Intel gör NUC med 2,5-tumsplats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är en vanlig dator så klart den går att köra som NAS. Den kanske inte är ideal med tanke på den begränsade möjligheten till lagring men det är inga problem att köra den som NAS.
Ja den klarar MKV utan problem.

Färdiga NASar i budgetsegmentet klarar inte av att realtidsavkoda h.264 för de kör enkla ARM-processorer. Så huruvida det är rätt beror på hur du ska spela upp filmerna. Om du har en enhet i andra ändan som klarar av att avkoda h.264 själv så är det inga som helst problem. Min NAS kan inte heller realtidsavkoda men har inga som helst problem att streama film till min dator, min laptop, en mediaspelare och nu även en TV från Samsung som är en så kallad smartTV. Den enda prylen som idag inte klarar h.264 själv som jag känner till är Playstation 3. Ska du köra till en vanlig mediaspelare så behöver inte din NAS göra annat än att streama och det klarar alla som inte är allra billigaste skiten.

Nej, ingen mediaspelare eller så, vill bara kunna streama till laptop.
Så det spelar ingen roll om hdd är 7200 eller 5400rpm, det är alltså cpu som gäller??
Räcker med en hdd på 2tb för mig.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aaaaa:

Nej, ingen mediaspelare eller så, vill bara kunna streama till laptop.
Så det spelar ingen roll om hdd är 7200 eller 5400rpm, det är alltså cpu som gäller??
Räcker med en hdd på 2tb för mig.

Ska du streama till en laptop så borde laptopen klara det om den inte är väldigt gammal. Då behöver NASen i sig inte göra något alls med filmen mer än att föra över en fil till datorn som spelar upp den.

I en NAS har du ingen direkt nytta av 7200 rpm eftersom du inte direkt gör något som behöver så korta accesstider för att flytta filer och hårddiskarna är i sig generellt lika snabba som nätverket. I enklare NASar som till exempel den du länkade till så är det processorn i NASen som begränsar överföringshastigheten och inte hårddisken. Nu har jag inte tittat på tester på ett tag men jag får ca 40 MB/s för att processorn är långsam.

Så om enda målet är att streama film och lite andra filer till en laptop så skulle jag helt klart köpa en ren NAS och inte en NUC. Vad har du för laptop?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt vad NAS gör.
Har laptop med i5 och grafikkort som geforce 555 och 640.
Vill kunna se familjebilder och mkv som är max 5gb stor.
Utan att behöva föra över filerna till laptopen.
Så om laptop är start nog så räcker det med en klen NAS, och tvärtom om laptop är svag, stämmer det ??

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aaaaa:

Vet inte exakt vad NAS gör.
Har laptop med i5 och grafikkort som geforce 555 och 640.
Vill kunna se familjebilder och mkv som är max 5gb stor.
Utan att behöva föra över filerna till laptopen.
Så om laptop är start nog så räcker det med en klen NAS, och tvärtom om laptop är svag, stämmer det ??

De datorerna har inga som helst problem att spela upp film själva så du behöver ingen avancerad NAS.

En NAS är nätverkslagring. NAS står för Network Attached Storage. Det låter helt klart som att du ska köpa en enklare NAS från Synology med plats för två diskar. Finns ett par andra tillverkare att välja mellan i samma prisklass men Synology gör helt ok grejer och de brukar vara lätta att använda.

Det brukar gå till ungefär så här men läs igenom instruktionsboken och kolla guider på internet för exakta steg. Du monterar dina hårddiskar i NASen, kopplar in den med nätverkssladd i routern och startar NASen. Då borde den dyka upp som en nätverksenhet på din dator. Om du då klickar på den så öppnas en webläsare som ger dig ett webgränsnitt där du kan administrera din NAS. Man brukar få börja med att formatera hårddiskarna och så kan man välja om man vill köra RAID eller inte. Har du ingen koll är det enklast att skita i det. När det är klart så skulle jag rekommendera att mounta diskarnar i NASen som nätverksdisk. Det är så jag hanterar min NAS och det är smidigast. Finns en guide hur man gör här: http://windows.microsoft.com/is-is/windows7/create-a-shortcut...
Då finns den som en egen disk i utforskaren och behandlas som vilket hårddisk eller partition som helst. SÅ ska du titta på en film är det bara att klicka dig fram i utforskaren och dubbelklicka så läsas filen direkt från NASen istället för ifrån datorn. Det är så jag kör och jag tycker det är smidigast.

Som sagt så varierar exakta steg från modell till modell men Synology är så stora att du inte ska några problem med att hitta exakta guider för hur du gör. Krånglar det kan du alltid fråga i forumet för lagring här på Sweclockers så ska du se att det finns en hel hög glada nördar som kan hjälpa dig. Det finns också en uppsjö trådar om hur man ställer in sin NAS ordentligt om du söker lite.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Mycket intressant det lutar mer och mer mot en NUC, så den en vacker dag kan få ersätta nuvarande HTPC.
Ser fram emot att följa NUCs utveckling.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av beh:

Zotamendu, jag är helt med hur du tänker men det verkar som om vi har att göra med "Shejken av I/O" här. Han skulle nog gärna haft m2 interface på sin 8088. Kan vi släppa detta nu?

Bra inlägg som förde debatten vidare. Har du nått i sak att lägga in till frågan eller ville du bara ha en postning för att verka seriös i framtiden?

Skrivet av Zotamedu:

Fast om du är ute efter hög prestanda så är ju hela konceptet NUC helt fel då det är optimerat på storlek och inte prestanda. Allt i den är långsamt för att tillåta den extremt lilla formfaktorn. Att då slänga in ett högpresterande lagringsinterface låter minst sagt skevt prioriterat i en enhet som är specifikt designad för att fungera som kontorsdator eller som ersättare för vissa embedded system. Inget den är designad för att göra skulle ha nånon som helst nytta av M.2. Det vore bara en fördyrande faktor, det vill säga slöseri med pengar.

Kan läsa vad du skriver, men kan inte se nackdelen av en bättre presterande enhet.
Vad är problemet?
Stör det någon att inte disken är flaskhalsen?
Var ser ni problemet?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon76929:

Bra inlägg som förde debatten vidare. Har du nått i sak att lägga in till frågan eller ville du bara ha en postning för att verka seriös i framtiden?

Kan läsa vad du skriver, men kan inte se nackdelen av en bättre presterande enhet.
Vad är problemet?
Stör det någon att inte disken är flaskhalsen?
Var ser ni problemet?

Som vi redan sagt så är kostnaden problemet. Varför lägga flera hundra extra på något som ger noll extra i slutändan. Det kallas kapitalförstöring och är generellt en dålig idé. Men vill du prioritera e-penis för all praktisk nytta så är det väl fritt fram för dig. Fast då är detta uppenbarligen inte en produkt för dig. Du är fel målgrupp. Titta på något annat istället. Allt måste inte alltid ha maximal prestanda till varje pris. Det finns massa andra saker som är viktigt för andra användare. I det här fallet är tanken att den ska vara så liten som möjligt och samtidigt inte vara för dyr eftersom de riktar den mot konsumenter som en enkel surfdator. Rätt verktyg för rätt jobb med andra ord.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Zotamedu för svaren.
Blir en Synology istället för NUC som NAS.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Bra inlägg som förde debatten vidare. Har du nått i sak att lägga in till frågan eller ville du bara ha en postning för att verka seriös i framtiden?

Jag kan mycket väl göra ett inlägg i debatten: Du argumenterarar för förändringar i en produkt som inte står i samsvar med produktens övriga egenskaper och tänkta kundsegment.

Skrivet av anon76929:

Skönheten sitter i betraktarens öga och jag skulle välja högre prestanda. Ditt val att gå på prisbild är ju rätt för dig, men inte för mig. Man lever bara en gång så varför inte leva fullt ut den gången om man kan?

Det handlar inte om "att leva fullt ut", en fullständigt idiotisk kommentar. Att du sitter med en NUC + M.2 gör dig inte mer levande. Det jag menar är att du inte lyssnar och om det är "price-no-object" som gäller så borde du inte kanske satsa på en NUC för 2500/3000 kr över huvud taget. Det finns många som tycker det är roligt att stoppa en porschemotor i en folkvagn, men det betyder inte att folkvagnar borde säljas med porschemotorer.

På prisjakt så finns det tre SSDs med M.2 gränssnitt listade, varav ingen finns i lager. Det kommer att ta tid innna detta gränssnitt är "standard" och att släppa en produkt som kräver M.2 leder bara till massa oanvända NGFF portar i denna versionen och många frustrerade ägare av den mindre versionen som bygger på samma moderkort.

Permalänk
Medlem

God idé, så man kan återanvända en överbliven ssd.

Synd bara på två saker:

  1. Aktiv kylning. Jag vill slippa både damm och ljud.

  2. Designen. Hujedamej, så ful den är.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

En billig NUC med Bay Trail z3770 (med SATA) borde väl gå att göra nu för en billig peng, den klarar ju av 1080p och annat.

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen det här konceptet men väntar tills fläktlöshet blir möjligt. Jag hade velat ha ett slags dockningssystem så att man kunde ha med sig nucen mellan tex hem och jobb utan att behöva dra ur/sätta i 3-4 sladdar, som skulle se ut ungefär som såna där usb-dockningsstationer som finns för interna hårddiskar. En portablare lösning (om man främst jobbar vid skrivbord) än en ultrabook/hybrid och man behöver inte betala för en skärm som ändå kommer lägga av efter 3 år samt enklare att byta ut lagring och ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inte så svårt att bygga en egen dockinglösning, til denna eftersom alla portar sitter på en sida. Bara en platta, list för att styra och "skjuta in" mot en vägg där kablar sitter fast.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en 2.5" disk monterad i den. Hur kommer den ligga? Får den verkligen plats i och blockerar den då inte luftflödet?

Jag kollade på denna video som visade en NUC med 2.5" stöds och det verkade bara vara plast för kablarna till disken.

Något som har koll?