Permalänk
Medlem

Överklockning och val av cpu-kylare

Hej SweC medlemmar!

Jag behöver lite tips och råd gällande ifall det är värt att skaffa en ordentlig kylare och försöka överklocka eller ifall det bara är att bita i det sura äpplet och lägga ut ett par tusen på bättre komponenter (cpu, mb och ram).

Jag har tidigare bett om råd ang nya komponenter, kom dock aldrig till skott eftersom jag väntade på Haswell. Nu när haswell är här verkar det ju dock prestandan inte vara något jätte märkligt då många verkar tycka att bla deras 2600k duger mer än väl och dessutom har bra överklockningsförutsättningar.

Min fråga är således är det värt att försöka överklocka min Intel Core 2 Quad Q9550 2.83Ghz (moderkort: MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DD42) och sätta in en så bra cpu-kylare som möjligt i mitt chassi: Antec Nine Hundred Two Black Miditower? Använder ett GTX 660 Ti grafikkort ifall någon är nyfiken.

Spelar egentligen inte jätte mycket First Person Shooter spel även om det händer utan ägnar mig mest åt PvP i WoW just nu och som vi alla vet så är ju MMO's ganska CPU krävande.

Har mest varit inne på en bra luftkylare då många klagar på att vattenkylarna låter en hel del och jag ser gärna att kylaren är så tyst som möjligt även om jag självklart prioriterar kylförmågan först och främst. Har dock svårt att läsa mig till vad som faktiskt passar i mitt chassi (och moderkort). Finns det något bra sätt att utläsa detta på?

Budget? För CPU kylare runt 200-700kr.

Mycket tacksam för hjälpsamma svar!

Mvh A