Vad är bäst för så tyst dator som möjligt? H80i vs D14

Permalänk
Medlem

Vad är bäst för så tyst dator som möjligt? H80i vs D14

Jag är oerfaren kring ljudnivån med sluten vattenkylning, men om det endast är fläktarna som låter så har jag inget emot att betala lite extra för att få det lika tyst som noctua D14 eller be quiet dark rock pro. Anledningen till att den ska vara tyst är för att den ska ligga i en musikstudio, och vi vill ha så pass lite bakgrundsbrus som möjligt.

Så blir en H80i lika tyst som en D14 och är det bättre med vattenkylning? jag ska nämligen ha ett Bitfenix Phenom (i princip samma sak som prodigy) chassi. Tänkte att med luftkylning så kanske det vispar runt varm luft i det lilla chassit.

Så, H80i eller D14 i ett Mitx Chassi?
och ifall H80i är den tyst nog, eller ska man byta ut fläktarna?

Mvh
Leinhart

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för komponenter? Om du är villig att betala kan du ju spana in HFX passiva chassin.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leinhart:

Jag är oerfaren kring ljudnivån med sluten vattenkylning, men om det endast är fläktarna som låter så har jag inget emot att betala lite extra för att få det lika tyst som noctua D14 eller be quiet dark rock pro. Anledningen till att den ska vara tyst är för att den ska ligga i en musikstudio, och vi vill ha så pass lite bakgrundsbrus som möjligt.

Så blir en H80i lika tyst som en D14 och är det bättre med vattenkylning? jag ska nämligen ha ett Bitfenix Phenom (i princip samma sak som prodigy) chassi. Tänkte att med luftkylning så kanske det vispar runt varm luft i det lilla chassit.

Så, H80i eller D14 i ett Mitx Chassi?
och ifall H80i är den tyst nog, eller ska man byta ut fläktarna?

Mvh
Leinhart

Vad ska du ha för grejer i datorn? Ska du ha grafikkort? Jag skulle satsa på en bra/stor luftkylare, undervolta, evt. underklocka och sedan köra fläktarna på lågt varvtal. Problemet med vattenkylare är att motorn alstrar oljud/vibrationer och att medföljande fläktar är skit. Dessutom kan själva placeringen av radiatorn ge högre ljudnivå.

D14 är bra men Phanteks PH-TC14PE ska faktiskt vara snäppet vassare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

har h80i och med standard fläktar så trodde jag datorn skulle flyga iväg. byte fläktar och nu är den helt okej men hade helre tagit noctua us14 luftkylare såhär i efterhand. om du inte går up i radiatorer >240. ett slutet vattenkylningskit som har absolut tyst pump är Silverstone tundra 02 http://www.inet.se/produkt/6909318/silverstone-tundra-02 och slänger du på Enermax 8-14db http://www.inet.se/produkt/5322109/enermax-cluster-uccl12-pwm... så ska du få det tystare än noctuaD14

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av Leinhart:

Jag är oerfaren kring ljudnivån med sluten vattenkylning, men om det endast är fläktarna som låter så har jag inget emot att betala lite extra för att få det lika tyst som noctua D14 eller be quiet dark rock pro. Anledningen till att den ska vara tyst är för att den ska ligga i en musikstudio, och vi vill ha så pass lite bakgrundsbrus som möjligt.

Så blir en H80i lika tyst som en D14 och är det bättre med vattenkylning? jag ska nämligen ha ett Bitfenix Phenom (i princip samma sak som prodigy) chassi. Tänkte att med luftkylning så kanske det vispar runt varm luft i det lilla chassit.

Så, H80i eller D14 i ett Mitx Chassi?
och ifall H80i är den tyst nog, eller ska man byta ut fläktarna?

Mvh
Leinhart

Om du väljer att köra med noctua D14 så kolla upp dessa två länkar nedan. Så du vet om ditt moderkort och RAM minnerna passar kylaren.

NOCTUA MEMORY COMPABILITIES
http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_ram_gen&prod...

NOCTUAS MODERBOARD COMPABILITIES
http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products...

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigvanilla:

Om du väljer att köra med noctua D14 så kolla upp dessa två länkar nedan. Så du vet om ditt moderkort och RAM minnerna passar kylaren.

NOCTUA MEMORY COMPABILITIES
http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_ram_gen&prod...

NOCTUAS MODERBOARD COMPABILITIES
http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products...

Jag ringde både till Inet och Webhallens kundtjänst och frågade om det skulle få plats på asus z87m-itx PRO och de sa att det skulle funka, men tydligen inte enligt denna lista.. Tack som tusan för denna länk, räddade mig från pinsamt köp då det lutar åt Mini-Itx varianten då det tydligen är bättre luftflöde i detta.. Får bli en silverstone td02 återkommer med uppdatering när systemet är färdig komponerat..

Eller tycker ni man ska köra på matx varianten även om man tar vattenkylning? Ska trots allt endast ha ett passivt kylt nvidia GT640 2gb och lowprofile corsair 2x8 gb som ligger o skräpar hemma.. Ska även ha 2 st ssd diskar och ingen CD läsare, och har 3 st gentle typhoon fläktar som jag ska byta chassifläktarna med så resten av systemet kommer vara ganska ljudlöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk

asus z87m-itx PRO ser ut att ha inbyggt grafikkort, om du ska använda datorn i musikstudio, så skippa GT640, då den kommer alstra mer värme som kommer gräva extra kylning.

Om du har råd kan du som tidigare påpekas bygga en dator i HFX chassi, då blir dator helt ljudlöst. Har själv ett sådant chassi och den klarar av att kyla en 65w TDP CPU utan problem (dock med inbyggt grafikkort).

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så är detta en studio-dator som inte skall användas till något annat än inspelning/uppspelning mixning? I så fall rekommenderar jag att du använder det inbyggda grafikkortet i processorn och att den processorn är Haswell. Släng på den största tornkylaren som får plats och använd 1 evakueringsfläkt så nära CPU som möjligt. Möjligen kan du klara dig med enbart fläkten i PSU, men det beror på chassi-design och PSU. Du får testa, helt enkelt, om du tror på det.

Problemet med vattenkylning är att pumpen alltid avger ljud, så fläkt + pump kan aldrig bli lika tyst som enbart fläkt. Och det är bra att du räknar bort mekaniska diskar redan, för de kommer annars lägga en bakgrundsljudnivå som du aldrig kommer kunna komma under.

Jag kan rekommendera www.silentpcreview.com om du verkligen vill få råd om hur de skall configurera ett riktigt tyst system som passar för studioanvändning.

Permalänk

Vet ej om du har läst detta test, men noctua d14 är en av de absolut bästa.
http://www.nordichardware.se/Kylning/fyra-kraftfulla-processo...

Vart man än surfar så får den bara bra betyg, men den är stor så man måste kolla om den passar.

Sitter och planerar själv för ett bygge inför nästa månad. Och planerar olika byggen med just
noctuan som bas och baserar komponenterna som moderkort och minnen efter det.

Har också kollat på ett mini ITX chassi, men gillar Fractial Designs Node 304 lösning väldigt mycket.

Vet också att Noctuan skall passa, finns t.o.m video bevis på det.

Chassi: Fractal Design Node 304
Moderkort: Asus Z87I-Pro (wireless)
CPU Kylare: Noctua NH-D14 (140 × 160 × 158 mm)
Processor: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz
Minne: Crucial Ballistix Tactical LP DDR3 PC12800/1600MHz CL8 16GB RAM
PSU: XFX Black Edition P1-850B-BEFX 850W (Gold certified, 16db, 150 × 86 × 140 mm)
SSD: Samsung SSD 840 EVO 500GB
Grafikkort: Avvaktar tills Nvidad släpper nya i November. Man kan bara ha ett kort på detta moderkort.

Alternativt så blir det ett vanligt ATX bygge med Fractial Design R4 med Noctua D14, men då kommer
det att kosta lite mer och möjlighet till fler grafikkort.

Har inte bestämt mig ännu

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Som jag förstår det så är detta en studio-dator som inte skall användas till något annat än inspelning/uppspelning mixning? I så fall rekommenderar jag att du använder det inbyggda grafikkortet i processorn och att den processorn är Haswell. Släng på den största tornkylaren som får plats och använd 1 evakueringsfläkt så nära CPU som möjligt. Möjligen kan du klara dig med enbart fläkten i PSU, men det beror på chassi-design och PSU. Du får testa, helt enkelt, om du tror på det.

Problemet med vattenkylning är att pumpen alltid avger ljud, så fläkt + pump kan aldrig bli lika tyst som enbart fläkt. Och det är bra att du räknar bort mekaniska diskar redan, för de kommer annars lägga en bakgrundsljudnivå som du aldrig kommer kunna komma under.

Jag kan rekommendera www.silentpcreview.com om du verkligen vill få råd om hur de skall configurera ett riktigt tyst system som passar för studioanvändning.

Tack för länken, har kikat på den här silverstone kylaren som verkar vara en praktiskt taget ljudlös pump, och det jag sparar på att inte behöva lägga ut på ett dyrare moderkort som stöder noctuan i mitx format täcker kostnaderna för den kylaren.

Skrivet av bigvanilla:

Vet ej om du har läst detta test, men noctua d14 är en av de absolut bästa.
http://www.nordichardware.se/Kylning/fyra-kraftfulla-processo...

Vart man än surfar så får den bara bra betyg, men den är stor så man måste kolla om den passar.

Sitter och planerar själv för ett bygge inför nästa månad. Och planerar olika byggen med just
noctuan som bas och baserar komponenterna som moderkort och minnen efter det.

Har också kollat på ett mini ITX chassi, men gillar Fractial Designs Node 304 lösning väldigt mycket.

Vet också att Noctuan skall passa, finns t.o.m video bevis på det.

Chassi: Fractal Design Node 304
Moderkort: Asus Z87I-Pro (wireless)
CPU Kylare: Noctua NH-D14 (140 × 160 × 158 mm)
Processor: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz
Minne: Crucial Ballistix Tactical LP DDR3 PC12800/1600MHz CL8 16GB RAM
PSU: XFX Black Edition P1-850B-BEFX 850W (Gold certified, 16db, 150 × 86 × 140 mm)
SSD: Samsung SSD 840 EVO 500GB
Grafikkort: Avvaktar tills Nvidad släpper nya i November. Man kan bara ha ett kort på detta moderkort.

Alternativt så blir det ett vanligt ATX bygge med Fractial Design R4 med Noctua D14, men då kommer
det att kosta lite mer och möjlighet till fler grafikkort.

Har inte bestämt mig ännu

Jo, jag har också sett det, tyvärr verkar inte z87i-pro stödja noctua kylaren enligt deras egen lista över moderkort som stöds. Impact moderkortet som kostar 600kr mer gör dock det, dock känns det som att man kan köpa vattenkylningen som enligt vad jag läst inte vispar runt lika mycket varm luft i chassit.

Jag är fortfarande lite osäker, jag ska köra ett bitfenix phenom chassi (exakt samma som prodigy chassit)

SEN undrar jag en annan grej, eftersom datorn ska flyttas rätt ofta, (anledningen till ett mini itx bygge) så undrar jag inte om det också är bättre med vattenkylning då det inte belastar moderkortet lika mycket eftersom radiatorn är fastskruvad i chassit.

Mvh

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Du verkar vara väldigt inställd på vattenkylning. Tror att det är överkurs här. CPU kommer att hamna så nära bakre utsug så att 1. Den bakre evakueringsfläkten fungerar väl som CPU-fläkt och 2. Det kommer inte "vispa runt" någon varm luft i chassit. I detta scenario skulle jag dessutom gå på en Scythe Mugen 4, som enligt SPCRs test slår allt som tar 12cm fläktar och det mesta som tar 14cm fläktar på riktigt, riktigt låga luftflöden. Dvs med fläktarna nedskruvade så lågt att de låter mindre än bakgrundsljudet i din studio.

Vad gäller din fråga om vad som är säkrast att flytta på, så får du väl själv avgöra om det är viktigast att eliminera bakgrundsljud i din studio, eller om du är mer rädd att kylaren skall lossna. Jag har faktiskt hört talas om ett fall där kylaren orsakade ett litet problem, men då var det någon som hade oturen att tappa ett skrivbord på datorn...

Permalänk
Medlem

h80 har inte direkt stor radiator, så skulle nog säga nhd14

Skrivet av Leinhart:

Jo, jag har också sett det, tyvärr verkar inte z87i-pro stödja noctua kylaren enligt deras egen lista över moderkort som stöds.

Jag har aldrig hört talas om att man kollar en lista på vilka moderkort som stöds. Man kollar ju bara vilka sockets kylarn passar med, och i princip alla kylare passar med alla vanliga sockets.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

I ett node 304 skulle jag nog nöja mig med en Scythe Mine II för ~200:- , vill man ha burken tyst kan man ju ta bort fläkten på cpukylaren helt och bara köra utblås bak i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

h80 har inte direkt stor radiator, så skulle nog säga nhd14

Jag har aldrig hört talas om att man kollar en lista på vilka moderkort som stöds. Man kollar ju bara vilka sockets kylarn passar med, och i princip alla kylare passar med alla vanliga sockets.

Postades ovan:
NOCTUAS MODERBOARD COMPABILITIES
http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products_id=34&lng=en#LGA1150_Gigabyte

Och jag ska inte ha ett node chassi utan ett bitfenix phenom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare kört med antec kulher 620 vattenkylning till min CPU. Då hade jag kylaren placerad i toppen av chassit, riktad så att den ligger horisontellt, helt utan fläkt. Ljudnivå = 0. Pumpen surrade om man lade örat mot den. Värmen stiger ju, så det blev tillräckligt med luft som passerade förbi iallafall. Fungerade tokfint till HTPC bredvid tvn!

Annars så kan du ju alltid göra så som jag gjorde, och fast med fläkt. Sen använder du speedfan och ställer in så att fläktarna går igång först vid säg 40-50 grader eller så. Då borde du ha säkerhet med om du skulle belasta med än vad den hinner kyla.

EDIT: Måste tillägga att varken min pump, eller någon jag känners pump har avgett ljud som hörs utan att man lägger örat till. En som jag känner hade problem med att luften som fanns i kylsystemet lade sig i pumpen, och då gav ifrån sig ljud, men det löste han genom att flytta kylaren högre upp så att luften steg. Och som sagt tidigare, SpeedFan är alla datornördars bästa vän!

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Skrivet av Leinhart:

Tack för länken, har kikat på den här silverstone kylaren som verkar vara en praktiskt taget ljudlös pump, och det jag sparar på att inte behöva lägga ut på ett dyrare moderkort som stöder noctuan i mitx format täcker kostnaderna för den kylaren.

Jo, jag har också sett det, tyvärr verkar inte z87i-pro stödja noctua kylaren enligt deras egen lista över moderkort som stöds. Impact moderkortet som kostar 600kr mer gör dock det, dock känns det som att man kan köpa vattenkylningen som enligt vad jag läst inte vispar runt lika mycket varm luft i chassit.

Jag är fortfarande lite osäker, jag ska köra ett bitfenix phenom chassi (exakt samma som prodigy chassit)

SEN undrar jag en annan grej, eftersom datorn ska flyttas rätt ofta, (anledningen till ett mini itx bygge) så undrar jag inte om det också är bättre med vattenkylning då det inte belastar moderkortet lika mycket eftersom radiatorn är fastskruvad i chassit.

Mvh

Men nu är det en lista som talar om vilka moderkort som de har provat på och visar om den stöds(grön bock) eller inte(rött kryss). Finns den inte med i listan så kan det fungera ändå.

En annan grej man kan testa om du vill kolla om ett moderkort funkar med noctuan d14 är ju att säka på youtube och google efter folk som har byggt detta. Hittar du någon som har lyckats att köra ihop ett specifik moderkort med noctuan så lär du också lyckats.

// Patrik

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Postades ovan:
NOCTUAS MODERBOARD COMPABILITIES
http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products_id=34&lng=en#LGA1150_Gigabyte

Och jag ska inte ha ett node chassi utan ett bitfenix phenom

Skickades från m.sweclockers.com

Stod det där att den inte passade eller var problemet bara att den inte fanns med? om den inte finns med så betyder det bara att den inte finns med på listan, inte att den inte passar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595