AMD FX-6300 och Asus M5A97 rev 2.0 klockning

Permalänk

AMD FX-6300 och Asus M5A97 rev 2.0 klockning

Yo!

Jag fick denna briljanta idén att klocka mina små komponenter lite grann, dock så har jag ingen större aning om exakt vad som bra är. Råkade dra upp CPUn till 5.0Ghz och resterande till gud vet vad och körde igång men Windows vägrade starta så drog ner det lite.

Kylare som används är stock.

Drog ner multipliern och ökade upp den Bus-speeden från 200 till 250.
Grafikkortet drog jag upp med 100Mhz på vardera, core/memory.

Allting verkar ju bra med temp och så men man ser i CPU-Z ibland att Core speed / Bus speed och HT link hoppar från;

4000 Mhz
250 Mhz
2000 Mhz
upp till;
90000000+ Mhz
900000+ Mhz
900000+ Mhz

Ska man ta detta som ett tecken på att jag gått för hårt fram?

Här är en CPU-Z validering;
http://valid.canardpc.com/rkkt7l

Visa signatur

C/C++ & x86 Assembler, C# is for incompetent twats.

Permalänk
Medlem

BILDBEVIS! så länge det fungerar o en temp under 50c skulle jag vara nöjd provat köra occt? prime95?

Permalänk

Bildbevis i form av bild från bios går ordna om inte CPU-Z duger, men annars vet jag inte vad du vill ha för bild. Har inte kört något annat än Windows inbyggda systemuppmätare änsålänge, verkar dock vara glitchar med att den hoppar.

Sänkte ner allt lite i BIOS men lät minnen köras som 1666Mhz minnen istället för 1333Mhz vilket verkar fungera, kör CPUn på 3.8Ghz i nuläget men tänkte dra upp den till 4Ghz igen och köra på.

Finns det något bra sätt att kolla så att allt är som det ska eller det är bara att stresstesta, fungerar det felfritt så är det grönt ljus?

Visa signatur

C/C++ & x86 Assembler, C# is for incompetent twats.

Permalänk
Medlem

den klockar ned sig när den inte behöver all kraft, den behöver ju inte köra 100% av hastigheten om du arbetar i word t.x...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Nae men jag har ju all sådan optimering avstängd när jag klockar så den ska ligga max konstant.

Visa signatur

C/C++ & x86 Assembler, C# is for incompetent twats.

Permalänk
Skrivet av Wooglepie:

Nae men jag har ju all sådan optimering avstängd när jag klockar så den ska ligga max konstant.

Varför är det så många som kör så här egentligen? Finns absolut ingen god anledning för't.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MyZk0:

Varför är det så många som kör så här egentligen? Finns absolut ingen god anledning för't.

Undrar jag med.

Man får kraften ur processorn när den behövs, att köra den på max hela tiden sliter ju bara på kompontenterna eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Undrar jag med.

Man får kraften ur processorn när den behövs, att köra den på max hela tiden sliter ju bara på kompontenterna eller är jag helt ute och cyklar?

Du har helt rätt

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av SprengdPanda:

Undrar jag med.

Man får kraften ur processorn när den behövs, att köra den på max hela tiden sliter ju bara på kompontenterna eller är jag helt ute och cyklar?

Skrivet av MyZk0:

Du har helt rätt

gisses, men kör ju så när man klockar för att se om den är stabil!

laddar inte windows är datorn inte tillräckligt stabil!

ladda windows är man en bra bir på vägen!

och sedan skall man ju såklart köra OCCT eller dyl...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

gisses, men kör ju så när man klockar för att se om den är stabil!

laddar inte windows är datorn inte tillräckligt stabil!

ladda windows är man en bra bir på vägen!

och sedan skall man ju såklart köra OCCT eller dyl...

Är SwedenVirre virrig eller vad surrar du om?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Är SwedenVirre virrig eller vad surrar du om?

Va?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Vi pratar om varför man skulle vilja stänga av Cool 'n Quiet/Intel SpeedStep och liknande..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Vi pratar om varför man skulle vilja stänga av Cool 'n Quiet/Intel SpeedStep och liknande..

Och jag berättade(även TS sade samma sak) att man stänger av de funktionerna när man klockar... har varit med om det för många gånger att klocken kan bli instabil även om den klarat ett test med Speedstep m.m men att man fått blåskärm ett tag efteråt utan att ha en susning från vart den kommer...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Och jag berättade(även TS sade samma sak) att man stänger av de funktionerna när man klockar... har varit med om det för många gånger att klocken kan bli instabil även om den klarat ett test med Speedstep m.m men att man fått blåskärm ett tag efteråt utan att ha en susning från vart den kommer...

Needs moar fine tuning.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SwedenVirre:

Och jag berättade(även TS sade samma sak) att man stänger av de funktionerna när man klockar... har varit med om det för många gånger att klocken kan bli instabil även om den klarat ett test med Speedstep m.m men att man fått blåskärm ett tag efteråt utan att ha en susning från vart den kommer...

Skrivet av MyZk0:

Needs moar fine tuning.

LLC och Vdroop Control finns ju för att hantera dipparna från t ex speedstepping.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

LLC och Vdroop Control finns ju för att hantera dipparna från t ex speedstepping.

senast jag klockade någerlunda seriöst fanns inte LLC

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SwedenVirre:

senast jag klockade någerlunda seriöst fanns inte LLC

Finns på moderkort av inte den sämsta kvalitén till Sandy bridge och uppåt.
Vet inte hur det ser ut på AM3+ och de chipsetten.
Finns inte på 760 chipset till AM3 iaf

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns på moderkort av inte den sämsta kvalitén till Sandy bridge och uppåt.
Vet inte hur det ser ut på AM3+ och de chipsetten.
Finns inte på 760 chipset till AM3 iaf

Vi skall se här, det satt ett 440BX chipset på ett ABIT BP6

det var grejer de!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Givetvis körs inte grejerna konstant på max efter klockingen har genomförts, men förstår dui inte anledningen till att stänga av te.x Cool N Quiet vid klockning så borde du inte ens yttra dig här Myzk0.

Stängde även av Spread Spectrum så att skiten inte av misstag kanske råkar registrera en klockcykel som EMI vilket skulle orsaka BSOD eller frysning under klockningen, risken finns alltid speciellt vid de högre klocksen men lär la inte komma dit utan ny kylare.

Visa signatur

C/C++ & x86 Assembler, C# is for incompetent twats.

Permalänk
Medlem

Gjorde en liknande tråd förut: http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1206891-tror-jag-har-...

Har hänt ett par gånger på min 8350 också.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Wooglepie:

Givetvis körs inte grejerna konstant på max efter klockingen har genomförts, men förstår dui inte anledningen till att stänga av te.x Cool N Quiet vid klockning så borde du inte ens yttra dig här Myzk0.

Stängde även av Spread Spectrum så att skiten inte av misstag kanske råkar registrera en klockcykel som EMI vilket skulle orsaka BSOD eller frysning under klockningen, risken finns alltid speciellt vid de högre klocksen men lär la inte komma dit utan ny kylare.

Om du inte kan överklocka utan att stänga av Cool 'n Quiet så gör du något fel bara..
Din 24/7 OC vinner bara på att ha det på.

Men om du nu överklockar för att slå rekord eller bencha för skojs skull, för all del - stäng av det

Snubben som drar upp till 5GHz på stock kylare ber mig att inte yttra mig? Pfft, ta och lugna ner dig lite.

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Givetvis kan du klocka utan Cool N Quiet, men det finns flera anledningar till att stänga av optimeringar under just klockningen. Förnekar du detta så tja, då är det la synd om dig.

Visa signatur

C/C++ & x86 Assembler, C# is for incompetent twats.