Permalänk
Medlem

Överklocka i5 3570K!

Hejsan Sweclockers!

Jag har läst lite olika överklocknings trådar osv osv och provat mig på att överklockat lite nu, har processorn i 4,5 Ghz och kört prime 30 min, högsta temp 74 Grader. Har Vcore på 1.260 och Offset control på 70%

Edit:
Kört prime nu i 11 timmar och 30 minuter, 1.195 Vcore @ 4,3 GHz, klarade även Intel Burn test på maximum 5 rundor innan jag startade prime.

Max temps efter 11 timmar och 30 minuters prime:
core #0: 67
core #1: 70
core #2: 68
core #3: 68

Tror ni jag lyckats med en bra klock nu?

Spec:
MSI Z77A-GD65
i5 3570K
Corsair 4x4GB 1866 Mhz 9-10-9-27
Corsair h80i

Permalänk

Ändra volten i BIOS?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ändra volten i BIOS?

Jag gör ju allt från BIOS, jag kan ändra volten i BIOS men endast om jag har OC Genie mode igång och går in under OC Genie mode OPTION, annars kan man inte ändra volten någonstans.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

MSI moderkort är jävligt jobbiga, kan inte få min att gå i energy saving när jag inte använder datorn men du måste ha oc geniie och sedan settings

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Ja? Men den går ju inte att ändra på? Klickar som fan inget händer. ända stället där jag kan ändra Volten är såhär:

Bilden längst ned är som din, klickar man där händer ingenting.

http://imgur.com/a/ifyhB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

MSI moderkort är jävligt jobbiga, kan inte få min att gå i energy saving när jag inte använder datorn men du måste ha oc geniie och sedan settings

Aa så det är rätt om jag gör så? Man måste ha OC genie igång helatiden om man vill överklocka?

Permalänk
Medlem

Får detta meddelande när jag startar datorn: http://imgur.com/QF8509A

Så här ser CPU-Z ut i medans jag kör Prime95: http://imgur.com/RZBiRZY

Permalänk
Medlem

Du ska välja raden där det står auto och trycka enter, inte raden där spänningen står i grått.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Du ska välja raden där det står auto och trycka enter, inte raden där spänningen står i grått.

Har valt raden där det står Auto och dubbelklickat, men inte provat att trycka enter. Rsar datorn och kommer igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Du ska välja raden där det står auto och trycka enter, inte raden där spänningen står i grått.

Det går inte att ändra på den där det står auto, enda stället där jag kan ändra är om jag går inne i OC genie option där jag visade förut..

Permalänk
Skrivet av cruel_:

Har valt raden där det står Auto och dubbelklickat, men inte provat att trycka enter. Rsar datorn och kommer igen.

Markera med musen och använd dig utav + och - på numpaden när du ska alternera saker i BIOS, t.ex VCore. Då behöver du inte använda dig utav OC Genie.

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokkestar:

Markera med musen och använd dig utav + och - på numpaden när du ska alternera saker i BIOS, t.ex VCore. Då behöver du inte använda dig utav OC Genie.

Seriöst, jag tror inte man kan ändra på den där över huvudtaget, har du tittat på våra printscreens?

EDIT: Det fungerade faktiskt, tack som fan Jokkestar! Nu slipper jag OC genie ))))))))

Permalänk
Medlem

Du kanske måste stänga av OC genie innan du kan ändra vcore på det vanliga sättet?

Jag måste skriva "1.25" (inte med numpad) för att ändra, enter och +/- funkar ej.

Edit: Lite för långsam med svar!

Permalänk
Skrivet av cruel_:

Seriöst, jag tror inte man kan ändra på den där över huvudtaget, har du tittat på våra printscreens?

EDIT: Det fungerade faktiskt, tack som fan Jokkestar! Nu slipper jag OC genie ))))))))

Ingen orsak!

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paradoxy:

Du kanske måste stänga av OC genie innan du kan ändra vcore på det vanliga sättet?

Jag måste skriva "1.25" (inte med numpad) för att ändra, enter och +/- funkar ej.

Edit: Lite för långsam med svar!

Aa det funkar nu, var ju bara och skriva. Jag trodde inte det funkade för inget kom upp när man klickade på den

Permalänk
Medlem

Sådär, nu ska allting fungera bra även kört lite prime ska köra ett längre test sen när jag balanserat Vcore så lågt som möjligt

EN FRÅGA, varför går inte min hastighet ned när jag är i idle? Den ligger konstant på 4500 Mhz:

Fast enligt realtemp så går jag lite upp & ned på idle, mellan 4000 och 4500

Permalänk
Skrivet av cruel_:

Aa så det är rätt om jag gör så? Man måste ha OC genie igång helatiden om man vill överklocka?

Skrivet av cruel_:

Seriöst, jag tror inte man kan ändra på den där över huvudtaget, har du tittat på våra printscreens?

EDIT: Det fungerade faktiskt, tack som fan Jokkestar! Nu slipper jag OC genie ))))))))

Nop, när jag köper nytt moderkort blir det asus rog, kassa inställningar för OC i msi bios.... man kan inte tex ha inställningar som man vill...

Men du måste ha oc genie för att oca annars får du inte bra inställningar, sen så är auto oc auto på moderkortet så du måste ställa om allt osv..

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

Nop, när jag köper nytt moderkort blir det asus rog, kassa inställningar för OC i msi bios.... man kan inte tex ha inställningar som man vill...

Men du måste ha oc genie för att oca annars får du inte bra inställningar, sen så är auto oc auto på moderkortet så du måste ställa om allt osv..

Hur menar du i sista meningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

Nop, när jag köper nytt moderkort blir det asus rog, kassa inställningar för OC i msi bios.... man kan inte tex ha inställningar som man vill...

Men du måste ha oc genie för att oca annars får du inte bra inställningar, sen så är auto oc auto på moderkortet så du måste ställa om allt osv..

Får inga inställningar i OC genie som jag inte får annars

Permalänk
Skrivet av cruel_:

Får inga inställningar i OC genie som jag inte får annars

Du har tillgång till fler inställningar om du kör manuellt, OC Genie erbjuder endast lite lättare tillvägagångssätt.

Anledningen till att den inte går i lägre hastighet i idle är för att det endast fungerar när Core Voltage är på auto och Intel C-state är aktiverat. Dessvärre har inte MSI offset voltage på sina Z77-brädor.

Personligen brukar jag köra 4.3 GHz med auto voltage, utan Turbo Boost, så den ligger i 1.6 GHz i idle och går direkt till 4.3 GHz i load.

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokkestar:

Du har tillgång till fler inställningar om du kör manuellt, OC Genie erbjuder endast lite lättare tillvägagångssätt.

Anledningen till att den inte går i lägre hastighet i idle är för att det endast fungerar när Core Voltage är på auto och Intel C-state är aktiverat. Dessvärre har inte MSI offset voltage på sina Z77-brädor.

Personligen brukar jag köra 4.3 GHz med auto voltage, utan Turbo Boost, så den ligger i 1.6 GHz i idle och går direkt till 4.3 GHz i load.

Hur bra är det med auto voltage då?

Körde prime 95 i 50 minuter förut, 4,5 Ghz och 1.260 Vcore utan några errors. Högsta temp: 76 Grader på Core #2

Ser detta bra ut tycker ni? För när jag körde Vcore 1.255 så fick jag bluescreen efter 10 sekunder i Prime.

När jag kör prime 95 kör jag bara standardinställningarna, det funkar va?
Blend Min FFT Size (in K): 8 Max FFT Size (in K) 4096
Memory to use in MB: 1600

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cruel_:

Hejsan Sweclockers!

Jag har läst lite olika överklocknings trådar osv osv och provat mig på att överklockat lite nu, har processorn i 4,5 Ghz och kört prime 30 min, högsta temp 74 Grader. Har Vcore på 1.260 och Offset control på 70%

FRÅGA:
Jag kan inte ändra Vcore någonstans om jag inte går in i Oc Genie mode och sedan in i Oc Genie Option. Ska man överklocka och ha datorn i OC genie mode? eller Ska man göra det utan? Om man ska köra utan vart fan kan jag ändra Vcore?

Spec:
MSI Z77A-GD65
i5 3570K
Corsair 4x4GB 1866 Mhz 9-10-9-27
Corsair h80i

Hej!
Härligt att du sitter på samma moderkort som jag gör.
Här har du instruktioner.

#12616980

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hej!
Härligt att du sitter på samma moderkort som jag gör.
Här har du instruktioner.

#12616980

jaa jag gillar detta moderkortet. Det är första gången jag överklockar faktiskt. Tänkte starta ett stresstest i prime sedan gå och sova och kolla till det imorgon igen.

Vad tror du om min överklock? När jag körde Vcore på 1.255 så fick jag bluescreen efter 10 sekunder i prime men funkade fint i prime 1 timme på 1.26 Vcore.

Högsta temp: 76 grader efter prime 53 minuter

Är detta en klock jag kan ha 24/7? Är det något jag ska fundera på / ändra, eller är det bara att sätta igång ett primetest nu över natten sen om allt är felfritt imorgon har jag en bra 24/7 klock?

4,5 Ghz
1.260 Vcore
75% på Vdroop offset control
XMP Enabled DDR3 1866 Mhz 9-10-9-27 1,5 V

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cruel_:

jaa jag gillar detta moderkortet. Det är första gången jag överklockar faktiskt. Tänkte starta ett stresstest i prime sedan gå och sova och kolla till det imorgon igen.

Vad tror du om min överklock? När jag körde Vcore på 1.255 så fick jag bluescreen efter 10 sekunder i prime men funkade fint i prime 1 timme på 1.26 Vcore.

Högsta temp: 76 grader efter prime 53 minuter

Är detta en klock jag kan ha 24/7? Är det något jag ska fundera på / ändra, eller är det bara att sätta igång ett primetest nu över natten sen om allt är felfritt imorgon har jag en bra 24/7 klock?

4,5 Ghz
1.260 Vcore
75% på Vdroop offset control
XMP Enabled DDR3 1866 Mhz 9-10-9-27 1,5 V

Extremt osannolikt att det är stabilit på 1.26V när det kraschar direkt på 1.255V.... Dock ser det ut som ett bra exemplar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Extremt osannolikt att det är stabilit på 1.26V när det kraschar direkt på 1.255V.... Dock ser det ut som ett bra exemplar.

Aaa okey, ja jag har nog haft tur och fått ett bra chip

Hur fortsätter jag nu då? Den klarade prime 53 min sedan stoppade jag, ska jag prova med samma settings i typ 9 timmar? Eller ska jag höja Vcore lite grann till för att vara på säkra sidan?

Vad ska jag göra David ?

OBS! Mina temps är väl okej? Allt under 85 på prime är väl okej för en 24/7 klock? Hur är det med RAM minnena kan de köras 24/7 ? De kan väl köras på 1,5 V som XMP ställer in dom på ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cruel_:

Aaa okey, ja jag har nog haft tur och fått ett bra chip

Hur fortsätter jag nu då? Den klarade prime 53 min sedan stoppade jag, ska jag prova med samma settings i typ 9 timmar? Eller ska jag höja Vcore lite grann till för att vara på säkra sidan?

Vad ska jag göra David ?

OBS! Mina temps är väl okej? Allt under 85 på prime är väl okej för en 24/7 klock? Hur är det med RAM minnena kan de köras 24/7 ? De kan väl köras på 1,5 V som XMP ställer in dom på ?

XMP har inte alltid 1.5V som inställning, mina kör 2133 11-11-11-27 @ 1.65V.

Kör Small FFT för stabilitetstest, large för Max heat (bara viktigt för att kolla gränsen). Blend är bra när man är osäker på om minnet håller.

Small FFT är vad du vill köra nu. Bara köra på tills något händer eller om du tröttnar. Det kraschade för mig @1.305V i prime efter 27h. 1.310 kraschade efter runt 2-3veckor(inte prime, utan normalanvändning). 1.315kraschade efter ca 4månader. Inga problem efter höjd spänning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

XMP har inte alltid 1.5V som inställning, mina kör 2133 11-11-11-27 @ 1.65V.

Kör Small FFT för stabilitetstest, large för Max heat (bara viktigt för att kolla gränsen). Blend är bra när man är osäker på om minnet håller.

Small FFT är vad du vill köra nu. Bara köra på tills något händer eller om du tröttnar. Det kraschade för mig @1.305V i prime efter 27h. 1.310 kraschade efter runt 2-3veckor(inte prime, utan normalanvändning). 1.315kraschade efter ca 4månader. Inga problem efter höjd spänning.

Aa okey, ofta du körde 27h i prime folk säger att det räcker med 12-24 vissa säger 6h.

Mina minnen körs iaf i 1866 9-10-9-27 @ 1.5V, så står det i bios iaf.

Ska jag prova köra test nu med de inställningarna jag har då? Small FFT tills jag vaknar imorgon? Om jag inte har crashat eller fått errors så är jag ganska safe? Och om jag får problem så höjer jag min Vcore lite bara?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cruel_:

Aa okey, ofta du körde 27h i prime folk säger att det räcker med 12-24 vissa säger 6h.

Mina minnen körs iaf i 1866 9-10-9-27 @ 1.5V, så står det i bios iaf.

Ska jag prova köra test nu med de inställningarna jag har då? Small FFT tills jag vaknar imorgon? Om jag inte har crashat eller fått errors så är jag ganska safe? Och om jag får problem så höjer jag min Vcore lite bara?

Kör SmallFFT i natt du om du slipper ha datorn igång bredvid dig Jobbigt med ljudet och framförallt värmen.
Du borde vara hyfsad safe om den klarar 12h men risken för korrupt OS finns så ha inget kritiskt på datorn. Höj gärna spänningen lite för säkerhets skull.

(Små fel som inte märks kan ackumuleras och sparas in i OS. Detta kan göra OS:et korrupt och helt enkelt krascha).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Okey så oavsett om jag kör en prime i 24h och det fungerar så kan OS:et bli korrupt när som?
Vad gör jag om jag ser en bluescreen när jag vaknar då?

BTW, har inget viktigt på min SSD ( som jag har på OS disken ) har 2 andra hårddiskar bara för lagring, där ligger de viktiga prylarna, det är safe va?
Bra settings?