Permalänk
Medlem

Hjälp Har deliddat min cpu

Har precis deliddat min cpu och sen startade datorn helt ordentligt men dog efter en stund och nu startar den och stänger av sig själv efter 1sekund. Har jag förstört min cpu??? Har provat att plockat av och monterat kylaren igen.men med ingen framgång

Visa signatur

cpu : Intel Core i9 10900KF ::: mobo : ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING ::: ram : Corsair Dominator Platinum RGB 32GB 3,2Ghz ::: gpu : Gigabyte GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC ::: psu : Corsair RM1000e :::ssd :1 Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 ::: ssd :2 Seagate Firecuda 510 NVMe SSD 1TB ::: kylare : Corsair H170i Elite Capellix ::: Logitech Streamcam ::: Thronmax MDrill One Pro ::: Logitech PRO X Superlight

Permalänk
Skrivet av Vorhees:

Har precis deliddat min cpu och sen startade datorn helt ordentligt men dog efter en stund och nu startar den och stänger av sig själv efter 1sekund. Har jag förstört min cpu??? Har provat att plockat av och monterat kylaren igen.men med ingen framgång

Låter tyvärr som om du sabbat den, hur delidade du den?

Permalänk

Har du kollat så temperaturerna är rätt?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vorhees:

Har precis deliddat min cpu och sen startade datorn helt ordentligt men dog efter en stund och nu startar den och stänger av sig själv efter 1sekund. Har jag förstört min cpu??? Har provat att plockat av och monterat kylaren igen.men med ingen framgång

Inte säkert att den är död, Hur deliddade du den?

När du bootar, hur lång kommer du?
Kommer du in i windows alls?

Titta så att din bootprioritet inte har ändrats efter att du haft moderkortet strömlöst
Se till så att du har Sata läget i AHCI eller IDE eller vad du installerade windows med.
Tvättade du av undersidan på processorn (Guld pläterade kontakterna) så att de inte ligger fett där som förhindrar kontakt?
Vad använde du för pasta mellan IHS och Kisel?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag använde rakblad å delade den sen använde jag clu pasta.kom in i Windows och kollade tempen å då gick den upp i 50-60grader i idle sen skulle jag ut på sweC för att be om hjälp men då dog datorn. Och nu kommer jag inte ens in i bios

Visa signatur

cpu : Intel Core i9 10900KF ::: mobo : ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING ::: ram : Corsair Dominator Platinum RGB 32GB 3,2Ghz ::: gpu : Gigabyte GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC ::: psu : Corsair RM1000e :::ssd :1 Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 ::: ssd :2 Seagate Firecuda 510 NVMe SSD 1TB ::: kylare : Corsair H170i Elite Capellix ::: Logitech Streamcam ::: Thronmax MDrill One Pro ::: Logitech PRO X Superlight

Permalänk
Medlem

Har svarat

Skrivet av OskarW90:

Inte säkert att den är död, Hur deliddade du den?

När du bootar, hur lång kommer du?
Kommer du in i windows alls?

Titta så att din bootprioritet inte har ändrats efter att du haft moderkortet strömlöst
Se till så att du har Sata läget i AHCI eller IDE eller vad du installerade windows med.
Tvättade du av undersidan på processorn (Guld pläterade kontakterna) så att de inte ligger fett där som förhindrar kontakt?
Vad använde du för pasta mellan IHS och Kisel?

Visa signatur

cpu : Intel Core i9 10900KF ::: mobo : ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING ::: ram : Corsair Dominator Platinum RGB 32GB 3,2Ghz ::: gpu : Gigabyte GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC ::: psu : Corsair RM1000e :::ssd :1 Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 ::: ssd :2 Seagate Firecuda 510 NVMe SSD 1TB ::: kylare : Corsair H170i Elite Capellix ::: Logitech Streamcam ::: Thronmax MDrill One Pro ::: Logitech PRO X Superlight

Permalänk
Medlem

Kom den upp i 50-60 grader i idle så har du gjort nåt galet

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Antagligen sitter inte kylaren tätt mot CPUn helt enkelt. Att datorn startar och stängs av medan temperaturen stiger är ett tydligt tecken på det. Avståndet mellan CPU och kylare blir ju lite större när man delidat.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Då kom det nog clu på ram strängen bredvid cpu chippet och då är den nog rökt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

hm, vad är att delidda en cpu?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

hm, vad är att delidda en cpu?

Jag antar det syftar till engelskans motsvarighet till "plocka bort locket", "de-lid'a"?

Uttrycket ser helt skadat ut dock.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort IHS helt?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Då kom det nog clu på ram strängen bredvid cpu chippet och då är den nog rökt.

ram sträng? Du menar alltså kondensatorerna?

Nej men du har en poäng i det du säger, men det är rätt osannolikt att det skulle droppa av. Med tanke på temperaturerna så är det nog felmontering bara.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Har du tagit bort IHS helt?

Ihs satte jag tebax.kollade precis och det låg lite clu mellan 2st ram piggar vid sidan av kiseln. Aja bli att dra till inet imorgon o köpa ny cpu.men men man lär sig av sina misstag

Visa signatur

cpu : Intel Core i9 10900KF ::: mobo : ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING ::: ram : Corsair Dominator Platinum RGB 32GB 3,2Ghz ::: gpu : Gigabyte GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC ::: psu : Corsair RM1000e :::ssd :1 Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 ::: ssd :2 Seagate Firecuda 510 NVMe SSD 1TB ::: kylare : Corsair H170i Elite Capellix ::: Logitech Streamcam ::: Thronmax MDrill One Pro ::: Logitech PRO X Superlight

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vorhees:

Ihs satte jag tebax.kollade precis och det låg lite clu mellan 2st ram piggar vid sidan av kiseln. Aja bli att dra till inet imorgon o köpa ny cpu.men men man lär sig av sina misstag

Hur applicerade du kylpastan?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

Dvs. delida, ta bort lim, kylpasta mellan cpu:n och IHS, sedan kylpasta mellan IHS och kylaren?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vorhees:

Ihs satte jag tebax.kollade precis och det låg lite clu mellan 2st ram piggar vid sidan av kiseln. Aja bli att dra till inet imorgon o köpa ny cpu.men men man lär sig av sina misstag

Ouch, just sådana missar som man gör om man stressar lite. Använd lite isopropanol och ta tvätta bort CLUn, om du har tur kanske den går igång igen.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Ouch, just sådana missar som man gör om man stressar lite. Använd lite isopropanol och ta tvätta bort CLUn, om du har tur kanske den går igång igen.

Provade med isopropanol men hjälpte inte

Visa signatur

cpu : Intel Core i9 10900KF ::: mobo : ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING ::: ram : Corsair Dominator Platinum RGB 32GB 3,2Ghz ::: gpu : Gigabyte GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC ::: psu : Corsair RM1000e :::ssd :1 Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 ::: ssd :2 Seagate Firecuda 510 NVMe SSD 1TB ::: kylare : Corsair H170i Elite Capellix ::: Logitech Streamcam ::: Thronmax MDrill One Pro ::: Logitech PRO X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Ouch, just sådana missar som man gör om man stressar lite. Använd lite isopropanol och ta tvätta bort CLUn, om du har tur kanske den går igång igen.

^Det här. Med lite tur så kortsluter den bara och har inte tagit skada. Rengör noga (men försiktigt) och försök igen.

EDIT: Såg att det inte fungerade.

Inga pinnar som är böjda i sockeln?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Vissa brukar lägga över nagellack över den strängen för att det inte ska hända. Jag själv vågade inte använda clu pga detta körde med mx2 istället.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Använde du en kylpasta som är ledande? Rätta mig om jag har fel men det går väl utsatta ledbanor på cpun runtomkring IHS:en?
Använder man då en ledande kylpasta tex något med silver i sig så blir det väl kortis?

Lite dum fråga men använde du IHS:en efter du tog bort den? Den ska ju sitta mellan kislet och kylaren även fast den inte sitter limmad.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Använde du en kylpasta som är ledande? Rätta mig om jag har fel men det går väl utsatta ledbanor på cpun runtomkring IHS:en?
Använder man då en ledande kylpasta tex något med silver i sig så blir det väl kortis?

Lite dum fråga men använde du IHS:en efter du tog bort den? Den ska ju sitta mellan kislet och kylaren även fast den inte sitter limmad.

Tack för informationen, om jag någonsin utför detta på en CPU, så vet jag nu att jag INTE skall använda Arctic Silver 5, som jag alltid använder till både CPU och GPU.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Antar att du har läst på ordentligt o kollat youtube innan du gjorde delid?

Jag har gjort det 2 ggr , både med rakblad och med skruvstäd. Lyckats båda gångerna.

Du har 4670 vilket har kontakt yta brevid kärnan, tror folk kallar det vrm men det är något annat ,oavsett så får du absolut inte
få clu på denna ytan då du kortsluter din cpu.
Finns massor med bilder på nätet hur man kan undvika detta tex, täcka ytan med nagellack.
Sen såklart får du inte spilla clu så det träffar moderkortet då det kortsluter om det landar mellan 2 kontakt ytor.

Sen kolla på din cpu så du inte har repat 4670 när du tryckt med rakbladet, om bara lite skador täck med nagel lack o håll tummarna.
Om du har repat djupt så kan det vara så att din cpu kortsluten.

Kan också vara så att du har för mycket eller för lite clu mellan kärnan o ihs , förutsatt du kör med ihs o inte någon form av naken mount kit.

Oavsett vilket så läs på till 1000 innan man gör något man inte gjort förut.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Obolla;1399.3:

Använde du en kylpasta som är ledande? Rätta mig om jag har fel men det går väl utsatta ledbanor på cpun runtomkring IHS:en?
Använder man då en ledande kylpasta tex något med silver i sig så blir det väl kortis?

Lite dum fråga men använde du IHS:en efter du tog bort den? Den ska ju sitta mellan kislet och kylaren även fast den inte sitter limmad.

Går att köra utan ihs.

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18504465

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Vad är det för fördelar med att "Delidda"? (vem kommer ens på ett sånt ord?) Vad är CLU?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Vad är det för fördelar med att "Delidda"? (vem kommer ens på ett sånt ord?) Vad är CLU?

Avsevärt mindre temperaturer pga intels misslyckande med för mycket lim och dålig pasta mellan ihs o kärnan.
Sänkte min förra i5 med 25 grader, och säkert endel på min nya i7, kollade inte enns min i7 utan dellidade den direkt när jag köpt den.

CLU : coollaboratory liquid ultra

Flytande metall sjukt bra som cpu pasta bara man e försiktig.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bordsvatten:

Vad är det för fördelar med att "Delidda"? (vem kommer ens på ett sånt ord?) Vad är CLU?

Det fixar "problemet" som finns med Ivy Bridge och Haswell där avståndet mellan IHS och processor är för stort. Sandy Bridge hade inte detta problemet då hela köret var fastlött.

Så gör du det på rätt sätt skalar du säkert av 20-25 grader i load. Jag gick från ~89 till ~65 i full load med min 4670K.

CLU är Coollaboratory Liquid Pro och är kylpasta som är flytande metall.

Skrivet av Mogwaii:

Avsevärt mindre temperaturer pga intels misslyckande med för mycket lim och dålig pasta mellan ish o kärnan.
Sänkte min förra i5 med 25 grader, och säkert endel på min nya i7, kollade inte enns min i7 utan dellidade den direkt när jag köpt den.

CLU : coollaboratory liquid ultra

flytande metall sjukt bra som cpu pasta bara man e försiktig.

Pastan är inte problemet, det är avståndet som är för stort och detta är skapat av det svarta limmet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det fixar "problemet" som finns med Ivy Bridge och Haswell där avståndet mellan IHS och processor är för stort. Sandy Bridge hade inte detta problemet då hela köret var fastlött.

Så gör du det på rätt sätt skalar du säkert av 20-25 grader i load. Jag gick från ~89 till ~65 i full load med min 4670K.

CLU är Coollaboratory Liquid Pro och är kylpasta som är flytande metall.

Pastan är inte problemet, det är avståndet som är för stort och detta är skapat av det svarta limmet.

Tror pastan är lite av problemet också då det känns som gipsbruk när man rengör o kollar noga på det. Avsevärt för mycket applicerat också , både på min i5 o i7 som jag har gjort det på.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Tror pastan är lite av problemet också då det känns som gipsbruk när man rengör o kollar noga på det. Avsevärt för mycket applicerat också , både på min i5 o i7 som jag har gjort det på.

Fast det är det inte. Intels stockkylpasta är i princip den bästa du kan få tag på.

http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=34053183&postcount...

Citat:

Conclusion: The Intel stock CPU TIM is not the reason Ivy Bridge's run hot, and replacing the Intel stock CPU TIM is not the reason a delidded Ivy Bridge runs so much cooler - the benefits of delidding are entirely due to the resultant reduction in gap height between the CPU silicon die and the underside of the IHS.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Typisk bild från nätet på en delad cpu, för mkt pasta så det ligger som en sköld runt core.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb