Oculus Rift till mobila enheter och Android

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift till mobila enheter och Android

Det är inte enbart PC-spelare som ska få dyka in virtuella världar med Oculus Rift. Nu tillkännages att utvecklarna även har ögonen på mobila enheter och Google Android.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har alltid velat sett ut som en idiot även på bussen! haha

Permalänk

Undrar hur det blir med beräkningskraften. Dessutom så är jag inte utomhus med detta och ser ut som en idiot utan då hellre hemma. Om jag nu är hemma så kan jag lika gärna använda det på datorn.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Menar dom "att de mobilanpassade glasögonen ska använda mobilenhetens processor och även vara lättare än PC-versionen" och att Oculus Rift kommer att ge ut en typ av "Google Glass" version?

Förklara gärna! För jag greppar inte riktigt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Suck on that, Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Menar dom "att de mobilanpassade glasögonen ska använda mobilenhetens processor och även vara lättare än PC-versionen" och att Oculus Rift kommer att ge ut en typ av "Google Glass" version?

Förklara gärna! För jag greppar inte riktigt.

John har i tidigare intervju talat om deras tankar kring trådlöshet, batteri och mindre vikt för mobila enheter.
Att tänka på med Oculus rift är att spelen absolut inte behöver vara beräkningsintensiva! Det går att köra beräkningsmässigt enklare spel som minecraft och få uppleva grottorna i en helt annan dimension.

Om jag minns rätt så har John även talat om att det finns tankar om AR (augmented reality) för mobil versionen.

Permalänk
Medlem

Palmer kommenterade om detta. Atrikeln har fel. Det rör sig fortfarande om endast ett HMD, som kommer ha stöd för flera plattformar.

Källa: http://www.reddit.com/r/oculus/comments/1picem/oculus_rift_vi...
(Ja, användaren är verifierad att vara Palmer)

Permalänk
Medlem

Så sugen på detta koncept, bred kompabilitet är ju A och O nästan och det är ju något Oculus verkar sikta på som jag förstått det hela? Finns ju fler tillverkare med skarpa versioner ute på marknaden samt med bättre specs än Oculus (inklusive 1080p skärmen typ superhögupplösta oled osv) men jag tvivlar starkt på att någon kommer bli en bättre produkt överlag?
Har varit på väg att köpa flera gånger men väntar på skarp version istället.

Skrivet av mrbobbin:

Ja, jag har alltid velat sett ut som en idiot även på bussen! haha

"på bussen", tänk dig då en på T banan i S-holm runt 16-17:00 en Fredag eftermiddag?

Nej men skämt å sido ser jag nån så går jag fram och frågar om en demo helt klart, att se någon med Googles spy-brillor på sig skulle vara värre i min mening då det är så mycket allvarligare och inte ens kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Suck on that, Apple.

Men vad har Apple med detta att göra?

Och är det ett försök att trolla, så är det riktigt dåligt.

Och sist men inte minst § 1.6!! har du ens läst reglerna? Om inte så gör det, du kommer att bli mer uppskattad av alla här.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt pepp på oculus, tyckte också att det kändes lite konstigt att de inte skulle vara samma kit som även funerade mot android. Gott om den dementeringen som stod på reddit stämmer

Gogo oculus!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men vad har Apple med detta att göra?

Och är det ett försök att trolla, så är det riktigt dåligt.

Och sist men inte minst § 1.6!! har du ens läst reglerna? Om inte så gör det, du kommer att bli mer uppskattad av alla här.

Hmm, låter lite som att någon tog åt sig?

ONT:

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Man behöver ju inte bara spela spel på oculusen, man kan ju tänka sig att man ser en 3d film (eller en 2d film) och då är det väl bra att man slipper sitta fast med datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hmm, låter lite som att någon tog åt sig?

ONT:

Men hallå. helt allvarligt, tror du verkligen att jag "tog åt sig" du måste skoja

Ditt första Och andra inlägg är rena katastrofen.

Än en gång, Läs reglarna!! Och lär dig lite forumvett, det är exakt lika som i verkliga livet. För inte går du mot röd gubbe, när det kommer en bil. Eller?

Eller här kommer en regel In your face eftersom du inte orkar läsa:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är tomciteringar, meme-bilder samt länkar utan beskrivning eller sammanhang.

Och jag vet om att jag inte tillför diskussionen framåt och att jag skulle anmält, men jag kunde bara inte låta bli Fritt fram att rensa Mod!

Och än en gång, jag tog inte åt mig. Och vill inte vara otrevlig alls, men jag tycker det är trevligt när trådarna är ontopic, och när det kommer ett inlägg som ditt, så drar det ner hela tråden, ner i en avgrund, som helt tappar fästet från det ursprungliga ämnet. Och tro mig det är inte första gången vi är med om detta. Helt plötsligt så börjar tråden tappa fokus, och går in på ett ämne som inte alls har med tråden att göra.

Det är väl vår/din uppgift som medlemmar att hålla en hög standard här. Eller?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Man behöver ju inte bara spela spel på oculusen, man kan ju tänka sig att man ser en 3d film (eller en 2d film) och då är det väl bra att man slipper sitta fast med datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är faktiskt ganska coolt att se på film i en virtuell bio (även 3D-film som blir perfekt) med Riften. Med högre upplösning kan jag tänka mig att det blir något man faktiskt föredrar framför TV:n, i alla fall när man tittar på film själv...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Trevligt! Bara det inte innebär att resurser flyttas från utvecklingen av PC-versionen...

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem

Mobilen måste ju vara perfekt när man vill kolla film. Eller tänk er själva en delta six liknande lösningen också kopplat till mobilen och man kan springa runt på en stor äng. Morfar har 5 ha åkermark jag kan springa runt på. Man får bara sätta upp ett geofence som varnar när man börjar närma sig utkanten

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Chibariku:

Mobilen måste ju vara perfekt när man vill kolla film. Eller tänk er själva en delta six liknande lösningen också kopplat till mobilen och man kan springa runt på en stor äng. Morfar har 5 ha åkermark jag kan springa runt på. Man får bara sätta upp ett geofence som varnar när man börjar närma sig utkanten

Och sen matcha marken med hur det ser ut på spelet Annars springer man på en sten och gör pladask,...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Fokus!

Tycker att detta är sådant de ska jobba på till sist (om det nu inte är så). Få klart hårdvaran!

Permalänk
Medlem

Rift för datorer tycker jag låter galet häftigt, men för telefoner? Kan inte riktigt se meningen med det. Skulle väl vara att se på film som några nämnt, men när är man någonstans som man inte kan koppla in en sladd och köra vanliga rift?
Känns då som att man lika gärna kan fixa BT eller slänga med en kabel för telefoner så har man bara en modell.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Det är precis det som är tanken. Den ursprungliga artikeln rapporterar helt felaktigt att det är två olika VR headsets, medan Palmer Luckey (grundare av Oculus) förklarat på reddit att planen är att det är EN produkt som ska vara kompatibel med både PC och Android.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt coolt ju..
VILL ha nu!!!

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Quake CTF.

Tänk att spela lite virtuell "Capure the flag" på en fotbollsplan, med hälsopack och vapen liggande. Det måste vara något slags AG, man vill någ se vart man trampar. Men väggar och allt annat kan vara i brillorna. Kanske ett system med en WIFI pinne i varje hörn för att få snabbare och mer exakt position.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men vad har Apple med detta att göra?

Och är det ett försök att trolla, så är det riktigt dåligt.

Och sist men inte minst § 1.6!! har du ens läst reglerna? Om inte så gör det, du kommer att bli mer uppskattad av alla här.

Hans inlägg har faktiskt med tråden att göra (mobila enheter) (eller odlar Apple bara frukter?), ditt däremot har inte ett dugg och om icke relevant, då skulle moderator redan tagit bort hans inlägg.
Sluta leka polis och använd forum funktioner. Anmäl eller låt bli att kommentera.
Låt moderatorna avgöra vad som är relevant och icke relevant.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men hallå. helt allvarligt, tror du verkligen att jag "tog åt sig" du måste skoja

Ditt första Och andra inlägg är rena katastrofen.

Än en gång, Läs reglarna!! Och lär dig lite forumvett, det är exakt lika som i verkliga livet. För inte går du mot röd gubbe, när det kommer en bil. Eller?

Eller här kommer en regel In your face eftersom du inte orkar läsa:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är tomciteringar, meme-bilder samt länkar utan beskrivning eller sammanhang.

Och jag vet om att jag inte tillför diskussionen framåt och att jag skulle anmält, men jag kunde bara inte låta bli Fritt fram att rensa Mod!

Och än en gång, jag tog inte åt mig. Och vill inte vara otrevlig alls, men jag tycker det är trevligt när trådarna är ontopic, och när det kommer ett inlägg som ditt, så drar det ner hela tråden, ner i en avgrund, som helt tappar fästet från det ursprungliga ämnet. Och tro mig det är inte första gången vi är med om detta. Helt plötsligt så börjar tråden tappa fokus, och går in på ett ämne som inte alls har med tråden att göra.

Det är väl vår/din uppgift som medlemmar att hålla en hög standard här. Eller?

Euhm. Vem snackar du med? Jag hade inte skrivit något tidigare i tråden? Missade du citat-knappen?

Mitt inlägg var inte meningslöst, bilden var bara en del av min poäng

För övrigt, Mars SSX tillför enligt mig mycket mer till diskussionen än ditt svar. Det faktum att det klart och tydligt står att det gäller android-telefoner är definitivt ett argument man kommer kunna använda mot just apples låsta system.
Kanske bäst att du kollar noggrannare vem och vad du citerar innan du går lagryttare igen?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional