Permalänk
Medlem

Kylare till 4770K

Hej,

Har nu plockat ihop min nya dator, och insåg att jag hade missat att beställa kylare till CPU:n. Satte iallafall dit originalfläkten och startade upp datorn. Efter lite 3D Mark så träffade jag dock 100C, så den fläkten är inget jag tänker stanna kvar på, dessutom låter den en hel del.
Då jag inte har någon erfarenhet inom fläkt-området så undrar jag vad ni har för förslag till min lilla metallplatta?

Relevant info:
CPU: i7 4770K 3,5GHz
MB: MSI G45 Z87
Chassi: Corsair Carbide 500R - Standardfläktar i.
Minnen: 2x Dominator Platinum - Dessa är väl relativt höga mot andra sorter
Budget: Nope

Är lite osäker på vattenkylning. Vad jag läst på så blir det ju rätt dyrt, om man nu ska byta fläktar och hålla på, samt att pumpen låter väl lite antar jag. Hur är ljudnivån på vatten jämfört med luft? Kan en luftkylare hålla samma prestanda även på en OC:ad CPU? Hur är livslängden på vattenkylning? Är väl mycket större risk att något händer med det..

Kommer antagligen peta i lite mer kräm i processorn framöver, men jag kommer väl inte maxa den direkt, så det behöver finnas utrymme att växa i.
Så om ni har förslag så är de välkomna, speciellt om ni har liknande grejer och har en fungerande kylning till det

Permalänk
Medlem

noctua nh-d14 eller liknande från be quiet eller företaget som jag glömt namnet på (kylaren heter silverarow (säkert felstavat)), det är bra tornkylare. Du kan ta slutna vattenkylnings system t.ex corsair h80i eller liknande (finns större också men de kostar mer)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxaxix:

Hej,

Har nu plockat ihop min nya dator, och insåg att jag hade missat att beställa kylare till CPU:n. Satte iallafall dit originalfläkten och startade upp datorn. Efter lite 3D Mark så träffade jag dock 100C, så den fläkten är inget jag tänker stanna kvar på, dessutom låter den en hel del.
Då jag inte har någon erfarenhet inom fläkt-området så undrar jag vad ni har för förslag till min lilla metallplatta?

Relevant info:
CPU: i7 4770K 3,5GHz
MB: MSI G45 Z87
Chassi: Corsair Carbide 500R - Standardfläktar i.
Minnen: 2x Dominator Platinum - Dessa är väl relativt höga mot andra sorter
Budget: Nope

Är lite osäker på vattenkylning. Vad jag läst på så blir det ju rätt dyrt, om man nu ska byta fläktar och hålla på, samt att pumpen låter väl lite antar jag. Hur är ljudnivån på vatten jämfört med luft? Kan en luftkylare hålla samma prestanda även på en OC:ad CPU? Hur är livslängden på vattenkylning? Är väl mycket större risk att något händer med det..

Kommer antagligen peta i lite mer kräm i processorn framöver, men jag kommer väl inte maxa den direkt, så det behöver finnas utrymme att växa i.
Så om ni har förslag så är de välkomna, speciellt om ni har liknande grejer och har en fungerande kylning till det

Noctua NH-D14
Be Quiet Dark Rock Pro 2
Phanteks PH-TC14PE

Dessa tre är alla utmärka luftkylare som fungerar mycket bra till överklockning och dessutom är väldigt tysta. För att få ut bättre prestanda/ljudnivå med vattenkylning måste du gå upp avsevärt i pris.

Permalänk
Medlem

Ja har topic`s processor och valet för mig stod mellan Noctua D14 och Corsair H100i.
Ja hade sedan tidigare en Noctua D14 till min gamla rigg med en i5a som ja varit grymt nöjd med.
Så ja valde att köra på en D14 den här vändan oxå.

Mer lr mindre helt ljudlös men kyler grymt bra.
När den väl börjar varva upp i max fart så överöstas den endå markant av mitt 7990 då
de tenderar att gå hand i hand med load på CPU o GPU för mig.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

Thermalright är aldrig dåliga.

Edit: men kan blir problem med de höga ramminnena.

Permalänk
Medlem

Kolla noga att kylaren faktiskt får plats med dina Dominator minnen, NH-D14 står det uttryckligen att inte går ihop med dem på Noctuas hemsida såvida du inte tar bort heatspreadern, fast det kan ju gälla bara de två närmaste minneplatserna. Är du osäker finns t.ex. NH-U12S som är lite mindre men fortfarande väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en i7 4770K, och jag behöll min gamla hederliga NH-D14. Det fungerar bra på 4400 MHz.
Är tämligen nöjd när det kommer till temperaturer, men det finns bättre t o m med luftkylning.
Phanteks PH-TC14PE och Thermalright Silver Arrow SB-Extreme hade jag rekommenderat i dagsläget, särskilt den sistnämnda.

Jag önskar nog att Noctua hade släppt en nyare version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxaxix:

Hej,

Har nu plockat ihop min nya dator, och insåg att jag hade missat att beställa kylare till CPU:n. Satte iallafall dit originalfläkten och startade upp datorn. Efter lite 3D Mark så träffade jag dock 100C, så den fläkten är inget jag tänker stanna kvar på, dessutom låter den en hel del.
Då jag inte har någon erfarenhet inom fläkt-området så undrar jag vad ni har för förslag till min lilla metallplatta?

Relevant info:
CPU: i7 4770K 3,5GHz
MB: MSI G45 Z87
Chassi: Corsair Carbide 500R - Standardfläktar i.
Minnen: 2x Dominator Platinum - Dessa är väl relativt höga mot andra sorter
Budget: Nope

Är lite osäker på vattenkylning. Vad jag läst på så blir det ju rätt dyrt, om man nu ska byta fläktar och hålla på, samt att pumpen låter väl lite antar jag. Hur är ljudnivån på vatten jämfört med luft? Kan en luftkylare hålla samma prestanda även på en OC:ad CPU? Hur är livslängden på vattenkylning? Är väl mycket större risk att något händer med det..

Kommer antagligen peta i lite mer kräm i processorn framöver, men jag kommer väl inte maxa den direkt, så det behöver finnas utrymme att växa i.
Så om ni har förslag så är de välkomna, speciellt om ni har liknande grejer och har en fungerande kylning till det

Om den träffar 100 grader med stock clock så bör du gå tillbaka med den, den ligger för varmt.
Jag fick byta ut min på inet när mina gjorde samma sak.
Jag kom till 4.4ghz med min 4770k på en h80i utan modifikationer, nu ligger jag på 65-70 grader på 4.6Ghz och har Deliddat (Forfarande på H80i) uppgraderar snart till "riktig" vattenkylning, så får se vad jag kommer till då!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

noctua nh-d14 eller liknande från be quiet eller företaget som jag glömt namnet på (kylaren heter silverarow (säkert felstavat)), det är bra tornkylare. Du kan ta slutna vattenkylnings system t.ex corsair h80i eller liknande (finns större också men de kostar mer)

Skrivet av Tarrgoth:

Noctua NH-D14
Be Quiet Dark Rock Pro 2
Phanteks PH-TC14PE

Dessa tre är alla utmärka luftkylare som fungerar mycket bra till överklockning och dessutom är väldigt tysta. För att få ut bättre prestanda/ljudnivå med vattenkylning måste du gå upp avsevärt i pris.

Skrivet av AndiOne:

Ja har topic`s processor och valet för mig stod mellan Noctua D14 och Corsair H100i.
Ja hade sedan tidigare en Noctua D14 till min gamla rigg med en i5a som ja varit grymt nöjd med.
Så ja valde att köra på en D14 den här vändan oxå.

Mer lr mindre helt ljudlös men kyler grymt bra.
När den väl börjar varva upp i max fart så överöstas den endå markant av mitt 7990 då
de tenderar att gå hand i hand med load på CPU o GPU för mig.

Skrivet av Imaculent:

Thermalright är aldrig dåliga.

Edit: men kan blir problem med de höga ramminnena.

Skrivet av Wh1sp:

Kolla noga att kylaren faktiskt får plats med dina Dominator minnen, NH-D14 står det uttryckligen att inte går ihop med dem på Noctuas hemsida såvida du inte tar bort heatspreadern, fast det kan ju gälla bara de två närmaste minneplatserna. Är du osäker finns t.ex. NH-U12S som är lite mindre men fortfarande väldigt bra.

Skrivet av Tigerhamster:

Jag har själv en i7 4770K, och jag behöll min gamla hederliga NH-D14. Det fungerar bra på 4400 MHz.
Är tämligen nöjd när det kommer till temperaturer, men det finns bättre t o m med luftkylning.
Phanteks PH-TC14PE och Thermalright Silver Arrow SB-Extreme hade jag rekommenderat i dagsläget, särskilt den sistnämnda.

Jag önskar nog att Noctua hade släppt en nyare version.

Skrivet av OskarW90:

Om den träffar 100 grader med stock clock så bör du gå tillbaka med den, den ligger för varmt.
Jag fick byta ut min på inet när mina gjorde samma sak.
Jag kom till 4.4ghz med min 4770k på en h80i utan modifikationer, nu ligger jag på 65-70 grader på 4.6Ghz och har Deliddat (Forfarande på H80i) uppgraderar snart till "riktig" vattenkylning, så får se vad jag kommer till då!

Dold text

Tack för förslagen, känns som jag kan använda luftkylning i alla fall! Dock så är det ju problemet med Dominator Platinum. Alla de ni föreslog går ju över RAM-minnena, vilket inte kommer funka alltså. Är det möjligt att sätta kylaren på 'fel håll'? Alltså, med fläktarna lodrätt? Ev. Flytta GPU:n då, men det är ju inte så svårt. Annars är det den NH-U12S som Wh1sp föreslog som verkar intressant, om den kan hålla samma prestanda.

Eller kan jag ta bort heatspreaders på RAM-minnena, som någon pratade om? Kommer jag få plats då, och riskerar jag något med minnena, kanske inte på stock, men om jag överklockar dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxaxix:

Dold text

Tack för förslagen, känns som jag kan använda luftkylning i alla fall! Dock så är det ju problemet med Dominator Platinum. Alla de ni föreslog går ju över RAM-minnena, vilket inte kommer funka alltså. Är det möjligt att sätta kylaren på 'fel håll'? Alltså, med fläktarna lodrätt? Ev. Flytta GPU:n då, men det är ju inte så svårt. Annars är det den NH-U12S som Wh1sp föreslog som verkar intressant, om den kan hålla samma prestanda.

Eller kan jag ta bort heatspreaders på RAM-minnena, som någon pratade om? Kommer jag få plats då, och riskerar jag något med minnena, kanske inte på stock, men om jag överklockar dem?

Kolla in NH-U12S som nämndes här men speciellt NH-U14S som kyler ännu bättre. Då kan du behåller värmespridarna på dina minnen (om de sitter i platserna 1 och 3 vilket är vanligast).

Permalänk
Medlem

Jag hade kört h100i med arctic silver mx 5 paste, lovar dig att du kommer bli 100% nöjd

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik Stjärna:

Kolla in NH-U12S som nämndes här men speciellt NH-U14S som kyler ännu bättre. Då kan du behåller värmespridarna på dina minnen (om de sitter i platserna 1 och 3 vilket är vanligast).

NH-U14S såg riktigt bra ut, fått fina omdömen också.
Har mina minnen på plats 2 och 4 om det gör någon skillnad för någon kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxaxix:

NH-U14S såg riktigt bra ut, fått fina omdömen också.
Har mina minnen på plats 2 och 4 om det gör någon skillnad för någon kylare?

Två och fyra brukar heta 1 och 3 (0-1-2-3) så det ska nog fungera jättebra

Permalänk
Medlem

Jag skulle tipsa om Antec Kühler H2o 1220, med Be-Quiet-Silent Wings på båda sidor om radiatorn, Mums.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!