Fixed vs offset, olika temps (noob inom området)

Permalänk

Fixed vs offset, olika temps (noob inom området)

Hej!

Jag går vidare från min tidigare tråd (Koll på tempen inför klockning i5 2500k http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...) eftersom jag kommit en bra bit på vägen i min klockning nu.

Jag har köpt och skruvat dit en ny kylare (Cooler Master Hyper 212 EVO) och testade en klockning på samma offset som tidigare (+0.005) och ställde multipeln på 42 istället för 40 som tidigare, alla andra settings är kvar enligt överklockningsguiden. Resultatet var att jag kom upp i samma temperatur som med min mindre Noctua kylare som jag hade tidigare, dvs. en maxtemp på 85c i full load prime95. Vcore hamnade på 1.304 i CPU-Z

Jag testade sedan att istället köra fixed mode i bios, inga andra inställningar ändrade (turbo mode fick vara kvar på 0.004 trots att det inte stod något om den i guiden vid fixed setting). Jag satte nu vcore till 1.275

Efter att ha kört ett primetest fick jag i full load en temp enligt nedan, i idle var den högre än tidigare (ca. 40 grader mot 35 tidigare) men loadtempen är ju väldigt mycket bättre.
vcore går ju också ner från 1.275 (i skrivandes stund är den på 1.240 och 7% load)

Tidigare klockning i 4ghz enligt offset metoden (ej ändrad från standardvärden ifrån "första klocken"):

Nuvarande klockning i 4.2 ghz enligt fixed metoden (ej ändrad från standardvärden ifrån "första klocken"):

Några frågor jag har:
Hur kommer det sig att vcore sjunker när jag kör igång prime95 i fixed?
Varför blir tempen så mycket lägre?
Gör jag rätt om jag ligger kvar på det jag har nu? 18 grader kallare än när jag körde offset är ju jättebra!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NisseBrevslick:

Hej!

Några frågor jag har:
Hur kommer det sig att vcore sjunker när jag kör igång prime95 i fixed?
Varför blir tempen så mycket lägre?
Gör jag rätt om jag ligger kvar på det jag har nu? 18 grader kallare än när jag körde offset är ju jättebra!

  1. Jag vet inte säkert, men jag skulle tro att moderkortet kompenserar spänningen mer i offset-läge eftersom Vcore ligger i auto.

  2. För att spänningen är lägre.

  3. 18 grader kallare är jättebra, men du borde kunna få det bästa ur båda världar. Vcore för turbo-mode borde gå att sänka en hel del i Offsetläget. Överklockningsguiden här på Sweclockers tycker jag är riktigt bra, kolla igenom den och se om du får några tips.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:
  1. Jag vet inte säkert, men jag skulle tro att moderkortet kompenserar spänningen mer i offset-läge eftersom Vcore ligger i auto.

  2. För att spänningen är lägre.

  3. 18 grader kallare är jättebra, men du borde kunna få det bästa ur båda världar. Vcore för turbo-mode borde gå att sänka en hel del i Offsetläget. Överklockningsguiden här på Sweclockers tycker jag är riktigt bra, kolla igenom den och se om du får några tips.

Okej, men jag tror jag kör vidare på fixed mode nu så länge det är stabilt. Kanske kan testa att öka multipel eller sänka vcore värdet istället för att hitta sweetspot? för att hitta rätt i offset mode så måste jag väl sätta -0.15 eller nåt sånt antar jag? för spänningen gick ner till 1.7 i fixed mode som jag kör nu och steg till 1.304 i offset mode under load.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2