Permalänk
Medlem

Event ID: 19, OC Intel i5 2500K @ 4.3

Tjippen!

Sedan den 23 okt så har min dator börjat boota om, och Event Logen har börjat rapportera Event ID: 19 som tyder på instabil överklockning.
Nu är det ju som så att jag kört denna klockning sedan BF3 släpptes UTAN problem, Volt är Auto, ligger på 1.456v och 1.464v den pendlar mellan dessa två värden, inget där i mellan enligt CPU-Z.

jag har kört BTC & LTC Mining på denna när jag inte varit hemma, detta är en av mina riggar som inte går 24/7 utan stänger av ena GPUn när jag skall spela.
men som sagt jag inte Mine:at på denna sedan början på aug men jag misstänker att mitt nätagg har fått vad den tål.

tills nyligen hade jag HD7950 och HD7870 i denna "Spel dator" men nu när problem dök upp å Event ID:19 har loggats så tog jag ur HD7870 kortet.
efter det fick jag en reboot till sen har den lugnat ned sig. men jag misstänker att mitt klena nätagg på 650w är dött nu från FSP.
har ett nytt 700W agg i en mining rig som inte går som jag kan ta å ersätta med inga problem. å HD7870 använder jag ändå inte just nu då jag inte BTC/LTC mine längre på denna dator.

CPU kylnings info: jag kör en Tornkylare från NocTua NH-U12p (tror jag modell namnet var på kylaren, nått med 12 iaf) så temp är inga problem på CPUn iaf.
Moderkort´s modell: ASRock, P67 Extreme 4.
1x DVD-brännare
1x SSD 500GB
1x HDD 500GB (alla storage diskar på TB storlekar sitter i min FilServer då all lagring sker där.)
1x HDD 250GB (Min Linux Fedora 18 disk som jag switchar med för att byta OS i en HotSwap bay för 2.5" diskar) (nu borttagen)
1x HD7950
1x HD7870 (nu borttagen)
1x HDD 3.5" (HotSwap-bay för att kunna stoppa in en HDD vid behov, står oftast tom, men ström inkopplat)
3x 140mm fläktar kopplade på 7v för lägre rpm.

tror ni också jag har kört på gränsen lite för länge och pushat mitt nätagg förhårt?

EDIT: medans jag skrev denna post så reboota datorn om igen efter ett lite längre uppehåll, och jag blev tvungen att sänka till Stock-Clock i BIOS.

Jag hoppas det bara är nätagget å inte CPUn som tagit stryk för jag vill kunna köra på 4.3GHz OC åtminstone, Stock-Clock på 3.3 vill jag bara inte
CPUn med 3.3GHz går nu också på Auto gällande CPU Volt, nu visar CPU-Z värdet stabilt på 1.224v och det rör inte på sig alls nu som tidigare när jag skrev i början på denna post / tråd / topic. Okej bara för att jag skrev det dök den en gång till 1.216v, en gång som jag noterade.

Dock är det ju både vid 1.4v och 1.2v idle mode på CPUn!

*************************************************************
Min första fråga är nu: är jag inne på rätt spår?
Min andra fråga: vad rekommenderar ni för volt inställning Default = Auto eller fast Volt inställd och i så fall vad skall jag ställa den på för 4.3GHz det har varit den stabila hastigheten med marginal, jag kunde förut köra 4.5GHz men med reboot´s efter 3-4 timmar så jag gick ned 200mhz istället för 100mhz för att ha lite marginal, samt att det kändes bra att ha klockat 1GHz åtminstone
Min tredje fråga: Jag har kört slut på nätagget va?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Ostabil klock? Du borde stresstesta iställlet ungefär 12-24 timmar innan du säger att den är helt stabil

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Ostabil klock? Du borde stresstesta iställlet ungefär 12-24 timmar innan du säger att den är helt stabil

klocken har jag kört hårt sedan jag köpte mammakort CPU å RAM sedan September 2011, aldrig haft detta problem tidigare och aldrig haft Event ID: 19 för äns den 23 Oktober 2013, med andra ord 2 år nu. Varför skulle den balla ur nu om det inte vore att CPUn är paj / sliten eller att NätAgget inte orkar driva längre stabilt. Clockningen som sagt aldrig tidigare haft problem med @ 4.3GHz.

EDIT: och reboot sker utan någon belastning, okej om det sker när man kör BF4 eller nått när CPU loggen visade 100% CPU load konstant, men innan 23 Oktober 2013 så hade jag inga problem med det när jag körde BF4 som resulterade i CPU load 100% konstant i princip på alla 4 cores

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

klocken har jag kört hårt sedan jag köpte mammakort CPU å RAM sedan September 2011, aldrig haft detta problem tidigare och aldrig haft Event ID: 19 för äns den 23 Oktober 2013, med andra ord 2 år nu. Varför skulle den balla ur nu om det inte vore att CPUn är paj / sliten eller att NätAgget inte orkar driva längre stabilt. Clockningen som sagt aldrig tidigare haft problem med @ 4.3GHz.

Vid all slags felsökning, oavsett om det gäller bilar eller datorer, så måste man vara öppensinnad för allt.

Att din CPU nu efter 2 år kan tänkas vilja ha lite, lite mer spänning för att gå runt är inte helt orimligt.

Jag föreslår att du går in i BIOS och antingen sänker multipeln 2-3 snäpp och testkör, eller så gör du en återställning av BIOS.
Funkar den då, ja då vet du att din CPU börjar bli lite sliten.

EDIT:
Sen är ju "autovolt" sällan bra. 1.456v för 4.3GHz med i5 2500K är helt orimligt högt.
Jag får upp min i 4.6GHz med 1.3v och 4.7GHz med 1.4v

Din CPU är antagligen helt slut efter all spänning.
Du skulle ha läst på lite innan du började med överklockning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vid all slags felsökning, oavsett om det gäller bilar eller datorer, så måste man vara öppensinnad för allt.

Att din CPU nu efter 2 år kan tänkas vilja ha lite, lite mer spänning för att gå runt är inte helt orimligt.

Jag föreslår att du går in i BIOS och antingen sänker multipeln 2-3 snäpp och testkör, eller så gör du en återställning av BIOS.
Funkar den då, ja då vet du att din CPU börjar bli lite sliten.

EDIT:
Sen är ju "autovolt" sällan bra. 1.456v för 4.3GHz med i5 2500K är helt orimligt högt.
Jag får upp min i 4.6GHz med 1.3v och 4.7GHz med 1.4v

Din CPU är antagligen helt slut efter all spänning.
Du skulle ha läst på lite innan du började med överklockning...

jag skapade en tråd vid inköps tillfälle å fråga vad för volt att köra, men inga bra svar, så jag tänkte, (uppenbarligen fel) att köra Auto så ställer jag inte för högt iaf.

nåja, learing the hard way :S

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.