vad slits mest på en dator?

Permalänk
Medlem

vad slits mest på en dator?

Hej!
Jag undrar en sak.
Min bror har lånat min dator, samt mus o tangetbord . samt min skärm. och jag brukar inte gilla det.
jag gillar inte att han "slösar" på mina grejer.

Vad är det som hm.. svårt.. används mest? Slits på? Är det Hd eller är det grafikkortet?

Jag vill byta ut dom komponenter som han har slitit mest på.

//mvh johan

Permalänk
Lego Master
Skrivet av psystamp:

Hej!
Jag undrar en sak.
Min bror har lånat min dator, samt mus o tangetbord . samt min skärm. och jag brukar inte gilla det.
jag gillar inte att han "slösar" på mina grejer.

Vad är det som hm.. svårt.. används mest? Slits på? Är det Hd eller är det grafikkortet?

Jag vill byta ut dom komponenter som han har slitit mest på.

//mvh johan

Hur länge har han lånat datorn?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av psystamp:

Hej!
Jag undrar en sak.
Min bror har lånat min dator, samt mus o tangetbord . samt min skärm. och jag brukar inte gilla det.
jag gillar inte att han "slösar" på mina grejer.

Vad är det som hm.. svårt.. används mest? Slits på? Är det Hd eller är det grafikkortet?

Jag vill byta ut dom komponenter som han har slitit mest på.

//mvh johan

Mekaniska hårddiskar, möss och tangentbord är väl de enda egentliga "slitvarorna", men det är knappt ens det. Min gamla mekaniska har 350k timmar på 40 uppstarter och mår finfnit.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Datorer är till för att användas. Man kan inte riktigt säga att man "slösar" på grejerna.. Och låter inte så smart att byta ut något bara för att det används.

Permalänk
Medlem

Mus och tbord skulle jag säga, möss har oftast bara garanti till 10miljoner klick.
Sen hdd/fläktar, fast så lite att det inte märks

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Låter som att det är någon tvångstanke från din sida.
Bytt det som behöver bytas, kan inte du märka om musen är sliten så låt den vara.

Permalänk
Medlem

Så länge man sköter om sina saker och städar torkar av etc så håller dom läääänge
Om man köper riktiga saker då, kanske inte ett 99kr tbord från Kjell.

Min ena mekaniska är 6 eller 7 år gammal och fungerar fortfarande prima
Så det mesta hinner man byta ut pga andra anledningar än slitage.
Men visst ska man säga nått så är det väl mus och tbord som flera innan mig har skrivet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Allt slits, så köp din en ny dator när han använt färdigt den

Permalänk
Medlem

Musmattor? tycker jag sliter ut mina musmattor galet fort

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kringutrustning är väl det som slits mest.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk

Chassit brukar väl slitas lite om man är oförsiktig, Sen mus och tangentbord slits ju som sagt, Själva komponenterna slits väl inte direkt, Men det kan ju bli problem med hdd om han stöter i datorn eller ställer ner den hårt osv

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av psystamp:

Hej!
Jag undrar en sak.
Min bror har lånat min dator, samt mus o tangetbord . samt min skärm. och jag brukar inte gilla det.
jag gillar inte att han "slösar" på mina grejer.

Vad är det som hm.. svårt.. används mest? Slits på? Är det Hd eller är det grafikkortet?

Jag vill byta ut dom komponenter som han har slitit mest på.

//mvh johan

Skulle säga att det är mekanisk HDD samt mus och tangentbord.

Räkna med minst 50k timmars livslängd på en HDD så har han suttit där 100 timmar kan han ju skjuta till 1-2 kronor för slitage på den
Mus och tangentbord är väll lite i samma klass alltså håller väldigt länge. Köpte både mus och tangentbord jag använder nu 2005 och de funkar fortfarande perfekt trots 20k+ timmars användning men är du orolig kan du väll plocka in 1-2 kronor där också...

Slutsatsen är, fixa så han inte lånar dina grejer om du inte gillar det, men att byta ut delar pga det... väx upp.

Permalänk
Medlem

De flesta datorkomponenter håller utan större problem i tio år, självklart kommer man vilja byta ut komponenter som grafikkort och processor innan dess på grund av att de inte hänger med kraven som ny programvara ställer.
En hårddisk kan lägga av när som helst men så länge man har backups på det viktiga finns det ingen anledning att byta ut en hårddisk innan den kraschar, mus och tangentbord är det enda som verkligen kan slitas ut men du märker själv om de inte funkar länge, det kan inte vi svara på.
Du behöver alltså inte byta något över huvud taget, är något trasigt byter du självklart ut det men du behöver inte skapa en tråd för att få reda på det.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Hej,
den som sitter framför Datorn,so klart.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Ledningsbanorna på kretskorten. Man bör etsa nya var fjortonde dag ca. Men medan det går ström genom dem så kan man säga att de slits mindre, för de åldras långsammare i princip. Så det är egentligen bara bra att din bror använder datorn.

Inget är sant. Förutom möjligtvis det sista.

Dold text

Edit: Om du är rädd för att förlora värdefull data så ska man vara snäll mot hårddiskarna. De mekaniska dvs. Så är man kinkig får man skaffa en ny hårddisk som man litar på.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

ok tack alla för era svar.
jovisst det som märks är ju isåfall tangebord o mus.
det är inte det att han är oförsiktigt, det är mest att jag gillar inte låna ut mina prylar. thats it!

så att han maxar spel till max i grafikupplösningar (ögongodis) .. det spelar ingen roll?

Permalänk
Medlem

Visst, allt i en dator bryts ner, slits osv. Men det är inget att så där gå och bli nojig över. Vi kan ta 10 stycken processorer alla har gjort samma beräkning om och om igen, generat och blir kylda inom exakt samma parametrar, 7 st dör efter 3 år vi olika månader och dagar, 2 st dör efter 4 år och 1 st dör efter 6 år. Det beror främst på kisellotteriet, det är lite som ett lotto att köpa dator komponenter, ibland har man bar tur och får en del som klarar sig längre eller går att överklocka mer osv. Det är inget du kan kontrollera.

Du får två olika luftflöden fram och bak i chassit men du ser ingen som byta plats på sina fläktar fram och bak för att se till att de slits jämt...

Vill du undvika att onödig skada kommer till så se till att städa datorn regelbundet typ var fjärde vecka, använd då bara luft-på-burk och arbeta med ESD-skydds-armband när du är inne i datorn. Tröga, klistriga tangenter, tvätta tangentbordet. Sensorn i musen gör att pekaren inte går dit du vill, tvätta linsen lätt med tops, vatten och kanske en liten liten andel t-röd för att bli av med fett rester på linsen. Enda du kan göra för att se till att onödigt slitage inträffar är regelbunden städning, den mänskliga faktor i form av användning... är det inte det datorn är till för, den kan du inte bli av med. Du behöver inte ens uppdatera drivrutinerna i datorn, det behövs ju bara när du har problem, 'dont fix that which is not broken'.

Om du blir för nervös, sätt ett stor fett lösenord på datorn eller ännu säkrare ta ut hårddisken och se hur lätt det är att använda datorn då...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag önskar jag kunde!

Permalänk
Medlem

ett par veckor. men det kommer bli ett par månader.. 6-12

Permalänk
Medlem

Alla datordelar slits, frågan är hur mycket.
Att din bror lånar datorn sliter nog bara marginellt, då sakerna kommer hålla längre tid än du kommer vilja behålla dem (p.g.a. att det kommer nyare bättre saker).
I själva datorn skulle väl jag påstå att nätaggregatet är det som slits mest.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

haha, men det går att använda datorn med en linux-live-cd
men det gör han inte ändå

Permalänk
Medlem

jaså jag trodde det var hd?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Olämpligt inlägg + svar på detta bort.

Permalänk
Medlem

Fläktar kan behöva bytas ut efter några år, om man vill åt lägsta ljudnivå.

Annars - nej. Lägg ner. Tråkig stämning det måste vara där hemma om du är såndär när man lånar dina saker..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

...möss har oftast bara garanti till 10miljoner klick.

Om vi bortser från den bedrift det måste vara att hinna klicka på musen 10 miljoner gånger inom garantitiden....hur mäter man det?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Mus och fläktar är väl det som vanligtvis kan slitas ut men vanligtvis tar det många år.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hade varit väldigt tråkigt om min bror hade haft samma inställning som dig. Om du inte använder datorn finns det ju ingen anledning i världen att inte låta din bror låna den. Om du är orolig att han ska snoka bland dina privata filer kan du med lätthet sätta upp ett annat begränsat användarkonto, och låsa ditt eget.

Och för att svara på din fråga - Datorer slits för varje timme man sitter vid dom, men datorn är oftast mer eller mindre en relik innan den dör naturligt.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Saker som rör sig slits mest, tex mekaniska hårddiskar och fläktar. Det är dock ovanligt (i mina datorer) att 3,5" hårddiskar blir yngre än 60k timmar, 2,5" hårddiskar brukar leva lite kortare i min erfarenhet, men dom är känsligare mot värme så det kan vara nålen i ögat, och fläktarna brukar hänga med i några år, men jag byter oftast fläktar vid uppgraderingar. När jag räknar på det lite snabbt så skulle jag säga att slitaget på en dator som bara används kan gå upp till en hundralapp eller två per år, men det är bara för att min dator står på 24/7.

Tillägg: En hårddisk brukar som sagt bli 60k timmar, ett år innehåller ungefär 8700 timmar, då känns det ganska trivialt helt plötsligt.

Permalänk
Medlem

SLUTSATS:
Ett nätagg av okänt märke brukar paja efter ett par år och det värsta är att den kan förstöra ANDRA delar i datorn. Nätagget är förmodligen ett av de viktigare investeringar i en dator. Köp till en ny SATA hårddisk och säkerhetskopiera eftersom hårddiskarna kan sluta fungera, och de gör det ofta enligt min erfarenhet. Damma datorn. Rengör tangentbordet (ett av de skitigaste sakerna i ett hushåll). Klart!

ALLMÄN INFO:
Nu är det så att alla elektroniska komponenter slits på... vet inte riktigt vad du menar.. Jag tycker att du bör åtminstone se över vad du har för Nätagg (power supply), byta ut den om den är av okänt märke eller har dålig effekt. Du bör även kanske köpa en ny hårddisk och stoppa in i datorn (tillsammans med de gamla) och bara säkerhetskopiera allt viktigt (bilder, dokument) från de gamla hårddiskarna till den nya.

Jag vet att t.ex. Nätagget levererar sämre kraft med tiden, och har en genomsnittstid mellan fel på ca 100.000 timmar, men är kvaliteten dålig så är risken stor att de går sönder efter ett par år, och förstör andra delar när de dör.
Processorn nergraderas också med tiden och kommer kräva mer spänning eventuellt vad jag vet.. en överklockad processor kommer nergraderas betydligt snabbare, men även en oklockad processor som blir varm blir det..
RAM minnen, processorer, moderkort brukar dock hålla riktigt länge. Grafikkort och sånt är det bara att byta ut när det går sönder. Får du bluescreens t.ex. så kan det vara fel på RAM minnen, du byter till nytt allt eftersom det gamla går sönder. Allt på gamla mekaniska hårddiskar bör säkerhetskopieras Jag har haft flertals (typ 5+) hårddiskar som slutat fungera under de senaste 10 åren.

De som överklockar sina processorer till galna hastigheter vet för övrigt att de kommer köpa nytt inom några år, så det har ingen betydelse för de att "slita ner" på delar. Som bagfalls skriver, så blir datorn en relik när den går sönder "naturligt". Delar som redan fungerar har ingen anledning att bytas ut (annat än ny teknologi för bättre prestanda) undantaget hårddiskar och nätagg.

TREVLIG FAKTA:
Microsoft anställda bakom Outlook (hotmail och allt vad det innebär) förlitar sig på att lagra mitt och miljoner andra människors epost och bifogade filer på skitbilliga hårddiskar som inte brukar hålla länge alls. Varför? Faktumet är att det är billigare för dem att byta ut trasiga hårddiskar och ha dina filer på 3 olika ställen hela tiden än att ha alla en kopia på en dyrare kvalitetshårddisk som de får hoppas kommer hålla inom sin förväntade livsstid! Sannolikheten att 3 diskar pajar inom en kort tid efter varandra är otroligt, vi snackar nästan omöjligt, liten. Om en disk går sönder kommer bara en ny att köpas och eftersom det finns 2 andra kopior i luften så kommer den nya ersatta disken att hämta in allt vad den gamla hade utan att tappa data. Men att "hoppas" låter inte som en vidare strategi i deras ögon.

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Musmattor? tycker jag sliter ut mina musmattor galet fort

Hur sliter du ut dem? Har haft min SteelSeries musmatta i typ 4-5 år snart använder du möss med kulor i eller? :S

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.