Permalänk
Medlem

Ser inte hela skärmen i BIOS

Tjena, vet inte om denna tråden ligger rätt men hittade inget lämpligare. Iallafall, testade att klocka min CPU lite och använde mig utav AI Suite II. Sagt och gjort, problemet är bara att de inte går att ställa ner klocken nu, eller höja den. Läste lite och folk verkar föreslå att man ska göra det i BIOS för då kommer det funka. MEN när jag ska pilla i BIOS så ser jag bara ett fåtal utav menyerna, det är precis som lite utav bilden har blivit borttagen. Jag ser kanske 80 % av vad jag ska se och just den biten är menyer, någon som har upplevt samma eller sitter på någon lösning?

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk

Vill du resetta BIOS och samtidigt åtgärda felet kan du resetta CMOS.
Brukar finnas knappar för det på nyare moderkort, annars kan du se i moderkortets manual vilken jumper man använder. Alternativt plocka ur batteriet.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Vad har du för någon skärm? Skalningen kan bli knasig om man går in i bios eftersom den följer fortfarande den gamla vga-standarden 640x480 tror jag det var.

Edit: är vanligast med skalnings fel om man kör via hdmi, testa med dvi kabel om du har det

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Vill du resetta BIOS och samtidigt åtgärda felet kan du resetta CMOS.
Brukar finnas knappar för det på nyare moderkort, annars kan du se i moderkortets manual vilken jumper man använder. Alternativt plocka ur batteriet.

Uh, vette fasiken om jag har en sådan. Pillar helst inte på moderkortet . Och pratar du om skärm felet eller att jag inte kan klocka det?

Skrivet av mechersmith:

Vad har du för någon skärm? Skalningen kan bli knasig om man går in i bios eftersom den följer fortfarande den gamla vga-standarden 640x480 tror jag det var.

Edit: är vanligast med skalnings fel om man kör via hdmi, testa med dvi kabel om du har det

Ajdå, kör på en 37 tummare och har ingen Dvi kabel tyvärr.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Avstängd

det är i alla fall på skärmen du skall ändra för att se hela bilden. Alla skärmar är olika så när vi inte vet vilken du har är det svårt att hjälpa till, är det hdmi-kabel du använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

det är i alla fall på skärmen du skall ändra för att se hela bilden. Alla skärmar är olika så när vi inte vet vilken du har är det svårt att hjälpa till, är det hdmi-kabel du använder?

Jag har en Andersson 37 tum Led, alltså en TV med andra ord. Japp, använder hdmi kabel. Har en 24 tums skärm liggandes, kanske ska testa med den och se om det löser sig? Helst vill jag lösa det med 37an annars måste jag byta skärm varje gång jag vill åt BIOS, kanske inte det jobbigaste men vill hellre få det att funka

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Avstängd

Ja Andersson är ju inte ett märke på det sättet, bara det NetOnNet sätter på vad som för tillfället är blligast på kinesiska spotmarknaden, inget dåligt med det men inställninarna kan varier.

Det du skall stänga av heter overscan men kan ha en måängd olika namn på olika TV-apparater, störst chans att hitta inställningen enligt mig är att ställa om språket till engelska.

Det är en bildinställning som berör den aktuellla signalen eller den specifika HDMI-signalen.

Guide från IDG
http://www.idg.se/2.1085/1.432970/guide-sa-latt-kopplar-du-da...