Nvidia tillkännager Geforce GTX 780 Ti

Permalänk
Medlem

Tycker g sync verkar trevligt, men vad kommer skärmarna kosta initialt? Ska man, som sagt tidigare, köpa ny skärm till varje gk-köp nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Vad jag har förstått det som får man bara tearing om ens FPS överstiger vad ens skärm kan visa (60/120), men om det du säger är sant så har man i alla fall dödat (teoritiskt) hälften av sin tearing i alla fall. Men, varför visar Nvidia stolt upp sitt adaptive Vsync i sådana fall om den stänger av sig själv så fort ens GPU inte klarar av 60/120 FPS?

Adaptive v-sync är inte för att eliminera tearing konstant, utan för att eliminera det när man har hög FPS, men när FPSen går under 60 ska man slippa att den plötsligt halveras ner till 30, utan att vsync då istället stängs av medan man ligger under 60 FPS.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Med andra ord så försvann en hel del glamour över G-sync.. För de som har råd att spendera på två kort i CF så kan ju G-sync vara en bra sak däremot sitter du med en lite sämre dator så kommer det inte direkt göra någon superskillnad.

Nu förstår jag inte alls hur du tänker? Det är ju för dem som det blir som bäst.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ninjaflipp:

Haha, förlåt, men prylgalen måste du väl ändå kunna medge att du är? Har en betydligt sämre rigg (3770k, 1x titan) än vad du har och jag anser mig själv vara i princip så prylgalen man bara kan bli.

Har faktiskt inte så mycket saker , jag köper det jag behöver.

Hade jag köpt massa saker för det bara är kul, ja det kan jag ju göra med vad ska jag med dom till

Jag köper INGENTING jag inte använder, använder jag det inte så säljer jag det eller ger bort den.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jag köper INGENTING jag inte använder, använder jag det inte så säljer jag det eller ger bort den.

När du ska sälja dina Titaner så hör av dig, i övrigt så är det en riktigt billig hobby.

Tänker närmast på reportaget i Aftonbladet om killen som vill se ut som Justin Bieber och har lagt ut 700 000kr + X antal timmar med smärta på plastikkirurgi.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

När du ska sälja dina Titaner så hör av dig, i övrigt så är det en riktigt billig hobby.

Tänker närmast på reportaget i Aftonbladet om killen som vill se ut som Justin Bieber och har lagt ut 700 000kr + X antal timmar med smärta på plastikkirurgi.

Haha, vet inte om det klassas som hobby;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför snackar ingen om standard trippelbuffering som i princip eliminerar behovet av g-sync.

Tripple buffering lär inte komma i närheten av att få spelen flyta på lika bra som med G-synk. Personligen tycker jag inte det hjälpt nåt nämnvärt med V-synk aktiverat. Man har verkligen känt av halveringen av fps när man droppat under 60 även om tripplebuffering varit på. Sen verkar det ju inte stödjas av alla spel. Man kan få grafik glitches osv osv.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Jag är narcissist och citerar mig själv
"Tror att det kommer röra sig om ett överklockat gtx 780 med eventuellt fler CUDA-kärnor aktiverade. De kan ju inte öka vramet till 6GB då det skulle bli för nära Titan"

Förstår fortfarande inte meningen med 6GB då Nvidia tydligen har problem att hantera över 2GB (eller om det var 3, läste det bara lite flyktigt här på Swec tidigare). Vet inte om fallet är samma med AMD och har något med 32-bitarsarkitekturen att göra.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Förstår fortfarande inte meningen med 6GB då Nvidia tydligen har problem att hantera över 2GB (eller om det var 3, läste det bara lite flyktigt här på Swec tidigare). Vet inte om fallet är samma med AMD och har något med 32-bitarsarkitekturen att göra.

En 384-bitars buss (som Titan har) kan bara adressera 3GB samtidigt. För GTX680 med 256-bitars så gällde 2GB. R9 290 som har 512-bitars kan adressera hela minnet (4GB) samtidigt. Titan har om jag fattat rätt 24 minneskapslar på kretskortet. 12 på framsidan och 12 på baksidan. Varje minnskapsel har en 32-bitars buss, vilket ger 12 x 32 = 384. Det betyder att de 12 minnskapslarna på framsidan av kortet får dela på minnesbussen med de 12 minneskapslarna på baksidan kortet. Detta ger ökad latency om mer än 3GB skall adresseras. Kan vara så att det ger något ökad latency generellt, men det är jag osäker på. Hur som helst så är 6GB minne inte en optimal mängd minne för Titan, iallafall inte när det kommer till att hantera grafik. Det hade krävts en dubbelt så bred buss för att på effektivaste sätt adressera hela minnsmängden. När det gäller GK110 som sitter i ett Tesla kort så spelar det ingen roll att man inte kan hantera hela minnet samtidigt, och det var ju faktiskt det som kretsen från början var gjord för. Den man skall vara klar över är att när det kommer till bandbredd, så kan en 128-bitars buss till minnena ha samma bandbredd som en 256-bitars. Det kräver dock att den 128-bitars minnesbussen är dubbelt så snabb som den som är dubbelt så bred.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Förstår fortfarande inte meningen med 6GB då Nvidia tydligen har problem att hantera över 2GB (eller om det var 3, läste det bara lite flyktigt här på Swec tidigare). Vet inte om fallet är samma med AMD och har något med 32-bitarsarkitekturen att göra.

http://www.sweclockers.com/recension/17041-nvidia-geforce-gtx...
I tabellen hittar du följande: Minnesmängd Titan=6 GB GDDR5 GTX 780=3 GB GDDR5
Kort och gott användbart vid stora upplösningar i en del applikationer/spel.
Det som elajt_1 skriver om är nytt för mig. Så kan inte uttala mig om det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

http://www.sweclockers.com/recension/17041-nvidia-geforce-gtx...
I tabellen hittar du följande: Minnesmängd Titan=6 GB GDDR5 GTX 780=3 GB GDDR5
Kort och gott användbart vid stora upplösningar.
Det som elajt_1 skriver om är nytt för mig. Så kan inte uttala mig om det.

Jo det går alltså, men inte på det mest optimala sättet, dvs. att minneskapslarna inte behöver dela bussen med varann.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jo det går alltså, men inte på det mest optimala sättet, dvs. att minneskapslarna inte behöver dela bussen med varann.

Det du skriver stämmer säkerligen Men vi har vandrat en bit ifrån ämnet nu vilket ju ursprungligen var att om man sätter 6 GB på det här kortet så blir Titan överflödigt.

Visa signatur

Citera för svar!