Bygga en spel dator, Intel Core i7 4-Gen?

Permalänk

Bygga en spel dator, Intel Core i7 4-Gen?

Hej

Jag tänker bygga en ny dator till mig och tänker vill ha en framtidssäker dator för bland annat krävande program och spel som BF4 m.m. Detta hade jag tänkt mig:

  1. 1,) Silverstone Raven RV02B-E

  2. 2,) Corsair HX750 v2 750W

  3. 3,) Asus Z87-Pro

  4. 4,) Intel Core i7 4770K 3,50GHz Socket 1150 Box

  5. 5,) Noctua NH-D14

  6. 6,) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC19200/2400MHz CL10 2x4GB

  7. 7,) Asus GeForce GTX770-DC2OC-2GD5 2GB

Lite om det jag har tänkt att bygga

Tanken är inte att överklocka till en början utan den ska klara det senare. Reservation för hur mycket det faktiskt går att överklocka CPU:n ocg moderkort inkl minnen vilket man aldrig vet!?

Idag har jag datorn:

  1. 1,) Asus P8Z68-V GEN 3

  2. 2,) Intel i5-2500K

  3. 3,) Noctua NH-D14

  4. 4,) Corsair CML8GX3M2A1600C9

  5. 5,) Asus ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5

  6. 6,) SSD disk från Corsair

Frågor:
A,)
Om man ska bygga nytt idag är Intel Haswell ett bra alternatil framför IB eller SB?

B,)
Finns det något mer prisvärt moderkort än det jag valt till mitt Core i7-Gen4 system?

C,)
Idag har jag Noctua NH-D14 och minnena Corsair CML8GX3M2A1600C9 i Low profile. Hastigheten är 1600 MHz men nu med bygge vill jag gå upp till 2400MHz men är det värt det?

D,)
CPU fläkten Noctua NH-D14 verkar vara det som gäller idag och då måste jag ha Low profile men jag hittar inga minnen liknande Corsair CML8GX3M2A1600C9 i Low profile fast med 2400 MHz?

E,)
Vad för SSD rekommenderar ni och är det värt att köpa ny SSD idag då mina SSD är 2 år? (Kan annars flytta över till den nya datorn och spara lite:) )

Om någon vet med sig att mina komponenter finns som ett uppgraderingspaket är ni välkomna att skriva det!

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

B) Håller själv på att planera ett nytt bygge som är ganska likt dig. Jag har bl.a. stället en fråga om vilket moderkort som är bäst av Asus Z87 Pro och MSI MPOWER. Eftersom båda passar Noctua D14. Så det är kanske ett alternativ? Men klarar du dig utan wireless så finns det säkert billigare kort. Jag har det dock som ett krav.
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1247837-msi-mpower-...

C) Vet ej, men BF4 skall det vara märkbart tyderligen. Kanske blir mer betydelse i framtiden än vad det är i dag.

D) Minnen som skall vara kompitibla med Noctua D14 får vara max 44m höga. Vanliga Corsair Vengeance Pro Red DDR3 PC19200/2400MHz CL11 2x8GB är exakt 44mm, så passar precis. Men jag tycker att det är för nätt inpå. Så jag har kikat på dessa Kingston HyperX Beast 32GB DDR3 PC-19200 2400MHz CL11 XMP. Tror de finns i 16GB också och dessa är 41,6mm höga och då har du några mm i alla fall.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165727-kingston_hyper...

Alla XMS3 minnen från Corsair funkar också, men jag har haft svårt att hitta minnen med höga hastigeheter i märkerna corsair och curcial som var mitt första hands val. Men dessa kingston ovan har fått bra betyg.

Minnen som är kompatibla med noctua d14:
http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_ram_gen&prod...

Moderkort som är kompatibla med noctua d14:
http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products...

E) Bästa SSD är väl Samsungs Evo modeller.

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att det inte är värt att uppgradera från 2500k till haswell och hade i ditt fall väntat till en kommande generation, men det är kanske bara jag. För att besvara några av dina frågor:

A) Haswell är ju en nya platform så jag hade valt den, känns lite mer framtidssäkert även om IB och SB är bra båda två.

C) Det har ju snackats lite om att BF4 ska "älska snabba minnen" osv men tvivlar på att det gör så stor skillnad. SweC skulle väl kolla på det i någon kommande test/artikel om jag inte minns fel så du skulle kunna vänta och se vad de säger. Jag hade behållt dina 1600MHz istället för att köpa nya. Du sparar pengar samtidigt som du slipper leta efter nya lågprofilsminnen.

E) Samsungs Evo hade jag valt (trots att jag har Kingston själv ).

Om du funderar på att köra SLI i framtiden så ta ett lite större nätagg redan nu eftersom GTX 770 drar ca 400W ensamt. En följdfråga dock, varför inte överklocka direkt? Du har en bra kylare så det är bara att kötta på ju.

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Personligen så tycker jag att det inte är värt att uppgradera från 2500k till haswell och hade i ditt fall väntat till en kommande generation, men det är kanske bara jag. För att besvara några av dina frågor:

A) Haswell är ju en nya platform så jag hade valt den, känns lite mer framtidssäkert även om IB och SB är bra båda två.

C) Det har ju snackats lite om att BF4 ska "älska snabba minnen" osv men tvivlar på att det gör så stor skillnad. SweC skulle väl kolla på det i någon kommande test/artikel om jag inte minns fel så du skulle kunna vänta och se vad de säger. Jag hade behållt dina 1600MHz istället för att köpa nya. Du sparar pengar samtidigt som du slipper leta efter nya lågprofilsminnen.

E) Samsungs Evo hade jag valt (trots att jag har Kingston själv ).

Om du funderar på att köra SLI i framtiden så ta ett lite större nätagg redan nu eftersom GTX 770 drar ca 400W ensamt. En följdfråga dock, varför inte överklocka direkt? Du har en bra kylare så det är bara att kötta på ju.

Tack för svaren

Jag kör nu med OC på 4,2GHz från 3,3GHz så mina D14 gör verkligen sitt jobb då min temps bra i OC. Min syrra ska få datorn och jag ska inte bygga än sämre än vad jag har gjort då jag byggde denna, jag idag har!

1600 eller 2400MHz kanske inte gör sådan skillnad mer än vad 16GB gör, kanske ska köpa 16GB med 1600MHz och köra på samma minnen jag idag har?

Dessa fungerar fint i OC och med D14!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Entusiast
Skrivet av freddehboy:

Tack för svaren

Jag kör nu med OC på 4,2GHz från 3,3GHz så mina D14 gör verkligen sitt jobb då min temps bra i OC. Min syrra ska få datorn och jag ska inte bygga än sämre än vad jag har gjort då jag byggde denna, jag idag har!

1600 eller 2400MHz kanske inte gör sådan skillnad mer än vad 16GB gör, kanske ska köpa 16GB med 1600MHz och köra på samma minnen jag idag har?

Dessa fungerar fint i OC och med D14!

Vilket monster till dator din syrra kommer få då säger jag bara, jag hoppas att den inte är gratis?!
Att byta ut 2500K är urbota dumt då den enkelt klarar av alla moderna i spel i 60Hz och speciellt med överklockning som du har gjort.

Jag tycker att du behåller allting i din befintliga dator förutom grafikkortet, köper R9 290X/GTX 780 eller kommande GTX 780 Ti och så är du back on track igen

SSD's ska hålla i cirka 10+ år och snabbheten mellan olika SSD's är väldigt låg.

Om du har 8GB RAM som jag tror att "CML8GX3M2A1600C9" innebär så är det också top notch för de senaste spelen och absolut ingenting som behöver uppgraderas för spelsyften.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Vilket monster till dator din syrra kommer få då säger jag bara, jag hoppas att den inte är gratis?!
Att byta ut 2500K är urbota dumt då den enkelt klarar av alla moderna i spel i 60Hz och speciellt med överklockning som du har gjort.

Jag tycker att du behåller allting i din befintliga dator förutom grafikkortet, köper R9 290X/GTX 780 eller kommande GTX 780 Ti och så är du back on track igen

SSD's ska hålla i cirka 10+ år och snabbheten mellan olika SSD's är väldigt låg.

Om du har 8GB RAM som jag tror att "CML8GX3M2A1600C9" innebär så är det också top notch för de senaste spelen och absolut ingenting som behöver uppgraderas för spelsyften.

Gratis?? Nhä du jag får mer än väl betalt för denna dator

Aja Jag bygger nytt och behöver en dator själv. Haswelll är det man ska satsa på om man vill ha hänga med ett tag?

Då är också frågan i7 eller om i5 räcker, i7:an kanske är mer allround och i5 mer riktad mot spel?

Hur står Haswell i OC sammanhang?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Entusiast
Skrivet av freddehboy:

Gratis?? Nhä du jag får mer än väl betalt för denna dator

Aja Jag bygger nytt och behöver en dator själv. Haswelll är det man ska satsa på om man vill ha hänga med ett tag?

Då är också frågan i7 eller om i5 räcker, i7:an kanske är mer allround och i5 mer riktad mot spel?

Hur står Haswell i OC sammanhang?

Tyvärr ganska dåligt i OC-sammanhang.
Det är såhär:

Ivy Bridge har cirka 10% högre IPC än Sandy Bridge och klockar aningen sämre än Sandy Bridge.
Haswell har i sin tur cirka 5% högre IPC än Ivy Bridge men klockar likt Ivy Bridge.

Alltså så kan en "dålig" Haswell-CPU som alltså inte klockar så högt vara sämre än en "bra" Sandy Bridge och det säger ju lite om hur små prestandaskillnaderna är mellan Sandy Bridge och Haswell egentligen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Hmmm om man inte ska överklocka men vill vara framtidssäker är det i7/i5 gen4 med socket 1150 eller en gen 3 cpu som gäller i ett nybygge?
Vilken cpu är då bäst? Om man ser på priser så skiljer det inte alls!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Ang.... grafikkort så ska jag välja nytt och jag väljer mellan:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2021621
eller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1952152

Idag har jag Asus ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 men den ny kostar 4000:- något jag inte vill betala!
Får jag bättre kort med GTX 760/770 trots prisskillnaden eller har det blivit billigare idag att göra bättre kort?

Valet står i så fall mellan gtx760 eller gtx770. 770 drar mer ström än 760 till ingen större prestanda vinst!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Ang.... grafikkort så ska jag välja nytt och jag väljer mellan:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2021621
eller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1952152

Idag har jag Asus ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 men den ny kostar 4000:- något jag inte vill betala!
Får jag bättre kort med GTX 760/770 trots prisskillnaden eller har det blivit billigare idag att göra bättre kort?

Valet står i så fall mellan gtx760 eller gtx770. 770 drar mer ström än 760 till ingen större prestanda vinst!

GTX 770 kommer väl prissänkas nu också så värt att kolla upp den. Du borde kolla på ett R9-280x också, exempelvis detta kortet då det är ett mycket prisvärt och presterar lika bra som ett GTX 770 i många tester.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt en Intel Core i7 4820K istället för en 4770K för att slippa få en 4770K med dålig IHS.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

GTX 770 kommer väl prissänkas nu också så värt att kolla upp den. Du borde kolla på ett R9-280x också, exempelvis detta kortet då det är ett mycket prisvärt och presterar lika bra som ett GTX 770 i många tester.

Hej

Hmmn du satte griller i huvudet nu

Jag har alltid kört Navidia Geeforce xxxx men är det någon begränsning som skillnad mellan Geeforce mot Radeon?

Dessa kort står det mellan:

1,)
Asus GeForce GTX770-DC2OC-2GD5 2GB

2,)
Sapphire Radeon R9 280X Vapor-X OC HDMI DisplayPort Dual-DVI 3GB

3,)
Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC HDMI DisplayPort Dual-DVI 3GB

Kan väll säga att jag kör med Matrox THGO2 digital med 3x 22" på 5040x1050 i upplösning och då är minne rätt bra att ha inte sant?

Gjorde en jämförelse där Radeon R9 xxxx drar mer ström än vad gtx 760 gör men är det så i verkligheten?

Hur ligger det till med RAM minnet mellan moderkortet och grafikkortet? (Jag ska ha 8GB ram)!

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Skrivet av Citrona:

Jag hade nog köpt en Intel Core i7 4820K istället för en 4770K för att slippa få en 4770K med dålig IHS.

Vad menar du mer exakt?

Gäller detta vid överklockningar?

Har alla Haswell en IHS? Om jag inte såg fel har det att göra med kylpasta mellan kärnorna och kylplattan fast ihs är förmonterad?

Priserna är nästan detsamma oavsett om det gäller SB, IB eller Haswell ooch om man bygger nytt vill man få något som man kan uppgradera t.ex. till ny CPU. Att man får en toppen dator med SB tvivlar jag inte på men är det någon ide?

Menar kommer socket 1155 att hänga med ett tag till eller är det socket 2011 som gäller om man vill komma från ihs, om det är som jag tror?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Vad menar du mer exakt?

Gäller detta vid överklockningar?

2011 Plattformen är högprestanda och kommer klara av mer beräkningar och Pci lanes. Så ska man ha
3 grafikkort så kommer inte processorn eller moderkortet begränsa detta.

Självklart är 4820K mycket bättre prestanda en 4770K om man jämför ren prestanda på processorn.

Men moderkorten är desto dyrare men skulla jag bygga idag så hade jag nog satsar på denna plattform om man ska bygga idag och
lär räcka många år framåt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Hmmn du satte griller i huvudet nu

Jag har alltid kört Navidia Geeforce xxxx men är det någon begränsning som skillnad mellan Geeforce mot Radeon?

Dessa kort står det mellan:

1,)
Asus GeForce GTX770-DC2OC-2GD5 2GB

2,)
Sapphire Radeon R9 280X Vapor-X OC HDMI DisplayPort Dual-DVI 3GB

3,)
Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC HDMI DisplayPort Dual-DVI 3GB

Kan väll säga att jag kör med Matrox THGO2 digital med 3x 22" på 5040x1050 i upplösning och då är minne rätt bra att ha inte sant?

Gjorde en jämförelse där Radeon R9 xxxx drar mer ström än vad gtx 760 gör men är det så i verkligheten?

Hur ligger det till med RAM minnet mellan moderkortet och grafikkortet? (Jag ska ha 8GB ram)!

Mvh Fredrik

Haka inte upp dig på nVidia/Radeon och märket i sig. Att hålla sig till ett visst märke kan ha stora begränsningar i många sammanhang. Våga titta och köpa annat! Inet har dock mycket bra priser på sina nvidia kort nu så kolla din denna länken och scrolla ner lite. Ja om du kör på flera skärmar så lär du behöva mer grafikminne, helt korrekt. Hur mycket har jag ingen koll på men kolla några tester så lär du få reda på ungefär vad spelen kräver i högre upplösningar. Angående strömförbrukningen så varierar det helt från kort till kort (modell och tillverkare).
Vad menar du med minnet? Jag kör 8GB (2x4GB) och ser ingen begränsning i det för allt jag gör med min dator, men visst om du vill vara framtidssäker så kan du ju kolla direkt på 2x8GB. Alltid en pengafråga i slutändan.

Edit: Trots prissänkningen på nVidias kort hade jag nog starkt kollat på ett 280x med en eftermarknadskylare (exempelvis MSI's twinfrozer) då du får 3GB istället för 2GB minne för i princip samma pris (t.o.m en hundring billigare än MSI'S GTX770). Mycket prisvärt och personligen älskar jag deras kylare. Både snygg, effektiv och tyst!

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

2011 Plattformen är högprestanda och kommer klara av mer beräkningar och Pci lanes. Så ska man ha
3 grafikkort så kommer inte processorn eller moderkortet begränsa detta.

Självklart är 4820K mycket bättre prestanda en 4770K om man jämför ren prestanda på processorn.

Men moderkorten är desto dyrare men skulla jag bygga idag så hade jag nog satsar på denna plattform om man ska bygga idag och
lär räcka många år framåt.

Det blir tusen upp för socket 2011 moderkort men är prestandan värd priset?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av freddehboy:

Det blir tusen upp för socket 2011 moderkort men är prestandan värd priset?

Om du köper min dator så är det värt det men att investera nytt i 2011 nej det är det inte enligt prestanda per krona .

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Det blir tusen upp för socket 2011 moderkort men är prestandan värd priset?

Frågan är väl snarare om du vill ha prestandan eller inte, behöver du den verkligen? Gör du det inte och tycker det är dyrt så är svaret inte allt för oväntat nej.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Pliffe:

Frågan är väl snarare om du vill ha prestandan eller inte, behöver du den verkligen? Gör du det inte och tycker det är dyrt så är svaret inte allt för oväntat nej.

Priset per krona säger att det ej är värt det. Jag tycker endast 2011 i dagens läge är värt om man köper en 3930k/3960x/4930 begagnad inget annat. Min dator är upp för grab då jag själv märkt vad fan ska jag med 6 kärnor och 12 trådar till?=

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Det har ju nämnts redan, men det finns ingen större prestandaanledning att bygga en helt ny burk. Nytt grafikkort skulle räcka mycket väl för spelbruk...
Men om du nu redan lovat bort den nuvarande burken så får du väl stå ditt kast då

Skrivet av Fatmajk:

Om du funderar på att köra SLI i framtiden så ta ett lite större nätagg redan nu eftersom GTX 770 drar ca 400W ensamt.

Eeeh, say what? En klockad hel dator med ett 770 drar nått i stil med 400W från väggen. Kortet i sig drar påtagligt mindre än så. TDP för kortet är 230W som referens.
Fast visst, 750 är ändå undre gränsen för vad jag skulle våga rekommendera ...

Skrivet av Jonas79:

Självklart är 4820K mycket bättre prestanda en 4770K om man jämför ren prestanda på processorn.

Källa på det? Jag har bara skummat lite i forumet och vad jag läst så verkar inte prestandan påtagligt snabbare än 4770k i de flesta praktiska fall ? 4820k kan mycket väl gå att klocka högre dock, men frågan är om det är värt att gå till 2011 plattformen baserat på det.
Siktar man på fler än två grafikkort, eller om man faktiskt har behov av en processor med fler än fyra kärnor skulle jag förstå 2011 rekommendationen bättre.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Eeeh, say what? En klockad hel dator med ett 770 drar nått i stil med 400W från väggen. Kortet i sig drar påtagligt mindre än så. TDP för kortet är 230W som referens.
Fast visst, 750 är ändå undre gränsen för vad jag skulle våga rekommendera

Förlåt, formulerade mig väldigt dåligt. Det stämmer. Dock så håller jag fast vid, precis som du säger att 750W är i minsta laget. Jag hade själv valt ett större nätagg med GTX770 SLI om nu det var aktuellt för TS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej

Det jag valt:
Chassi:
Silverstone Raven RV02B-E (Svart/Transparent)

Nätdel:
Corsair HX850 v2 850W

Moderkort:
Asus Z87-Pro eller Asus P8Z77-V Pro

CPU:
Ivy Bridge - Intel Core i5 3570K / Intel Core i7 3770K
Haswell - Intel Core i5 4670K / Intel Core i7 4770K

CPU Fläkt:
Noctua NH-D14

RAM:
CML8GX3M2A1600C9

Grafikkort:
Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC HDMI DisplayPort Dual-DVI 3GB

Frågor:
Chassi:
Jag önskar att köra med temperaturstyrda 180 mm fläktar istället för de standard! Finns det och vad rekommenderas?

Nätdel:
Räcker 850W för sli?

Räcker 750W om man bara ska köra med ett grafikkort?

Moderkort och CPU:
Valet står mellan Ivy Bridge eller Haswell!

Sedan är det om man ska ha i5 eller i7 men kommer mest ha datorn till spel och inte så krävande program som CAD m.m. i5 kanske räcker?

Sandy Bridge är väl påväg ut och inte värt att bygga när man bygger nytt idag? Om man inte i första hand ska överklocka är väll en Haswell det man ska bygga med? Hur går Haswell och överklocka med en bra kylare likt Noctua NH-D14?

Jag går på grafikkortet med 3GB minne

Återstår bara att avgöra vilket intel system man ska köra!?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Hej

Nu har jag kommit fram till ett Intel Socket-2011 system med följande:

  • Chassi - SILVERSTONE Fortress - FT02S

  • Nätdel - Corsair HX850 v2 850W

  • Moderkort - Asus X79-Deluxe

  • CPU / Heatsink - Intel Core i7 4820K 3,7GHz / Noctua NH-D14

  • RAM - Corsair Vengeance Low Profile (CML16GX3M4A1600C9) = 16 GB

  • Grafikkort - Asus GeForce GTX780-DC2OC-3GD5 3GB

Jag vill också att de 3 180mm fläktarna på botten ska styras av moderkortet och behöver få råd om vad man ska köpa?

De ska vara tysta och fungera i chassit!

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Jag har fingret på beställaknappen till nästan samma lista som du, jag tänkte dock kyla cpu med en corsair Hydro H110 samt köra två SSD i Raid och hälften RAM mot dig. Bra läsning i denna tråd. Jag landar på ca 15k för att smeka egot. Ärligt borde även jag nöja mig med ett nytt graffe.. Fast då har jag inget att skruva på i jul. :/

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |