Permalänk
Medlem

Renderingsdator hjälp med klock 2600K

Tjena, jag har en kompis dator hemma och håller på att försöka hjälpa honom överklocka den.
Jag kör Prime 95 för att testa, och funderar lite vad som händer här.
Varit uppe i 1.42 vcore 4.6GHz men där stoppade prime en worker efter några timmar, sänkte till 4.5 och körde 8 timmar sen stoppade en worker.
Nu har jag kvar vcore på 1.42 och kör på 4.4GHz men då stannar flera workers efter nån timme bara. Jag har alltid använt round of checking efter nån rekommendation. Så hade det varit min speldator så hade jag inte varit lika noga, men den här skall stå och rendera i långa pass, flera dagar i sträck ibland, och då undrar jag om det är nåt fel på prime eftersom det beter sig som det gjorde nyss.

Kör en Antec Kühler i PnP och tempsen maxar på 80 grader som mest, så det känns safe.
Finns det nån som klockat en renderarmaskin som dom använder mycket och kan svara på om man behöver köra Prime i 3 dar i sträck eller nåt för att jämföra prestandan. Vet att processorn brukar stå i full load vid renderingar men inte om det är samma sak som att köra prime.

Tacksam för hjälp.

/Christer

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Entusiast

Är du helt säker på att spänningen stannar på 1.42V och inte droppar neråt under 1.4V etc?
Kolla med CPU-Z med Prime95-belastning.

För övrigt så är det ju inte ett så bra klockexemplar det handlar om om 1.4V+ behövs för 4.4GHz.
Genomsnitts-spänningen för 4.5GHz är ungefär 1.32V.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Är du helt säker på att spänningen stannar på 1.42V och inte droppar neråt under 1.4V etc?
Kolla med CPU-Z med Prime95-belastning.

För övrigt så är det ju inte ett så bra klockexemplar det handlar om om 1.4V+ behövs för 4.4GHz.
Genomsnitts-spänningen för 4.5GHz är ungefär 1.32V.

Jag skulle inte vara orolig alls för den spänningen jag matar min CPU med 1.48V för att få den stabil med 4.5GHz.

Max spänning är för övrigt 1,51V för SandyBridge enligt Intel och dessutom sjunker strömmen vid högre spänning förutsatt att effektuttaget är detsamma.

Permalänk
Medlem

Finns enormt många bra trådar hur man clockar bäst så bara dyka ner i forumet o leta Själv har jag clockat med offset tack vare en grymt bra tråd här.

Lycka till

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Om du ska köra en dator för rendering så kör en väldigt säker klockning eller strunta i det helt. Hur kul är det att ha kört en rendering hela natten för att den ska hänga sig efter x timmar?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, såg att jag hade lagt in tråden i "fel" forumdel T_T
Det som gör det lite krångligt är att jag har ett "sämre" moderkort för klockning( ASUS p8p67 LE), jag kan te.x inte ställa in vcore i BIOS utan måste göra det med AI suite i windows, och det finns inte lika många inställningar som på mer påkostade moderkort, så kortet kan väl vara anledningen till att det inte blir stabilt med så mycket ström matad.

Sen så går det inte att ställa ner/av turbomode, så just nu när jag ställer vcore till 1.21v i Ai SUITE så lägger den till ca 0.2v so fort processorn hamnar under load.

Men det känns ändå ok så länge tempsen är rimliga.
Nu kraschade en worker precis igen så ja höjde vcore med 0.1 och det resulterar i att den lägger sig på 1.424v i full load.
Får se hur det går då. 4.4GHz

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem

Det här går jättedåligt, nu är jag nere på 4.2GHz och lyckas inte få processorn stabil i prime, jag testade 4.2GHz med +0.10 offset nu och så fick jag en error på en worker efter 8 timmar. Det känns jättedåligt, Sandy Bridge ska ju vara lättare än såhär vad jag har förstått.
Prime 95 testar inte mitt minne heller när jag kör blend, när jag ställer in att det skall använda t.ex. 14GB av mina 16 så gör det inte de heller. Nåt är skumt.
Jag kan lägga ut alla mina inställningar/specs här om nån har nåt tips eller ideer på vad som kan vara fel.

Vore tacksam för hjälp med detta.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Geeks
SweClockers

*Flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kom hem nu efter 6 timmar så hade jag fått en error på en tråd i Prime, 4.2GHz, hajjar ingenting.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag skulle inte vara orolig alls för den spänningen jag matar min CPU med 1.48V för att få den stabil med 4.5GHz.

Max spänning är för övrigt 1,51V för SandyBridge enligt Intel och dessutom sjunker strömmen vid högre spänning förutsatt att effektuttaget är detsamma.

Nyfiken, 1,51V, var har du hittat det? När jag har försökt hitta har jag bara hittat 1,38V.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Nyfiken, 1,51V, var har du hittat det? När jag har försökt hitta har jag bara hittat 1,38V.

Hos Intel så klart, var har du hittat dina uppgifter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Hos Intel så klart, var har du hittat dina uppgifter?

Hos Intel har jag för mig, haha. Kanske kommer ihåg fel dock. Dags att färska upp minnet! Kan ha varit på min lynnfield som det var 1,38V.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Undrar om det inte är bättre att köra Intel burn test, då jag skulle tro att belastning vid rendering går upp och ner och är ganska tuff mot CPU precis som IBT är.

Prime95 är ju ganska snäll och jämn belastning, kör IBT med tex very high eller max. men håll koll på tempen då den kan skena iväg en bra bit över prime95 temp.

Men framför allt! håll en helt säker överklockning, då det inte är roligt om det blir fel efter kanske flera timmars körning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

I HELVETE VILKA SPÄNNINGAR DU HAR TILL CPUN!!!

Jag kör med +0,060v i BIOS, och jag ligger stabilt med 4,5 GHz. Kör jag +0,1v så kan jag ligga stabilt på 4,8~4,9 GHz, men jag kan inte boota med det, då blir det bara pannkaka. Så klart är det ju skillnad med vilken CPU man lyckas få, men tänk på att ju mer spänning du har, desto varmare blir den! Så ha så låg spänning som möjligt med så hög frekvens som möjligt, men överdriv inte.

BTW, släng prime95 åt H-E! Jag har som du, använder datorn för renderingar i 3Ds MAX, och använde Prime först för att kolla stabiliteten. Prime är en fjärt i rymden mot vad en rendering kan belasta, så jag hade problem med att en 6 timmars rendering kunde få datorn att få bluescreen lite nu och då. Duktigt irriterande då man har hållit på i flera timmar redan!

Använd Linpack istället. Då skall du få se att din CPU kylare får arbeta lite... hehe

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?175729-Let...

Detta test är väldigt bra, och visar också väldigt bra vilken prestanda ökning du får. Prova med det och att sänka spänningarna lite till CPUn.
Kan ju vara att du har haft otur och fick en 2600k som inte är lika bra med OC som andra.

EDIT: Inte för att säga att Prime är dåligt, men Linpack belastar med samma eller liknande belastning som rendering, och passar bra för det du skall göra.
Många säger att det är bra att köra ett Prime test efter att ha kört Linpack, då Prime hittar andra sorters instabiliteter.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem

Ok nu laddade jag ner senaste versionen av Prime 95 som jag hittade 27 build 9 64 bit. Körde igång blend test med 14GB minne och det tog kanske 20 minuter så hade jag fått hardware error, misstänker nu att det är nåt med minnet som spökar och mycket riktigt så hittade Memtest precis fel. Nu har jag fått 16 fel i memtest på 13 minuter.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

dessutom sjunker strömmen vid högre spänning förutsatt att effektuttaget är detsamma.

Vad försöker du säga med det där? Höjer han spänningen så kommer ju inte effektuttaget vara detsamma.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

I HELVETE VILKA SPÄNNINGAR DU HAR TILL CPUN!!!

Jag kör med +0,060v i BIOS, och jag ligger stabilt med 4,5 GHz. Kör jag +0,1v så kan jag ligga stabilt på 4,8~4,9 GHz, men jag kan inte boota med det, då blir det bara pannkaka. Så klart är det ju skillnad med vilken CPU man lyckas få, men tänk på att ju mer spänning du har, desto varmare blir den! Så ha så låg spänning som möjligt med så hög frekvens som möjligt, men överdriv inte.

Ja skrev fel, rätt skall vara +0.020v inte +0.200
Skall RMA:a minnet till corsair då eftersom 1 år har gått sen dom köptes på Inet.

Har 2 stickor liggandes sen tidigare som jag kan använda o testa att klocka proppen lite granna o få en ide om hur mycket det går tills jag får mitt nya minne.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Vad försöker du säga med det där? Höjer han spänningen så kommer ju inte effektuttaget vara detsamma.

Nej jag menade klocken så klart, så länge klockfrekvensen är densamma så kommer strömmen att sjunka om spänningen ökar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cRitZa:

Ja skrev fel, rätt skall vara +0.020v inte +0.200
Skall RMA:a minnet till corsair då eftersom 1 år har gått sen dom köptes på Inet.

Har 2 stickor liggandes sen tidigare som jag kan använda o testa att klocka proppen lite granna o få en ide om hur mycket det går tills jag får mitt nya minne.

Eliminera alla felkällor.
Rekommenderar alltid att fastställa lägsta stabila stockspänning. Men då du överklockar i operativsystemet och inte i bios.... Skulle jag säga att bara skita i överklocka helt.

Ingen tillgång till LLC/Vdroop Ctrl? Låter som det är dipparna du har problem med utöver minnesproblem.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att slänga ner Prime till hin håle.
Jag fick blåskärm med min Phenom II 1100T BE,
när jag körde den i standard klock på 3300MHz, och en Antec Kühler H2o 1220. >_>
Klockade ner processorn och fick blåskärm, klockade upp den i 4013MHz och fick blåskärm.
Alla drivrutiner program och liknande, är installerat så allt är lungt.
Verkar faktisk vara lite skräpvarning på det programmet emellanåt.
Gör istället som så att du skapar en tar en videofil och renderar den i t.ex 1080P över en natt eller något, med den klock du vill t.ex 4.6/4.8GHz osv.
Skulle den få blåskärm, ok då vet du att det var för högt, men klarar den sig så är det ju lungt sen.
Så skit i det där stresstestet, iallafall om det heter Prime-95.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Ok nu har ja bytt minne o kört prime 95 i över 20 timmar utan fel så det känns som det skall igen nu.
Hamnar på 4.6GHz som känns som en mer "sandy bridge:ig" klockning.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRitZa:

Ok nu har ja bytt minne o kört prime 95 i över 20 timmar utan fel så det känns som det skall igen nu.
Hamnar på 4.6GHz som känns som en mer "sandy bridge:ig" klockning.

Då kanske du kan sänka din spänning nu? Jag menar om du höjde den tidigare i tron att det blev innstabilt p.g.a. för låg spänning när det egentligen var minnet?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Fick sätta offset på +0.035 så den ligger mellan 1.4-1.416v för att klara 4.6GHz, låg på +0.025 innan o då fick jag error efter 8 timmar så jag körde upp 0.010 direkt, funkade prima.
Maxade på 79 grader på en kärna under 20 timmar och legat runt 65-70 grader på alla cores i full load, känns bra.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm