Permalänk
Medlem

Byggt färdigt min dator, nu då?

Hej alla, vet att de finns tråd om de här och har sökt efter de i snart 30 min..

Men jag har idag underdagen byggt klart min egen dator, första booten och den visar meddelandet som den ska när det inte finns något att boota ifrån. Nu håller Windows på att installeras och jag undrar vad jag ska göra sen? Har för mig att jag läste på forumet att jag ska köra Prime95 eller vad det heter i 24h? Ska jag göra det? Vad mer för liknande åtgärder ska jag utföra utöver att installera alla drivrutiner och nödvändiga program som adobe osc.

Tack på förhand och förlåt för ytterligare en tråd!

(kom på nu att jag måste ändra min sign åxo!!!)

Permalänk
Medlem

Installera chipset drivers först följt av nätverk, ljud, grafik osv, sätt dig sen ner och använd din nya dator och var glad.
Prime95 använder du bara för att kontrollera att du har en stabil överklockning om du överklockat datorn (och isf använd hellre något Linpack istället för Prime95)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör installera antivirus direkt win är installerat och sedan köra klart alla win updates,.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Installera senaste och korrekta drivrutiner direkt. Installera ett sjysst antivirus (med tillhörande brandvägg eller ej)
Sedan alla windows uppdateringar och slutligen dina egna program/spel.

Permalänk
Medlem

Jag kanske alltid har gjort fel men jag installerar drivrutiner till grafikkortet sedan kör jag bara på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik Stjärna:

Jag kanske alltid har gjort fel men jag installerar drivrutiner till grafikkortet sedan kör jag bara på?

Personligen föredrar jag internet, ljud, chipset, usb3 osv - men det är jag det.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

1. Installera drivrutiner
2. Installera Windows updates
3. Spela

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Patrik Stjärna:

Jag kanske alltid har gjort fel men jag installerar drivrutiner till grafikkortet sedan kör jag bara på?

Om det är något man behöver så är det ju drivisar till nätverkskortet, utat dem brukar det bli svårt att ladda ner de senaste drivrutinerna förutsatt att man inte lagt dem på en sticka.

Med endast grafikdrivisarna känns det spontant som det tar stopp ganska fort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik Stjärna:

Jag kanske alltid har gjort fel men jag installerar drivrutiner till grafikkortet sedan kör jag bara på?

din bild är rätt relevant nu känns det som ^^ inget illa menat.

men ja chipset ljud nätverk etc är hyfsad kul o ha vissa moderkort har internet utan att man dragit in drivers dock men, rekommenderar att dra in allt ordentligt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Drivrutiner (chipset, nätverk, grafikkortet m.m.) och Windows Update, sen är det bara att tuta coh köra

Glöm inte antivirus, även om folk antagligen kommer att spamma: "Jag har aldrig använt antivirus på 50 år och det har gått bra för mig för jag installerar om min dator varje månad"... Tro mig - bättre med än utan...

Rekommenderar Avira, Avast och NOD32, bara att välja

Lade till Windows Update, även om någon skrev det innan :P
Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Ladda ner HWmonitor och kolla temperaturer är alltid det första jag gör så att jag vet att kylaren sitter ordentligt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Personligen föredrar jag internet, ljud, chipset, usb3 osv - men det är jag det.

Skrivet av plattangen:

Om det är något man behöver så är det ju drivisar till nätverkskortet, utat dem brukar det bli svårt att ladda ner de senaste drivrutinerna förutsatt att man inte lagt dem på en sticka.

Med endast grafikdrivisarna känns det spontant som det tar stopp ganska fort...

Vet inte om jag har magiska händer då... Installerar bara Windows och drivrutiner till grafikkortet och så fungerar det bara. Ljud och internet och allt annat fungerar ypperligt och jag har inte rört några drivrutiner till det

...och antivirus givetvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bordsvatten:

Glöm inte antivirus, även om folk antagligen kommer att spamma: "Jag har aldrig använt antivirus på 50 år och det har gått bra för mig för jag installerar om min dator varje månad"... Tro mig - bättre med än utan...

Rekommenderar Avira, Avast och NOD32, bara att välja

Skulle säga att om du kör win8 så räcker Windows Defender som är inbyggt. Kör du äldre version av windows kör Microsoft Security Essentials som jag tror behövs laddas ner separat. Om man dessutom scannar datorn med "spybot search and destroy" med jämna mellanrum så skulle jag säga att du lever relativt säkert. Har åtminstone räckt för mig.

Permalänk
Medlem

Ganska gammal tråd men när jag googlade så hamnade jag här så jag frågar.

Jag har aldrig byggt en dator, jag kan bygga en dator teoretiskt men det jag inte vet någon om är vad ska man göra när man har byggt datorn? Räcker det med att installera windows eller måste man hålla på och trixa så att datorn hittar moderkortet eller något liknande?

För när man köper en HDD så måste man skapa en partition så att man kan använda den men om man inte ens har installerat windows hur kan man då få HDD'n att funka? Kanske låter jättekonstigt för er som kan det här men jag vill bara veta allt och lite till innan jag börjar köpa sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Ganska gammal tråd men när jag googlade så hamnade jag här så jag frågar.

Jag har aldrig byggt en dator, jag kan bygga en dator teoretiskt men det jag inte vet någon om är vad ska man göra när man har byggt datorn? Räcker det med att installera windows eller måste man hålla på och trixa så att datorn hittar moderkortet eller något liknande?

För när man köper en HDD så måste man skapa en partition så att man kan använda den men om man inte ens har installerat windows hur kan man då få HDD'n att funka? Kanske låter jättekonstigt för er som kan det här men jag vill bara veta allt och lite till innan jag börjar köpa sakerna.

Partitioner skapas automagiskt under installationen, det är inget du behöver bry dig om. Installera alla väsentliga drivrutiner från tillverkarnas hemsidor och ta därefter ner alla windows updates.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Partitioner skapas automagiskt under installationen, det är inget du behöver bry dig om. Installera alla väsentliga drivrutiner från tillverkarnas hemsidor och ta därefter ner alla windows updates.

Så när datorn är färdigbygg så är det bara att stoppa in windows skivan och börja med installationen. Då är det enklare än vad jag trodde.