Nvidia prissänker Geforce GTX 770 och 780 – prissätter GTX 780 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZooX:

Jag förstår inte varför Gigabyte gtx 670 ligger så högt om man kollar på "dem" som finns på prisjakten! Någon här som har ett vettigt svar?

Priserna har helt enkelt inte justerats.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Visa signatur

Processor i7 3960x CPU Clock 4700 MHz-Nätdel-Silverstone strider 1200W
Moderkort-Asus X79-Deluxe Hårddisk 2st 240gb A-data SSD
Minne-32gb DDR3 1600 Corsair vengeance
Grafikkort 2 SLI Gigabyte GTX780 TI
Låda Fractal Arc XL

Permalänk
Medlem

Grattis! Besök gärna 780 Överklocknings tråden när du fått ditt kort!

Ta första inläggen med en nypa salt. Det går alldeles utmärkt att höjja volten mer än 1212mV.
För det behöver du.
MSI Afterburner 3.0.0 Beta 14 som är ämnat för Lightning kort.
Bios flash av LN2 bioset till en upplåst version med den utlovade 300% Powertarget och lite annat.
Rbby's voltagetool för voltökningar över 1.212mV. Går även över 1.35v för den som vågar.

Bara PMa mig om du vill ha hjälp.
#14004848

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1220655

Här finns allt du behöver veta angående ditt kort.
Mjukvara, upplåst bios, och en massa kunskap.
http://www.overclock.net/t/1422953/official-msi-gtx-780-light...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Vill tacka Netonnet som idag gav tillbaka mellanskillnaden exakt 1200:- på mitt 780 Lightning ;).

Vill även passa på att tacka Nvidia som genomförde denna prisjustering 24 timmar innan min Ångerrätt föll platt :).

Extremt glad över att nu ha fått detta otroliga kort för 5 lakan.

Skrivet av Tobbbe__:

Grattis! Besök gärna 780 Överklocknings tråden när du fått ditt kort!

Ta första inläggen med en nypa salt. Det går alldeles utmärkt att höjja volten mer än 1212mV.
För det behöver du.
MSI Afterburner 3.0.0 Beta 14 som är ämnat för Lightning kort.
Bios flash av LN2 bioset till en upplåst version med den utlovade 300% Powertarget och lite annat.
Rbby's voltagetool för voltökningar över 1.212mV. Går även över 1.35v för den som vågar.

Bara PMa mig om du vill ha hjälp.
#14004848

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1220655

Här finns allt du behöver veta angående ditt kort.
Mjukvara, upplåst bios, och en massa kunskap.
http://www.overclock.net/t/1422953/official-msi-gtx-780-light...

Har du missat MSI Afterburner 3.0.0 Beta 15 för Lightning kortet på Guru3d?

Släpptes för ett tag sen.

Permalänk
Medlem

Visserligen har 780 sålt bra i och med prissänkningen och den är ett bra val om man vill lägga sig under 290X i både pris och prestanda (särskilt om man köper 290X+Kylare). Men med tanke på att 290X verkar vara slutsåld i de flesta butiker så tror jag knappast att AMD gråter. Komplett har 3 stycken, Inet har slut, Webhallen har 1 i butik, Netonnet har inga osv.

(Inet verkar ha fått in nya 780 och även justerat priserna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Visserligen har 780 sålt bra i och med prissänkningen och den är ett bra val om man vill lägga sig under 290X i både pris och prestanda.

Och i kostnader för öronläkarbesök.

Citat:

Men med tanke på att 290X verkar vara slutsåld i de flesta butiker så tror jag knappast att AMD gråter.

Fast detta beror väl mer på att det fanns väldigt få 290X att tillgå från första början, och inte att det har sålts massvis med kort? Sweclockers kunde ju inte ens få in två kort för att recensera crossfire.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Varför lägga 5k på ett kort som precis sänkts till under 4? Särskilt en modell som presterar sämre än billigare tredjepartskort från t.ex. Gainward, Asus och Gigabyte? Nåväl, to each his own..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Varför lägga 5k på ett kort som precis sänkts till under 4? Särskilt en modell som presterar sämre än billigare tredjepartskort från t.ex. Gainward, Asus och Gigabyte? Nåväl, to each his own..

Han kanske har ett redan och har klockat ett, kanske vill ha ett annat likadant?

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Shit va billigt för ett 780 MEN jag vill ha ett Titan så om dom nu är så snälla och sänker det med 2000kr så blir jag riktigt nöjd.
Den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Vill tacka Netonnet som idag gav tillbaka mellanskillnaden exakt 1200:- på mitt 780 Lightning ;).

Vill även passa på att tacka Nvidia som genomförde denna prisjustering 24 timmar innan min Ångerrätt föll platt :).

Extremt glad över att nu ha fått detta otroliga kort för 5 lakan.

Har du missat MSI Afterburner 3.0.0 Beta 15 för Lightning kortet på Guru3d?

Släpptes för ett tag sen.

Den fungerar inte tillsammans med Rbbys voltage tool. Beta 15 har några grafer för Cpun det är enda skillnaden.
Roligt för dig att det ordnade sig med NetoNet och det!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Varför lägga 5k på ett kort som precis sänkts till under 4? Särskilt en modell som presterar sämre än billigare tredjepartskort från t.ex. Gainward, Asus och Gigabyte? Nåväl, to each his own..

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Han har köpt ett 780 Lightning, det är det bästa 780 kortet på marknaden. Det närmaste är EVGA Classified.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Han har köpt ett 780 Lightning, det är det bästa 780 kortet på marknaden. Det närmaste är EVGA Classified.

Såg också länken, det är samma kort som prestandamässigt låg bland de sämre korten i 7/7 tester här:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Ett av få tester där det ställs mot andra 780 än referensmodellen. När det dessutom handlar om enstaka fps mellan korten så känns det ganska onödigt att plöja ned över 1k extra i köpet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Varför lägga 5k på ett kort som precis sänkts till under 4? Särskilt en modell som presterar sämre än billigare tredjepartskort från t.ex. Gainward, Asus och Gigabyte? Nåväl, to each his own..

Skrivet av RaZman:

Såg också länken, det är samma kort som prestandamässigt låg bland de sämre korten i 7/7 tester här:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Ett av få tester där det ställs mot andra 780 än referensmodellen. När det dessutom handlar om enstaka fps mellan korten så känns det ganska onödigt att plöja ned över 1k extra i köpet.

Vart hittade du det för under 4?

Vad yrar du om?

780 Lightning ligger bland dom sämre prestandamässigt?

Han skriver ju klart och tydligt att det är ett grymt kort och endast EVGA Classified lyckades komma högre än hans måndagsex.

Jag ligger på hans max klocka (1280Mhz) på standard bios utan vare sig höjning av Power Limit eller Volt på 65 Grader.

Ändå gav han det ett DAM GOOD Award!!!

Har flashat min ln2 bios och fick lätt upp det till 1370MHz dvs mer än han Classified men har inget behov av att ligga på den klockfrekvensen just nu. Avvaktar tills det släpps ett vattenblock.

Du sitter på ett kort 2 generationer bak i tiden så att du är sparsam det märker man ju ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Såg också länken, det är samma kort som prestandamässigt låg bland de sämre korten i 7/7 tester här:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Ett av få tester där det ställs mot andra 780 än referensmodellen. När det dessutom handlar om enstaka fps mellan korten så känns det ganska onödigt att plöja ned över 1k extra i köpet.

Du verkar inte riktigt förstå vad det där korten är ämnat för. I det test du visar och i många andra tester så har dom testat kortet i sitt stock utförande.
Testet du länkar till är väldigt vinklat, då dom inte överklockat speciellt mycket.

Classified och Lightning är byggda för just det. Överklockning!

Alla kort presterar lika vid lika klockfrekvens.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Den fungerar inte tillsammans med Rbbys voltage tool. Beta 15 har några grafer för Cpun det är enda skillnaden.
Roligt för dig att det ordnade sig med NetoNet och det!

Ahh ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Vart hittade du det för under 4?

Vad yrar du om?

780 Lightning ligger bland dom sämre prestandamässigt?

Han skriver ju klart och tydligt att det är ett grymt kort och endast EVGA Classified lyckades komma högre än hans måndagsex.

Jag ligger på hans max klocka (1280Mhz) på standard bios utan vare sig höjning av Power Limit eller Volt på 65 Grader.

Ändå gav han det ett DAM GOOD Award!!!

Har flashat min ln2 bios och fick lätt upp det till 1370MHz dvs mer än han Classified men har inget behov av att ligga på den klockfrekvensen just nu. Avvaktar tills det släpps ett vattenblock.

Du sitter på ett kort 2 generationer bak i tiden så att du är sparsam det märker man ju ;).

Han vet uppenbarligen inte vad han pratar om. Jag har aldrig sett en review på nätet då dom verkligen överklockat korten. För det mesta maxar dom allt i afterburner och så spickar dom igen kistan. Aldrig någon voltökning eller så. Det blir hemskt vinklade tester.

Samma här 1370mhz på båda mina! Skulle vilja se någon av dom billigare korten göra det. Med samma temperaturer.
Väntar också på vattenblocken. Då får vi se om det är möjligt att spräcka 1500mhz väggen! Fan vad kul det hade varit.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppskatta lite råd angående nytt grafikkort. Jag är egentligen ingen hardcore-gamer, men är lite sugen på att testa lira typ bilspel (Kanske nya NFS Rivals) på 3st 1080p-skärmar (och eventuellt BF3 som jag impulshandlade förut).

Som jag förstått det är det viktigt med en större minneskapacitet på grafikortet om man har flera skärmar? Jag har kikat på GTX 780 som har 3GB, kommer det att räcka? Eller är det bara mer krävande spel som BF4 som kräver 4GB?

Vad tycker ni?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Han har köpt ett 780 Lightning, det är det bästa 780 kortet på marknaden. Det närmaste är EVGA Classified.

1000 spänn extra för några få fps och drastisk ökad energiförbrukning och värme ?
låter ju klokt
eller betalar man för det coola namnet ?
LIGHTNING...BOOOOOM..blixtrar och dunder..holy moses!

ett vanligt GTX 780 är ett bättre val.
dom flest klockar jäkligt bra och jämfört med stock så är det en rätt stor skillnad med ett överklockat 780.
det största skillnaden är ju att köpa ett till och köra SLI.
då slipper man klocka skiten ur korten för några fjuttiga FPS.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

Lyckad få tag på ett MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming för 3990.
Verkar som dom höjt priset till 4249 nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det gäller enbart Frostbite 3-spel som är kodade för Mantle, inte Frostbite 3 som sådant. Det är inte generellt så att alla Frostbite 3-spel får Mantle-stöd. Inte ens BF4 kommer att ha det vid release.

"Sägs vara" och "är" är två väldigt olika saker.

Som sagt gäller det inte alla spel med Frostbite, utan bara dem som kodas för det. Inte ens BF4 kommer att ha det från början, det kommer enligt DICE själva att patchas in någon gång i december.

Sedan vet jag också att BF är ett spel många prestandaoptimerar för, men med tanke på AMD's historik av prestandadominans i detta sin flaggskeppsserie för Gaming Evolved, deras höga renommé i drivrutinekvalitet och deras absolut utomordentliga kylare till 280/290/X [/sarcasm] förstår jag att folk köper de kort som faktiskt fungerar.

290X är en helt ok GPU, men kortet som det är paketerat är en katastrof.

Skall tydligen dock inte vara något jättejobb att patcha in stöd för mantle för övriga Frostbite spel om man skall tro Johan Andersson på Dice.
Men det skall givetvis göras först och så återstår det att se vilken prestandaknuff det ger.

"@SzymonPusz yes the plan is once Mantle in #BF4 is done it's part of Frostbite & mostly 'out of the box' to use the rest of our 15+ games"
https://twitter.com/repi/status/391958934489006080

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Du verkar inte riktigt förstå vad det där korten är ämnat för. I det test du visar och i många andra tester så har dom testat kortet i sitt stock utförande.
Testet du länkar till är väldigt vinklat, då dom inte överklockat speciellt mycket.

Classified och Lightning är byggda för just det. Överklockning!

Alla kort presterar lika vid lika klockfrekvens.

Ah, så pinsamt. Jag måste ha missuppfattat, det är inte den snabbaste versionen av GTX 780 utan blir det när man klockar sönder det. Det motiverar ju helt klart att plöja ned över tusenlappen extra för ett fabriksöverklockat kort som presterar sämre än konkurrensen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Inte längre nu kostar det 4500 på inet... 250 kr mer än twinfrozr =/

Permalänk

Oj, det svänger. Tur att man impulsköpte ett kort när det låg så lågt
Fast 250kr extra är inte hela världen heller.

Permalänk
Medlem

Suget att det går upp igen ju. Satt på köp knappen imorse tills jag såg nya priset hmm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Oj, det svänger. Tur att man impulsköpte ett kort när det låg så lågt
Fast 250kr extra är inte hela världen heller.

Det låg på 3990:- första dagen de hade sänkt priserna.. nu har det gått upp 500:- så det är väll inte så lite..

Permalänk
Medlem

Kanske var tur att man impulsköpte trots allt, verkar ha sparat 500:- till 1000:- beroende på kort där.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Priserna har helt enkelt inte justerats.

Okej, kanske man ska dra iväg ett mejl o fråga om det då. Tack för att du svara :)!

Visa signatur

Stationära Datorn : Fractal Design R4 , I5 2500k, Asus p8z68-v pro gen3 , Gigabyte gtx 670 , Kingston DDR3 1600MHz 8GB , Cosair 650 W, 1 st 500 gb o en 320 gb i datan, 2 st externa 750 gb, 500 gb. Skärm : Lg 23.4 tum 120 hz.
Kringutrustning:Yamaha Rx- v765 2 st klipsch rf-62. RAZER ARCTOSA - RAZER LACHESIS , Hedset Logitech G35 .

Permalänk
Medlem

Tror att det finns möjlighet att alla priser justeras igen så fort 290 släpps alt. när det finns 290x i lager.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Blev att boka det sista evga 780 som fanns i lager på inet i sisjön, kändes ju som att det inte kunde ligga där helt ensamt...;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Skrivet av Blaze84:

Det låg på 3990:- första dagen de hade sänkt priserna.. nu har det gått upp 500:- så det är väll inte så lite..

Jag köpte ett MSI för 3990 på inet. Idag kostar MSI kortet 4249
http://www.inet.se/produkt/5409965/msi-geforce-gtx-780-3gb-oc...

4249 - 3990 = 259. Sorry, missade 9kr. Låt oss avrunda det till 260.