Hur man applicerar kylpasta och skillnaden.

Permalänk
Medlem

Hur man applicerar kylpasta och skillnaden.

Detta test visar exakt vad som behövs och vilken som är bäst, det lilla riskkorns metoden som jag aldrig använder mig av förutom på mindre Laptop processorer är tyvärr vida känt här vilket oftast resulterar i för lite kylpasta där det behövs,en stor klick eller sträng är att föredra, jag har alltid använt mig av en vågrät sträng då jag fått bäst resultat, vilket visas i testet.

Kan vara bra för många att läsa igenom.

http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-heat-sink-h...

Här ser ni även skillnaden i temp mellan olika pastor, skillnaden kan vara riktigt stor:

http://www.tomshardware.com/charts/thermal-compound-charts/-6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Detta test visar exakt vad som behövs och vilken som är bäst, det lilla riskkorns metoden som jag aldrig använder mig av förutom på mindre Laptop processorer är tyvärr vida känt här vilket oftast resulterar i för lite kylpasta där det behövs,en stor klick eller sträng är att föredra, jag har alltid använt mig av en vågrät sträng då jag fått bäst resultat, vilket visas i testet.

Kan vara bra för många att läsa igenom.

http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-heat-sink-h...

Här ser ni även skillnaden i temp mellan olika pastor, skillnaden kan vara riktigt stor:

http://www.tomshardware.com/charts/thermal-compound-charts/-6...

¨

"Queisser Protefix Adhesive Cream For Dentures " LOL!

hade varit kul att få se hur CLU och CLP såg ut....

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag är beredd att hålla med dig. Riskorns-varianten fungerade uppenbarligen inte alls med min E8300 och Arctic MX-2. Såg det nu när jag bytte processor. Fläckvis saknades kylpasta på IHSen.
Hade betydligt mer när jag satte i en Q6600 och körde vågrät sträng (inte alls speciellt tunn).
Nya processorn går mycket svalare med samma kylare än E8300, trots att det är en quad och jag kör upp mot 1.5v.
Man ska nog speciellt undvika riskornet om man kör en lite mer trögflytande kylpasta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag är beredd att hålla med dig. Riskorns-varianten fungerade uppenbarligen inte alls med min E8300 och Arctic MX-2. Såg det nu när jag bytte processor. Fläckvis saknades kylpasta på IHSen.
Hade betydligt mer när jag satte i en Q6600 och körde vågrät sträng (inte alls speciellt tunn).
Nya processorn går mycket svalare med samma kylare än E8300, trots att det är en quad och jag kör upp mot 1.5v.
Man ska nog speciellt undvika riskornet om man kör en lite mer trögflytande kylpasta.

1.5V?! nu är jag inte van vid AMD processorer, men Whaaaat? den måste ju fan brinna upp på luft!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

e8300 e intel dualcore. core 23 due for att va exakt.

Kör riskorn på min hyper evo kylare til min 3570. push pull med 2 corsair 120mm sp fläktar å e inte nöjd. ska montera bort se hur det ser ut å sätta ditt ny pasta.

Använde dock den medföljande såp visste att den inte var en super bra pasta, men glömde beställa med ny.

Permalänk
Medlem

Fast dom provar väl aldrig temps där?(Eller vilken jävla sida ska jag titta på?) I tester där de faktiskt provar temps så är ju en liten klick bäst.

http://www.hardwaresecrets.com/printpage/What-is-the-Best-Way...

Kylpasta leder värme betydligt sämre än metallen gör, därför är det kontraproduktivt att ha mycket kylpasta

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Fast dom provar väl aldrig temps där?(Eller vilken jävla sida ska jag titta på?) I tester där de faktiskt provar temps så är ju en liten klick bäst.

http://www.hardwaresecrets.com/printpage/What-is-the-Best-Way...

http://i.imgur.com/lL1W9j1.jpg

Kylpasta leder värme betydligt sämre än metallen gör, därför är det kontraproduktivt att ha mycket kylpasta

Skulle säga detsamma! I kapitel 6 i länken som du gav, säger de att en klick i mitten är bäst. Den ser ut att vara lite större än ett riskorn, men det är ju knappast någon sträng iallafall.

Det kan ju sen också ha att göra med om man trycker till kylaren innan man fäster den, och om man småsnurrar lite på den medan man trycker.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

1.5V?! nu är jag inte van vid AMD processorer, men Whaaaat? den måste ju fan brinna upp på luft!

Vet inte vilket år du är född men Q6600 är en Intelprocessor från tidigt 2007. 65nm quad. Då är 1.5v inte jätte hög spänning. Faktum är att den går svalare än min W8300 i samma klockfrekvens och med typ 1.3v.

Jag gick från riskornsmodellen till den korrekta strängappliceringen för quadprollar, MX-2 pasta och en budgetkylare från coolink.
Alltså samma kylpasta och kylare men ny appliceringsmetod. Dock bör det tilläggas att coolink-kylaren är räfflad undertill?! Så i det här fallet var det nog rätt att ta till lite mer kylpasta än vanligt.

Att generellt säga vilken modell som är bäst är extremt subjektivt och icke-vetenskapligt med tanke på hur många parametrar som spelar in. Är det en typ push-pin kylare som inte går att rotera eller vrida några grader när kylaren monteras och pastan sprids, så är antagligen vissa appliceringsmetoder sämre att använda än andra.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vet inte vilket år du är född men Q6600 är en Intelprocessor från tidigt 2007. 65nm quad. Då är 1.5v inte jätte hög spänning. Faktum är att den går svalare än min W8300 i samma klockfrekvens och med typ 1.3v.

Jag gick från riskornsmodellen till den korrekta strängappliceringen för quadprollar, MX-2 pasta och en budgetkylare från coolink.
Alltså samma kylpasta och kylare men ny appliceringsmetod. Dock bör det tilläggas att coolink-kylaren är räfflad undertill?! Så i det här fallet var det nog rätt att ta till lite mer kylpasta än vanligt.

Att generellt säga vilken modell som är bäst är extremt subjektivt och icke-vetenskapligt med tanke på hur många parametrar som spelar in. Är det en typ push-pin kylare som inte går att rotera eller vrida några grader när kylaren monteras och pastan sprids, så är antagligen vissa appliceringsmetoder sämre att använda än andra.

Okey, tänkte fel! (Jag e 90:a btw)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Tack för detta uttömande och briljanta test som fullständigt motbevisar och omkullkastar alla tidigare accepterade teorier, nu vet vi alla bättre.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

e8300 e intel dualcore. core 23 due for att va exakt.

Kör riskorn på min hyper evo kylare til min 3570. push pull med 2 corsair 120mm sp fläktar å e inte nöjd. ska montera bort se hur det ser ut å sätta ditt ny pasta.

Använde dock den medföljande såp visste att den inte var en super bra pasta, men glömde beställa med ny.

Riskorn är inge vidare på en hyper 212 då den har djupa skåror vid heatpipesen, de måste fyllas ut med pasta på ett eller annat sätt, annars är det bara luft där.

Och vi vet alla hur bra luft leder värme...

Värt att tänka på när du bestämmer dig för att montera om den!

Permalänk
99:e percentilen

Kan väl lämna mitt bidrag, Antecs kylpasta vs. Arctic MX-2 (2600K, Kühler 620), där jag jämför Antecs förapplicerade, i förväg utplattade pasta med att själv applicera Arctic MX-2 med riskornsmetoden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

planslipad kontaktyta mot kontaktyta med så tunt lager Pasta som möjligt för att få så tätt som möjligt är väl bästa metoden om man vill få sin kylare att kyla processorn bäst, man har ju inte pastan för att den kyler utan för att binda samman processorn och sagda kylare utan luft imellan.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Riskorn är inge vidare på en hyper 212 då den har djupa skåror vid heatpipesen, de måste fyllas ut med pasta på ett eller annat sätt, annars är det bara luft där.

Och vi vet alla hur bra luft leder värme...

Värt att tänka på när du bestämmer dig för att montera om den!

Shit, de tänkte jag inte på alls! tack tack, blir å lägga en större klick när nya pastan kommer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qwal:

Shit, de tänkte jag inte på alls! tack tack, blir å lägga en större klick när nya pastan kommer

Kreditkortsmetoden fungerar faktiskt bättre på den kylaren. Finns även en del som har fått ännu bättre temperaturer efter man har spacklat igen alla ojämnheter.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kreditkortsmetoden fungerar faktiskt bättre på den kylaren. Finns även en del som har fått ännu bättre temperaturer efter man har spacklat igen alla ojämnheter.

Får prova det med!

Kommer inte klocka den mkt så är inte orolig. vill byta processor sen iaf.

Men ska prova smeta ut kylpastan på kylaren med ett kort.

Nåt jag oroa mig lite över förut, ni kanske vet.

Kylaren går att vrida lite när den sitter på.. tyckte de va konstigt, men den sitter i "piggen" å är ditsatt rätt.

Permalänk
Medlem

Låt fanboy-kriget i hur man applicerar sin kylpasta börja!

Nämen seriöst så tror jag att riskorn eller kul metoden bäst så länge kylaren är platt och inte har "DirectCU" (lånar ASUS namn på det) och kopparen ligger i kontakt med CPU:n om det inte finns någon kylpasta. Personligen är jag mest van vid färdig applicerad kylpasta, snabbast och smidigast.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Målet med en lyckad applicering är när 100% av ytan ska vara täckt med ett så tunt lager som möjligt.
Själv gör jag detta med ett rakblad och AS5 pasta.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Riskorn är inge vidare på en hyper 212 då den har djupa skåror vid heatpipesen, de måste fyllas ut med pasta på ett eller annat sätt, annars är det bara luft där.

Och vi vet alla hur bra luft leder värme...

Värt att tänka på när du bestämmer dig för att montera om den!

Om det nu är djupa skåror som du uttrycker det, borde det inte funka att sprida ut på kylaren och sen skrapa bort allt överflöd och trycka på den på CPUn? (för du får ju inte bort allt så blir ju garanterat en liten hinna kvar)
Eller sprida ut på kylaren och skrapa bort sen lägga riskorn/prick på CPUn också?

Visa signatur