Permalänk

Intel i3 4130 vs AMD FX 8320

Tjenare,

Hade tänkt ta och köpa en ny prolle och undrar då helt enkelt som titeln lyder, vilken av dem är bäst? Hade tänkt köpa en ny dator för 5k som jag kan behöva tips till. Länka gärna kundvagn med vad du skulle ha köpt, den skall vara optimerad till spel.

Tack på förhand!

Bubblaren

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2425193&view=l
Jag lovar dig detta är det bästa du kan få för din budget,den är nog ärligt talat den med mest prestanda per krona idag.
köp allt på cdon och komplett(du ser vilket som är billigast själv) förutom nättagget som du köper på netonnet. ange koden: J663Ma07 på cdon så får du fraktfritt(fick den från studentkort).

Jag tog inte med någon cdläsare men jag tror inte du behöver det,installera windows via usb:http://www.sweclockers.com/artikel/1...ows-7-fran-usb .
och ifall du måste ha en http://cdon.se/hemelektronik/samsung...bulk-p23778781

Sätt de två fläktarna där fram som insug och ifall det blir några problem så pma mig så hjälper jag till.

totalt pris med rätt butiker blir: 4960 och fri frakt

detta var det jag rekomenderade till en annan snubbe och det är det jag skulle rekomendera till dig också det är det mest prisvärda just nu

§8 bort
Permalänk
Skrivet av creepyshadow:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2425193&view=l
Jag lovar dig detta är det bästa du kan få för din budget,den är nog ärligt talat den med mest prestanda per krona idag.
köp allt på cdon och komplett(du ser vilket som är billigast själv) förutom nättagget som du köper på netonnet. ange koden: J663Ma07 på cdon så får du fraktfritt(fick den från studentkort).

Jag tog inte med någon cdläsare men jag tror inte du behöver det,installera windows via usb:http://www.sweclockers.com/artikel/1...ows-7-fran-usb .
och ifall du måste ha en http://cdon.se/hemelektronik/samsung...bulk-p23778781

Sätt de två fläktarna där fram som insug och ifall det blir några problem så pma mig så hjälper jag till.

totalt pris med rätt butiker blir: 4960 och fri frakt

detta var det jag rekomenderade till en annan snubbe och det är det jag skulle rekomendera till dig också det är det mest prisvärda just nu

Tack så mycket, de ska vi allt fundera på! :). Har hört om att man kan fixa windows lite så här "lagligt" via usb, men går det lika bra om man laddar ner det från en hdd med windows? som en uppgradering så att säga, fast gratis.

Jag antar att du menar att AMD processorn är bättre än i3:an om jag förstått rätt?

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

jag har en amd fx 8320 och den har alldrig flaskat.
moderkortet som föreslås är riktigt bra för pengen med, bygde med det till en vän och han är toknöjd.
men det har en dovnside och det är att det i princip råder total avsaknad av fläktplatser på det...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av creepyshadow:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2425193&view=l
Jag lovar dig detta är det bästa du kan få för din budget,den är nog ärligt talat den med mest prestanda per krona idag.
köp allt på cdon och komplett(du ser vilket som är billigast själv) förutom nättagget som du köper på netonnet. ange koden: J663Ma07 på cdon så får du fraktfritt(fick den från studentkort).

Jag tog inte med någon cdläsare men jag tror inte du behöver det,installera windows via usb:http://www.sweclockers.com/artikel/1...ows-7-fran-usb .
och ifall du måste ha en http://cdon.se/hemelektronik/samsung...bulk-p23778781

Sätt de två fläktarna där fram som insug och ifall det blir några problem så pma mig så hjälper jag till.

totalt pris med rätt butiker blir: 4960 och fri frakt

detta var det jag rekomenderade till en annan snubbe och det är det jag skulle rekomendera till dig också det är det mest prisvärda just nu

Instämmer, Skulle dock kört på ett annat chassi, Köpte ett sånt där till min server och det är verkligen kexigt, Känns som att man skulle kunna knöla ihop det som en cola burk

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Ta detta grafikkort istället.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Instämmer, Skulle dock kört på ett annat chassi, Köpte ett sånt där till min server och det är verkligen kexigt, Känns som att man skulle kunna knöla ihop det som en cola burk

Nej då, jag hade tänkt mig en Fractal Design Arc Mini. De ska nog funka fint.

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Ta detta grafikkort istället.

Rätt bra pris på de, men hur är stock kylaren till AMD's grafikkort? Låter dem mycket, de gör ju jobbet som ska göras men finns de några negativa saker med att köpa en med stock kylare. Hur mycket skillnad är det mor AMD's nya R9 270X, den som ska vara ersättaren av 7870.

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

slaktardej,fan vad nice ta det ja.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Slaktardej:

Ta detta grafikkort istället.

Att kortet är i lager är ju en fördel så att säga...

OnT: FX 8320 piskar i3 4130 så det skriker om det.
FX 8320 har 8 kärnor vs i3:ans 2/4 och den kan dessutom överklockas vilket i3 4130'n knappt kan så även om i3:ans trådar är lite snabbare än FX 8320'ns i fabriksfrekvenser så är en överklockad FX 8320 till åtminstone 4.5GHz mycket bättre.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag hade hellre rekommenderat o öggla runt på marknaden här på forumet om du har 1200kr budget till grafikkort med ovan nämnda dator. Dyker upp vissa kap där!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Den där disken är ganska seg, kör på minst 7200rpm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jonte6950:

Den där disken är ganska seg, kör på minst 7200rpm.

Dock så sägs Green vara väldigt tyst, personligen skulle jag välja en tyst HDD framför en snabb och högljudd som jag själv har för snabbheten mellan HDD's är ändå struntsamma när de alla är som sniglar jämfört med SSD's

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Dock så sägs Green vara väldigt tyst, personligen skulle jag välja en tyst HDD framför en snabb och högljudd som jag själv har för snabbheten mellan HDD's är ändå struntsamma när de alla är som sniglar jämfört med SSD's

Jag är inte behov av någon hårddisk, lagring finns det

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

Tack för alla tips, ska nog ta mig en titt på lite begagnade prylar och se vad jag hittar :).

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

En snabb fråga bara, det kommer inte vara någon skillnad i prestanda som i Battlefield 4 då jag sett flera som fått höga FPS ökningar med Windows 8, vet att det bara är beta men eftersom spelet vill ha windows 8 så kommer de vara någon skillnad mellan att köpa det eller ladda ner gratis? Prestandamässigt då.

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bubblaren:

En snabb fråga bara, det kommer inte vara någon skillnad i prestanda som i Battlefield 4 då jag sett flera som fått höga FPS ökningar med Windows 8, vet att det bara är beta men eftersom spelet vill ha windows 8 så kommer de vara någon skillnad mellan att köpa det eller ladda ner gratis? Prestandamässigt då.

Finns ju vissa som redan har spelat spelet men inga egentliga benchmarks har gjorts än och det görs nog på torsdag eller fredag här på Sweclockers

I Betan hade ju dock Windows 8 helt klart ett övertag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Finns ju vissa som redan har spelat spelet men inga egentliga benchmarks har gjorts än och det görs nog på torsdag eller fredag här på Sweclockers

I Betan hade ju dock Windows 8 helt klart ett övertag.

Det är ju just de med väntan som gör mig lite ängslig, vill ju inte vänta..

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

Fler trådar är framtiden! ^^ Kul att AMDs 8 trådiga prollar börjar kännas smått moderna om man bortser från strömförbrukningen då.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Finns ju vissa som redan har spelat spelet men inga egentliga benchmarks har gjorts än och det görs nog på torsdag eller fredag här på Sweclockers

I Betan hade ju dock Windows 8 helt klart ett övertag.

min polares dator klarar medium/high med minimum-värre delar. så helt klart spelbart med 60fps

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Dock så sägs Green vara väldigt tyst, personligen skulle jag välja en tyst HDD framför en snabb och högljudd som jag själv har för snabbheten mellan HDD's är ändå struntsamma när de alla är som sniglar jämfört med SSD's

Jo dem är ju väldigt tysta men lika bra att köra på 7200rpm då disken inte kommer höras ändå

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk

Jag är väldigt osäker nu så behöver lite rådgivning.. Har hittat de här kortet: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/186336-powercolor_rad... ett väldigt billigt kort med tanke på priserna på 7970 just nu. Sen hitta jag recensioner och de verkar som de flesta haft många problem som en av fläktarna slutar funka eller att kortet helt enkelt bara slutar fungera. http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141314...

Så är det ens värt att överväga köpa? Kommer jag få problem.. Även hört att deras support och garanti var väldigt dålig.

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Skrivet av bubblaren:

Jag är väldigt osäker nu så behöver lite rådgivning.. Har hittat de här kortet: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/186336-powercolor_rad... ett väldigt billigt kort med tanke på priserna på 7970 just nu. Sen hitta jag recensioner och de verkar som de flesta haft många problem som en av fläktarna slutar funka eller att kortet helt enkelt bara slutar fungera. http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141314...

Så är det ens värt att överväga köpa? Kommer jag få problem.. Även hört att deras support och garanti var väldigt dålig.

Webhallen sa själva i en annan tråd att det inte är samma revision på Neweggs kort och deras och att problemen är lösta.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Webhallen sa själva i en annan tråd att det inte är samma revision på Neweggs kort och deras och att problemen är lösta.

Så det kommer inte bli några problem om jag köper de kortet?

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Skrivet av bubblaren:

Så det kommer inte bli några problem om jag köper de kortet?

"Kommer inte" är fel ord. Snarare "Bör inte"

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

"Kommer inte" är fel ord. Snarare "Bör inte"

Ja man kan ju inte garantera de, men tack för hjälpen. Då blir det ett sådant kort då!

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

Kan någon berätta vilket kort? Antingen Gtx 760 Refrens kort, Sapphire R9 270x eller Powercolor 7870 Ghz Edition?

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Skrivet av bubblaren:

Kan någon berätta vilket kort? Antingen Gtx 760 Refrens kort, Sapphire R9 270x eller Powercolor 7870 Ghz Edition?

Varför köpa ett Powercolor 7870? Köp två!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Varför köpa ett Powercolor 7870? Köp två!

Har en dator budget på 5k så det skulle nog inte gå..

Nästan 1k går på operativsystem

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Skrivet av bubblaren:

Har en dator budget på 5k så det skulle nog inte gå..

Nästan 1k går på operativsystem

GTX 760 är ju snabbare än 7870 GHz men kostar rätt mycket mer.
Med budget på 5K är ett 7870 för 1,3k rätt val.

Visa signatur

Insert funny joke here