Permalänk

Koll på tempen inför klockning i5 2500k

Hej!

Jag har läst runt om folk som haft temeraturer på 25-30 grader på sina sandy bridge i idle. Själv har jag 37-40 grader på mina kärnor i idle och 60-63 i full load (med prime95 stress test) med min oklockade i5 2500k. Jag har ett bra luftflöde i chassit med två 120 i front samt en 140 i botten som alla blåser in luft. Sedan har jag en 120 uppe bak som blåser ut. Min kylare är en Noctua NH-U9B SE2 som jag kör i push-pull konfiguration med medföljande ~90 mm fläktar.

Jag tänkte försöka köra en stabil klock på processorn på 4 Ghz. Är det bra temperatur för att börja en klockning eller ska jag testa att ta av noctua-kylaren och rensa bort den gamla kylpastan och lägga på ny? Den har ju suttit monterad i 2 år så det kanske är dags att byta kylpasta då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem

Testa först hur bra den verkar kyla vid överklock! Noctua brukar leda bort värme väldigt bra när det behövs, det är det som är deras starka sida. Inte ovanligt att en del har lite högre idle temp med Noctua, men det är ju å andra sidan helt ointressant vad idle ligger på!

Permalänk
Medlem

Jag har min 2500k i 4GHz. 30-40 grader i idle, och 60-70 vid full belastning. En Noctua-kylare, kommer inte ihåg namnet.

Du kan inte veta vad du får för temperaturer om du inte provar dig fram.

Sen kan jag tipsa om Intel Burn Test. Det får upp temperaturerna mycket fortare än prime95, tar bara några sekunder.

Permalänk

Okej, då ska jag försöka klocka upp den först och se vad tempen hamnar på innan jag går vidare.

Tack

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem

Ungefär 80c under IntelBurnTest är var jag stoppade med min. Gav en överclock på 4.5Ghz med en Noctua 12 kylare med 1 fläkt på, och ett väldigt ventilerat chassi. Så länge man inte är över 80c i IBT tycker jag det känns okej, det betyder att i spel etc. kommer den sällan gå över 65-70.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk

En liten update.

Efter att ha följt överklockningsguiden (stickyn) så har jag nu klockat upp min i5 2500k till 4 Ghz. Jag behövde aldrig ändra offset från 0.005 utan kunde öka upp till 40 i multipel utan några krasher. Däremot så blev det ju lite varmt (se skärmdump nedan som är tagen efter 5 min stresstestet i prime95.

Inte ska väl min kylare vara så dålig? Kanske det är kylpastan som blivit dålig efter 2 års inbränning?

edit: gjorde ett nytt stresstest och efter 6 minuter så hoppade en av kärnorna upp till 86

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem

Ja tycker det där ser varmt ut, testa byta pasta och sätt på kylaren igen.
Kollade igenom några tester på nätet med din kylare och den borde inte komma upp i de tempsen riktigt.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Skrivet av NisseBrevslick:

En liten update.

Efter att ha följt överklockningsguiden (stickyn) så har jag nu klockat upp min i5 2500k till 4 Ghz. Jag behövde aldrig ändra offset från 0.005 utan kunde öka upp till 40 i multipel utan några krasher. Däremot så blev det ju lite varmt (se skärmdump nedan som är tagen efter 5 min stresstestet i prime95.

Inte ska väl min kylare vara så dålig? Kanske det är kylpastan som blivit dålig efter 2 års inbränning?

edit: gjorde ett nytt stresstest och efter 6 minuter så hoppade en av kärnorna upp till 86

Det är ju inte världens bästa kylare men lite mer bör det verkligen klara! Kommer du ihåg hur mycket kylpasta det ligger på? Det ska inte vara mer än 1 okokt riskorn som man inte smetar ut utan låter kylaren göra det när man fäster den

Permalänk
Skrivet av NisseBrevslick:

En liten update.

Efter att ha följt överklockningsguiden (stickyn) så har jag nu klockat upp min i5 2500k till 4 Ghz. Jag behövde aldrig ändra offset från 0.005 utan kunde öka upp till 40 i multipel utan några krasher. Däremot så blev det ju lite varmt (se skärmdump nedan som är tagen efter 5 min stresstestet i prime95.

http://i.imgur.com/teVlpM0.jpg

Inte ska väl min kylare vara så dålig? Kanske det är kylpastan som blivit dålig efter 2 års inbränning?

edit: gjorde ett nytt stresstest och efter 6 minuter så hoppade en av kärnorna upp till 86

Ingen som reagerar på att vcore är väldigt hög för 4GHz? 1,3V låter mer rimligt för 4,3Ghz och uppåt. Nu är ju alla exemplar olika men polarens exemplar klarar 4,2Ghz med 1,19V. Prova att dra ner vcore och stresstesta emellan för att se om det är stabilt. Så hög spänning ska du inte behöva.

Edit: Har du core voltage på auto eller nåt?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Det är ju inte världens bästa kylare men lite mer bör det verkligen klara! Kommer du ihåg hur mycket kylpasta det ligger på? Det ska inte vara mer än 1 okokt riskorn som man inte smetar ut utan låter kylaren göra det när man fäster den

Ja, det ligger ett riskorn på ungefär (eventuellt som ett kokt). Jag la på det som en sträng, sedan placerade jag på kylaren och växeldrog skruvarna tills den satt på plats.

Skrivet av cRitZa:

Ja tycker det där ser varmt ut, testa byta pasta och sätt på kylaren igen.
Kollade igenom några tester på nätet med din kylare och den borde inte komma upp i de tempsen riktigt.

Ja, jag ska testa byta ut pastan.

Skrivet av Wallman_91:

Ingen som reagerar på att vcore är väldigt hög för 4GHz? 1,3V låter mer rimligt för 4,3Ghz och uppåt. Nu är ju alla exemplar olika men polarens exemplar klarar 4,2Ghz med 1,19V. Prova att dra ner vcore och stresstesta emellan för att se om det är stabilt. Så hög spänning ska du inte behöva.

Edit: Har du core voltage på auto eller nåt?

Jag satte vcore på offset mode. Så jag har inte skrivit in ett värde på vcore utan endast valt +0.005 som offset värde enligt guiden. Dock så kanske jag ska köra på fixed mode och klocka enligt den varianten istället? Anledningen till att man väljer offset mode skall väl annars vara att spänningen sänks när datorn inte arbetar i full load. Det känns för mig som att det skulle vara att föredra.

Jag har sett att vissa klockar med negativ offset. Är detta något man kan testa och se om det fortfarande funkar stabilt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk

Du kan köra fixed medans du försöker hitta en stabil klock.

När du har en klock du är nöjd med så ändrar du bara till offset, då vet du ju redan vilken spänning processorn behöver för att vara stabil i den frekvens du har valt att stanna på. Bara att ställa in offset så du får ungefär samma spänning som du hade med fixed.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Du kan köra fixed medans du försöker hitta en stabil klock.

När du har en klock du är nöjd med så ändrar du bara till offset, då vet du ju redan vilken spänning processorn behöver för att vara stabil i den frekvens du har valt att stanna på. Bara att ställa in offset så du får ungefär samma spänning som du hade med fixed.

Okej, så jag ska gå tillbaka till multipel 33 och börja på fixed vcore 1.275 enligt guiden? Sedan köra test, öka multipel, köra test osv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem

idle temp.

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ