Arctics kylare redo för Radeon R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Rent vatten är väl i sig inte så optimalt då det gör att metall börjar brytas ner (korrodera). Men för att avhjälpa det kan man blanda vatten med glykol. Glykol fungerar då som smörjande för eventuella packningar, förhindrar rost och ökar kokpunkten.

Äh!
Brukar alltid tömma mina vattenkylningssystem på vatten. Det är för mesar. Sedan fyller jag på med rent kvicksilver! Det är grejjer det. Så slipper man slabba med glykolen!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Ptja, du vet väl bäst själv om du ljuger eller inte, men överdriva verkar du vara kung på! Det ser man i din signatur.
Nu är det så här att FX prollarna hade problem med Steam spel i början? Blev till och med BSOD tror jag mig minnas att SweC själva fick erfara. Men vips så vare borta med en BIOS uppdatering. Så om det är massa problem vet jag inte. Det känns mer som en överdrift från din sida.

Ser du hur jag lägger betoning på rätt ord?

Förstår inte vad du försöker säga här? Men det är väl i sin ordning att man inte förstår vad du försöker säga.
Men du får gärna ge det ett försök att förklara hörru!

Skrivet av MyZk0:

Jag reser den vita flaggan.
Jag kastar in handduken.

Ny bottennivå av intetsägande svar

Hahahaha har inte sett dig innan myzko men lämna aldrig forumet, pls!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av WardonE:

Hahahaha har inte sett dig innan myzko men lämna aldrig forumet, pls!

Hoppas inte att han heller lämmnar forumet för det är sånna som gör att det är kul att hänga här

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemange:

Denna tråd fick mig att beställa 290X och en MK-26. Kortet går svalt, tyst och det finns utrymme för överklockning.

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=25180380#po...

Vilka fläktar rekommenderar du? Svår att montera? Behöver man extra flänsar?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Vilka fläktar rekommenderar du? Svår att montera? Behöver man extra flänsar?

Scythe GT AP-15 om du vill ha lägsta temperaturer.

Permalänk

Fick svar från Arctic kundservice. Står i nyheten men, det var skönt att få det själv bekräftat :

Dear Andreas,

Thank you for your inquiry.

We would recommend you to use the following coolers for the new AMD R9 290X

Accelero Xtreme III - http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/554/accelero-xtreme-iii...

Accelero Hybrid - http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/569/accelero-hybrid.htm...

Have a great day.

Best regards

Leo So

______________________________________________________________________________________________________________________

Marketing Assistant
leo.so@arctic.ac | Phone: +852 3759 7655 | Fax: +852 2989 6055

ARCTIC Switzerland AG

Untere Altbreitenstrasse 1 | 8722 Kaltbrunn | Switzerland

ARCTIC (HK) Ltd

Unit 2304 | Nina Tower 2 | 8 Yeung Uk Road | Hong Kong

ARCTIC GmbH

Fasanenkamp 12 | 38108 Brunswick | Germany

ARCTIC Inc

14783 Clark Avenue | City of Industry | 91745 CA | USA

This message is confidential and may be privileged. If you are not the intended recipient,
we kindly ask you to please inform the sender. Any unauthorised dissemination or copying
hereof is prohibited. | Diese Nachricht ist vertraulich. Sollten Sie nicht der vorgesehene
Empfaenger sein, so bitten wir hoeflich um eine Mitteilung. Jede unbefugte Weiterleitung
oder Fertigung einer Kopie ist unzulaessig.

P SAVE TREES - Please don't print this e-mail unless you really need to!

------------------------------------------------------

| Support request |

------------------------------------------

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

Fick svar från Arctic kundservice. Står i nyheten men, det var skönt att få det själv bekräftat :

Dear Andreas,

Thank you for your inquiry.

We would recommend you to use the following coolers for the new AMD R9 290X

Accelero Xtreme III - http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/554/accelero-xtreme-iii...

Accelero Hybrid - http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/569/accelero-hybrid.htm...

Have a great day.

Best regards

Leo So

______________________________________________________________________________________________________________________

Marketing Assistant
leo.so@arctic.ac | Phone: +852 3759 7655 | Fax: +852 2989 6055

ARCTIC Switzerland AG

Untere Altbreitenstrasse 1 | 8722 Kaltbrunn | Switzerland

ARCTIC (HK) Ltd

Unit 2304 | Nina Tower 2 | 8 Yeung Uk Road | Hong Kong

ARCTIC GmbH

Fasanenkamp 12 | 38108 Brunswick | Germany

ARCTIC Inc

14783 Clark Avenue | City of Industry | 91745 CA | USA

This message is confidential and may be privileged. If you are not the intended recipient,
we kindly ask you to please inform the sender. Any unauthorised dissemination or copying
hereof is prohibited. | Diese Nachricht ist vertraulich. Sollten Sie nicht der vorgesehene
Empfaenger sein, so bitten wir hoeflich um eine Mitteilung. Jede unbefugte Weiterleitung
oder Fertigung einer Kopie ist unzulaessig.

P SAVE TREES - Please don't print this e-mail unless you really need to!

------------------------------------------------------

| Support request |

------------------------------------------

Det är kul att dom inte nämner att man måste ha extra kylflänsar.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

Fick svar från Arctic kundservice. Står i nyheten men, det var skönt att få det själv bekräftat :

Dear Andreas,

Thank you for your inquiry.

We would recommend you to use the following coolers for the new AMD R9 290X

Accelero Xtreme III - http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/554/accelero-xtreme-iii...

Accelero Hybrid - http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/569/accelero-hybrid.htm...

Have a great day.

Best regards

Leo So

______________________________________________________________________________________________________________________

Marketing Assistant
leo.so@arctic.ac | Phone: +852 3759 7655 | Fax: +852 2989 6055

ARCTIC Switzerland AG

Untere Altbreitenstrasse 1 | 8722 Kaltbrunn | Switzerland

ARCTIC (HK) Ltd

Unit 2304 | Nina Tower 2 | 8 Yeung Uk Road | Hong Kong

ARCTIC GmbH

Fasanenkamp 12 | 38108 Brunswick | Germany

ARCTIC Inc

14783 Clark Avenue | City of Industry | 91745 CA | USA

This message is confidential and may be privileged. If you are not the intended recipient,
we kindly ask you to please inform the sender. Any unauthorised dissemination or copying
hereof is prohibited. | Diese Nachricht ist vertraulich. Sollten Sie nicht der vorgesehene
Empfaenger sein, so bitten wir hoeflich um eine Mitteilung. Jede unbefugte Weiterleitung
oder Fertigung einer Kopie ist unzulaessig.

P SAVE TREES - Please don't print this e-mail unless you really need to!

------------------------------------------------------

| Support request |

------------------------------------------

Jag har fått samma korta svar från dem. Det skulle dock vara trevligt att höra om någon lyckats med detta innan jag gör en beställning.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Jag fick med det svaret precis. Tror det var någon i tråden som beställde hem en kylare och jag vill med veta resultatet innan jag kniper en.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Fick mitt XFX 290X idag. Jag påstår att gnället om referenskylarens oljud och dåliga kvalité är grovt överdrivet.

Den låter betydligt mindre än referenskylaren på det Sapphire 7970 det ersatte. Jag har t.o.m. höjt maximala fläkthastigheten till 60%, och under maxbelastning (i över en timmes tid) låter det fortfarande mindre än 7970:t.

Börjar misstänka att det recensionsexemplar som testades här på Swec hade en defekt fläkt? Det pratades ju bland annat om klickande ljud, men något sådant kan jag inte höra.

Luften som blåses ut är dock VARM, föga förvånande.

Tillägg: Självklart lever den om i load, jag påstår inte att den är tyst. Inte alls. Men som sagt, 7970:s referenskylare är/var betydligt värre.

Tillägg 2: 60% menade jag, inte 50%.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av sirlen:

Jag har fått samma korta svar från dem. Det skulle dock vara trevligt att höra om någon lyckats med detta innan jag gör en beställning.

Skrivet av Hymer:

Jag fick med det svaret precis. Tror det var någon i tråden som beställde hem en kylare och jag vill med veta resultatet innan jag kniper en.

Skrivet av Hymer:

Jag fick med det svaret precis. Tror det var någon i tråden som beställde hem en kylare och jag vill med veta resultatet innan jag kniper en.

Jag lyckades inte avbeställa kylaren från CDon, Så nu är den här och då e de väll lika bra att köra. jag kom ihåg att jag på på mitt 7970 monterade just en Arctic Xtreme 7970 och även det kortet har 12 minnesmoduler, dock så användes bara 11 stycken som per definition i denna tråden är minnesflänsar, till den 12e användes istället en halvfläns (en sån där smal) och jag tror det är samma man ska göra på 290X.

jag har tyvärr tappar bort dom flänsarna som blev kvar från förra kylaren men det kostar typ 110 kronor inkl frakt att köpa flera
länk: http://www.arctic.ac/eu_en/heatsink-accelero-twin-turbo-ii.ht... finns ingen bild just där men den fanns när jag klickade på den

återkommer med resultat senare under Onsdagen

Mvh Nickieponken

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Jag lyckades inte avbeställa kylaren från CDon, Så nu är den här och då e de väll lika bra att köra. jag kom ihåg att jag på på mitt 7970 monterade just en Arctic Xtreme 7970 och även det kortet har 12 minnesmoduler, dock så användes bara 11 stycken som per definition i denna tråden är minnesflänsar, till den 12e användes istället en halvfläns (en sån där smal) och jag tror det är samma man ska göra på 290X.

jag har tyvärr tappar bort dom flänsarna som blev kvar från förra kylaren men det kostar typ 110 kronor inkl frakt att köpa flera
länk: http://www.arctic.ac/eu_en/heatsink-accelero-twin-turbo-ii.ht... finns ingen bild just där men den fanns när jag klickade på den

återkommer med resultat senare under Onsdagen

Mvh Nickieponken

Tack Bevakar tråden med spänning.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Accelero Xtreme III

Köpte Accelero Xtreme III & R9-290X, det verkar som att uppgiften att den är kompatibel är felaktig.
Det är ca 54 mm mellan hålen på R9-290X & ca 53 mm på mitt gamla HD6970.
Hittar inga hål som verkar passa för R9-290X men för HD6970 passar dom hålen som är tänkt.

Sweclockers! Verkar som ni fått mig att köpa en inkomatibel kylare!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke_:

Köpte Accelero Xtreme III & R9-290X, det verkar som att uppgiften att den är kompatibel är felaktig.
Det är ca 54 mm mellan hålen på R9-290X & ca 53 mm på mitt gamla HD6970.
Hittar inga hål som verkar passa för R9-290X men för HD6970 passar dom hålen som är tänkt.

Sweclockers! Verkar som ni fått mig att köpa en inkomatibel kylare!

Usch, vad synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_:

Köpte Accelero Xtreme III & R9-290X, det verkar som att uppgiften att den är kompatibel är felaktig.
Det är ca 54 mm mellan hålen på R9-290X & ca 53 mm på mitt gamla HD6970.
Hittar inga hål som verkar passa för R9-290X men för HD6970 passar dom hålen som är tänkt.

Sweclockers! Verkar som ni fått mig att köpa en inkomatibel kylare!

maila ac. Dom skickar ju ut info att det ska passa rakt av,

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

maila ac. Dom skickar ju ut info att det ska passa rakt av,

Precis, det var därför jag slog till.

Jo, jag mailade. Återkommer om jag får något svar.

Permalänk
Skrivet av Micke_:

Köpte Accelero Xtreme III & R9-290X, det verkar som att uppgiften att den är kompatibel är felaktig.
Det är ca 54 mm mellan hålen på R9-290X & ca 53 mm på mitt gamla HD6970.
Hittar inga hål som verkar passa för R9-290X men för HD6970 passar dom hålen som är tänkt.

Sweclockers! Verkar som ni fått mig att köpa en inkomatibel kylare!

Jag lyckades då i alla fall skruva ihop det

Skrivet av Hymer:

Tack Bevakar tråden med spänning.

Här kommer en länk till mitt galleri där jag monterar kylaren: http://www.sweclockers.com/galleri/11825-montering-av-arctic-...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Jag lyckades då i alla fall skruva ihop det

Åh fan, det är ju riktigt bra nyheter! Jag försökte bara få bakplåten att passa mot skruvarna utan att plocka isär kortet.

Uppdatering:
Har nu monterat den också. Skruvarna är så smala & hålen så stora så det finns lite marginal.
Men ska man verkligen riskera att kortsluta höljerna på dom metalliska spänningsregulatorerna? Jag vågade inte så jag la tillbaka den icke ledande värmemattan från orginalkylaren & spände fast kylflänsarna på den sen. Mätte på höljerna & dom hade olika motståndvärden mot jord.

Permalänk

Verkar som att Arctic är på väg att släppa Extreme IV. Dök upp på inet idag.

Kraftigare kylning för VRM och resten av kortet verkar lovande.

Permalänk
Medlem

Jag har Gigabytes Kylare på min r290x, Sitter med öppna hörlurar och strävar efter en tystare miljö.
Sänk alla fläkthastigheter, men den ljuder irriterande när jag spelar cs go. Är Arctic fläkten det som gäller?

Ni behöver inte svara, titta dessa sekunder så förstår man ju lätt.
https://www.youtube.com/watch?v=rZwz0sa6nCs#t=1580

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.