Permalänk

AMD FX8350 v-core drops.

Tjenare!
Jag har läst runt lite på olika forum för att försöka få fixat mina v-core dropps som jag har fått på min AMD FX8350. Det började med att jag försökte stream CS:GO i 720p@60fps, märkte att när jag försökte köra i den "kvaliten" så lite då och då ingame droppade min fps från 300>50 i ungefär 5-15 sekunder. (Olika lång tid varje gång) Lekte runt med lite inställningar för att försöka få det att funka utan någon lycka.
Efter många om och men köpte jag mig ett capturecard (Avermedia Live Gamer HD c985), det löste INTE mitt problem och efter jag suttit x antal timmar med att försöka fixa det så fick jag tag på supporten på OBS (programmet jag streamar med), han hjälpte mig och gick igenom alla möjliga inställningar med mig men inget funkade...vi testade att stänga av capturecardet och köra på standard och wihoow, helt plötsligt funkade det...i knappt 24timmar sedan började problemen igen och jag vände mig till flera forum för att försöka få hjälp eftersom då antog jag att det måste vara något hårdvaru fel.
Laddade ner HWMonitor och såg att min VCORE droppade från 1.418V>0.900V precis varje gång när lagget ingame började. Läste runt en stund till på forumen och hittade det faktum att FX processorerna tydligen är rätt värme känsliga så jag bestämde mig med att vänta med att streama innan jag fixat riktig kylning. Men NU helt plötsligt så har v-coren börjat droppa även när jag inte streamar, vilket den inte gjorde förut.

Som jag har skrivit tidigare i min post så har jag läst igenom lite trådar på forum att FX seriens processorer är väldigt mycket mer känsliga än t.ex. intels 3770. Just nu sitter jag med fläkten jag fick med när jag köpte processorn och ett rätt trångt chassi, så jag hade tänkt testa 212 EVO + Fractual design define r4 chassit och se om detta kan hjälpa kylan och luftflödet.

Nu till mina egentliga frågor:
1. Jag har sett en del andra trådar med personer som haft samma problem, köpt just 212 EVO och R4 chassit och det har inte hjälpt dom ändå, några tankar om vad man skulle kunna göra mer isf?

2. Någonting annat jag kan testa Innan jag köper de nya delarna?

Jag har testat:
*Stänga av quiet'n'cool i BIOS.
*Stänga av cpu-turbo saken i BIOS.
*Växlat mellan High performance>balanced mode i windows.
*Öppnat sidan på mitt chassi och ställt en stor fläkt brevid, det sänkte mina temperaturer overall men det blev ingen skillnad med vcore dropsen.
*Aero on/off.
*Förmodligen en hel del mer som jag inte kan komma och tänka på just nu.

Alla tankar, tips och tricks som ni kan komma på skulle jag verkligen uppskatta!
MVH westy!

PS. Fick tipset på ett annat forum att testa Disablea core-parking, även testa att sätta igång LLC >när jag skaffat riktiga kylet< så om någon hade det i tankarna så ligger det redan på min to-do-list

Permalänk
Medlem

Vad har du för temperaturer då?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

CPU: Peakar på 72*c
GPU: Peakar på 82*c
Overall temp i datorn: ca 30-45*c
(Detta enligt HWMonitor vilket jag läst i x antal trådar kan vara lite scetchy ibland och vissa har haft felvisningar på upp till 10*c så CPUN kan lika gärna vara 82*c på peaken....vet dock inte vilket annat program som är mer accurate som jag kan testa =/ )

Permalänk
Medlem

Behöver veta vad du har för moderkort samt om du har överklockat processorn något.

Tycks även vara så att din CPU är väldigt varm, från vad jag har hört så bör inte tempen överskrida 60 grader under load i stock speeds.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Låter varmt! Enligt AMD ska högsta temp på hela CPU vara 61 grader för FX.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1198736-hur-hog-temp-med-fx-8350-a/

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Skrivet av nicke505:

Behöver veta vad du har för moderkort samt om du har överklockat processorn något.

Tycks även vara så att din CPU är väldigt varm, från vad jag har hört så bör inte tempen överskrida 60 grader under load i stock speeds.

Skrivet av heeet:

Gäller för package, annars är det 72 om jag inte minns fel.

Oavsett så är det högt, eftersom det ligger på gränsen.

TS: använder du stockkylare? Har du överklockat?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av westy1337:

CPU: Peakar på 72*c
GPU: Peakar på 82*c
Overall temp i datorn: ca 30-45*c
(Detta enligt HWMonitor vilket jag läst i x antal trådar kan vara lite scetchy ibland och vissa har haft felvisningar på upp till 10*c så CPUN kan lika gärna vara 82*c på peaken....vet dock inte vilket annat program som är mer accurate som jag kan testa =/ )

Är det på CPU-temp eller på CORE-temp, det är det sistnämnda du ska titta på i HW-Monitor! CPU-temp är om du tittar på trädstruktturen kopplat på moderkortet, och är just en givare i moderkortets sockel för cpu. Den kan skilja rätt mycket från CORE.

Permalänk
Skrivet av westy1337:

CPU: Peakar på 72*c
GPU: Peakar på 82*c
Overall temp i datorn: ca 30-45*c
(Detta enligt HWMonitor vilket jag läst i x antal trådar kan vara lite scetchy ibland och vissa har haft felvisningar på upp till 10*c så CPUN kan lika gärna vara 82*c på peaken....vet dock inte vilket annat program som är mer accurate som jag kan testa =/ )

Du har inte problem med Vcore, du har problem med temperatur. Skulle inte din vcore droppa, så skulle du få betydligt större problem än så.

Skaffa bättre kylning! Byt kylpasta, fyll på vatten, använd inte stockkylare... etc.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk

#4
Moderkort vet jag inte i huvudet vilket jag har men kan uppdatera posten ikväll när jag kommit hem från jobbet. Jag har INTE överklockat någonting.

Mjo va jag har läst så ligger FX seriens vägg på 70*c, vilket jag då har träffat, men som sagt har även läst trådar där folk köpt t.ex. en EVO 212 + R4 chassi och gått ner till ~55*c max temp och ändå har kvar sina vcore-drops.

Permalänk

#6
Japp stockkylare, inget överklockat!

Permalänk
Medlem

cpu på 72C är på tok för högt!
även om det nu är socket temp du har läst av (cpu temp i HWMon) så är det vad MAX temp får vara där,
om det är den riktiga cpu tempen (core temp i HWMon) så ligger du 10C över MAX temp.

Du måste skaffa bättre kylning alt, dra ner till stock speed om du har överklockat, det är lösningen på dina problem.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

#7
Vet inte om vilken version jag har på HWMonitor (borde ha den senaste eftersom jag tankade det i lördags) och om det skiljer sig på versionerna men i den versionen jag har så visas det bara EN temp på CPUn.

Permalänk

#8
Okej, men graderna har ju knappast höjts på en dag?
Som sagt, jag kopplade in ett capturecard, efter jag tog ut det droppar det även när jag inte streamar.

Innan capturecard: Drop när spel+stream är igång, endast stream ingen dropp, endast spel inget dropp.

Efter capturecard: Drop även när jag bara spelar.

Jag tror inte direkt graderna ändrat sig i datorn såpass mycket efter ett typ...12timmar användande av capture-card.

Permalänk

#11
Okok, som sagt, jag ska köpa mig en EVO 212 och r4-chassi (fått väldigt många rekomendationer på det) men har även läst fler trådar om folk som haft samma problem, köpt dom sakerna, och fortfarande har problemet kvar.

Det verkar lixom vara en 50/50 att det blir bättre eller att problemet kvarstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av westy1337:

#7
Vet inte om vilken version jag har på HWMonitor (borde ha den senaste eftersom jag tankade det i lördags) och om det skiljer sig på versionerna men i den versionen jag har så visas det bara EN temp på CPUn.

Nej, men det finns bara ett temperaturvärde som heter CPU! Och det är inte det värdet du skall gå efter i HW-Monitor! Titta på trädstrukturen för hårdvaran i vänsterkanten. För processor visas temp per CORE (kärna). Något missvisande eftersom AMD bara har en givare för alla kärnor.

Permalänk

#15
Ok, jag har sett lite prints på folk som ser varje core's temp och har inte själv sett detta...ska kolla igen när jag kommer hem men på samma ställe som core tempsen ligger på printsen ligger det inte hos mig i HWmonitor iaf

Permalänk

Hemma nu och kollar på HWMonitor finns bara "Package temp" på cpu. Print här: http://www.ladda-upp.se/bilder/aiucakhaqhptim/
Det är allt som står...

Permalänk

Ska åka ner till inet och handla EVO 212 + R4 chassit idag, kommer med update om det funkar eller inte i efterhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av westy1337:

Hemma nu och kollar på HWMonitor finns bara "Package temp" på cpu. Print här: http://www.ladda-upp.se/bilder/aiucakhaqhptim/
Det är allt som står...

Ja det ser tydligen ut så i nyaste versionen, det är den rätta avläsningen som du nämner. På vissa moderkort presenterar HW-Monitor TMPIN1 på moderkortet som "CPU-Temp". Vanligtvis skiljer den sig med 5-10C från den temperaturen som i din screen visas som Package på CPU, när man kör med stockkylning. Så man undrar ju om siffrorna stämmer, å andra sidan äger jag ingen Bulldozer själv så det kanske rent av skiljer sig från tidigare Phenom på den punkten. En del moderkort behöver ibland en uppdatering av BIOS/UEFI för att tempen skall beräknas rätt i mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av westy1337:

Ska åka ner till inet och handla EVO 212 + R4 chassit idag, kommer med update om det funkar eller inte i efterhand

Istället för att skriva #1, #2 så finns det en "Citera" knapp längst ner på det inlägget, ett tips

Permalänk
Medlem

jag hade problem med att min fx8350 blev väldigt varm jag med. Köpte en evo 212, vips så vart mina problem borta!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Om min 8350 blev 70°c+ så skulle jag få panik.
Min ligger på 35~°c idle, 50-55~°c full load, och jag tycker det är på smärtgränsen.

Permalänk

Nu har jag köpt och installerat en EVO-212 (köpte en extra fläkt till den också så kör suck'n'blow atm) + mitt nya R4 Chassi med 2 fläktar i just nu.
Här är en ny print på HWMonitor: http://www.ladda-upp.se/bilder/xetrezmroewps/
(Taget i idle)

Tempsen ser ju verkligen mycket bättre ut MEN som ni ser droppar fortfarande min VCORE... just på denna bilden från 1.428>1.068.. Jag har INTE testat om det skapar samma lagg ingame än men update kommer direkt när jag testat.
Testade även att "disable core-parking" som jag fick som tips på ett annat forum, ingen skillnad just på VCOREn iaf.

Någon som har några andra tips på hur man får VCORE mer stabilt?

TACK för hjälpen hittills, sänkt mina temps rejält iaf som sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av westy1337:

Nu har jag köpt och installerat en EVO-212 (köpte en extra fläkt till den också så kör suck'n'blow atm) + mitt nya R4 Chassi med 2 fläktar i just nu.
Här är en ny print på HWMonitor: http://www.ladda-upp.se/bilder/xetrezmroewps/
(Taget i idle)

Tempsen ser ju verkligen mycket bättre ut MEN som ni ser droppar fortfarande min VCORE... just på denna bilden från 1.428>1.068.. Jag har INTE testat om det skapar samma lagg ingame än men update kommer direkt när jag testat.
Testade även att "disable core-parking" som jag fick som tips på ett annat forum, ingen skillnad just på VCOREn iaf.

Någon som har några andra tips på hur man får VCORE mer stabilt?

TACK för hjälpen hittills, sänkt mina temps rejält iaf som sagt!

AMD cool & quiet (heter det väl?) anpassar klockfrekvens och spänning efter belastning. Det du ser där är helt normalt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

AMD cool & quiet (heter det väl?) anpassar klockfrekvens och spänning efter belastning. Det du ser där är helt normalt.

Mjo har fått blandad respons på C&Q....vissa säger "stäng av skiten dirr!!!" och vissa prisar den som om det vore guds gåva till AMD....så vet inte om jag ska ha den på eller av =/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av westy1337:

Mjo har fått blandad respons på C&Q....vissa säger "stäng av skiten dirr!!!" och vissa prisar den som om det vore guds gåva till AMD....så vet inte om jag ska ha den på eller av =/

1. Köp ny kylning till din CPU.
2. Cool&Quiet ska vara avstängt för bästa prestanda.

Edit: såg att du köpt ny fläkt...

Vad har du för minne samt hur mycket?

Vad har du för hårddisk? om hårddisken sätter stopp kommer din vcore droppa eftersom CPUn inte behöver arbeta så mycket när hårddisken sätter stopp...

Kan även vara flaskhals på minnes mängden, eller kanske en ren ominstallation av windows kan göra under ibland!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

1. Köp ny kylning till din CPU.
2. Cool&Quiet ska vara avstängt för bästa prestanda.

Edit: såg att du köpt ny fläkt...

Vad har du för minne samt hur mycket?

Vad har du för hårddisk? om hårddisken sätter stopp kommer din vcore droppa eftersom CPUn inte behöver arbeta så mycket när hårddisken sätter stopp...

Kan även vara flaskhals på minnes mängden, eller kanske en ren ominstallation av windows kan göra under ibland!

Minnen: HyperX Blue 16 GB (2x8GB) 1600 MHz
HDD: ADATA SP900 SSD 120 GB (550mbps) + SATA 1,5 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av westy1337:

Minnen: HyperX Blue 16 GB (2x8GB) 1600 MHz
HDD: ADATA SP900 SSD 120 GB (550mbps) + SATA 1,5 TB

Okej, jo det ska ju vara tillräckligt... låter mycket konstigt faktiskt... skulle testat en ominstallation av windows om det va längesen, kan vara strul med någon drivrutin också som flaskar systemet

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Okej, jo det ska ju vara tillräckligt... låter mycket konstigt faktiskt... skulle testat en ominstallation av windows om det va längesen, kan vara strul med någon drivrutin också som flaskar systemet

Okok, får la se, testade 2 snabba games och inget lagg i spelet änsålänge iaf och det var det jag fick höra orsakades av VCORE dropp....men sofar so good

Permalänk
Avstängd
Skrivet av westy1337:

Okok, får la se, testade 2 snabba games och inget lagg i spelet änsålänge iaf och det var det jag fick höra orsakades av VCORE dropp....men sofar so good

Vänta lite nu.... du vet med andra ord inte 100% säkert om vcore droppen i din dator är det som orsakat ditt fps lagg? utan bara något du fått höra?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED