Snabbtitt på Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av pike2k:

EN stilla fråga.. om man hoppade på microsofts "finfina" erbjudande från win7 till win8 och därmed har en giltig win8 (pro) nyckel i sin ägo, hur i hela hälsingland går man till väga om man vill ha fatt i nerladdningsfilerna för 8.1 och inte 8.0 ?

Enligt microsoftstore är det stört omöjligt. Digital nerladdning av 8.1 är endast för nya kunder...

Vad FAN pyttemjuk ?

Edit: ringde microsoft support nu och de hade en lösning! Jag kunde ju alltid köpa 8.1 och därmen få en nerladdning av det!

Det verkar som om min 8.0 nyckel inte är giltig för 8.1, utan endast för en 8.1 upgrade

Lite omständig lösning, och har inte heller verifierat själv. Men kan vara värt att testa. http://www.winbeta.org/news/how-download-windows-81-iso-using...

Edit: Det ska tydligen gå att ladda ner ISO för 8.1 med denna generiska licens XHQ8N-C3MCJ-RQXB6-WCHYG-C9WKB, och sedan aktivera produkten med sin egna licens för 8.0.
http://superuser.com/a/661276

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Din slutsats stämmer överens med vad andra sagt. Det har dessutom inget att göra med att du uppgraderade från Win7 till Win8, utan bara att du hade Win8. Det vore förstås bättre om man kunde få tag på 8.1-nedladdning med en 8-nyckel men att det inte går är ju inget jättestort problem. Du kan ju ändå använda 8.1...

Det rapporteras problem med uppgraderingen och det förvånar mig inte. Sedan om det är rena 8.1 problem eller uppgraderingsproblem är mindre klart, men vis av egen erfarenhet vill jag helst alltid "installera rent" och jag tycker det är för jäkla illa att jag inte ens ges möjligheten!

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det är inge inställning som tar bort startskärmen.
Antingen väljer den skärm dynamiskt, eller så gör den inte det. Om win+PgUp fortfarande fungerar vet jag som sagt inte.

Någon sådan inställning finns inte för METRO. METRO dyker alltid upp på den primära skärmen om du trycker på WinKey i 8.1, dock så gick det (som sagt) att få så att den dök upp på andra skärmen genom att trycka WinKey+PgUp en gång.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

W7 blir mitt sista OS från MS som det ser ut idag.... Jag kan inte med W8 och W8.1 gör inte saken mycket bättre.

Prova med någon Ubuntuvariant och se om du gillar det. 13.10 kom precis ut.

Permalänk
Medlem

Installerade windows 8 och sen 8.1. Var tvungen att ha dator igång när jag gjorde det för tydligen var man tvungen att göra så med min version av windows 7.
Men nu när allting är installerat så ser jag att där ligger en mapp i C:\ som heter Windows.old som tar sjukt mycket plats. Den vägrar att deleta sig säger bara att man måste vara admin fast jag är det. Någon som vet hur man får bort den?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av fisk:

Någon sådan inställning finns inte för METRO. METRO dyker alltid upp på den primära skärmen om du trycker på WinKey i 8.1, dock så gick det (som sagt) att få så att den dök upp på andra skärmen genom att trycka WinKey+PgUp en gång.

Nu har jag kommit hem till 8.1 och testat inställningen i fråga. Den gör så att startskärmen hamnar på den skärm där man har ett aktivt fönster eller app, istället för att alltid hamna på primära. Men jo, möjligheten till att alltid få den på sekundära verkar tyvärr vara borta.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Installerade windows 8 och sen 8.1. Var tvungen att ha dator igång när jag gjorde det för tydligen var man tvungen att göra så med min version av windows 7.
Men nu när allting är installerat så ser jag att där ligger en mapp i C:\ som heter Windows.old som tar sjukt mycket plats. Den vägrar att deleta sig säger bara att man måste vara admin fast jag är det. Någon som vet hur man får bort den?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/how-remove-windo...

Permalänk
Medlem

Stort tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

möjligheten finns att köra med pekskärm.
jobbar vidare?
du är inte tvungen att använda pekskärm liraren.

Du missar poängen i mitt inlägg. Operativsystem har förstörts därför man valt att anpassa det för touch. M$ borde byggt två OS istället, precis som Apple. Nu sitter vi med något som inte alls fungerar för vare sig handhållna enheter eller arbetsstationer.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av frelleX:

Fick samma sak. Testade igen någon timma senare, fungerade felfritt!

5 dagar senare och fortfarande samma sak.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBEN:

De följer M$ gyllene regel: Varannan bra varannan dålig

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en scroll bar längst ned på hemskärmen som Emil inte har på videon. Hur får man bort den?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av haoko:

De följer M$ gyllene regel: Varannan bra varannan dålig

Fast nu är väl inte 8.1 ett nytt OS.. Tycker fortfarande att det suger..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Efter att ha kört Windows 8.1 i nästan en vecka så måste jag säga att den känns lättare att acceptera än vad Windows 8. Jag tror det har med de små skillnaderna och lite hur metro fungerar nu. Är man nyfiken och riktigt hatade Windows 8 så tycker jag gott det kan vara värt att testa igen om man har tid och ork över.

Skrivet av DaBone:

Fast nu är väl inte 8.1 ett nytt OS.. Tycker fortfarande att det suger..

För att inte tala om att det blir lite svårt när vi hamnar kring Windows 95 och Windows 98.

Permalänk

Jag förstår inte varför man vill ha "pekplattegränssnittet" i ett PC os, förstår inte, förstår inte, förstår inte!!! Jag använder PC och pekplattor till olika saker. MS skulle ha storsatsat på en utveckling för att komma ikapp och förbi Apple i skrivbordsläget istället, fast med bibehållen flexibilitet i oset givetvis. Om inte MS hittar på något radikalt kommer jag att byta till Linux när Windows 7 börjar vara utdaterat, alternativt OS X(!). Men jag hoppas verkligen att MS tänker om och gör det man är(var) bra på! Dela upp osen, ett för PC och ett annat för pekplattor och mobil.

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Fast nu är väl inte 8.1 ett nytt OS.. Tycker fortfarande att det suger..

Att du tycker det suger förändrar inte det faktum att det faktiskt är ett nytt operativsystem

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Att du tycker det suger förändrar inte det faktum att det faktiskt är ett nytt operativsystem

På vad sätt är det ett nytt operativsystem, mot Win 8.0?

Några nya funktioner, liten ändring här och där för att försöka göra det mer användarvänligt. Men i det hela är det samma..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

På vad sätt är det ett nytt operativsystem, mot Win 8.0?

Några nya funktioner, liten ändring här och där för att försöka göra det mer användarvänligt. Men i det hela är det samma..

Ja du har en poäng. Men jag känner ändå att det är mer än ett "service pack". Så ett nytt operativsystem, men ändå inte, skulle jag säga

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Att du orkar lägga tid på att svara så.

Du är en typisk person som klagar på personer.
Lägg ner skiten.

Om du själv läser allt så är här många som är frågande om denna fråga.
Det är det man gör på denna sida.

Har inte varit inloggad på ett tack och såg detta sent. Tack för ett gott skratt Visste inte att man kunde bli smutskastad för att man är hjälpsam nog att posta sitt svar flera gånger till folk, trots att det är snabbare för alla att bara läsa det utan att vänta på svar ytterligare gånger Men det är väl så med folk nu för tiden - man vill ha allt serverat till sig. Den personen jag svarade till första gången tackade i alla fall så glatt.

Permalänk
Medlem

Jag har en mycket enkel fråga. Jag har haft både ver 8 och nu 8.1. Innan använde jag Start8 men i och med att man kan bota direkt till desktop så har jag tagit bort det. Frågan är: var hittar jag program som jag installerat? Alltså, jag vet ju sökväg etc, men det finns ju ingen startmeny så programfoldern där är ju borta. På Metrosidan som kommer upp från winkey så listas inte programmet. Det är alltså riktiga program jag använder, inga appar eller annat trams. Kan man ställa in så motsvarigheten till programfoldern kan synas på Metrosidan?

Puss.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag måste bara säga detta. Så fruktansvärt dåligt Windows 8 metro är! Jag har detta på min dator... visst att mjukvaran och allt flyter på bra och säkert bättre än i windows 7 så är det fruktansvärt dåligt och dummifierat! Så tråkigt. Smartphones och visningsplattor kan jag se ett användningsområde men när det kommer till desktops så funkar det inte alls. Värdelöst

Linux.. nu har ni chansen.

"Startkappen" det var det mest skrattretande jag hört! Den tar dig ju dit du INTE vill! Direkt till metro skiten!
Nu hoppas jag att jag hörde fel, vad gäller libraries!? skulle de bort? Det var det jag använde för att slippa metroanimeringen!

... windows 7 here we go

Permalänk
Skrivet av nidnus:

Jag har en mycket enkel fråga. Jag har haft både ver 8 och nu 8.1. Innan använde jag Start8 men i och med att man kan bota direkt till desktop så har jag tagit bort det. Frågan är: var hittar jag program som jag installerat? Alltså, jag vet ju sökväg etc, men det finns ju ingen startmeny så programfoldern där är ju borta. På Metrosidan som kommer upp från winkey så listas inte programmet. Det är alltså riktiga program jag använder, inga appar eller annat trams. Kan man ställa in så motsvarigheten till programfoldern kan synas på Metrosidan?

Puss.

I nedre vänstra hörnet av startskärmen har du en nedåtpil i en cirkel. Tryck på den så kommer du till "All apps", där borde du se alla program, sorterat efter hur dom borde ha legat på startmenyn.

Du kan även ställa in så att du får den vyn som standard. Högerklicka på aktiitetsfältet, välj Properties -> Navigation -> Kryssa i "Show the Apps view automatically..."

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Så mycket har jag dock lyckats klurat ut på egen hand. Dessvärre saknas en drös program som innan syntes under 'vanliga startmenyn'. Alltså, de saknas nu på metro/start-sidan. Kan nämnas att jag inte har några apps installerade, det här är gamla hederliga saker. Sånt man kan starta och stänga av på egen hand osv.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Fixat min kamrats win 8 burk så nu ser den ut som win 7 funkar på samma sätt fast med lite ändringar o tillägg han är helnöjd .... kör START8 och W8HC