Permalänk

överklocka amd komponenter hjälp!

tjenare alla vänliga hjälpare.
jag vill överklocka min amd athlon (tm) II x4 635 processor. jag har lyckats lite. jag har överklockat till 3.07.
när jag väl gick in i bios settings sen cell menu tror jag det heter, så ökade jag fsb från standard settings (200) till 212. om jag ökade mer så fick jag bara blå skärm. något annat jag ändrade samtidigt var något med ram minnet tror jag/ eller spänningen. Den stog på 100 men jag ökade till 110.

MVH/TajjEN

Permalänk
Medlem

Hett tips från coachen, läs på vad det är du ändrar innan du bränner datorn...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

förklara för mig vad man ska göra då:P hittar inga guider

Permalänk

ligger dock på 45 grader på idle

Permalänk
Medlem
Skrivet av tajjen504:

ligger dock på 45 grader på idle

Jag förstår inte din smiley. 45° i idle är inget att skryta om.
Dessutom är det bara loadtemps som är intressanta.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av tajjen504:

förklara för mig vad man ska göra då:P hittar inga guider

Här har du en länk till en guide:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/723298-faq-overklockning/

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk

det där är ingen amd guide

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jag förstår inte din smiley. 45° i idle är inget att skryta om.
Dessutom är det bara loadtemps som är intressanta.

ta mig inte fel men han skrev faktiskt '' akta så du inte bränner datorn ''

Permalänk
Skrivet av tajjen504:

det där är ingen amd guide

Det är inte svårt att hitta en guide:
https://www.google.se/#q=amd+overclocking+guide

Steg 1: Höj multipel (eller fsb) och/eller vcore i små steg
Steg 2: Stresstesta
Steg 3: Vid krash eller hög temp, sänk multipel och/eller vcore, eller gå tillbaka ett steg i iterationen
Steg 4: Inga problem: iterera från punkt 1

De flesta amd-cpuer har ofta upplåst mutlipel, har du inte det? Då är första länken ett bra alternativ, dvs den som inte är en 'amd guide'.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

Det är inte svårt att hitta en guide:
https://www.google.se/#q=amd+overclocking+guide

Steg 1: Höj multipel (eller fsb) och/eller vcore i små steg
Steg 2: Stresstesta
Steg 3: Vid krash eller hög temp, sänk multipel och/eller vcore, eller gå tillbaka ett steg i iterationen
Steg 4: Inga problem: iterera från punkt 1

De flesta amd-cpuer har ofta upplåst mutlipel, har du inte det? Då är första länken ett bra alternativ, dvs den som inte är en 'amd guide'.

Tackar!