Frågor till er som köpt 290x samt frågor om eftermarknads kylare.

Permalänk

Frågor till er som köpt 290x samt frågor om eftermarknads kylare.

Tja , jag tänker beställa ny dator imorgon inför BF4 release. Mitt val står mellan 780 och 290x.
Ni som har 290x vad tycker ni om det? Jag har tänkt köpa R4 chassi för ljuddämpning, är det något som kör samma som kan
berätta hur mycket det låter?

Kan man köpa enbart eftermarknads kylare när de kommer, eller måste man köpa ett helt nytt kort?

Om man aldrig har monterat en tredjepartners kylare , hur svårt är det att göra? Är det någon som testat Artics cooler som passar till
290x?

Som sagt tänkte beställa imorgon , snabba svar uppskattas!

MVH Rasmus

Permalänk

Kan själv inte välja då det finns bonusar med båda snart kommer ju g-sync och shadowplay,Men AMD har mycket support och mantle.

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Jag kan svara för kylaren. Fick en Arctic cooling twin turbo för 2-3 månader sen. Knäpptyst i full load och kvalitetskylare till bra peng säger jag bara!
80 grader blev till 54 grader.

Till 290X /\

Min /\

Skulle säga 290x + kylare om du ska lira BF4

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk

Okey, det ser ju sjukt nice ut! Men hur svårt är det att byta en gpu kylare?
Min erfarenhet är såpass att jag kan sätta ihop en dator utan problem. Men har inte gjort mycket mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmusplus:

Okey, det ser ju sjukt nice ut! Men hur svårt är det att byta en gpu kylare?
Min erfarenhet är såpass att jag kan sätta ihop en dator utan problem. Men har inte gjort mycket mer än så.

har du monerat en cpu-kylare så ska det inte vara några problem, lite mera pill bara.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk

Det har jag visserligen inte heller gjort, men tänkte ge mig på det med den här datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmusplus:

Det har jag visserligen inte heller gjort, men tänkte ge mig på det med den här datorn

Tänk LEGO för vuxna? Jag tror inte du kommer få några problem alls med att montera kylaren, ta det bara lugnt och metodiskt.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmusplus:

Det har jag visserligen inte heller gjort, men tänkte ge mig på det med den här datorn

Ta det lugnt, arbeta metodiskt och var försiktig! Kolla på guider hur man gör osv osv.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Har ett 290x och tycker att fläkten är ok upp till ca 45% sen börjar den låta för mycket. Har beställt en Arctic cooling Accelero xtreme III + några Zalman kylflänsar. När jag monterat det så tror jag att jag kommer att vara 100% nöjd, 290x är ett sjukt snabbt kort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmusplus:

Tja , jag tänker beställa ny dator imorgon inför BF4 release. Mitt val står mellan 780 och 290x.
Ni som har 290x vad tycker ni om det? Jag har tänkt köpa R4 chassi för ljuddämpning, är det något som kör samma som kan
berätta hur mycket det låter?

Kan man köpa enbart eftermarknads kylare när de kommer, eller måste man köpa ett helt nytt kort?

Om man aldrig har monterat en tredjepartners kylare , hur svårt är det att göra? Är det någon som testat Artics cooler som passar till
290x?

Som sagt tänkte beställa imorgon , snabba svar uppskattas!

MVH Rasmus

Ett litet tips; http://www.inet.se/kampanj/1253/nvidia-prissankning-gtx-770-7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ateist75:

Har ett 290x och tycker att fläkten är ok upp till ca 45% sen börjar den låta för mycket. Har beställt en Arctic cooling Accelero xtreme III + några Zalman kylflänsar. När jag monterat det så tror jag att jag kommer att vara 100% nöjd, 290x är ett sjukt snabbt kort

Skickades från m.sweclockers.com

Du får mer än gärna återkomma med resultat på detta. Är sugen att köpa arctics kylare själv.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Bättre kort för de pengarna finns inte, håller med åvan. Så fort fläkten går över 40 % så låter den för mycket. Har beställt ek's vattenblock samt ett till kort, ska bli kul och se temps i CF

Permalänk
Skrivet av rasmusplus:

Det har jag visserligen inte heller gjort, men tänkte ge mig på det med den här datorn

Kolla många guider innan så löser det sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

Du får mer än gärna återkomma med resultat på detta. Är sugen att köpa arctics kylare själv.

Ska försöka göra det, dock hade jag själv velat att någon annan hade prövat innan mig
Fick bekräftat i ett mail från AC att den ska fungera iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk
Skrivet av vinsent10:

Kan själv inte välja då det finns bonusar med båda snart kommer ju g-sync och shadowplay,Men AMD har mycket support och mantle.

Jag kan nästan garantera att något som liknar Shadowplay kommer komma till AMD's grafkkort också! Det är för smidigt för att strunta i att ha det.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Jag kan nästan garantera att något som liknar Shadowplay kommer komma till AMD's grafkkort också! Det är för smidigt för att strunta i att ha det.

Det hade varit göt ju.

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MyZk0:

Jag kan nästan garantera att något som liknar Shadowplay kommer komma till AMD's grafkkort också! Det är för smidigt för att strunta i att ha det.

Det beror ju på om GCN har någon innbygd hårdvara dekoder som Kepler har.

Permalänk

Har en R4, som jag tidigare hade två 580 referens. Enligt det jag hört så lät 290x på samma nivå/mer än vad mina Zotacs gjorde, riktiga skräpreferenser. Sålde sedan det ena grafikkortet och satte accelero xtreme plus 2 på det andra, nu är det väldigt mycket tystare, kan inte påstå att jag hör grafikkortet ens. Utgå däremot inte ifrån att det blir tyst bara för att du köper en R4 (som jag så naivt trodde). Byt ut fläktarna som följer med chassit och köp kvalitetsfläktar.

Edit: Monteringen av eftermarknadskylaren jag nämnde är rätt så pillig btw, läs noggrant instruktionerna. Nu vet jag inte om den passar 290x, men googla och se om hålbilden funkar på 290x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoodGuyGeorge:

Har en R4, som jag tidigare hade två 580 referens. Enligt det jag hört så lät 290x på samma nivå/mer än vad mina Zotacs gjorde, riktiga skräpreferenser. Sålde sedan det ena grafikkortet och satte accelero xtreme plus 2 på det andra, nu är det väldigt mycket tystare, kan inte påstå att jag hör grafikkortet ens. Utgå däremot inte ifrån att det blir tyst bara för att du köper en R4 (som jag så naivt trodde). Byt ut fläktarna som följer med chassit och köp kvalitetsfläktar.

Edit: Monteringen av eftermarknadskylaren jag nämnde är rätt så pillig btw, läs noggrant instruktionerna. Nu vet jag inte om den passar 290x, men googla och se om hålbilden funkar på 290x.

Accelero xtreme III ska fungera, bekräftat av AC. Men jag skickade efter några Zalman minnes kylflänsar då jag tror att dom inte kommer att räcka. Förhoppningsvis har jag fått alla prylar på fredag senast. Ska bli intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk
Medlem
Skrivet av ateist75:

Accelero xtreme III ska fungera, bekräftat av AC. Men jag skickade efter några Zalman minnes kylflänsar då jag tror att dom inte kommer att räcka. Förhoppningsvis har jag fått alla prylar på fredag senast. Ska bli intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Lite inne på samma bana men nu när jag läste innehållsförteckningen på xtreme III så står det "The Accelero Xtreme III comes with 31 RAM and VR heatsinks to keep your RAM and VR at optimal temperatures. "
och även på t.ex. proshop " 31 RAM-kylflänsar".

Det borde ju räcka väl till kortet?

Hur som helst, keep us posted!!

Visa signatur

Imba sign från 2003.
xp1800+ @1691MHz (199*8.5) ,Gainward ti 4200 128mb, extreme pc3200 256mb,512mb pc3200 corsair cas2,epox 8 k5a2+, 2 st IBM 120gxp 120 Gb i RAID 0 och H2O kylning (eheim 1048 Citroën Visa alu-radiator).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalleP:

Lite inne på samma bana men nu när jag läste innehållsförteckningen på xtreme III så står det "The Accelero Xtreme III comes with 31 RAM and VR heatsinks to keep your RAM and VR at optimal temperatures. "
och även på t.ex. proshop " 31 RAM-kylflänsar".

Det borde ju räcka väl till kortet?

Hur som helst, keep us posted!!

Jag tror att det är lite olika storlekar och vi behöver 16st till ram enbart (tror jag), därför köpte jag några extra. Anyway, jag skriver om hur det har gått om ingen annan hinner före.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *