödigt!(?)

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xpanterx:

Kul med alla som bara klagar på att tekniken går framåt haha

Fast nu går tekniken inte direkt framåt eftersom den här utvecklingen leder till sämre upplevelse för konsumenten. Ungefär som megapixelracet i digitalkameror. De borde stannat på 10 MP. Egentligen räcker det med ca 5 för den stora massan. Det duger för tryck i A4 och hur många som äger en kompaktkamera har någonsin skrivit ut större än så? Om man istället hade 5 MP i kameror hade fotosensorerna kunnats göra mycket större vilket hade gett väldigt mycket lägre brus, alltså mycket bättre bilder i dåligt ljus. Hur många använder sin kompaktkamera i dåligt ljus, det vill säga inomhus mot hur många tar skriver ut stora bilder? En utveckling som blivit direkt dålig. Än värre är det på mobiler där optiken inte har en chans i världen att hantera de höga upplösningarna vilket bara leder till att vi får stora bildfiler och inget annat.

Skrivet av fark:

Intressant läsning, har inte grävt nåt kring detta just men har gått igenom studier från UK där man bevisat att bröst cancer är upp enormt mycket i de område man testat jämfört med kontrollgrupper som lever längre ifrån masterna. Testgruppen var kvinnor samt gällde bröst cancer men utgår ifrån att det gäller andra typer så som tex prostata cancer också?

Vet att det även finns mer diffusa tester som visar på ingen påverkan alls fast gräver man lite djupare så brukar det alltid finns nån koppling mellan budget samt företag som har egenintresse av att se positivare resultat, Den i UK är till 100% oberoende och har pågått under många år vilket såklart är enormt skrämmande när man tänker efter?

Sorry för OT, vad gäller pixel racet vet jag inte riktigt vart jag står, tycker det är lite löjligt vad gäller en 5.7" skärm faktiskt och påminner lite om det lika löjliga megapixel racet vad gäller kameror där de flesta redan listat ut att det är rätt patetiskt.. Skulle tro att det finns en gräns där våra ögon börjar få svårare och svårare att uppfatta det på den lilla skärmen, helt annorlunda om man går upp på dator skärmar där man kan se pixlarna utan att trycka näsan emor skärmen fast jag spekulerar mest och vet inte till 100% så kanske ska låtye vara osagt?

Finns ingen bevisad koppling mellan radiovågor med de extremt låga effekterna vi pratar om och cancer. Det har gjorts mängder av studier i ämnet och det finns ingen bevisad koppling än.

Skrivet av aliassund:

Om det är så enkelt undrar jag varför samma race inte finns för datorskärmar.
Skickades från m.sweclockers.com

Det är dyrare att tillverka stora skärmar. Det hänger ihop med att sannolikheten för fel beror på arean. Sen är det ett pressat segment. Men om fler efterfrågar skärmar med högre upplösning så kommer det kanske.

Skrivet av phroggyy:

Snart når väl skärmarna också megapixelrace. I framtiden är det inte 4k-skärmar, 8k etc, utan vi får istället se 32MP-skärmar etc...

Skickades från m.sweclockers.com

8K UHD är 33,2 megapixel...

Skrivet av fark:

Håller med, det ÄR tröttsamt med instängda folk som tror att dom vet och kan allt och försöker rationalisera och håller man inte med så är man mest troligt en kospirationsteoretiker?

Sluta lev i en bubbla det handlar inte om 1 fall el 2 eller ens 100 för den delen utan om studies som utförts i 5 år el längre med kontrollgrupper och hela faderullan.. Bara för att man ännu inte förstår varför betyder väl för sjutton inte att det inte kan förekomma eller?

Orkar inte göra ditt jobb år dig, gör din egen research för infon finns om du är intresserad av det och fler studier behövs så man kan lista ut varför samt i vilken utsräckning och hur vi kan förebygga det! Det är nog en helt omöjligt för dig att greppa skulle jag tro men Cancer ÄR upp i hela västvärlden och inte bara "lite grann" och förmmodligen finns flera förklaringar till det och inte bara en men såvida du inte vill begrava familjemedlemmar i en allt högre takt så föreslår jag att du inte viftar bort det och låtsas som att du vet varför det inte kan ske etc.. Människans största nackdel i min mening, hubris.

Några av de första jag fick upp när jag gjorde en simpel sökning som tog mig bokstavligen 10 sek att utföra, finns ingen hejd på hur många du kan få fram och detta är inte ens de studier jag sett ang fenomenet (orkar inte bränna energi på att leta år dig det kan du göra själv om intresse finns) men visst för fredens skull så: "Allt är en konspirationsteori", en illusion och det är bara BS alltihop, lol

http://www.teslabel.be/001/documents/CANCER%20CLUSTERS%20IN%2...

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1...

OBS: Det är PDF´s

Du behöver läsa på lite om källkritik. En PDF där författaren är anonym och som helt saknar källor saknar helt värde. Sen visar det sig att den kommer från en sida dedikerad till skadeverkan från elektromagnetisk strålning. På framsidan rekommenderar de en bok om elöverkänslighet, något som är bevisat falskt bortom alla rimliga tvivel. Det är en rent mental åkomma som har noll och inget med elektricitet eller magnetfält att göra.

Kan du istället hitta några artiklar som faktiskt har genomgått peer review, det vill säga artiklar skrivna av någon som inte drar skit ur röven så kan vi diskutera senare. Annars kan jag slänga ihop en PDF om du vill som säger raka motsatsen till den där. Den skulle ha samma legitimitet. Eller jag hade nog kunnat skriva något som var värt mer eftersom jag hade kunnat trolla fram några riktiga källor.

Här har du lite riktig läsning: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs193/en/
Det är skrivet av folk som inte bär foliehatt till vardags. Längst ner hittar du referenser till de sammanställningar de nämner. I dem finns sedan vidare hänvisningar till de rapporter som sammanställningarna bygger på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

besvikelsen...

Varje gång jag börjar läsa rubriken på artiklar om nya högre upplösningar blir jag först glad. Sen blir jag besviken när jag än en gång ser att det handlar om telefoner eller surfplattor som har högre upplösningar än datorskärmar. Sen läser man om nyheter för TV apparater i 8K, och det är att sparka på en som redan ligger...

...Världens datorentusiaster, ett bortglömt sällskap bland skärmtillverkarna.

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskenb01:

Varje gång jag börjar läsa rubriken på artiklar om nya högre upplösningar blir jag först glad. Sen blir jag besviken när jag än en gång ser att det handlar om telefoner eller surfplattor som har högre upplösningar än datorskärmar. Sen läser man om nyheter för TV apparater i 8K, och det är att sparka på en som redan ligger...

...Världens datorentusiaster, ett bortglömt sällskap bland skärmtillverkarna.

Kanske för att pengarna finns i mobiler och surfplattor just nu, inte datorskärmar...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Kanske för att pengarna finns i mobiler och surfplattor just nu, inte datorskärmar...

Och för bara några år sen fanns pengarna i mobiler med bra knappsatser, inte sunkiga lågupplösta pekskärmar. Verkar inte finnas minsta vilja för IPS+120hz, det som de allra flesta entusiaster vill köpa :/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av murklor:

Och för bara några år sen fanns pengarna i mobiler med bra knappsatser, inte sunkiga lågupplösta pekskärmar. Verkar inte finnas minsta vilja för IPS+120hz, det som de allra flesta entusiaster vill köpa :/

Fast det finns tekniska svårigheter med att köra IPS i 120 Hz. Det beror på att tekniken i sig är långsam så det är svårt att få pixlarna att reagera tillräckligt snabbt för att ge 120 Hz. Så det skulle behövas läggas ner mycket pengar i att vidareutveckla IPS. De stora skärmtillverkarna har dock inget intresse alls av att gräva ner massa pengar i en skärmteknik som håller på att ersättas av OLED. Forskningspengarna, som ju är en ändlig resurs, läggs istället på att ge oss OLED till konsumentmarknaden. Det är något du vill ska hända för att OLDE har inga problem med backlight bleed, svärta som faktiskt är svart och du har en teoretisk uppdateringsfrekvens som motsvarar 100 000 Hz. Nu är det ju teoretiskt men det är långt mycket lättare att nå 120 Hz med OLED än det är med IPS. Därför kommer vi aldrig se IPS i 120 Hz.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Kanske för att pengarna finns i mobiler och surfplattor just nu, inte datorskärmar...

Det är ju självklart. Men om någon tillverkare skulle ta steget mot att göra högre upplösta paneler i vettiga priser (teknik finns) så skulle förmodligen den tillverkaren tjäna multum. För det är en hel del entusiaster världen över. Hur många spelar spel på dator? Och hur många av dem (+ de övriga datorentusiaster) vill ha högre upplösningar, uppdateringsfrekvenser mm? Fort blir det lönsamt om de bara vill.

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simonwellander:

Kan lova att ingen människa kan se någon skillnad mellan 2 560 x 1 440 och 1920 x 1080 pixlar på en 5,7 tums-skärm...

Alltså är detta helt onödigt!(?)

Beror väl på hur nära man håller.. ;D 1920x1080 på 5.7" är trots allt ändå "bara" 386 PPI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det finns tekniska svårigheter med att köra IPS i 120 Hz. Det beror på att tekniken i sig är långsam så det är svårt att få pixlarna att reagera tillräckligt snabbt för att ge 120 Hz. Så det skulle behövas läggas ner mycket pengar i att vidareutveckla IPS. De stora skärmtillverkarna har dock inget intresse alls av att gräva ner massa pengar i en skärmteknik som håller på att ersättas av OLED. Forskningspengarna, som ju är en ändlig resurs, läggs istället på att ge oss OLED till konsumentmarknaden. Det är något du vill ska hända för att OLDE har inga problem med backlight bleed, svärta som faktiskt är svart och du har en teoretisk uppdateringsfrekvens som motsvarar 100 000 Hz. Nu är det ju teoretiskt men det är långt mycket lättare att nå 120 Hz med OLED än det är med IPS. Därför kommer vi aldrig se IPS i 120 Hz.

Jag hade faktiskt ingen aning om att OLED var såpass rapp i uppdateringsfrekvensen. Det var ju väldigt kul faktiskt.
Då håller jag nog fan på min gamla TN LCD tills det finns några bra OLED skärmar att köpa (även om det kan dröja 5år).

Hur är det med mobiler med OLED (och AMOLED) teknik då? Har skärmarna möjlighet till höga uppdateringsfrekvenser, men att dessa begränsas på något vis för att reducera belastningen på GPUn? Jag antar att de flesta mobilskärmar har en uppdateringsfrekvens på 60Hz.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sears:

Jag hade faktiskt ingen aning om att OLED var såpass rapp i uppdateringsfrekvensen. Det var ju väldigt kul faktiskt.
Då håller jag nog fan på min gamla TN LCD tills det finns några bra OLED skärmar att köpa (även om det kan dröja 5år).

Hur är det med mobiler med OLED (och AMOLED) teknik då? Har skärmarna möjlighet till höga uppdateringsfrekvenser, men att dessa begränsas på något vis för att reducera belastningen på GPUn? Jag antar att de flesta mobilskärmar har en uppdateringsfrekvens på 60Hz.

Jag utgår också från att mobiler kör 60 Hz med tanke på allt snack det var om Ios mot Android i flytet och huruvida det var för att Ios använde sig av 60 Hz eller inte. Jag hittar dock inte tydligt när jag googlar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24